Evaluarea Națională 2019: Cum să nu greșești la matematică – sfaturi practice pentru abordarea cu succes a examenului de la profesorul Sorin Borodi

53.774 de vizualizări
Sorin Borodi / Sursă foto: sorinborodi.ro
Examenul de matematică de la Evaluarea Națională este, de regulă, o piatră de încercare mai grea decât proba de la limba română pentru elevi, potrivit rezultatelor din ultimii ani. Profesorul de matematică Sorin Borodi a scris pentru Edupedu.ro câteva sfaturi pentru adolescenții care susțin joi, pe 20 iunie, proba scrisă la matematică. ”Este extrem de importantă şi perioada premergătoare probei”, spune Sorin Borodi, dar profesorul remarcă faptul că ”o situaţie specială se petrece an de an la cele două probleme de la subiectul III”.

„Este extrem de importantă şi perioada premergătoare probei. Învăţarea sau repetarea formulelor să înceteze începând cu după-masa zilei dinaintea examenului.  Evită compania acelor persoane care îţi sporesc inutil emoţiile. Pe de altă parte, să nu-ţi fie frică de emoţii. Într-un grad moderat, acestea sunt normale şi chiar folositoare, spun unii cercetători”, spune profesorul de matematică Sorin Borodi.

Ce trebuie să ai la tine la examen, pregătirea din timp

Pregăteşte-ţi cel puţin cu o zi înainte de examen o listă cu cele necesare: cartea de identitate, 2-3 pixuri cu aceeaşi nuanţă de albastru, instrumente geometrice, creion, radieră. Ia cu tine o sticlă de apă (de preferinţă plată), batiste de hârtie.

Fii atent la alimentaţia din ziua premergătoare examenului şi, mai ales, din dimineaţa zilei examenului. Nu mânca nici mai mult, nici mai puţin ca în alte zile. Îmbrăcămintea să fie cât mai comodă. De evitat cravata şi alte accesorii”, îi mai sfătuiește Sorin Borodi pe elevi.

În ziua examenului, în clasă, în momentul primirii subiectului:

„Ai primit subiectul. Citeşte-l calm, în întregime.

Începe apoi rezolvarea cu subiectul I. Pe ciornă, cel mai bine. Atenţie la subiectul I la transcrierea răspunsurilor de pe ciornă pe foaia de examen. Au fost cazuri de inversări ale răspunsurilor!

Ai un exerciţiu cu un interval? Fii atent dacă este deschis sau închis!

Continuă apoi cu subiectul II.

La II.1 nu uita să faci notaţiile!

La problemele la care simţi că te depăşesc, scrie măcar formula, dacă este cazul. Vei primi puncte pentru ea.

Dacă “simţi” că o problemă s-ar rezolva cu o ecuaţie sau un sistem şi nu răzbeşti, în schimb crezi că ai putea să o rezolvi folosind o metodă din clasele I-IV, nu ezita să o foloseşti.

La problema II.4, dacă trebuie să reprezinţi graficul funcţiei, nu uita să trasezi dreapta! Au fost cazuri frecvente de elevi care au reprezentat corect punctele şi… au uitat să le “unească”.

Dacă la un exerciţiu nu găseşti rezolvarea oricâte eforturi faci, dar găseşti răspunsul prin încercări, scrie-l pe foaia de examen, vei primi puncte pentru el.

În special la problemele de geometrie, nu uita să justifici afirmaţiile: de ce acel patrulater este romb? Sau de ce acel triunghi este isoscel? Dacă utilizezi în rezolvare o anumită teoremă, să nu uiţi să-i aminteşti numele.

În general, timpul nu a fost niciodată o problemă la proba de matematică. Aşadar, nu intra în panică în această privinţă, nu este cazul.

O situaţie specială se petrece an de an la cele două probleme de la subiectul III

În special elevii de nivel mediu au tendinţa să nu abordeze aceste două probleme sau să le abordeze extrem de superficial. Deseori pe baza unei prejudecăţi, că aceste probleme sunt sigur grele. Dar, în realitate, se intâmplă adesea ca punctul “a”, uneori chiar şi “b” de la aceste probleme să fie elementar, la nivelul celor de la subiectul I: o arie sau un perimetru.

Înainte de a preda lucrarea, reciteşte cu atenţie.

Nu ezita să faci completări, dacă este cazul.

Desenele să le realizezi cu creionul; notaţiile le poţi face şi cu pixul.

Nu cumva să uiţi la subiectele II şi III să transcrii rezolvările complete de pe ciornă pe foaia de examen.

Dacă ai greşit un cuvânt sau o relaţie, şterge cu o linie orizontală, nu face “x”-uri sau alte semne.

Dacă ţi se pare greu subiectul, nu intra în panică! Gândeşte-te că e greu pentru toţi elevii, nu numai pentru tine”.

Proba scrisă la matematică, de la Evaluarea Națională are loc joi, pe 20 iunie. Modele de subiecte pentru matematică pot fi descărcate de aici.

Sorin Borodi este profesor de matematică la Liceul Teoretic ”Al. Papiu Ilarian” din Dej, județul Cluj.


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Tanczos Barna, interimar la Ministerul Cercetării. Florin Cîțu a acceptat miercuri demisiile miniștrilor USR-PLUS, printre care și cea a lui Ciprian Teleman / UPDATE: Iohannis a semnat demisiile și numirea interimarilor

Ministrul Mediului, Tanczos Barna (UDMR), este noul ministru interimar de la Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării, după ce marți miniștrii USR-PLUS și-au dat demisia în bloc din Guvern, iar președintele…
Vezi articolul

DOCUMENT Procedura Direcției de Sănătate Publică București, despre stabilirea scenariului școlilor și grădinițelor, suspendarea și reluarea cursurilor, elevii și profesorii care au simptome specifice cu infectării cu SARS-CoV-2, carantinarea copiilor

Ce se întâmplă dacă elevii prezintă stare febrilă în timpul orelor de curs, precum și la apariția unui caz pozitiv într-o grupă de grădiniță sau într-o clasă de elevi, suspendarea…
Vezi articolul

FOTO Sindicatele din Educație continuă protestele marți și miercuri. Marius Nistor, despre schimbarea la față a politicienilor: Au un discurs total diferit față de cel dinainte de intrarea la guvernare, atunci vorbeau de cele două tranșe, plus indexarea cu rata inflației, acum dintr-odată discutăm de jumătatea pătrimii

Reprezentanții profesorilor protestează și astăzi în fața Guvernului timp de trei ore. Mitingul a început la ora 13:00, la fel ca ieri, iar mâine cadrele didactice se întorc în stradă…
Vezi articolul