Florian Lixandru, secretar de stat în Educație: Nu dorim să scoatem genii, pentru că școala românească nu este concepută doar pentru excelență. Dorim o țară de oameni capabili să gândească critic

1.371 de vizualizări
Florian Lixandru / Foto: Captură TVR1
Întrebat „ce își dorește învățământul românesc să producă în acest moment?”, secretarul de stat Florian Lixandru a spus luni, 17 martie, la TVR că „dorim o țară de oameni educați, în primul rând, de oameni capabili se gândească din punct de vedere critic”. El a subliniat faptul că Ministerul stimulează excelența, dar „școala românească nu este concepută pentru a pregăti pentru excelență, exclusiv”.

Secretarul de stat în Ministerul Educației, Florian Lixandru, a spus că școala românească nu este pregătită să scoată genii exclusiv, dar „stimulează excelența”.

„În același timp intenția noastră este de a scoate oameni bine pregătiți la nivel mediu, astfel încât aceștia, atunci când vor intra pe piața muncii sau vor intra în societate, să fie capabili să se descurce singuri”, a spus Lixandru.

Redăm răspunsul integral al secretarului de stat Florian Lixandru, pe acest subiect

TVR: Ce își dorește învățământul românesc să producă în acest moment?

Florian Lixandru, secretar de stat: „Dorim o țară de oameni educați, în primul rând, de oameni capabili se gândească din punct de vedere critic, să distingă într-adevăr și minciună între fake news și știrile adevărate. O țară de oameni care sunt capabili să execute anumite competențe pe care profilul absolventului care prevede cele opt competențe cheie pe toate domeniile: de la literatură, matematică, domeniul artistic, domeniul IT și așa mai mai departe. Deci asta ne dorim. Nu dorim să scoatem genii, pentru că școala românească nu este concepută pentru a pregăti pentru excelentă, exclusiv. Da, stimulăm excelența, dar în același timp intenția noastră de a scoate oameni bine pregătiți la nivel mediu, astfel încât aceștia, atunci când vor intra pe piața muncii sau vor intra în societate, să fie capabili să se descurce singuri, să poată accesa un loc de muncă, să poată accesa un program de studii universitare.

Vorbesc din perspectiva învățământului preuniversitar pe care îl coordonez, cam aceasta ne dorim de la absolvenții noștri de învățământ preuniversitar”. 

Informații de context

Ministrul Educației, Daniel David a spus recent că gândirea critică trebuie predată sub aspect metodologic la Logică, Filosofie, Psihologie și încă o disciplină opțională. În ceea ce privește celelalte discipline, aceasta trebuie să devină un mod de predare.

În prezent, proiectele de planuri-cadru pentru liceu 2025 au fost lansate în dezbatere publică pe 31 ianuarie, la ora 18:00. Ele prevăd noile scheme după care liceele își construiesc orarele pentru elevi și profesori. După acestea ar urma să învețe elevii care intră în clasa a IX-a în septembrie 2026, adică actualii elevi de clasa a VII-a (anul școlar 2024-2025). Reforma curriculară inițiată în 2012 ar fi trebuit să se petreacă la liceu pentru elevii care au început clasa a IX-a în 2020, tineri care au absolvit deja liceul în 2024, însă a fost amânată succesiv de politicieni.

Au fost organizate 4 mari dezbateri publice în 4 orașe centre universitare din țară. În luna mi, ministerul va anunța care sunt pașii următori, dacă și în ce formă vor fi adoptate planurile-cadru pentru liceu.


7 comments
  1. na , belea
    exemplu de gândire critica :de ce ești matale mare șef în educație când ai pregătire de contabil ?
    ce te recomanda in raport cu atâția alți specialiști din domeniul educației ??
    șeful matale , specialist in psihologie dealtfel , ce zice ?

  2. Clisee preluate de la șef. Mai, copii, va spun așa pentru că sunt mai bătrân, gândiți critic! 😁Orice disciplină are metoda problematizării sau studiul de caz, nu ați inventat apa calda. La mate, fizica,bio,chimie,geografie,istorie etc. exista PRO-BLE- MA -TI -ZA- REA!!!

  3. Dacă și oamenii ministerului au ajuns la concluzia lui Bāsescu și fac in concordanță… „Școala românească scoate tâmpiți”… Practic domnul din imagine recunoașre că e o strategie care se derulează de ani buni, iar la alegerile din 2024 am văzut consecințele.

  4. Din nou clișeul cu „gândirea critică”. Cine anume să îi învețe pe elevi sa gândească critic? Profesorii care nu mai au unde să se formeze, deoarece universitățile desființează programe de Filosofie „nerentabile”? Sau aveti impresia ca oricine poate preda științe umaniste care să aibă un rol formator? Ca să nu mai spun de înghesuiala la cariera de profesor, unde salariul e cât al unei casiere de supermarket.

  5. Care gândire critică?

    Care copii?

    Aveți un județ din Oltenia unde inspectoare pe un întreg calup de discipline e o atârnătoare a cărei singură experiență la clasă e 1 an Educatoare (da! Ați citit bine – educatoare de nivel grădiniță – doar 1 an) și încă 1 an Învățătoare (adică un SINGUR an la nivel de clasele 1-4, primar – UN AN, nu mai mult, nici măcar o generație nu a dus la capăt).

    Și exemplarul asta face și desface toată politica la nivel de județ pentru Logică – Filosofie – Sociologie – Educație Antreprenorială – Economie – materii predate la liceu, când ea nu a trecut cu “vasta” ei experiența de clasa a I-a! Dvs realizați enormitate?

    Mai nou încearcă să își bage și bărbatul în sistem, profesor de fizică! Altă nulitate! După pile puse pe la centrul de corectare și minister, abia a trecut de 5 (da, CINCI! Nota 5! Ați citit bine), la titularizarea din 2024

    Care gândire critică? Ce alfabetism funcțional?

    Ce pretenții să mai avem când noi punem responsabili toți Hoții și neaveniții?

    1. Bună ziua,

      Ne puteti trimite mai multe informatii va rugam pe adresa redactiei ? redactie@edupedu.ro. Sau pe adresa alexa.stanescu@edupedu.ro. Multumesc

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Școlile care se înscriu la concursul „Școala Europeană” 2025 ar putea fi evaluate online, dupa 10 ani în care dosarele erau trimise prin poștă – proiect

Concursul „Școala Europeană” aduce o schimbare în ediția 2025: profesorii care evaluează școlile nu mai sunt chemați să participe fizic, în „mini-vacanțe”. Ministerul Educației a digitalizat complet procesul, transformând întreaga…
Vezi articolul

Streinu Cercel: Te doare capul, faci febră 39-40, te dor muşchii, te simţi ca şi cum ai fi bătut? Înseamnă că ai gripă, nu ai nevoie de niciun test. Moda asta să bombardăm camerele de gardă cu sute de pacienţi este o prostie

Managerul Institutului „Matei Balş”, Adrian Streinu-Cercel, a declarat miercuri că diagnosticul de gripă este unul „clar” şi că nu mai este nevoie de alte teste pentru această afecţiune, iar plimbatul…
Vezi articolul

Noțiunea de „școală bună”, „de top” nu ar trebui să existe în cadrul învățâmântului de stat, potrivit Federației părinților și aparținătorilor legali, care transmite sfaturi pentru înscrierea la clasa pregătitoare

Noțiunea de „școală bună”, „de top” nu ar trebui să existe în cadrul învățâmântului de stat care presupune să ofere șanse egale tuturor elevilor, potrivit unei postări a Federației părinților…
Vezi articolul

Franța limitează expunerea la ecrane pentru elevi, profesori și părinți din toamnă: notificări oprite la catalogul electronic după program, resurse digitale adaptate în funcție de vârstă și reguli pentru telefoane în pauze

Ministerul Educației din Franța a anunțat un pachet de măsuri pentru utilizarea rațională a digitalului în școli, care se va aplica progresiv din anul școlar 2025-2026, potrivit unei circulare semnate…
Vezi articolul