Evaluare Națională și Bacalaureat 2022 pentru elevii cu CES. Regulile pentru înscrierea la examenele naționale a copiilor cu deficiențe de vedere, de auz și tulburări de neurodezvoltare

15.974 de vizualizări
Foto: © Andreaobzerova | Dreamstime.com
Ministerul Educației a publicat procedura de înscriere la examenele naționale a copiilor cu cerințe educaționale speciale (CES). Astfel, pentru elevii cu deficiențe de vedere, de auz sau cu tulburări de neurodezvolare, care vor să se înscrie la Evaluarea Națională 2022 sau la examenul de Bacalaureat 2022, ministerul a stabilit următoarele reguli:

“Art. 4. (1) Părinții/tutorii legal instituiți/reprezentanții legali ai elevilor/elevii majori cu deficiențe de vedere, deficiențe de auz și tulburări de neurodezvoltare (tulburare de spectru autist cu sau fără tulburări de sănătate intelectuală asociate, tulburări specifice de învățare, tulburări cu deficit de atenție/hiperactivitate, tulburări de dezvoltare intelectuală și alte tulburări de neurodezvoltare) se vor exprima în scris, de regulă, înainte de simularea examenelor naționale, dar nu mai târziu de data limită prevăzută în Calendarul de desfășurare al examenelor naționale, privind înscrierea absolvenților clasei a VIII-a la evaluarea națională/înscrierea absolvenților clasei a XII-a la examenul național de bacalaureat, solicitând conducerii unității de învățământ adaptarea condițiilor pentru susținerea examenului, conform prevederilor prezentei proceduri.

Solicitarea se face în baza certificatului de orientare școlară și profesională/a certificatului de încadrare în grad de handicap/a unei adeverințe medicale eliberate de comisia medicală județeană/a municipiului București de orientare școlar-profesională sau, în județele în care nu funcționează comisii medicale de orientare școlar-profesională, în baza unui document medical eliberat de medicul specialist.

(2) În conținutul solicitării depuse în scris de către părinții/tutorii legal instituiți/reprezentanții legali ai elevilor/elevii majori cu deficiențe de vedere, deficiențe de auz, tulburări de neurodezvoltare, se menționează modalitatea de adaptare a condițiilor de examinare, în funcție de particularitățile individuale și de cele specifice deficienței.

Art. 5. (1) Cererea înregistrată la unitatea de învățământ este valabilă atât pentru simularea examenelor naționale, cât și pentru examenele naționale. În cazul în care intervin modificări față de cererea inițială, părinții/tutorii legal instituiți/reprezentanții legali ai elevilor/elevii majori care fac obiectul prezentei proceduri se pot adresa cu o nouă cerere, în perioada prevăzută de Calendarul examenelor naționale.”

Adaptarea procedurilor de examen în funcție de particularitățile individuale și de cele specifice deficienței de vedere

“Art. 6. Părinții/tutorii legali instituiți/reprezentanții legali ai elevilor/elevii majori cu deficiențe de vedere își vor exprima, în scris, potrivit art. 4, opțiunile referitoare la modalitatea de accesibilizare a subiectului/ modul de redactare a subiectelor (scriere obișnuită, scriere obișnuită cu caractere mărite sau prin intermediul unui profesor asistent, scriere braille).

Art. 7. În redactarea/modul de transmitere a subiectelor de examen către candidat se va ține cont de gradul deficienței de vedere (acuitate vizuală, ambliopie, cecitate), astfel:

a) Asigurarea subiectelor în scriere obișnuită cu caractere mărite se realizează de către comisia din centrul de examen sau, după caz, de subcomisia din centrul de examen, prin transpunerea automată a subiectului din format A4 în format A3, prin intermediul unui copiator.

b) Multiplicarea subiectelor în sistem de scriere braille se realizează de către comisia din cadrul centrului de examen sau, după caz, de subcomisia din centrul de examen, pe imprimante specializate braille, prin intermediul unor programe software specializate, prin scanare sau prin transpunerea manuală a textului după dictare/prin aducerea subiectului în format electronic.

Candidații cu deficiență de vedere care solicită susținerea examenelor naționale prin utilizarea sistemului braille primesc subiectele transpuse în scriere braille, precum și subiectul în scriere obișnuită.

După distribuirea subiectelor, pentru identificarea eventualelor erori de transcriere și, după caz, menționarea diferitelor figuri/scheme/diagrame și altele asemenea, profesorii asistenții dau citire subiectelor.

c) Pentru candidații cu deficiență de vedere care solicită susținerea examenelor naționale prin utilizarea sistemului braille, dar nu există condiții pentru transpunerea subiectelor și multiplicarea acestora prin sistemul braille, subiectele se transmit prin dictare directă, de către unul dintre profesorii asistenți, timpul de redactare a lucrărilor scrise fiind contorizat de la momentul finalizării dictării.

d) Pentru candidații cu deficiență de vedere care optează pentru elaborarea lucrării scrise prin dictare, subiectele se comunică prin citire/dictare, de către un profesor asistent, transmiterea cerințelor putându-se realiza secvențial.

e) Pentru citirea subiectelor se poate folosi și tehnologie asistivă, fără conectare la internet și care să nu permită descărcarea de documente. Dispozitivele pot fi puse la dispoziție de unitățile de învățământ sau pot fi dispozitive personale ale candidaților, verificate în prealabil de către membrii comisiei din centrul de examen.

f) Citirea subiectelor cu ajutorul tehnologiei asistive (voce sintetică pe laptop, PC etc.) poate fi însoțită de dictarea cerințelor de către un profesor asistent. Candidații pot utiliza laptopurile sau celelalte categorii de dispozitive electronice personale numai după ce au fost verificate în prealabil, astfel încât să nu conțină în memoria internă materiale interzise la examen.”

Calendar Evaluarea Națională 2022
  • 30 mai – 3 iunie 2022: Înscrierea la evaluarea națională
  • 3 iunie 2022: Încheierea cursurilor pentru clasa a VIII-a
  • 14 iunie 2022: Limba și literatura română — probă scrisă
  • 16 iunie 2022: Matematica — probă scrisă
  • 17 iunie 2022: Limba și literatura maternă — probă scrisă
  • 23 iunie 2022 (până la ora 14,00): Afișarea rezultatelor înaintea contestațiilor
  • 23 iunie 2022 (ora 16:00 – ora 19:00): Depunerea contestațiilor
  • 24 iunie 2022 (ora 8:00 – ora 12:00): Depunerea contestațiilor
  • 24 iunie – 29 iunie 2022: Soluționarea contestațiilor
  • 30 iunie 2022: Afișarea rezultatelor finale după soluționarea contestațiilor
Calendar Bacalaureat 2022:
  • 23 – 27 mai 2022 Înscrierea candidaților la prima sesiune de examen
  • 27 mai 2022 Încheierea cursurilor pentru clasa a XII-a/a XIII-a
  • 6 – 8 iunie 2022 Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română — proba A
  • 8 – 9 iunie 2022 Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă — proba B
  • 9 – 10 iunie 2022 Evaluarea competențelor digitale — proba D
  • 13 – 15 iunie 2022 Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională — proba C
  • 20 iunie 2022 Limba și literatura română — proba E.a) — proba scrisă
  • 21 iunie 2022 Proba obligatorie a profilului — proba E.c) — proba scrisă
  • 22 iunie 2022 Proba la alegere a profilului și specializării — proba E.d) — proba scrisă
  • 23 iunie 2022 Limba și literatura maternă — proba E.b) — proba scrisă
  • 27 iunie 2022 Afișarea rezultatelor la probele scrise (până la ora 12:00) și depunerea contestațiilor în intervalul orar 12:00 – 18:00
  • 28 – 30 iunie 2022: Rezolvarea contestațiilor
  • 1 iulie 2022: Afișarea rezultatelor finale

Foto: © Andreaobzerova | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


8 comments
  1. E greu să faci “eforturi” când ani de zile n-ai făcut nimic. Unii profesori nu înțeleg nici faptul că pot să răspundă chiar penal din cauza unui copil cu CeS.

  2. Daca tot sunteti atat de pornit pe elevii cu ces ,ar trebui sa fiti si mai bine informat ,nici un liceu sau facultate nu primeste asa pur si simplu elevul fara un examen.
    Si de unde stiti ca acesti elevi nu sunt in stare de nimic?
    CINE SUNTETI DUMNEAVOASTRA SA II CONDAMNATI PE ACESTI COPII ,PROBABIL SUNTETI UN PROFESOR CARE ATI INCASAT BANII PE PERIOADA DE ON-LINE SI ATAT CACI OM NU VA PUTETI NUMI.
    CUM DUMNEAVOSTRA VA DORITI TOT CE ESTE MAI BUN PENTRU COPII PE CARE II AVETI SI PARINTII COPIILOR CU CES ISI DORESC SI SE LUPTA IN FIECARE ZI CU OAMENI CA DUMNEAVOASTRA CA SA POATA RAZBI IN ACEASTA SOCIETATE CU PROFESORI DE RAHAT, CARE URMARESC NUMAI MARIRI DE SALARIU SI SA FACA PREGATIRE CU TOATA CLASA LA DOMICILIUL PERSONAL PE SUTE DE MII DE LEI ,CAND DE FAPT LA SCOALA AR TREBUI SA II INVATATI PE ELEVI CA DOAR PENTRU ASTA ATI STUDIAT CA UN OM NORMAL SI NU CU CES .DACA ATI FI FOST IN ACEASTA SITUATIE DUMNEAVOASTRA SAU COPII DUMNEAVOASTRA SAU VREO RUDA CE ATI FI FACUT,UNDE I-ATI FI TRIMIS LA OSPICIU?
    NU VA MAI GRABITI SA PUNETI ETICHETE ELEVILOR CU CES SI MAI BAGATI UNDEVA PARERILE.

  3. Din moment ce ati hotărât ca acești elevi vor ocupa loc la orice liceu/facultatevidi doresc familile lor, de ce ii mai chinuiti pe profesori?
    Profesorii sunt obligati sa formeze grupuri de cate 2-3 si fiecare grup sa stea intr-o incapere separata cu fiecare elev cu ces, o ora in plus față de timpul normal, la fiecare proba de examen.
    Eventual unul din profesori sa scrie ce ii dicteaza elevul.
    Un elev cu ces, fie nu scrie/dicteaza nimic, sau in cel mai bun caz, in cel mult jumatate de ora ternina de scris/dictat.
    Apoi, inca doua ore si jumatate la fiecare proba de Evaluare Nationala, respectiv inca trei ore si jumatate la fiecare proba de BAC, stau si profesorii, si elevul si se uita unul la celalaltm
    Elevul nu pleaca, pentru ca asa i s-a spus de acasa, ca are dreptul sa stea acolo atâtea ore(una in plus față de ceilalți).
    Profesorii nu pot pleca daca elevul nu pleacă.
    Deci, dati-le elevilor luna de pe cer, dar nu mai chinuiti aiurea profesorii.
    Ori este examen, ori este teatru.

    Mentionez ca in aceasta postare nu m-am referit la elevi cu deficiente de auz sau de vaz, care se afla in scoli speciale si care desigur pot învata chiat foarte bine.
    Ma refer ca elevii cu ces strecurați in scoli si licee, pentru a se integra, cum se spune. Nu am intalnit nici unul care sa scrie mai mult de jumătate de pagina la vreun test/teza

    1. profesorii sunt platiti sa se chinuie, nu fac munca voluntara,la ce dracu isi mai iau salariul ca si asa in timpul anului chiulesc angro

    2. O poti intalni pe fiica-mea: 9.90 la matematica si 8:40 la romana. Are autism. A dat evaluarea intr-un mare municipiu anul asta 2022.

  4. Din moment ce ati hotărât ca acești elevi vor ocupa loc la orice liceu/facultatevidi doresc familile lor, de ce ii mai chinuiti pe profesori?
    Profesorii sunt obligati sa formeze grupuri de cate 2-3 si fiecare grup sa stea intr-o incapere separata cu fiecare elev cu ces, o ora in plus față de timpul normal, la fiecare proba de examen.
    Eventual unul din profesori sa scrie ce ii dicteaza elevul.
    Un elev cu ces, fie nu scrie/dicteaza nimic, sau in cel mai bun caz, in cel mult jumatate de ora ternina de scris/dictat.
    Apoi, inca doua ore si jumatate la fiecare proba de Evaluare Nationala, respectiv inca trei ore si jumatate la fiecare proba de BAC, stau si profesorii, si elevul si se uita unul la celalaltm
    Elevul nu pleaca, pentru ca asa i s-a spus de acasa, ca are dreptul sa stea acolo atâtea ore(una in plus față de ceilalți).
    Profesorii nu pot pleca daca elevul nu pleacă.
    Deci, dati-le elevilor luna de pe cer, dar nu mai chinuiti aiurea profesorii.
    Ori este examen, ori este teatru.

    1. Este clar că noțiunea de CERINȚE EDUCATIVE SPECIALE vă este complet străină. Mai grav e că nici măcar nu conștientizați cât de “străin” sunteți..

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

DOCUMENT Procedura pentru organizarea și desfășurarea simulării Evaluării Naționale și Bacalaureat 2022-2023 / Elevii au acces în sală până la ora 8:30 și probele încep la ora 9

Inspectoratele școlare au primit de la Ministerul Educației metodologia prin care se va desfășura simularea Evaluării Naționale pentru elevii de clasa a VIII-a și simularea probelor scrise ale Bacalaureatului pentru…
Vezi articolul

Ligia Deca spune că a văzut cu 5 mii de elevi mai mulți la proba de română de la Evaluarea Națională față de anul trecut, în încercarea de a devia discuția de la cei 15 mii de elevi absenți la Evaluarea Națională, pe care i-a pus indirect sub semnul analfabetismului funcțional

În încercarea de a devia discuția de la situația elevilor absenți sau care nu au mai ajuns la Evaluarea Națională deși au terminat clasa a VIII-a în acest an, Ligia…
Vezi articolul