Finanțare pentru tot anul școlar, nu doar până în decembrie, pentru Masa caldă în școli, propusă de mai mulți parlamentari USRPLUS: Sunt situații în care doar 1 leu din cei 10 alocați zilnic au mers efectiv către alimentele în sine

363 de vizualizări
Foto: World Vision România
Finanțare pentru tot anul școlar, nu doar până în decembrie, în programul-pilot „Masa caldă în școli”, prevede unul dintre amendamentele depuse de mai mulți parlamentari USRPLUS la ordonanța de urgență care stabilește condițiile acordării acestui „sprijin” pentru elevii din 150 de școli pe anul 2021, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro.

Amendamentele prevăd și criterii transparente de selecție pentru școlile care sunt incluse în program, pentru că în acest moment, în opinia lor, „școlile sunt puse cu mâna într-o anexă, fără se fi detaliat cum s-a ajuns acolo. Practic ordonanța face un soi de atribuire directă”.

O altă completare la legea care aprobă ordonanța de urgență cu „Masa caldă” propune măsurarea efectelor programului, pentru că, spun inițiatorii, „nu se măsoară cu adevărat nimic nu sunt date care să arate care sunt efectele”.

Guvernul a aprobat, pe 20 august, o finanțare de 46,4 milioane de lei pentru programul Masa caldă dar doar pentru primul semestru al anului școlar care începe pe 13 septembrie 2021. 54% dintre școlile care au fost incluse în acest program-pilot sunt în localități în care primarii sunt de la PNL, potrivit unei analize făcute pe baza datelor de la alegerile locale 2020, de EduPedu.ro.

Amendamentele inițiate:

A. Alocare pe tot parcursul anului școlar 2021-2022.

În forma actuală programul se oprește la 31 decembrie 2021. Sau cel puțin se întrerupe până la alocări bugetare, dacă se revine cu alt OUG. Așadar cel puțin până în aprilie, chiar și mai mult că se fac iar licitații. Asta în condițiile în care cele mai multe licitații pentru primul semestru nu se vor finaliza mai devreme de 15 octombrie 2021.

B. Criterii transparente de selecție

Acum școlile sunt puse cu mâna într-o anexă, fără se fi detaliat cum s-a ajuns acolo. Practic ordonanța face un soi de atribuire directă.

Noi vrem ca acum măcar în cazul de redistribuire a sumelor  să fie o realocare transparentă către alte școli, iar pe viitor pentru toate instituțiile înscrise. Sunt an de an circa 30% din școli care nu reușesc să furnizeze din varii motive respectivul serviciu. Acei bani nu se mai folosesc.

Noi vrem să fie realocați prin proces de selecție transparentă și bazată pe criterii obiective.

C. Selecție bazată pe considerente de risc socio-educațional.

Astfel de programe au efecte în comunitățile cele mai sărace. De la scăderea abandonului școlar și creșterea performanței academice, până la scăderea violenței domestice și creșterea independenței economice a femeilor.

D. Măsurare clară a efectelor

Acum nu se măsoară cu adevărat nimic nu sunt date care să arate care sunt efectele. Am stabilit obligații de măsurare și raportare clară la nivel de școală, inspectorat și minister, cu obligație de publicare in format de date deschise. Am făcut și o anexă cu cap de tabel ca să fie mai clar.

E. Favorizarea interesului copilului în procesul de atribuire a contractelor

Din păcate acum sunt situații în care doar 1 (un) leu din cei 10 alocați zilnic au mers efectiv către materia primă, către alimentele în sine. Noi am introdus o prevedere pentru a favoriza ofertanții care vin cu o ofertă în care cel puțin 40% reprezintă costul materiei prime.

F. Alocare de personal pentru servirea mesei si procesele anexe

Acum, interviurile noastre cu directorii de școli ne-au arătat o chestiune interesantă. Mulți se feresc de program pentru că nu sunt alocate fonduri pentru personalul de servire/curățenie. Și directorii trebuie să aloce pentru servire si debarasare o persoană (din cele maxim 2 în școli mici rurale) care nu mai poate face și curățenie din cauza unor norme de igienă publică.

“Sunt doar câțiva pași mici, dar esențiali, pentru a ajunge la un program național. Însă dacă acum structurăm un program-pilot corect (și nu unul neclar, nemăsurabil, imprevizibil și arbitrar cum e acum) putem apoi să îl extindem în pași până vom avea și noi ce au peste 100 din țările acestei lumi”, a declarat deputatul Cătălin Teniță.”

Amendamentele au fost depuse la finalul săptămânii trecute de deputatul Cătălin Teniță, împreună cu președinta Senatului Anca Dragu, senatorul Irineu Dărău, deputata Oana Cambera și deputatul Andrei Miftode.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Planuri-cadru 2025. Profesoara Florina Rogalski: S-a făcut o falsă dezbatere care a umilit profesorii și a uimit pe toată lumea: locurile aranjate, inspectorii în față, pe mijloc ONG-urile, care pe mine mă scot din minți, câteva locuri în spate, timide, pentru profesori

Florina Rogalski, profesoară de Limba română la Școala Centrală din București, a vorbit, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, despre prima dezbatere națională despre planurile-cadru de liceu: „Marți, pe 11,…
Vezi articolul

Specializarea „Psihologie” de la Academia SRI se desființează și e înlocuită din toamnă cu licența în „Operațiuni de intelligence”, ai cărei absolvenți vor fi „angajați ca agenți operativi” ai serviciului secret / Alte 34 de specializări de la facultăți intră în lichidare, iar 20 sunt noi – proiect de HG

Academia Națională de Informații „Mihai Viteazul”, componentă a Serviciului Român de Informații, cunoscută drept Academia SRI, a solicitat Ministerului Educației intrarea în lichidare a programului său de „Psihologie-informații” singura specializare…
Vezi articolul

Cum arată improvizația Ministerului Educației pentru fundamentarea legislativă a examenelor din 2025 în România: instituția și-a bazat proiectele de ordine pentru organizarea BAC și Evaluarea Națională la clasa a VIII-a, plus admiterea, pe prevederi neaplicabile din legea actuală a educației și pe ordine de ministru date în baza unor legi abrogate

Examenele de Bacalaureat și Evaluare Națională la clasa a VIII-a din anul 2025 ar urma să se desfășoare în iunie-iulie 2025, la fel și admiterea la liceu. Potrivit proiectelor de…
Vezi articolul

Adolescența în pandemie. Cum își pot da seama părinții și profesorii că adolescentul suferă? Viorica Stoian, Psihoterapeut: Dacă a devenit rebel, e furios și iritat din „te miri ce” sau dimpotrivă, s-a închis în sine, comunică foarte puțin, este timpul să acționeze

“Într-un mediu de interacțiune online sau fluctuant, școală normală versus școală online, adolescenții pot ajunge să nu-și mai conștientizeze în mod corect și realist valorile, competențele și abilitățile”, spune psihologul…
Vezi articolul