Ministrul Educației, Daniel David, spune despre gradația de merit a profesorilor că vrea să aibă o „funcție motivațională”. Daniel David a făcut declarația marți, 16 septembrie, la conferința organizată de Curs de Guvernare. „Probabil că este un mecanism care trebuie regândit. Gradația trebuie păstrată. M-am bătut pentru ea să nu fie afectată în aceste măsuri fiscal-bugetare”, a spus ministrul. În 2025 s-au alocat (estimativ) peste 1,12 miliarde de lei pentru peste 39.600 de gradații de merit, transmite Ministerul Educației într-un răspuns pentru Edupedu.ro. Vezi mai jos în articol datele în detaliu și comparate cu anii trecuți.
- Edupedu.ro a scris în martie 2024 că recomandarea OCDE era că trebuie să fie regândită gradația de merit, deoarece, în formula actuală, contravine standardelor de competență profesională propuse de reforma din educație, iar fondurile ar putea fi folosite „mai echitabil”
- Anul trecut, fosta ministră Ligia Deca spunea că „trebuie regândită gradația de merit”, dar nu a făcut decât unele modificări în aprilie 2024, când au fost incluși și profesorii care participă la simulările examenelor naționale primesc puncte în fișa de (auto)evaluare
„Avem un sistem de gradații de merit care ar trebui să aibă această funcție motivațională. Să știți, vreo 30.000 de profesori din preuniversitar au gradație de merit. Probabil că este un mecanism care trebuie regândit. Gradația trebuie păstrată. M-am bătut pentru ea, să nu fie afectată în aceste măsuri fiscal-bugetare, tocmai pentru că mă poate ajuta să duc, dacă gândim bine, metodologia, să o duc în zona de stimulare a profesorilor„, a spus Daniel David, marți la conferința organizată de Curs de Guvernare.
Ministrul Educației nu a explicat cum va regândi acordarea gradației de merit dar a subliniat că sunt prea multe cursuri în prezent, unele chiar făcute de minister sau alte instituții, dar care se suprapun.
„S-o duc în zona de dezvoltare și trebuie să ne coordonăm într-un fel cursurile, vă spun și prin programele de la minister, programe făcute de alte ministere, autorități locale, diverse companii, sunt programe de formare peste programe de formare, dar necoordonate. De multe ori se suprapun unele cu altele, unele-s bune, dar pe alocuri devin forme fără fond. Luăm un certificat, mai luăm o diplomă, deci aceste lucruri vor trebui cumva controlate„, a spus David.
- De precizat, în fiecare an, la regulile privind acordarea gradației de merit apar unele mențiuni noi, dar nu se modifică în esență modul de acordare, de exemplu: pentru 2025, profesorii din comisiile de burse primesc 5 puncte, cu 1 punct mai mult față de anul trecut.
Despre gradația de merit
Profesorii, directorii sau inspectorii care reușesc să strângă suficiente diplome, așa cum cere legea, se pot înscrie la concurs pentru a primi timp de 5 ani, lună de lună, un spor la 25% din salariul de bază.
Asta înseamnă că au un venit mai mare decât toți ceilalți profesori cu studii și vechime similare.
Inspectoratele școlare sunt cele care organizează anual „concursul pentru gradația de merit”, iar inspectorii școlari sunt cei care evaluează dosarele depuse de profesori și inspectori, aprobând listele cu „câștigătorii” acestui „concurs”.
Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 stabilește că gradaţia de merit se acordă prin concurs și reprezintă o creștere cu 25% a salariului de bază. Gradația de merit se atribuie pe o perioadă de 5 ani:
Articolul 217 – (1) Personalul didactic din învățământul preuniversitar beneficiază de gradație de merit, acordată prin concurs. Această gradație se acordă pentru 16% din posturile didactice existente la nivel județean/al municipiului București de învățământ preuniversitar și reprezintă 25% din salariul de bază. Gradația de merit se atribuie pe o perioadă de 5 ani.
(2) Metodologia și criteriile de acordare a gradației de merit este aprobată, la propunerea CNFDCD (Centrul Național de Formare și Dezvoltare în Cariera Didactică – n.red), prin ordin al ministrului educației, după consultarea federațiilor sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învățământ preuniversitar.
Peste 39.600 de gradații de merit pentru anul 2025
Potrivit Ministerului Educației, într-un răspuns cerut de Edupedu.ro, în 2025 sunt peste 27 de mii de gradații de merit acordate profesorilor, directorilor și inspectorilor, iar din septembrie 2025 se acordă în plus peste 7.000 de gradații.
Valoarea medie acordată în 2025 este de 2.480 de lei brut și în total Ministerul estimează că va cheltui anul acesta peste 1 miliard de lei.
Răspunsul integral:
„La nivel național, în anul (calendaristic) 2025 sunt în plată 27.878 de gradații de merit acordate personalului didactic de predare/didactic de conducere, îndrumare şi control, respectiv 2.746 de gradații de merit acordate personalului didactic auxiliar, ca urmare a promovării concursului de acordare a gradaţiei de merit în sesiunile 2021 – 2024.
Suplimentar față de aceste date, în sesiunea 2025 inspectoratele școlare județene au aprobat listele nominale cu personalul didactic care va beneficia de gradație de merit, începând cu 01.09.2025, aprobând în acest sens 7.390 de gradații de merit pentru personalul didactic de predare/didactic de conducere, îndrumare şi control, respectiv 1.154 gradații de merit pentru personalul didactic auxiliar.
II. Valoarea medie lunară a gradației de merit:
- luna mai 2023: 1.613 lei (brut)
- luna mai 2024: 2.329 lei (brut)
- luna mai 2025: 2.480 lei (brut).
III. Bugetul total anual alocat pentru plata gradațiilor de merit în sistemul de învățământ preuniversitar:
Buget / an:
- În 2023 s-au alocat 788.245.403 lei
- În 2024 s-au alocat 1.082.983.777 lei
- În 2025 s-au alocat (estimativ) 1.121.550.588 lei
Ce recomandă OECD despre regândirea gradației de merit
„România va trebui să stabilească o legătură mai strânsă între promovare, salarizare și performanță”, dacă își dorește ca regulile pentru evoluția în carieră a cadrelor didactice și creșterile salariale planificate pentru aceștia să ducă la îmbunătățirea actului didactic și la dezvoltarea profesorilor, era o recomandare-cheie a raportului-diagnostic realizat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) cu privire la sistemul de învățământ preuniversitar din țară, publicat în martie 2024.
În ceea ce privește gradația de merit, OCDE arată că aceasta contravine dorinței de schimbare în privința standardelor profesionale în rândul cadrelor didactice: „gradația de merit stimulează practici care subminează anumite aspecte ale noilor standarde de competență profesională, cum ar fi accentul pus pe predarea centrată pe elev. De asemenea, împiedică o mai bună colaborare între profesori și reduce atractivitatea recompenselor salariale pentru funcții esențiale, cum ar fi cea de mentor”.
Fondurile pentru gradația de merit, spune OCDE, ar putea fi folosite mai echitabil în „creșteri salariale în etapele superioare ale carierei și pentru cadrele didactice care îndeplinesc funcții esențiale”, mai spune OECD.
OCDE a identificat deja probleme legate de sistemul de remunerare pe bază de merit din România (Kitchen et al., 2017). În timp ce sistemele de învățământ din țările OCDE oferă uneori o componentă salarială variabilă (de exemplu, o primă de sfârșit de an sau o treaptă salarială suplimentară) pe baza performanțelor cadrelor didactice sau a altor factori, aceste recompense sunt rareori alocate ca un procent semnificativ din salariul de bază, așa cum este cazul în România.
În plus, deși criteriile de alocare s-au îmbunătățit, gradația de merit se acordă în continuare pe baza rezultatelor la examene, și nu pe criterii legate de practica didactică și de rezultatele elevilor privite în context. De asemenea, implicarea Inspectoratelor Școlare Județene în acest proces îngreunează asigurarea obiectivității și coerenței acestui proces. Ar fi mai eficient ca resursele financiare considerabile destinate gradației de merit, precum și timpul alocat evaluărilor efectuate în vederea atribuirii acestora, să fie folosite pentru consolidarea structurii generale a carierei didactice”.
Semnalele asupra problemelor de integritate, coerență și obiectivitate cu gradația de merit au fost date clar, cu recomandarea de renunțare la acest sistem, încă din 2017 de către OCDE:
„În România, parcursul profesional al cadrelor didactice nu este corelat cu noi roluri și responsabilități care să reflecte competențele avansate dobândite. Această lipsă de progresie structurală limitează utilizarea strategică a parcursului profesional ca instrument de motivare pentru dezvoltarea continuă a profesorilor. Totodată, împiedică valorificarea experienței și expertizei cadrelor didactice experimentate, atât în școlile lor, cât și în alte unități de învățământ.
Gradația de merit, care oferă profesorilor o primă salarială ca recompensă, riscă să încurajeze competiția în detrimentul colaborării între cadrele didactice. De asemenea, poate dezavantaja profesorii care activează în medii școlare dificile. Deși criteriile de evaluare au fost recent îmbunătățite pentru a recunoaște implicarea în sprijinirea elevilor cu dificultăți de învățare, sistemul continuă să favorizeze profesorii ale căror elevi obțin rezultate ridicate la evaluări.
Această orientare poate influența practicile didactice, determinând profesorii să acorde o atenție sporită pregătirii elevilor pentru teste și competiții școlare, în loc să pună accent pe nevoile tuturor elevilor, inclusiv ale celor care întâmpină dificultăți de învățare“, spunea OCDE.
- Vezi aici recomandările integral
Informații de context
După publicarea rezultatelor de la testele PISA 2022, fostul premier Marcel Ciolacu, i-a cerut public ministrului Educației de atunci, Ligia Deca, să prezinte criterii de performanță pe baza cărora salariile profesorilor să poată fi crescute diferențiat. „Îi cer ministrei Deca să vină cu soluții privind criteriile de performanță în Învățământ. Nu ne putem aștepta ca doar mărind salariile să se întâmple o minune. Trebuie introduse criterii de performanță în funcție de care salariile vor crește“, a declarat Ciolacu. Acesta făcuse referire la astfel de criterii încă de la preluarea mandatului de premier.
Doi ani mai târziu, Ligia Deca a spus, în cadrul unei conferințe de presă, în martie 2024, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”.
Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Foto: © Lincoln Beddoe | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
