George Purcaru, vicepreședintele FSLI: Numărul de elevi în plus dintr-o clasă poate ajunge și la 6. Sunt foarte multe unități școlare unde nu mai poți pune nici un elev, nici nu mai vorbim de bănci / Nu mai e nevoie de un alt argument care să demonstreze că din biroul ministrului nu se vede realitatea așa cum trebuie

2.658 de vizualizări
Foto: G4Media.ro
Vicepreședintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ, George Purcaru, a declarat că măsura creșterii numărului de elevi din clase arată că reprezentanții Ministerului Educației și Cercetării nu cunosc realitatea multor școli din România, unde lipsa spațiului nu permite acest lucru. În plus, acesta a criticat abordarea decidenților care consideră că mutarea câtorva bănci în plus în clase nu e o problemă: „vorbim de viitorul țării, nu de bănci. Nu tratăm elevii ca pe niște obiecte”.

„Așa cum am spus de fiecare dată, la fel de afectați sunt și elevii noștri prin măsurile cerute și impuse de Guvernul Bolojan. V-am explicat legat de comasările de clase, comasările de școli și numărul de elevi la clasă. «Ce mai contează o bancă, două în plus la clasa?». Nu vorbim de bănci, vorbim de copii. Vorbim de viitorul țării, nu de bănci. Nu tratăm elevii ca pe niște obiecte. Este gravă o astfel de afirmație. Prin urmare, vom începe protestele și în fața Ministerului Educației”, a declarat George Purcaru.

Acesta a explicat că numărul de elevi în plus dintr-o clasă poate ajunge, potrivit Legii Bolojan, la 6: „Dacă vorbim despre numărul de elevi pentru formațiunea de studiu, ar fi 2 elevi în plus față de lege, plus încă 4 cu aprobarea inspectoratului școlar. Asta înseamnă undeva la 6. Dorința asta nebună de a face economie înseamnă undeva la 6 elevi în plus pe clasă. Asta înseamnă un dezastru pentru foarte multe clase”.

Vicepreședintele federației a subliniat că MEC „nu este la curent cu faptul că, în multe școli, este imposibil ca această măsură să fie aplicată din cauza claselor mici, deja aglomerate”.

„Se constată că nu se cunosc realitățile. Sunt foarte multe unități școlare unde nu mai poți pune nici un elev, nici nu mai vorbim de bănci. Nu poți pune niciun elev pentru că sunt spații insuficiente și foarte aglomerate deja. Nu mai e nevoie de un alt argument care să demonstreze că din biroul ministrului nu se vede realitatea așa cum trebuie”.

„Eu cred că trebuia să asculte oamenii din teritoriu, să se consulte, să facă o analiză de impact, dar nu acum. Acum, când legea a fost asumată și se așteaptă publicarea ei în Monitorul Oficial, Ministerul se apucă să facă astfel de analize de impact. Ce să vezi? Acele zvonuri de care vorbea ministrul au devenit realitate, deși noi am spus dinainte, de când s-au anunțat pe surse aceste măsuri, că vor fi disponibilizări, vor fi comasări, vom suferi și noi, angajații din Învățământ, dar și elevii și părinții lor”, a mai adăugat acesta.

Informații de context

Potrivit Legii Bolojan pentru care Guvernul și-a asumat răspunderea în Parlament, efectivele maxime de elevi într-o clasă sunt majorate cu până la 6 elevi, față de limitele anterioare:

  • gimnaziu: până la 28 elevi/clasă,
  • liceu: până la 30 elevi/clasă,
  • învățământ primar: până la 24 elevi/clasă.

Potrivit documentului:

Art. LIII – Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 613 din 5 iulie 2023, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:

2. La articolul 23, alineatele (1), (6) și (11) se modifică și vor avea următorulcuprins:

,,(1) În învăţământul preuniversitar, formaţiunile de studiu cuprind grupe sau clase, după cum urmează:

a) educaţia timpurie, nivel antepreşcolar:

(i) grupa mică cuprinde, în medie, 9 copii, dar nu mai puţin de 7 şi nu mai mult de 11;

(ii) grupa mijlocie cuprinde, în medie, 14 copii, dar nu mai puţin de 10 şi nu mai mult de 17

(iii) grupa mare cuprinde, în medie, 16 copii, dar nu mai puţin de 10 şi nu mai mult de 22;

b) educaţia timpurie, nivel preşcolar: grupa cuprinde, în medie, 17 preşcolari, dar nu mai puţin de 12 şi nu mai mult de 22;

c) învăţământul primar: clasa cuprinde, în medie, 18 elevi, dar nu mai puţin de 12 şi nu mai mult de 24;

d) învăţământul gimnazial: clasa cuprinde, în medie, 20 elevi, dar nu mai puţin de 12 şi nu mai mult de 28;

e) învăţământul sportiv şi de artă: clasa cuprinde, în medie, 16 elevi, dar nu mai puţin de 8 şi nu mai mult de 24, şi poate fi constituită din maximum 4 grupe. Grupa cuprinde, în medie, 7 elevi, dar nu mai puţin de 4 şi nu mai mult de 10;

f) învăţământul liceal, inclusiv dual: clasa cuprinde, în medie, 23 de elevi, dar nu mai puţin de 16 şi nu mai mult de 30;

g) instruirea practică şi pregătirea de specialitate se desfăşoară pe grupe de minimum 8 elevi şi maximum 15 elevi;

h) clasele din învăţământul liceal tehnologic pot fi constituite din maximum 3 grupe cu calificări diferite;

i) învăţământul postliceal: clasa cuprinde, în medie, 26 de elevi, dar nu mai puţin de 20 şi nu mai mult de 32;

j) învăţământul special:

(i) pentru antepreşcolari cu sprijin de nivel I-II: grupa de sprijin special cuprinde, în medie, 6 copii, dar nu mai puţin de 5 şi nu mai mult de 7;

(ii) pentru beneficiarii primari cu sprijin special de nivel I-II: grupa/clasa de sprijin special cuprinde în medie 7 elevi, dar nu mai puţin de 6 şi nu mai mult de 8;

(iii) pentru antepreşcolari cu deficienţe grave de dezvoltare şi preşcolari cu sprijin special de nivel III-IV: grupa/clasa cuprinde, în medie, 4 copii, dar nu mai puţin de 3 şi nu mai mult de 5;

(iv) învăţământul special pentru beneficiarii primari cu sprijin special de nivel III-IV: grupa/clasa cuprinde, în medie, 5 elevi, dar nu mai puţin de 4 şi nu mai mult de 6;

k) prin excepţie de la lit. j), în învăţământul tehnologic special pentru elevi cu deficienţe uşoare şi/sau moderate: clasa cuprinde în medie 10 elevi, dar nu mai puţin de 8 şi nu mai mult de 12.

Referitor la această măsură, ministrul Daniel David a afirmat, într-o declarație publică: „Da, vom ajunge și în țară să avem clase cu 30 de elevi, cum am avut, surprinzător, în România, lumea uită, și până în 2020” și „Noile limite minime/maxime pentru numărul de copii dintr-o clasă se află și în alte practici europene, iar aceste limite sunt similare cu ceea ce aveam în țară între 2011 – 2020 (și pe alocuri chiar mai bine); practic, nu cred că este o problemă majoră să avem cu 1 – 2 bănci mai mult în unele clase, considerând dificultățile existente”într-un comunicat.

Într-un răspuns elaborat de ISE și cenzurat în totalitate de Ministerul Educației, cercetătorii atrăgeau atenția cu privire la deficiențele colectivelor mai mari de elevi.

  • Extinderea efectivelor riscă să afecteze semnificativ calitatea educației. Studiile TIMSS și PISA arată că în România clasele mai mici sunt asociate cu rezultate net superioare. Creșterea numărului de elevi fără măsuri compensatorii riscă să adâncească abandonul școlar și să compromită calitatea predării.”

Directorul Cătălin Zaman a declarat că această măsură „asigură învățământ de cantitate, nu de calitate”. „(…) Câți copii vom avea la clasa a IX-a în fiecare clasă? Pentru că au fost scoase ore pe sistemul vechi și sistemul nouă ne spune ce trebuie să avem doi copii în plus în fiecare clasă. Nici la asta n-am găsit răspuns până acum”, a mai adăugat acesta.

Citește și
Mai multe universități ar rămâne „fără bani” pentru burse, utilități, semnalează liderul Federației sindicale „Alma Mater”, Anton Hadăr: În cel puțin 15-20 de universități din țară fondurile mai ajung până în septembrie-octombrie. Ce facem, le închidem?
Anton Hadăr, lider sindical: Președintele ar trebui să-și asume rolul de mediator. A fost olimpic la matematică știe ce înseamnă problemele din Educație. Unde să venim, dacă nu la domnia sa?


2 comments
  1. as avea si eu o rugaminte pentru eminentul asta de la minister:
    -daca poate sa ne spuna si noua veniturile lunare din invatamant pe care le castiga(familie)
    pe surse se preconizeaza 60.000 ron,daca ar fi adevarat, cred ca este o nesimtire crasa sa vi in fata unui debutant sa l certi ,sa i pui 2-4-6 elevi in plus in clasa,sa i pui 2-3 cu ces in clasa, sa i mai pui si 2 ore in norma,etc pentru 4000 ron
    cred ca este o mare mare nesimtire!!!!
    Demisia!

  2. discuțiile sunt inutile acu,domnilor de la Sindicate! v ați arătat forța! sper că nu mai credeți în vreo mișcare de protest în 8 septembrie!

    vacanta frumoasa atat cat a mai rămas și așa cum e!!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Regulile pentru programele de licență cu dublă-specializare „exclusiv pentru profesori”, plătite de stat cu burse pentru studenți egale cu salariul net al unui profesor debutant, publicate în dezbatere / Nu există nicio obligație ca absolvenții să devină profesori – proiect

Cei care aleg să urmeze cursurile licenței didactice cu dublă specializare primesc burse de studiu în cuantum egal în cuantum egal cu salariul net al unui profesor debutant, potrivit unui…
Vezi articolul

DOCUMENTE Corpul național de profesori mentori și cel de formatori, constituite oficial. Pentru programele PROF III și PROF IV, activitatea de formator realizată nu este plătită, potrivit unui ordin publicat în Monitorul Oficial / Ce implică activitatea de mentorat pentru anul școlar 2022-2023

Corpul național de profesori mentori din învățământul preuniversitar a fost constituit printr-un ordin publicat vineri, 11 noiembrie, în Monitorul Oficial. Profesorii mentori sunt cei care se ocupă cu organizarea și…
Vezi articolul

GHID Atribuțiile pe care le au profesorii implicați în organizarea și desfășurarea practicii pedagogice. Cum se organizează practica pedagogică pentru elevii de liceu și care sunt pașii pe care îi au de parcurs liceenii

Atribuțiile pe care le au profesorii implicați în organizarea și desfășurarea practicii pedagogice sunt menționate într-un ghid specific, elaborat în cadrul proiectului sistemic necompetitiv Profesionalizarea carierei didactice – PROF. Ghidul…
Vezi articolul

Regatul dac și zeitățile lumii dacice – lecție live de la Sarmizegetusa Regia, joi, 28 octombrie, de la ora 11. Profesorii și copiii pot urmări transmisiunea pe Youtube de acasă

Lecție live de la Sarmizegetusa Regia, capitala regatului dac, despre civilizațiile străvechi și zeitățile lor care personificau soarele, anunță organizatorii proiectului “Educație la Înălțime”. Lecția poate fi urmărită de acasă…
Vezi articolul

Adresele Ministerului Educației sunt „acte de informare, nu acte administrative tipice sau asimilate, producătoare de efecte juridice” – hotărâre a Tribunalului București într-un proces în care un elev a cerut și obținut anularea unui document de acest tip

Tribunalul București a stabilit că adresele emise de Ministerul Educației, chiar dacă sunt contestate în instanță, sunt considerate „acte de informare” și nu „acte administrative tipice sau asimilate, producătoare de…
Vezi articolul