Franța reîncearcă un program național de educație sexuală, după ce profesorii n-au organizat unitar sesiunile obligatorii introduse în 2001

8.874 de vizualizări
Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com
Un nou program de educație afectivă, relațională și sexuală (Evars) este în lucru la Ministerul Educației din Franța, conform unui proiect preliminar consultat de AFP, scrie Le Télégramme. Programul, destinat tuturor nivelurilor de învățământ, pune accent pe cunoașterea corpului, respectul pentru intimitate, combaterea hărțuirii și sănătatea sexuală, fiind adaptat vârstei și maturității elevilor.
  • Din 2001, legea prevede obligativitatea educației sexuale în școli, cu cel puțin trei sesiuni pe an. În practică, însă, această dispoziție este rareori respectată, potrivit Le Monde.

Începând cu grădinița, programul vizează să îi învețe pe copii să-și cunoască corpul (numele părților anatomice), să înțeleagă conceptul de intimitate și să recunoască situațiile periculoase. Exemple practice includ exerciții despre consimțământ, precum întrebări de tipul „Pot să mă așez lângă tine?”.

După vârsta de patru ani, programul introduce teme precum identificarea adulților de încredere, diferențierea dintre un secret personal și o situație de risc, dar și explorarea diversității familiale (familii monoparentale, homoparentale sau cu părinți separați).

Școala primară: pubertate, stereotipuri și siguranță digitală

În clasele primare, elevii vor dobândi cunoștințe mai detaliate despre corpul lor și emoții, cu un vocabular adaptat vârstei. Din clasa a IV-a (CM2), programul introduce informații despre schimbările corporale asociate pubertății, identificarea hărțuirii inclusiv online și înțelegerea stereotipurilor pentru a combate discriminarea, potrivit sursei citate.

În gimnaziu – despre complexitatea relațiilor

La gimnaziu, programul se concentrează pe ajutarea elevilor să înțeleagă schimbările fizice și emoționale ale adolescenței și să exploreze de la dragoste și reproducere la sănătate și prevenție.

  • În clasa a V-a (6ème), copiii învață să recunoască și să evite violențele sexiste și sexuale și să utilizeze internetul și rețelele sociale în siguranță. De exemplu, li se explică pericolele din mediul online și interdicția legală de a accesa platformele de socializare înainte de vârsta de 13 ani.
  • În clasa a VI-a (5ème), temele includ respectul reciproc și schimbările corporale.
  • În clasa a VII-a (4ème), se discută despre orientarea sexuală și dezvoltarea personalității.
  • În clasa a VIII-a (3ème), sexualitatea este analizată ca o „realitate complexă” care îmbină plăcerea, reproducerea și sănătatea, cu accent pe influența rețelelor sociale asupra relațiilor.
Liceul: cunoștințe aprofundate și abordare critică

La liceu, unde elevii francezi studiază trei ani (sursa și detalii) programul devine mai reflexiv și critic, concentrându-se pe aprofundarea cunoștințelor:

  • În clasa a IX-a (seconde), elevii învață despre legătura dintre emoții, fericire și sexualitate. Se explorează tensiunile dintre intimitate și societate, inclusiv protecția în era digitală.
  • În clasa a X-a (première), temele includ plăcerile, tentațiile și riscurile, prin exemple precum analiza unor opere literare.
  • În clasa a XI-a (terminale), elevii învață să abordeze sexualitatea ca tineri adulți responsabili, fiind ghidați către surse de informații fiabile și servicii de sprijin în sănătatea sexuală.

Deși inițiativa reprezintă o modernizare necesară a educației afective și sexuale, programul se confruntă cu provocări semnificative, mai scrie Le Télégramme. Organizarea acestuia a fost amânată din cauza controverselor politice, iar rezistența din partea grupurilor conservatoare rămâne o problemă.

Planul privind educația afectivă, relațională și sexuală a fost inițiat în ultimele luni ale mandatului fostei ministre Anne Genetet, care intenționa să-l prezinte în decembrie Consiliului Superior al Educației. Cu toate acestea, în discursul de preluare a mandatului de către noua ministră a Educației, Élisabeth Borne, marți, 24 decembrie, subiectul nu a fost menționat.

Fostă prim-ministră, Borne s-a concentrat pe teme precum autoritatea, bunăstarea elevilor și rezultatele academice, dar a evitat să abordeze continuarea acestui proiect controversat.

Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


5 comments
  1. corecție: „copiii”

  2. “În clasa a IX-a (seconde), elevii sunt încurajați să exploreze legătura dintre emoții, fericire și sexualitate. Se explorează tensiunile dintre intimitate și societate, inclusiv protecția în era digitală.“

    Cu alte cuvinte, spus pe șleau, sunt încurajați să facă desfrânare.

    1. Te-a îndoctrinat biserica în așa hal, încât vezi în asta desfrânare? E clar, dacă ții cu mafia numită biserica. Copii trebuie să facă educație sexuală, pentru a nu se întâmpla, ce se întâmplă acum: mame de 13, 14, 15 ani care au copii și care i-au viața în piept mult prea devreme și care vor renunța la educație și la școală din cauza asta. Educația sexuală nu este despre sex neapărat, ci mai ales, despre cum să se ferească de sarcini și boli care nu trebuie să apară niciodată, cum ar fi: gonoree, SIDA, HIV, dar ce să știi tu despre toate acestea, când după mintea ta aia goală, biserica este cea care trebuie să ne conducă, să fie deasupra tuturor și nu rațiunea și bunul simț. Biserica a rămas închistată în normele și legile de acum 1000 de ani și nu se va schimba niciodată și de-aia numai prezintă credibilitate pentru noi ceilalți. Copii trebuie protejați de aceste idei învechite și proaste. Și la noi în țară trebuie introdusă această materie, pentru că noi suntem pe primul loc în Europa, cu mame foarte tinere, iar ele trebuiesc protejate, să își trăiască copilăria, să facă o școală, să aibă educație și cultură, să știe cu ce se vor confrunta în viața, dar habotnicii ca tine sunt prea orbi ca să înțeleagă și să vadă asta, nu vreți.

      1. “Sunt încurajați să exploreze” …deci într-adevăr, să facă desfrânare (dar cum? Prin evitarea sarcinilor nedorite cu “ajutorul” pilulelor contraceptive, a prezervativului, a vărsării sămânței bărbatului în afara femeii, prin perversiuni sexuale (gomorie și sodomie între femeie și bărbat, prin masturbare etc. )

        Nicidecum nu poate fi “explorată sexualitatea” prin abstinenta până la căsătorie. Biserica a învățat foarte bine ceea ce a învățat și ceea ce învață. Iar modalitățile de iad pe care le-am enumerat anterior, cu privire la ferirea de sarcinile nedorite, sunt neaplicabile și în cadrul căsătoriei.

        1. E clar! Ți-a întunecat biserica mintea într-un hal fără de hal. Du-te la mănăstire și pupă moaște și lasă-ne cu ideile astea cretine

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Înscrieri deschise la cursurile Centrului Județean de Excelență Buzău, până pe 30 septembrie. Elevii pot fi selectați pe baza rezultatelor la competițiile școlare sau prin testare inițială – criterii și calendar

Elevii se pot înscrie la cursurile Centrului Județean de Excelență (CJEx) Buzău în anul școlar 2024-2025 până pe 30 septembrie, conform anunțului organizatorilor de pe site-ul centrului. Elevii fie sunt…
Vezi articolul

Ministrul Educației, mesaj pentru profesori: Chiar cred că este inuman ca obligatoriu la gimnaziu sau la liceu, după ce copilul stă 6 ore la școală, să-i dai mai mult de 2 ore obligatoriu temă. Când vreți să mai aibă o viață? / Avem norme de ani de zile, vă rog să le respectați

Ministrul Educației le-a transmis un mesaj profesorilor legat de temele pe care le dau elevilor: „Avem aceste reglementări în legătură cu temele de ani de zile, vă rog să le…
Vezi articolul

Două noi specializări, „Pedagogia învățământului primar” și „Educația timpurie” – introduse în Nomenclatorul domeniilor și programelor de studii universitare pentru 2024-2025 / 15 programe de licență, la 8 universități, vor intra în lichidare / Schimbările la nivel de master în anul universitar următor

„Pedagogia învățământului primar” și „Educație timpurie” sunt două noi specializări înființate și introduse în Nomenclatorul domeniilor și al specializărilor/programelor de studii universitare pentru anul universitar 2024-2025, adoptat săptămâna aceasta de…
Vezi articolul

Olimpiade școlare 2023. Regulamentele actualizate pentru olimpiadele naționale de astronomie și astrofizică, ”Terra” de geografie, ”Lectura ca abilitate de viață” (OLAV) și limbi clasice au fost publicate de Ministerul Educației – DOCUMENTE

Au fost publicate regulamentele specifice pentru olimpiadele și concursurile școlare naționale din anul școlar 2022-2023, de către Ministerul Educației, pe edu.ro. Acestea cuprind informații despre probele de concurs, participarea elevilor,…
Vezi articolul