Examenul de admitere în clasele a V-a cu predare bilingvă ale unui colegiu din București, obiectul unei sesizări depuse la Consiliul pentru Combaterea Discriminării

2.879 de vizualizări
începerea școlii, predare bilingvă
Foto: Pixabay.com
Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării a fost sesizat cu privire la corectitudinea examenului de admitere în clasele a V-a cu predare bilingvă ale Colegiului Național Elena Cuza din București. Părinții unui copil care a dat examenul spun că rezultatele au fost afișate netransparent, în ordinea alfabetică și nu în ordinea punctajului, și se plâng de faptul că “clasa normală” de-a V-a este rezervată elevilor care au terminat învățământul primar în această unitate de învățământ.

Contactat de Edupedu.ro, președintele Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD), Csaba Asztalos, a declarat că “am procedat la citarea părților pentru săptămâna viitoare (săptămâna aceasta, n.red.): a școlii, a Inspectoratului Școlar al Municipiului București și inclusiv a Ministerului Educației. Am cerut normele pe baza cărora se face înscrierea la clasa a V-a atât la clasele bilingve, cât și la cele clasice, am cerut criteriile de evaluare la admiterea în clasele a V-a bilingve, atât la proba scrisă, cât și la cea orală. Am solicitat și rezultatele de la examenul de admitere la clasa a V-a, astfel încât să vedem elevii acceptați din școală și din afara școlii”.

Oficialul a precizat pentru Edupedu.ro că “o să încercăm ca maximum într-o lună să avem o decizie, pentru că solicitarea are un element de urgență, fiind vorba despre înscrierile în școli”.

În sesizarea depusă la CNCD se arată că Colegiul Național Elena Cuza din București a organizat și desfășurat un examen de admitere la clasa a V-a cu program intensiv de predare a unei limbi străine. La finalul examenului, colegiul a publicat rezultatele în ordinea alfabetică a elevilor care au participat la probă, nu în ordinea notelor obținute de elevi, se arată în sesizare. Părintele susține că a aflat dacă copilul său a fost admis de la secretariat, verbal, neputându-și da seama din listele afișate de școală.

Printre plângerile înaintate de părinți se numără și faptul că la clasa “normală”, fără predare intensivă a unei limbi străine, admiterea este rezervată elevilor care au făcut clasa pregătitoare-clasa a IV-a în cadrul colegiului.

Ce prevede legislația

Ordinul nr. 5.079 din 2016 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar prevede la articolul 139 ce examene pot organiza școlile.

“Articolul 139
(1) Examenele organizate de unitățile de învățământ sunt:
a) examen de corigență;
b) examen de încheiere a situației școlare pentru elevii declarați amânați;
c) examen de diferențe pentru elevii a căror înscriere în unitatea de învățământ este condiționată de promovarea unor astfel de examene;
d) examinări/testări organizate în vederea înscrierii elevilor în clasa pregătitoare/, respectiv în clasa a V-a.

(…)

(6) Organizarea unor examinări în vederea înscrierii elevilor în clasa a V-a este permisă în următoarele situații:
a) pentru unitățile de învățământ care nu au clase de învățământ primar, iar numărul cererilor de înscriere în clasa a V-a depășește numărul locurilor oferite;
b) pentru unitățile de învățământ cu profil artistic și cu profil sportiv, în vederea testării aptitudinilor specifice;
c) pentru unitățile de învățământ care urmăresc formarea unor clase cu predare în regim intensiv a unei limbi de circulație internațională, în vederea verificării nivelului de cunoaștere a limbii respective”.

Potrivit surselor Edupedu.ro, colegiile care au și învățământ primar pot organiza clase bilingve cu examen de intrare în gimnaziu numai după ce asigură suficiente clase a V-a care să asigure școlarizarea fără examen a elevilor care au urmat cursurile primare în acea unitate de învățământ. Clasa a V-a fiind în interiorul învățământului obligatoriu, școala trebuie să asigure prin planul de școlarizare locuri suficiente pentru toți elevii care încheie clasa a IV-a, fără să îi supună unui examen.

Citește și:

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

DOCUMENT Grilele de salarizare adoptate de Guvern, forțat, pentru profesori și cadrele didactice auxiliare, în vigoare de la 1 iunie 2023. Care sunt salariile de bază pe fiecare funcție, vechime și grad didactic, în vigoare de luna aceasta

Legea 153/2017 a fost modificată prin ordonanță de urgență, de către Guvern, fără să existe un acord cu sindicatele din Educație pe acest modificări. Prin abuzul de putere făcut de…
Vezi articolul