Examenul de admitere în clasele a V-a cu predare bilingvă ale unui colegiu din București, obiectul unei sesizări depuse la Consiliul pentru Combaterea Discriminării

2.921 de vizualizări
începerea școlii, predare bilingvă
Foto: Pixabay.com
Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării a fost sesizat cu privire la corectitudinea examenului de admitere în clasele a V-a cu predare bilingvă ale Colegiului Național Elena Cuza din București. Părinții unui copil care a dat examenul spun că rezultatele au fost afișate netransparent, în ordinea alfabetică și nu în ordinea punctajului, și se plâng de faptul că “clasa normală” de-a V-a este rezervată elevilor care au terminat învățământul primar în această unitate de învățământ.

Contactat de Edupedu.ro, președintele Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD), Csaba Asztalos, a declarat că “am procedat la citarea părților pentru săptămâna viitoare (săptămâna aceasta, n.red.): a școlii, a Inspectoratului Școlar al Municipiului București și inclusiv a Ministerului Educației. Am cerut normele pe baza cărora se face înscrierea la clasa a V-a atât la clasele bilingve, cât și la cele clasice, am cerut criteriile de evaluare la admiterea în clasele a V-a bilingve, atât la proba scrisă, cât și la cea orală. Am solicitat și rezultatele de la examenul de admitere la clasa a V-a, astfel încât să vedem elevii acceptați din școală și din afara școlii”.

Oficialul a precizat pentru Edupedu.ro că “o să încercăm ca maximum într-o lună să avem o decizie, pentru că solicitarea are un element de urgență, fiind vorba despre înscrierile în școli”.

În sesizarea depusă la CNCD se arată că Colegiul Național Elena Cuza din București a organizat și desfășurat un examen de admitere la clasa a V-a cu program intensiv de predare a unei limbi străine. La finalul examenului, colegiul a publicat rezultatele în ordinea alfabetică a elevilor care au participat la probă, nu în ordinea notelor obținute de elevi, se arată în sesizare. Părintele susține că a aflat dacă copilul său a fost admis de la secretariat, verbal, neputându-și da seama din listele afișate de școală.

Printre plângerile înaintate de părinți se numără și faptul că la clasa “normală”, fără predare intensivă a unei limbi străine, admiterea este rezervată elevilor care au făcut clasa pregătitoare-clasa a IV-a în cadrul colegiului.

Ce prevede legislația

Ordinul nr. 5.079 din 2016 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar prevede la articolul 139 ce examene pot organiza școlile.

“Articolul 139
(1) Examenele organizate de unitățile de învățământ sunt:
a) examen de corigență;
b) examen de încheiere a situației școlare pentru elevii declarați amânați;
c) examen de diferențe pentru elevii a căror înscriere în unitatea de învățământ este condiționată de promovarea unor astfel de examene;
d) examinări/testări organizate în vederea înscrierii elevilor în clasa pregătitoare/, respectiv în clasa a V-a.

(…)

(6) Organizarea unor examinări în vederea înscrierii elevilor în clasa a V-a este permisă în următoarele situații:
a) pentru unitățile de învățământ care nu au clase de învățământ primar, iar numărul cererilor de înscriere în clasa a V-a depășește numărul locurilor oferite;
b) pentru unitățile de învățământ cu profil artistic și cu profil sportiv, în vederea testării aptitudinilor specifice;
c) pentru unitățile de învățământ care urmăresc formarea unor clase cu predare în regim intensiv a unei limbi de circulație internațională, în vederea verificării nivelului de cunoaștere a limbii respective”.

Potrivit surselor Edupedu.ro, colegiile care au și învățământ primar pot organiza clase bilingve cu examen de intrare în gimnaziu numai după ce asigură suficiente clase a V-a care să asigure școlarizarea fără examen a elevilor care au urmat cursurile primare în acea unitate de învățământ. Clasa a V-a fiind în interiorul învățământului obligatoriu, școala trebuie să asigure prin planul de școlarizare locuri suficiente pentru toți elevii care încheie clasa a IV-a, fără să îi supună unui examen.

Citește și:

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Vasile Mihăilă, director de liceu în Constanța: Școlile își vor pierde treptat monopolul în furnizarea de competențe, conținuturi. Vedem cum copiii primesc burse din ce în ce mai ușor, au deja masă caldă – și atunci școala trebuie să devină un hub cu integrare socială și psihologi

Școlile își vor pierde treptat monopolul în furnizarea de competențe, conținuturi, iar directorii de școli trebuie să fie pregătiți să transforme unitățile de învățământ pe care le conduc în huburi…
Vezi articolul