Federația asociațiilor de părinți se opune examenelor de admitere la liceu, prevăzute ca opțiune în “România Educată”: vor duce la lipsă de transparență, de echitate și egalitate de şanse și la o ierarhie nefirească între școli, nu oferă garanția integrității

12.078 de vizualizări
Sursă foto: Facebook.com / Iulian Cristache
Posibilitatea unor licee de a organiza examene proprii de admitere, separate de examenul de evaluare națională, conform proiectului România Educată, a “stârnit un val de îngrijorare în rândul majorității părinților”, afirmă într-un comunicat Federația Națională a Asociațiilor de Părinți. Aceasta spune că susține proiectul “România Educată”, dar se opune propunerii ca liceele să poată organiza astfel de examene.

Printre motivele invocate:

  1. Sunt reduse opțiunile elevilor bine pregătiți la una singură
  2. Va fi nevoie de o pregătire diferențiată a liceelor
  3. Examenele diferențiate, în funcție de ceea ce consideră fiecare școală că e necesar, vor duce la lipsă de transparență, echitate și egalitate de șanse
  4. Sistemul de admitere bazat pe subiecte concepute de profesori nu oferă garanția integrității
  5. Admiterea diferențiată va genera lipsă de coerență a valorilor și va adânci segregarea și inechitățile
  6. Se va produce o ierarhie nefirească între licee

Federația precizează că susține modalitatea de repartizare computerizată a elevilor folosită în sistemul actual, modalitate descrisă drept “transparentă, echitabilă și care permite oricărui elev să ajungă la unitatea de învățământ propice dezvoltării sale”.

Comunicatul Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți, integral:  

“Federația Națională a Părinților își manifestă susținerea pentru proiectul „România Educată” considerând imperios necesară implementarea unui proiect național al cărui deziderat este ca educația să devină o „prioritate reală la toate nivelurile”, cu scopul de a avea „un sistem educațional echitabil, care asigură și respectă dreptul fiecărui elev la educație de calitate, organizată într-un sistem caracterizat prin integritate, etică și profesionalism”.

Avem convingerea că finalitatea parcursului educațional trebuie să fie obținerea unor diplome recunoscute la nivel mondial, care să reflecte dobândirea unor competențe reale. Aceste deziderate se pot realiza doar printr-o reformă profundă la nivelul întregului sistem de educație din România, începând cu învățământul preșcolar și culminând cu cel superior, în care să regăsim universități puternice, parte din elita mondială (în acest moment, ne aflăm în situația de a nu avea nicio universitate în top 1000 QS World University Rankings 2021).

Viziunea proiectului în ceea ce privește accesul în ciclul de învățământ liceal și recentele declarații ale domnului Ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu, privind posibilitatea organizării de către unitățile de învățământ liceal a unor examene proprii de admitere, separat de examenul de evaluare națională, au stârnit un val de îngrijorare în rândul majorității părinților.

Federaţia noastră nu susține această modalitate de evaluare, ținând cont de următoarele aspecte:

           1. În sistemul de admitere propus, elevii care nu vor întruni punctajele necesare admiterii în liceul/profilul pentru care au candidat, dar ale căror rezultate sunt excepționale, vor fi repartizați în școli mult sub nivelul lor de pregătire, unde nu vor avea posibilitatea să își valorifice întregul potențial. Considerăm că limitarea opțiunilor de acces a copiilor foarte bine pregătiți, la una singură, constituie un dezavantaj al sistemului propus, cu pierderi majore în planul dezvoltării personale. În sistemul actual, elevii beneficiază de posibilitatea exprimării mai multor opțiuni, astfel încât fiecare elev să aibă acces într-un liceu care corespunde cu rezultatele sale și care îi poate asigura un parcurs școlar adecvat propriei deveniri;

          2. Noul sistem va necesita o pregătire diferențiată a elevilor care va trebui să acopere atât exigențele specifice anumitor licee, pentru examenul de admitere, cât și pe cele specifice evaluării naționale, în cazul în care va fi necesar, nefiind admis la liceul pentru care a optat inițial. Examenul de evaluare națională actual reprezintă o formă de evaluare standardizată, elevii fiind testați unitar;

            3. Examenul de admitere diferențiat, în funcție de ceea ce consideră fiecare şcoală a fi necesar de evaluat, va conduce la o lipsă de transparență, echitate și egalitate de şanse, subiectele urmând a fi concepute diferit, având la bază tipologii diferite de evaluare. Evaluarea Națională actuală se desfășoară aplicând un sistem conceput de experți în programele şcolare, în mod obiectiv;

             4. Un sistem de admitere cu subiecte concepute de profesori, la nivelul fiecărei unități de învățământ, nu oferă garanția integrității. Acest sistem de elaborare a subiectelor poate genera și un conflict major de interese, elevii care provin din ciclul gimnazial al şcolii respective fiind avantajați de faptul că au beneficiat permanent de o predare conformă cu exigențele respectivelor licee, reflectată și în modul de concepere a subiectelor de examen. În plus, va exista o presiune externă foarte mare asupra profesorilor respectivi care vor fi asaltați de elevi și părinții acestora pentru a oferi o pregătire suplimentară, specifică tipului de subiecte pe care le elaborează;

            5. Admiterea diferențiată în unitățile de învățământ liceal va genera o lipsă de coerență a valorilor morale, sociale, va adânci segregarea şi inechitățile (în special pentru elevii cu posibilități materiale reduse sau proveniți din mediul rural, care nu vor avea posibilitatea unei pregătiri corespunzătoare pentru tipul de subiecte redactate de fiecare liceu),  va conduce la o motivație negativă pentru elevi şi părinții acestora, cei mai mulți renunțând la posibilitatea continuării studiilor într-o anumită școală, de teama unui eșec. Toate acestea, contravin scopului proiectului „România Educată”, acela de a construi un sistem de educație unitar, la aceleași standarde, pentru toți copiii români;

            6. Educația este un drept și a crea un sistem propriu de evaluare e discriminatoriu, în sine, față de acest drept. Se va produce o ierarhie nefirească între unitățile de învățământ, ținând cont că fiecare în parte oferă propriile beneficii, baza materială, resursa umană performantă în anumite specializări. Aceste diferențe vor crea o competiție nedreaptă, ierarhii nerealiste. Practic, în loc să construim progresul real, prin încurajarea frecventării cu succes a oricărei instituții de învățământ, în loc să formăm caractere și competențe necesare adaptării la realitățile socio-economice, continuăm să transformăm educația, școala ca instituție, într-un stigmat.

Modalitatea de repartizare computerizata a elevilor realizata de sistemul actual, la nivel național, este transparentă, echitabilă  și permite oricărui elev să ajungă la unitatea de învățământ propice dezvoltării sale, de aceea susținem menținerea acesteia.      

Consideram că actualul mod de evaluare poate fi îmbunătățit prin mărirea gradului de dificultate a unor subiecte, astfel încât să se poată asigura o selecție corecta a elevilor, conform pregătirii lor, în vederea admiterii la toate liceele/ colegiile, inclusiv la cele ”de top”. Avem nevoie de un Examen Național, cu subiecte unice, riguros, echitabil, integru, cu evaluare de competențe multiple, care să devină un instrument corect de evaluare a tuturor candidaților. Copiii sunt capabili să facă față unui astfel de examen și să-și continue în mod frumos și firesc studiile, inclusiv in unități de învățământ profesional /dual, pentru că piața muncii presupune diviziunea acesteia, iar la ora actuală avem mare nevoie de profesioniști în orice domeniu.

Ne dorim ca, pe măsură ce vor fi elaborate normele legale si metodologiile necesare punerii în aplicare a proiectului „România Educată”, să avem o imagine mai detaliată a tuturor  transformărilor ce urmează să se producă.

Federația Națională a Părinților își declară întreaga disponibilitate la dialog si cooperare în vederea definirii și implementării unor strategii coerente, aplicabile, care să conducă la atingerea scopului proiectului.

Președinte Iulian Cristache”

Sursă foto: Facebook.com / Iulian Cristache

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI:RO76BTRLRONCRT0471641001

CONT EURO:RO26BTRLEURCRT0471641001

Deschis la BANCA TRANSILVANIA
Donează prin Patreon

Donează

  1. Am impresia ca unii comentează în necunostinta de cauza. Sa ne lămurim putin!
    Nu e cazul sa comparam cu examenele date de noi acum 30-40 de ani. Serios!
    Evaluarea Nationala e un examen foarte bun. Eventual se poate renunta la procentul de 20% reprezentat de media claselor V-VIII.
    Examen dat înainte la liceu, în România, va însemna că acei copii care “trebuie” vor intra la liceele la care “trebuie” pentru ca dacă dădeau Evaluarea Nationala nu reușeau sa ia note mari, astfel încât sa intre la acele licee…
    Este cea mai mare găselniță pentru copiii “de bani gata”.
    Examenul de Evaluare Nationala este foarte bun, secretizat și foarte bine organizat. Elevii intra la liceele pentru care optează, în ordinea descrescătoare a mediilor.
    Are 2 puncte slabe:
    1. Evaluarea lucrărilor de către profesorii corectori -se poate remedia f ușor
    2. Procentul de 20% pe care îl reprezinta media claselor V-VIII (deși e foarte puțin…)
    În rest nu trebuie schimbat nimic.

  2. Pai admiterea la liceu tocmai inechitate facea, la 9 pe loc, unul intra iar ceilalti unii dintre ei destul de buni ajungeau la licee slabe, de aceea s-a inlocuit admiterea clasica cu evaluarea nationala care este foarte corecta pentru toti, daca vreti sa conteze mediile din scoala atunci faceti notare unitara in scoli, daca nu se poate sa se tina cont doar de examen, in nici un caz nu trebuie sa revenim la admiterea clasica, care va favoriza anumiti elevi meditati de profesorii din liceele respective, in plus corectarea se va face la liceul respectiv, fata de corectarea la evaluare care se face in alt judet.

  3. Nici liderii acestei … adunături nu stau bine cu tigva! Prin faptul că se opun examenelor de admitere în liceu se fac părtași la creșterea semialfabetismului sau chiar a analfabetismului și, implicit , la creșterea gradului de prostie!
    Înveți, intri la liceu! Nu înveți, nu intri! Ce-i așa de greu! Ce ”ierarhie nefirească!?
    Dar las` că-i bine-așa! Doar vrem o ”Românie educată”!

    1. Pai bine, mai Alasad, daca repartizarea este prin Evaluare Nationala nu inseamna ca daca inveti intri la liceu (si inca la liceul pe care il meriti, cea mai buna optiune pentru media ta), iar daca nu inveti intri la scoala profesionala? Partidul te-a numit sa faci agitatie sau doar necunoasterea ta?

  4. Nu vad ce este asa greu de luat o hotarare. Generatii intregi am dat examen la finele clasei a VIII-a si apoi au dat examen, fiecare, la liceul dorit.
    In clasa a XII-a am dat examenul de maturitate si la toate examenele erau luate in calculul mediei numai notele obtinute in timpul examenelor.
    Consider ca era mai corect asa, avand in vedere ca la unele scoli proferorii erau mai indulgenti si notele erau mai mari, iar la alte scoli, profesorii erau mai severi si notele erau mai mici. Nu spun ca nu este mai greu asa, dar spun ca este mai corect si mai cinstit fata de elevii care invata si privesc cu seriozitate examenele. Este drept ca si profesorii examinatori erau mai foarte bine pregatiti.

    1. Esti pe dinafara, Scheffal. Sistem mai corect ca Evaluarea Nationala si repartizarea computerizata nu poate sa existe! Fiecare copil are sansa sa intre exact la liceul cel mai bun, potrivit mediei sale! Si nu este supus unui risc sa fie repartizat la un liceu prost, daca initial a picat, la diferenta foarte mica, de la liceul bun la care optase!

  5. Eu cred ca se tem de examen acei parinti care au avut grija ca profesorii sa ofere note mari copiilor. Asa isi asigura “transparent” un loc la un liceu bun. Daca tot invata pentru evaluarea nationala inseamna ca pot da si un examen la liceu

  6. Normal că părinții se opun, dar nu cred că este vorba de părinții inteligenți. Cine are bani și tupeu să facă presiune asupra profesorilor din gimnaziu să pună note mari alege Evaluarea Națională, cei care învață cu adevărat vor alege examenul de admitere la liceu. Când eram elev aveam profesori care nu veneau la ore sau care predau mai multe materii deși nu erau de specialitate, și cu toate astea învățăm. Acum nu știm decât să ne plângem.
    Ca părinte care nu are bani și nici tupeu nesimțit susținut cu tărie examenul de admitere la liceu.
    Poate mă lămurește acest individ care cică este reprezentantul părinților, cum au reușit mai mulți elevi, colegi cu copii mei, care nu au participat la ore nici fizic nici online să încheie anul școlar cu media generală peste 9 ??? Cum au reușit? Nu cumva bănuții și tupeul au rezolvat problema?

    1. Stimabile, , Evaluarea Nationala este un examen corect si echidistant fata de toti copii, ofera fiecaruia sansa sa ajunga la cel mai bun liceu, potrivit pregatirii sale! Nici un examen local nu va oferi aceasta oportunitate tuturor elevilor, va crea discriminare si inechitate! Terminati cu prostiile, cand ceva este bun nu intorci timpul inapoi doar ca asa ti se parea tie ca inainte era bine, dar de fapt esti pe dinafara subiectului!

    2. Cu siguranta banutii au rezolvat problema dar in acest caz la Evaluarea Nationala vor face fix pix. Procentul de 20% nu-i prea ajuta. In schimb , copilul Dvs are posibilitatea sa ia nota maxima la Evaluare si cu procentul de 20% din media de la scoala , cu siguranta le va lua fata la bogati. In schimb , cu examen pe baza de subiecte facute de profesorii locali , sigur copilul Dvs va aduna doar ceea ce va ramane de la bogati , asa ca mai intai ganditi si dupa aceea scrieti fiindca cu siguranta nu sunteti din categoria parintilor inteligenti .

  7. Acesti parinti ai elevilor slabi sau mediocri, ai distrus invatamantul, cu mofturile lor. Invoca idiotenii, numai sa puna bete in roate elevilor merituosi, sau cel putin sa obtina mediocritatea desfasurarii lucrurilor in invatamant.

    1. Acest exame nu ar ajuta elevii merituosi ci doar pe cei cu parinti pilosi si cu posibilitati materiale mari! Cei buni sunt acum repartizati automat, nediscriminatoriu si fara subiectivism, exact pe baza notei obtinute la un Examen National, cu subiecte unice si supravegheat video si audio! Ce vreti mai corect?

      1. Evaluarea Nationala este un examen mediocru.
        Pentru elevii cu adevarat foarte buni la matematica si limba romana, adevaratul examen de departajare corecta ar fi doar cel organizat de licee.
        Lasati apoi examenul de Evaluare Nationala mediocritatilor si elevilor carora nu le-a placut cartea.

    2. E vorba de micile genii care nu pot invata și la romana și la matematica, asa e? Și ati vrea ca acești copii merituoși sa intre cumva la un liceu foarte bun…si considerati ca asa e corect, cu un simulacru de admitere la liceu. Sa fim serioși, cei din sistem știm despre ce e vorba. Liceele foarte bune își pierd olimpicii, care nu sunt capabili sa învețe la ambele materii și obțin medii prea mici la Evaluarea Nationala.
      Asta ca să nu mai vorbim de meditații, subiecte cu dedicație etc. Știm cu toții ce se întâmplă la admiterea în clasa a V-a, cum am putea avea încredere intr- un examen organizat intern de un liceu?

  8. Admiterea computerizata e cea mai buna soluție! Nu distrugeti unul dintre puținele lucruri bune din învățământul actual!

  9. Atunci, daca nu vreti examen, sa se ia in considerare la admitere doar media obtinuta la testele nationale. Media generala de final de gimnaziu este profund alterata de profesori.

  10. Un lucru excepțional! Doar așa putem spune că se intră pe merit la liceu!
    Și noi am dat și treapta unu și treapta doi, deci nu este greu să dea și ei un examen! Se tem doar cei care nu învață…
    Susțin inițiativa intrării la liceu pe baza examenului! Nu înțeleg revolta părinților…ei chiar nu își dau seama că este un lucru bun și că astfel se va scăpa de unele ,,nereguli” din educație de care se plângeau până acum?
    Un examen îl determină pe elev să se pregătească mult mai bine ca până acum!

    1. Pe merit se intra si acum, dacă știți cum se organizează Evaluarea Națională! Cand erau 8 pe loc la un liceu, 7 rămâneau pe lângă , acum multi ani! Nu cred ca isi doreste nimeni sa se ajunga ca acum 30 de ani. Este perfect cu distribuirea computerizată în ordinea mediilor la liceu.

    2. Pai, nene Cadru Didactic, ce examen mai clar si mai corect poate fi decat Evaluarea Nationala? Pentru toti elevii aceleasi subiecte, in aceeasi zi, la aceeasi ora, secretizate si supravegheate. Toti au sanse egale, iar repartizarea se face strict dupa medie si dupa optiunile candidatului! Doar daca vrei sa pescuiesti in ape tulburi poti sa vrei altceva!

    3. Aceleasi licee “de fițe” dau examen de admitere pentru intrarea la gimnaziu, in clasa a 5 a. Sunt de acord cu cei din Federatia nationala a parintilor, care acuza de lipsa de transparenta si de integritate, viitoarele presupuse examene, dar ii acuz ca nu s au revoltat si pana acum de modul josnic si corupt in care se sustin examenele de intrare la gimnaziu-bineinteles cu subiecte alcatuite de profesorii liceelor respective, vandute pe sub mana cui trebuie. Probabil ca onor cadrele didactice mai vor mita sau bani negrii din meditatii

    4. Dupa cum scrieti faceti parte din categoria cadrelor didactice proaste , care trec pe la scoala doar sa le zica copiilor orele la care sa vina cu banii la pregatirea in privat.

  11. Evaluarea Nationala asa cum este conceputa ea in prezent ofera sanse egale tuturor elevilor, potrivit pregatirii la momentul examenului. Fiecare copil poate sa intre pe cea mai buna optiune potrivit pregatirii sale. Nu se pot face invarteli, calculatorul face repartitia in functie de medie si de optiunile copilului. Daca vreti sa distrugeti sansa copiilor sa ajunga in scoala corespunzatoare pregatirii fiecaruia, modificati sistemul actual! Nu va fi Romania Educata, ci Romania pilelor si a banilor!Jos meritul! Ura! Ura! Ura!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Antonia Pup, fostă elevă cu 10 la Bac și ex-președintele Consiliului Elevilor, refuză 3.000 de lei de la Guvern: Vreți performanță? Aduceți profesori buni în rural, creșteți bursele nu doar atunci când folosiți asta drept un laitmotiv electoral

„Încă de când am aflat că am luat 10 la Bacalaureat, foarte multă lume îmi adresa următoarele două întrebări: “ce vei face cu ăia 30 de milioane de la Guvern?”,…
Vezi articolul