Material susținut de Fundația Orange

Elevii își pot construi proiectul cu orice platformă din zona de creativitate robotică, în această ediție a SuperCoders 2025, spune Roxana Popescu, manager de proiect la Fundația Orange / Tema este inteligența artificială, iar înscrierile sunt deschise până pe 14 decembrie

1.173 de vizualizări
Foto: Fundația Orange – Youtube.com
Înscrieri deschise până pe 14 decembrie la concursul SuperCoders 2025. Ajuns la ediția a XII-a, competiția revine cu o structură extinsă și cu o miză actuală: integrarea inteligenței artificiale în formarea copiilor cu vârste între 10 și 14 ani. Dezvoltat de Fundația Orange în parteneriat cu Simplon România, proiectul urmărește să-i apropie pe cei mici de tehnologie într-un mod responsabil, creativ și accesibil. Copiii sunt invitați să creeze animații în Scratch, să participe la webinarii gratuite și să concureze pentru premii, iar profesorii primesc cursuri de formare pentru a duce mai departe abilitățile digitale în comunitățile lor.
  • Ediția din acest an include patru componente principale: mini-granturi pentru ateliere de robotică, cursuri de programare cu Arduino destinate profesorilor, Concursul Național SuperCoders și Academia Supercoders – modulul avansat care introduce noțiuni de inteligență artificială.
O ediție ancorată în teme actuale: copiii învață algoritmi, rețele neuronale și folosirea responsabilă a AI

Pentru Ioana Rusu, director executiv Simplon România, introducerea AI în Academie vine firesc, ca răspuns la transformările din jur: „În contextul actual, în care auzim zilnic despre inteligența artificială și efectele ei, am considerat că este esențial ca elevii să primească o bază solidă în ceea ce privește literația AI, nu doar să consume conținut creat cu ajutorul acestor tehnologii, ci să înțeleagă ce se află în spate și cum pot folosi AI în mod responsabil”.

Cei 50 de câștigători ai Concursului Național vor parcurge un program de 12 săptămâni în care învață algoritmi, machine learning, rețele neuronale și procesarea datelor, toate explicate într-un limbaj adaptat vârstei 10-14 ani. Accentul nu este doar tehnic:
Acordăm un spațiu important discuțiilor despre impactul AI-ului: cum influențează societatea, ce beneficii aduce, ce riscuri și dileme etice apar. De asemenea, copiii vor învăța despre responsabilitatea în folosirea AI-ului, despre drepturile de autor și despre importanța păstrării unei perspective umane într-o lume digitalizată”.

Academia include și o dimensiune de dezvoltare personală, care urmărește să crească încrederea copiilor, capacitatea de a gestiona frustrarea și flexibilitatea în rezolvarea problemelor. „Ne dorim ca ei nu doar să înțeleagă AI-ul, ci și să devină creatori în acest domeniu”, explică Ioana Rusu.

Din experiența echipei tehnice, copiii întâmpină adesea dificultăți nu în programare, ci în gestionarea libertății creative. „Mulți copii se așteaptă la instrucțiuni foarte precise. Însă în cadrul concursului mizăm pe creativitatea lor. Îi încurajăm să continue începutul de poveste într-un mod personal, să găsească soluții originale. Copiii au o imaginație uriașă, bogată și valoroasă, iar noi ne dorim să o cultive”, a spus Ioana Rusu.

Concursul Național SuperCoders: înscrieri până pe 14 decembrie

Componenta centrală a ediției este Concursul Național, deschis tuturor copiilor de 10-14 ani din țară. Participanții trebuie să creeze o animație în Scratch care continuă povestea ediției, publicată pe website.

Înscrierile sunt individuale, se fac prin completarea formularului dedicat și trebuie completate de părinți până la data de 14 decembrie, ora 23:59, alături de un link valid către animația realizată pe platforma Scratch.

Condiții esențiale:

  • proiectul trebuie realizat în Scratch,
  • trebuie trimis un link valid către animație,
  • înscrierea este individuală.

Pentru a-i sprijini, Simplon România organizează două webinarii gratuite:

  • 13 noiembrie – Tips & Tricks în Scratch: programarea poveștii
  • 27 noiembrie – AI și gândirea critică, ambele transmise pe YouTube-ul Fundației Orange.

Participanții pot lua parte la webinariile gratuite din 13 și 27 noiembrie, concepute pentru a-i ajuta să își îmbunătățească povestea și să exploreze responsabil utilizarea AI, astfel încât fiecare copil să poată „duce proiectul mai departe pe cont propriu, cu încredere și entuziasm”, subliniază Ioana Rusu.

Premiile includ 50 de locuri în Academie, dar și tablete iPad și căști Apple AirPods.

Mini-granturile: mai multe resurse, mai multe tehnologii, mai mulți beneficiari

O noutate esențială a ediției o reprezintă extinderea zonei de mini-granturi oferite școlilor, ONG-urilor și bibliotecilor. Roxana Popescu, program manager SuperCoders, explică:
„Față de edițiile trecute, a crescut suma de la 10.000 de lei la 15.000 de lei. Discutăm și despre o plajă mult mai largă de tehnologii pe care ei le pot folosi. Anul trecut vorbeam doar de Scratch. Anul acesta le-am oferit posibilitatea să își construiască proiectul cu orice platformă în zona de creativitate robotică”.

Deschiderea tematică a dus la proiecte foarte diverse, unele dintre ele gândite și scrise chiar de elevi. Multe dintre echipe au organizat cursuri sau au desfășurat competiții locale pentru copii, unele ajungând să creeze concursuri cu premii în propriile comunități.

  • O cifră impresionantă de anul trecut care cu siguranță va crește anul acesta este cea de 970 de beneficiari din cele 10 mini-granturi”, spune Roxana Popescu, subliniind atractivitatea programului.
Profesorii învață Arduino pentru a aduce inovația la clasă

În paralel cu activitățile destinate copiilor, 60 de profesori din comunitatea Digitaliada parcurg în acest an două module de programare cu Arduino – unul pentru începători, altul pentru avansați. Proiectele au fost gândite pentru a putea fi replicate la clasă, spune Ioana Rusu: „Începem cu proiecte simple, precum controlul LED-urilor, apoi trecem treptat la proiecte mai complexe: controlul motoarelor, măsurarea distanței, afișaje LCD, mini-sisteme de parcare, udarea automată a plantelor ori simularea unei intersecții inteligente într-un oraș smart”.

Scopul este ca profesorii să capete încredere și modele de lecții aplicabile imediat: „Proiectele sunt gândite să fie ușor de replicat la clasă: materiale accesibile, instrucțiuni clare, exemple vizuale și resurse video”.

Roxana Popescu subliniază importanța acestei formări: „Încercăm să facem tot ce putem pentru că vorbim de foarte mulți profesori și încercăm să ajungem la fiecare în parte. Cu siguranță partea aceasta de training pentru cadrele didactice este importantă”.

Roxana Popescu / Foto: Arhiva personală

SuperCoders rămâne unul dintre puținele programe naționale care lucrează simultan cu trei categorii esențiale din educație – copii, profesori și mentori – fiecare având un rol în formarea generației digitale. Echipele de traineri Simplon România sunt prezente în toate etapele, iar pregătirea lor implică o muncă invizibilă, dar constantă, spune Ioana Rusu:

  • În spatele fiecărei ediții SuperCoders stau multe ore de muncă, experiență acumulată și o echipă care lucrează împreună într-un mod agil. Testăm constant exercițiile, adaptăm explicațiile, rafinăm materialele și ținem cont de feedback-ul copiilor, profesorilor și mentorilor”.

Această flexibilitate permite programului să evolueze în ritmul tehnologiei și în funcție de nevoile reale din școli. Mai mult, diversitatea mentorilor aduce modele diferite de relaționare cu tehnologia, lucru important pentru copii: „Avem în echipă personalități diferite, cu stiluri de predare variate, iar acest lucru ne ajută să oferim o diversitate de modele educaționale. Copiii caută repere în adulții din jurul lor”.

În formarea profesorilor, Simplon adoptă o metodologie practică în care profesorul devine, pentru o perioadă, elev. „Le oferim spațiu să descopere tehnici noi, să se simtă susținuți și să ducă apoi în clasele lor idei adaptate propriului stil”, explică Ioana Rusu. În acest fel, ei pot testa direct ceea ce vor preda ulterior elevilor, într-un ritm accesibil și cu resurse clare.

Motivația copiilor: libertatea de a crea lumi proprii

După 11 ediții derulate deja, programul are o perspectivă unică asupra felului în care generațiile se raportează la tehnologie. Ioana Rusu observă două tipare care se repetă în fiecare an: „Pe de o parte, sunt copiii care vin cu o pasiune clară pentru programare. Pe de altă parte, sunt cei care descoperă pentru prima dată programarea prin SuperCoders și sunt surprinși cât de accesibilă și creativă poate fi”.

Pentru mulți dintre ei, Scratch devine un instrument de expresie personală, iar sentimentul de comunitate îi determină să revină an de an. Copiii se simt sprijiniți, ascultați și încurajați, iar acest lucru produce transformări nu doar în proiectele lor din concurs, ci și în felul în care navighează școala. „Mulți dintre participanți revin an de an. Unii aleg ulterior licee de specialitate, iar câțiva dintre foștii participanți vin cu dorința de a se implica mai departe în comunitate, ca voluntari”.

Foto: Fundația Orange – Youtube.com

Programul funcționează astfel ca o pepinieră de viitori creatori de tehnologie, dar și ca un cadru în care copiii capătă încredere în propriile aptitudini și explorează direcții vocaționale.

Impactul mini-granturilor: sute de copii cu acces la tehnologie

În paralel, extinderea mini-granturilor permite accesul unui număr mai mare de elevi la ateliere de robotică, competiții locale și proiecte creative. Roxana Popescu subliniază că flexibilitatea introdusă anul acesta a stimulat inovația în școli: „Am fost foarte surprinși pentru că proiectele au fost diversificate. Profesorii și elevii care au scris proiecte au făcut și webinarii și cursuri, nu s-au limitat. Au mers pe o competiție după ce au făcut partea aceasta de cursuri pentru copii”.

Rezultatul direct este creșterea numărului de beneficiari, mai ales în comunitățile care nu aveau acces constant la tehnologii de robotică sau programare. „Cu siguranță vom avea mai mulți beneficiari”, spune Roxana Popescu, explicând că majorarea sumei la 15.000 de lei per proiect permite acțiuni mai ample și materiale mai bune pentru elevi.

Gândire critică, autonomie și responsabilitate digitală

Prin toate componentele sale, SuperCoders urmărește nu doar inițierea copiilor în limbajele tehnice, ci și cultivarea unei gândiri critice aplicate tehnologiei. Introducerea AI în program are tocmai acest rol:

  • să familiarizeze copiii cu procesele din spatele tehnologiei,
  • să le dezvolte o atitudine responsabilă,
  • să îi ajute să înțeleagă impactul social al inovației,
  • să le ofere un cadru sigur și ghidat în care pot explora viitorul.

Programul rămâne ancorat într-o abordare echilibrată, în care tehnologia este învățată nu doar prin exerciții, ci și prin dialog, reflecție și colaborare.

Un program-ecosistem care crește, diversifică și formează

SuperCoders #12 reunește comunități întregi – elevi, profesori, ONG-uri, mentori – într-un model de colaborare în care tehnologia devine accesibilă, explicată și integrată firesc în procesul educațional. Este, în același timp, un proiect cu miză socială, pentru că duce resurse digitale în zone unde acestea lipsesc și pregătește copiii pentru profesiile viitorului.

Așa cum spune Ioana Rusu, scopul nu este doar formarea tehnică, ci crearea unei generații curioase, empatice și responsabile. Iar prin extinderea resurselor, Fundația Orange și partenerii săi deschid ușa către un număr tot mai mare de copii și profesori care pot descoperi ce înseamnă să construiești tehnologie, nu doar să o folosești.

Despre Fundația Orange

Fundația Orange este o organizație non-profit care se implică în viața comunității prin realizarea de proiecte de filantropie menite să aducă schimbări pozitive în viața persoanelor dezavantajate. În cei 13 ani de activitate, Fundația Orange a investit peste 10 milioane de euro în proiecte de educație digitală pentru persoane defavorizate și în proiecte de sănătate, educație, cultură în beneficiul persoanelor cu deficiențe de vedere și/sau de auz, în scopul incluziunii lor sociale. Principalele programe ale fundației sunt:

  • Digitaliada – program de educație digitală, ce încurajează folosirea la clasă a metodelor de lucru interactive și a conținutului digital educativ pentru a crește performanțele școlare ale elevilor
  • Solidarity FabLab – program gratuit de formare în domeniul producției digitale destinat tinerilor vulnerabili, pentru a le crește capacitatea de angajare
  • SuperCoders – program de referință pentru direcția educației digitale, adresat copiilor cu vârste între 10-14 ani din toată țara, care doresc să devină creatori de noi universuri prin învățarea limbajelor simple de programare
  • Orange Digital Center – program lansat în 2023, ce oferă cursuri practice pentru dobândirea unor competențe digitale, adaptate nevoilor și cerințelor actuale de pe piața muncii
  • Susține un ONG – proiect dedicat exclusiv angajaților Orange România care își propune, ca prin munca lor de voluntariat, să susțină proiectele unor ONG-uri
  • Lumea prin culoare și sunet – fond de finanțare care își propune să contribuie la îmbunătățirea calității vieții persoanelor cu deficiențe de vedere și/ sau auditive
  • Centrul Digital pentru Femei – program de educație digitală gratuită pentru femei, ce oferă acces la tehnologie și informație pentru fete și femei vulnerabile, aflate în situații de risc.
Despre SuperCoders

Programul SuperCoders este un proiect al Fundației Orange, lansat în 2014 în parteneriat cu Simplon România, cu scopul de a promova educația digitală și folosirea responsabilă și utilă a tehnologiei în rândul tinerei generații. Până acum, în cadrul celor 11 ediții, peste 7500 de copii au beneficiat de experiența SuperCoders.

Ajuns anul acesta la cea de-a XII-a ediție, programul este dedicat copiilor cu vârste între 10 și 14 ani din toată țara, pasionați de animație și programare, care-și doresc să devină creatori de noi universuri. Prin învățarea limbajelor simple de programare, aceștia pot să construiască lumi noi, să dea frâu liber imaginației și să descopere oportunitățile nemărginite de învățare pe care le oferă tehnologia.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ghiduri metodologice pentru învățători și pentru cei care le predau elevilor de gimnaziu. Descarcă documentele realizate în cadrul proiectului CRED pentru cele 14 discipline

Ghiduri metodologice pentru învățători și pentru profesorii care le predau elevilor din clasele gimnaziale, pentru anul școlar 2023-2024, au fost realizate în cadrul proiectului „Curriculum relevant, educație deschisă pentru toți…
Vezi articolul

Apel către profesori al primarului Emil Boc, după ce s-a oferit să dea meditații gratuite de istorie, în programul „Mentorat pentru Bacalaureat” lansat de Primăria Cluj-Napoca: Le recomand tuturor profesorilor care au disponibilitatea necesară să se implice și să ajute

Primarul Emil Boc a anunțat recent că poate acorda elevilor ore de pregătire pentru disciplina istorie, ”dacă timpul îi permite”, în cadrul programului de mentorat inițiat de primărie cu scopul…
Vezi articolul

Ce activități de vară potrivite să aleagă părinții pentru copii? Geta Costescu, psiholog: Părinții ar trebui să țină seama de ce vor copiii / Degeaba este copilul meu de 10 la matematică și la română, dacă el în toamnă nu este capabil să deschidă gura în raport cu colegii lui sau atunci când profesorul îi pune o întrebare

Copiii și părinții să aleagă împreună activitățile din programul de vară, după disponibilități și nevoi, în ordinea priorităților, încât la toamnă să fie pregătiți emoțional pentru un nou an școlar,…
Vezi articolul

Profesorul anonim. Sunt prea multe discipline în trunchiul comun, elevii au prea multe ore, iar exemplul că și noi sau părinții noștri am avut la fel de multe ore când eram în școală e irelevant. Soluția e simplă

Pandemia s-a terminat, dar concluzia dezolantă rămâne. Clivajul din societatea românească își are rădăcinile în învățământul preuniversitar. Profesorul anonim este un proiect Edupedu.ro prin care orice cadru didactic poate scrie pe…
Vezi articolul