Bacalaureat 2019 Evaluare Națională 2019 Știri

EXCLUSIV Cine este autorul testelor grilă la BAC și Evaluarea Națională: fostul ministru Valentin Popa, inspirat de examenele medicilor și magistraților

Valentin Popa / Foto: Inquam Photos - Octav Ganea
Citire în 4 min
Subiectele grilă la Bacalaureat și Evaluarea Națională, anunțate peste noapte de Ministerul Educației pentru a fi aplicate chiar de anul acesta, au fost introduse la propunerea fostului ministru al Educației, Valentin Popa. Contactat de Edupedu.ro, fostul ministru a declarat: “Ideea mi-a venit de la modul în care se dau examenele de rezidențiat și de intrare în Institutul Național de Magistratură”.

Fostul ministru nu vede nicio problemă în aplicarea lor chiar la copiii de clasele a XII-a și a VIII-a, deși nu s-au pregătit până acum pe acest tip de subiect. În ceea ce privește posibilitatea ca elevii să copieze mult mai ușor la astfel de subiecte, Valentin Popa spune că avea în vedere existența a 4 tipuri de subiecte în aceeași sală, deci ca cerințele și răspunsurile să nu fie identice la toți elevii.

Declarațiile integrale acordate Edupedu.ro de către fostul ministru al Educației Valentin Popa:

Această idee a apărut imediat după rezultatele de la Bacalaureat si de la Evaluarea Națională, când s-a constatat o serie întreagă de nemulțumiri din punctul de vedere al sistemului de corectare. Profesorii au avut mult prea mare libertate în a puncta acei itemi făcuți incomplet de elevi: unii au punctat aproape de maxim, alții aproape de minim.

Pentru creșterea obiectivității corecturii, s-a propus trecerea la o serie de itemi obiectivi sau de tip grilă, cum se mai pot numi, astfel încât cel puțin pentru acești itemi corectura să fie unitară în toată țara.

Am discutat cu secretarii de stat implicați în preuniversitar, Florian Lixandru și Irina Kovacs, și cu directorul Centrului Naţional de Evaluare şi Examinare (CNEE), Marian Șuță.

Ideea mi-a venit de la modul în care se dau examenele de rezidențiat și de intrare în Institutul Național de Magistratură, care sunt considerate în acest moment cele mai corecte și obiective examene. Nu sunt nici acestea perfecte, pentru că nu putem – atunci când lucrăm cu oamenii – să facem totul perfect, dar sunt mult mai bune decât ceea ce realizăm în momentul de față la Bacalaureat și Evaluarea Națională.

Tehnica de distribuire a subiectelor în sală trebuie să respecte aceeași procedură ca în facultățile de medicină, astfel încât subiectele să fie într-un careu de 4. Sunt, practic, patru tipuri de subiecte obținute prin amestecarea răspunsurilor la aceleași întrebări. Se pot amesteca și întrebările între ele, astfel încât să nu aibă aceeași succesiune pe pagină.

CNEE a analizat și a propus, împreună cu inspectorii de specialitate, ca 40% din itemii de la examenele de Evaluare Națională și Bacalaureat să fie astfel de itemi obiectivi.

Sigur că am luat și am analizat cazul din 2003 (când subiectele de Bacalaureat au fost integral grilă la unele discipline și s-au înregistrat foarte multe cazuri de elevi care au copiat – n.red.) și am remarcat că nu s-a respectat nimic din elementele de siguranța pe care le-ar fi presupus amestecarea subiectelor și a rezultatelor.

Dacă dăm în sală același subiect, este evident că e ușor să copiezi unul de la celălalt, mai ales că în acel an nu erau camere de luat vederi și erau și cazuri în care răspunsurile erau dictate în fața clasei. Nu mai suntem, însă, în cazul de atunci, avem camere video, supraveghetori aleși aleatoriu și nu am mai întâlnit astfel de cazuri.

Atâta vreme cât subiectele respectă mai departe programa școlară, nu cred că are importanță că dăm anul acesta 4 sau 5 sau 10 subiecte de acest tip. Chiar ar fi bine să mai schimbăm ceva în aceste subiecte, pentru a evita șabloanele.

Prea mulți elevi se pregătesc pentru examene, cu șabloane. E o problemă, pentru că nu e prima oară când citesc în mass-media că sunt copii care iau 10 la Bacalaureat și care nu au citit în viața lor o carte. Asta înseamnă că au învățat după șabloane.

Nu am de ce să dau alt sfat Ministerului Educației decât cel dat atâta timp cât eram ministru. Nu am găsit niciun argument solid pentru a păstra același sistem și a avea la anul aceleași probleme la evaluare.

Remarc faptul că foarte mulți vectori de opinie solicită schimbări în învățământ, dar la cea mai mică schimbare apar alți vectori, care spun că iar facem un experiment. Înseamnă că nu putem face niciodată o schimbare în învățământ, fără să facem un experiment”.

Foto: InquamPhoto – Octav Ganea


Dacă vrei să dezvoltăm proiectul Edupedu și ești un susținător, ca și noi, al Educației, ne poți sprijini fie prin donații, fie prin platforma Patreon. Îți mulțumim!
Become a Patron!

Doneaza prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO76BTRLRONCRT0471641001
CONT EUR: RO26BTRLEURCRT0471641001

Deschis la Banca Transilvania pe numele "ASOCIATIA EDUPEDU PT EDUCATIE".

Te mai poate interesa

În 17 județe copiii sunt lăsați corigenți masiv în clasa a VIII-a, ca să nu intre în Evaluarea Națională. “Intenționăm să descifrăm mecanismul intern prin care am ajuns aici,” anunță ministrul

Mihai Peticila

Despre rezultatele la examenul de bacalaureat 2019 sau despre (auto)furatul căciulii educaționale la români (II)

Mircea Bertea

Andronescu ia în calcul ca BAC-ul viitor să fie cu teste grilă: Mulți spun că nu se poate la materia X să mergem pe itemi obiectivi. Asta e calea / Plus: O nouă lege a educației va fi lansată în dezbatere

Raluca Pantazi

6 comentarii

Cine este autorul testelor grilă la Bacalaureat şi Evaluarea Naţională | | GZO.RO | GAZETA ONLINE 2 noiembrie 2018 at 11:48

[…] Ideea mi-a venit de la modul în care se dau examenele de rezidențiat și de intrare în Institutul Național de Magistratură, care sunt considerate în acest moment cele mai corecte și obiective examene. Nu sunt nici acestea perfecte, pentru că nu putem – atunci când lucrăm cu oamenii – să facem totul perfect, dar sunt mult mai bune decât ceea ce realizăm în momentul de față la Bacalaureat și Evaluarea Națională", a declarat Valentin Popa pentru Edupedu.ro. […]

Răspuns
Rovana Plumb, discuţii cu profesorii, părinţii şi elevii pe tema noilor modele de subiecte pentru BAC şi Evaluare Naţională | | GZO.RO | GAZETA ONLINE 2 noiembrie 2018 at 08:58

[…] Edupedu.ro a relatat săptămâna aceasta, citându-l pe preşedintele Centrului Naţional de Evaluare şi Examinare (CNEE), Marian Şuţă, că Ministerul Educaţiei a modificat structura subiectelor chiar de la examenele de anul acesta, subiectele de la BAC şi Evaluarea Naţională urmând să aibă "40% itemi obiectivi, adică întrebări deschise şi tip grilă". Având în vedere că legislaţia prevede că examenele nu pot fi modificate pentru anul şcolar în curs, iar schimbarea tipului de subiecte are în vedere chiar examenul de anul acesta, Marian Şuţă a precizat că "structura, în principiu, nu se schimbă, ci se schimbă abordarea". […]

Răspuns
Edupedu: Cine este autorul testelor grilă la BAC și Evaluarea Națională: fostul ministru Valentin Popa, inspirat de examenele medicilor și magistraților - Mami tips 2 noiembrie 2018 at 08:37

[…] Declarațiile integrale acordate Edupedu.ro de către fostul ministru al Educației Valentin Popa, pe edupedu.ro […]

Răspuns
Gabriela Constantinescu 2 noiembrie 2018 at 02:34

Poate n-ar fi rau sa ne amintim de modalitatea caricaturala prin care fostul ministru al educatiei s-a obtinut cunoscuta porecla de Ministrul-Pamblica. Oare si dumnealui a sustinut la gramatica teste-grila? Daca da, nu l-au ajutat cu NIMIC!

Răspuns
Introducerea subiectelor de tip grilă la BAC și Evaluarea Națională a fost ideea fostului ministru al Educației, Valentin Popa. De unde s-a inspirat | Gazetarul - Stiri din Romania 1 noiembrie 2018 at 17:52

[…] Fostul ministru susține că nu vede nicio problemă în aplicarea lor chiar de la copiii de clasele a XII-a și a VIII-a, deși aceștia nu s-au pregătit până acum pe acest tip de subiect. În aceea ce privește posibilitatea ca elevii să copieze mult mai ușor la astfel de subiecte, Valentin Popa spune că avea în vedere existența a 4 tipuri de subiecte în aceeași sală, deci ca cerințele și răspunsurile să nu fie identice pentru toți elevii, scrie Edupedu.ro. […]

Răspuns
Raluca Turcan: Test grilă la evaluări înseamnă note umflate. Solicit dezbatere publică și anularea deciziei de a aplica teste grilă la examenele din primăvara anului viitor - România365 1 noiembrie 2018 at 14:17

[…] au fost introduse la propunerea fostului ministru al Educației, Valentin Popa. Contactat de Edupedu.ro, fostul ministru a declarat: “Ideea mi-a venit de la modul în care se dau examenele de […]

Răspuns

Lasă un comentariu

* Folosind acest formular sunteți de acord cu stocarea și prelucrarea datelor dumneavoastră pe acest site.