Daniel David, ministrul Educației, a declarat, într-un interviu pentru Europa Liberă, că „poate gândim gradațiile de merit să fie mult mai legate de niște indicatori de performanță”, în contextul unei discuții despre salariile profesorilor. Întrebat cine o să facă evaluarea, acesta a spus că „multe lucruri pot fi făcute prin evaluări la niveluri diferite. Nu știu în momentul ăsta cine anume și cum”.
Daniel David: „Pot să fiu de acord ca, după ce ai un salariu decent, să vii cu un sistem de indicatori de performanță, ca acei profesori care investesc mai mult în, nu știu, unii în olimpici, alții lucrează în zona rurală, în zona, nu știu, minorităților care nu au acces la școală, de exemplu.”
Anca Grădinaru, Europa Liberă: Dar veți crea acest sistem în acest an? Așa v-ați propus? Că ați făcut niște declarații în acest sens.
Daniel David: Da. Dacă le-am făcut, înseamnă că facem.
Anca Grădinaru, Europa Liberă: Veți stabili niște criterii.
Daniel David: Criterii și indicatori, pentru a avea după salariul de bază o creștere, atenție, nu a salariului, ci a veniturilor, prin bonusuri, premii. Poate gândim gradațiile de merit să fie mult mai legate de niște indicatori de performanță. Sunt foarte multe mecanisme pe care le putem …
Anca Grădinaru, Europa Liberă: Și cine să facă evaluarea?
Daniel David: În primul rând, dacă indicatorii sunt bine stabiliți și bine făcuți, o să vedem.
Anca Grădinaru, Europa Liberă: Adică directorul școlii, inspectoratul?
Daniel David: Primul reflex care mi-a venit și mie, apropo, prin structura pe care o avem, că s-ar putea implica și inspectoratul, care nu știm dacă va mai exista, dacă o să-l reorganizăm. Eu cred că multe lucruri pot fi făcute prin evaluări la niveluri diferite. Nu știu în momentul ăsta cine anume și cum. Eu, de exemplu, sunt evaluat la universitate și de colegii mei, și de studenți, și de șeful meu. Nu știu dacă trebuie să gândim așa indicatorii și în preuniversitar, fiindcă sunt mecanisme diferite. Cu siguranță, când vii cu setul de criterii și indicatori, o să vii și cu cine și cum se evaluează. Dacă mă întrebați acum, n-am o opțiune încă.
Despre gradația de merit
Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 stabilește că gradaţia de merit se acordă prin concurs și reprezintă o creștere cu 25% a salariului de bază. Gradația de merit se atribuie pe o perioadă de 5 ani:
Articolul 217 – (1) Personalul didactic din învățământul preuniversitar beneficiază de gradație de merit, acordată prin concurs. Această gradație se acordă pentru 16% din posturile didactice existente la nivel județean/al municipiului București de învățământ preuniversitar și reprezintă 25% din salariul de bază. Gradația de merit se atribuie pe o perioadă de 5 ani.
(2) Metodologia și criteriile de acordare a gradației de merit este aprobată, la propunerea CNFDCD (Centrul Național de Formare și Dezvoltare în Cariera Didactică – n.red), prin ordin al ministrului educației, după consultarea federațiilor sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învățământ preuniversitar.
În anul școlar 2022-2023, în sistemul de învățământ preuniversitar erau 212.332 de cadre didactice, potrivit Ministerului Educației. Pe aceste date, 16% înseamnă că aproape 34.000 de profesori încasează an de an acest spor de 25% din salariul de bază.
Informații de context
În noua formă a metodologiei gradației de merit modificarea cea mai importantă a fost punctarea pe fișa de auto-evaluare a participării profesorilor pro-bono la simularea Evaluării naționale și Bacalaureatului.
Concret, la criteriul privind performanţe deosebite în inovarea didactică/management educaţional a fost introdusă și participarea profesorilor la organizarea și desfășurarea simulărilor examenelor naționale.
În 14 iulie 2021, în Raportul România Educată prezentat cu mare pompă de președintele Klaus Iohannis, raport care conținea 24 de fotografii cu președintele Iohannis și una cu Ligia Deca și grupurile de lucru, scria despre gradația de merit următoarele: „Evaluarea periodică (anuală) a competențelor profesorilor rămâne un proces birocratic, preponderent sumativ, cu influențe în planul salarizării (gradația de merit), care promovează cu prioritate competiția, în defavoarea colaborării, neavând efecte formative asupra practicilor pedagogice și asupra traseului de carieră didactică.
Evaluarea în scopul evoluției în carieră prin inspecția de specialitate nu măsoară, în mod explicit, dobândirea competențelor aferente gradelor didactice, ci pune accent, cu prioritate, pe îndeplinirea unor cerințe academice (examenele de grad). În acest context, nu se încurajează suficient performanța și nu este luată în calcul adaptarea la diversitatea comunităților educaționale din unitățile de învățământ, fiind un sistem axat preponderent pe criterii de senioritate (vechime în muncă) și cu o accentuată amprentă birocratică”.
24 comments
Am întrat în Sistemul de Învățământ din România,venind dintr- o țară vecină, Republica Moldova. Pentru că “mă rodea” dorul de ce-am lăsat acolo,dar și pentru că primeam tot felul de întrebări de la copii, părinți și noii colegi despre țara mea, la vreo 2- 3 ani de la angajare, am început să implementez niște proiecte educaționale cu fostele mele colege ca să potolesc curiozitatea multora. La scurt timp, am observat că prea multă lume cerea insistent de la mine hârtii, începând cu directorul și terminând cu colegii implicați. Elevii și părinții/ bunicii acestora erau singurii care se bucurau cu adevărat de activitățile din proiect, care erau ” pe bune” și de impact: excursii , schimb de experiență la clasă, tradiții si obiceiuri, vizite prin familii, pentru observarea asemănarilor/ deosebirilor dintre noi etc etc. Când le-am spus profesorilor din România că nu înțeleg ce fel de hârtii vor de la mine, m-au privit șocați: ” Cum adică? Nici o adeverință nimic?” Bineînțeles că am cerut modele și am rezolvat imediat problema ( hârtiile se pot fabrica foarte ușor, mai ales dacă activitățile chiar s- au realizat). După ce le- am înmânat diplomele și adeverințele râvnite, m-am lovit de o nouă dezamagire, iar colegii mei -un nou șoc – toate acele hartii erau lipsite de valoare la dosarul profesorilor din România, pentru că R.M. nu face parte din UE. Supărarea mea a fost doar că nu am putut mulțumi pe cei care își doreau hârtii la dosar, în rest, eu mi-am continuat activitățile din proiect, pentru că ele îmi aduceau cu adevărat satisfacție…și aici sunt muuuulte de povestit… În concluzie aș putea spune doar atât: dacă profesorii ar face activități din suflet pentru suflet, nicidecum pentru niște hârtii, școala din România ar fi mult mai prietenoasă și profesorii mai relaxați si bineintentionati. Bineînțeles, nu generalizez, am văzut în România și profesori care muncesc cu sufletul, dar prea puțini, din păcate, chiar aș putea spune” pe cale de dispariție”.
Am întrat în Sistemul de Învățământ din România,venind dintr- o țară vecină, Republica Moldova. Pentru că “mă rodea” dorul de ce-am lăsat acolo,dar și pentru că primeam tot felul de întrebări de la copii, părinți și noii colegi despre țara mea, la vreo 2- 3 ani de la angajare, am început să implementez niște proiecte educaționale cu fostele mele colege ca să potolesc curiozitatea multora. La scurt timp, am observat că prea multă lume cerea de la mine hârtii, începând cu directorul și terminând cu colegii implicați. Elevii și părinții/ bunicii acestora erau singurii care se bucurau cu adevărat de activitățile din proiect, care erau ” pe bune” și de impact: excursii , schimb de experiență la clasă, vizite prin familii, pentru observarea asemanarilor/ deosebirilor dintre noi etc etc. Când le-am spus profesorilor din România că nu înțeleg ce fel de hârtii vor de la mine, m-au privit șocați: ” Cum adică? Nici o adeverință nimic?” Bineînțeles că am cerut modele și am rezolvat imediat problema ( hârtiile se pot fabrica foarte ușor, mai ales dacă activitățile chiar s- au realizat). După ce le- am înmânat diplomele și adeverințele râvnite, am primit o nouă dezamagire, iar colegii mei -un nou șoc – toate acele hartii erau lipsite de valoare la dosarul profesorilor din România, pentru că R.M. nu face parte din UE. Supărarea mea a fost doar că nu am putut mulțumi pe cei care își doreau hârtii la dosar, în rest, eu mi-am continuat activitățile din proiect, pentru că ele îmi aduceau cu adevărat satisfacție…și aici sunt muuuulte de povestit… În concluzie as putea spune doar atât: dacă profesorii ar face activități din suflet pentru suflet, nicidecum pentru niște hârtii, școala din România ar fi mai prietenoasă și bineînțeles, nu generalizez, am văzut în România și profesori care muncesc cu sufletul, dar prea puțini, din păcate…
Bună ziua! Din punctul meu de vedere aceasta gradație de merit ar trebui REGANDITA SI RESTRUCTURATA DIN TEMELII.In primul rand ca iau gradații de merit unii și aceiași profesori, pe o perioada tot de câte cinci ani.Cu un an înainte sau chiar cu doi de-a le expira gradația încep sa-si strângă hârti la dosar nu cumva sa rămână vre-un an fără gradație , în timp ce alți profesori sau învățători, la fel de buni sau chiar mai buni dar mult mai modesti nu au beneficiat niciodată de aceasta gradație. Se creează o competiție neloiala între profesori în defavoarea colaborării și creării unui mediu stimulativ, creativ între profesori. Gradația de merit ar trebui data PENTRU O PERIOADA DE MAXIM UN AN, in primul rand pentru activitatea la catedra și cea extrascolara din ultimul an! Poate fi prin vot secret de către membri Consiliului profesoral, cu acordul directorului , inspectorului ,pot fi consultați și părinții elevilor, etc. Ar trebui sa fie diferite gradatiile directorilor și inspectorilor de cele ale profesorilor. Ar trebui sa aibă acces și personalul auxiliar periodic la acest spor de merit.
Din păcate, noi, românii, avem o vorbă : ,, Dacă eu nu pot, de ce să să iei tu ?”
Și uite-așa, ne mai tăiem niște bani din buget. Că acești bani nu se vor duce nici la salariile tuturor profesorilor, nici la dotarea unităților de învațământ, nici…, nici … Probabil se vor duce la niște pensii speciale. Bravo, nouă, dascălilor !
Este o idee foarte bună! Unii iau gradații de merit împrumutând hârtii unii de la alții. Au grijă să bifeze fișa, fără să conteze rezultatele și munca la clasă. Acesta este singurul zbucium, acumularea hârtiilor. Cu cât mai multe, cu atât mai bine! Care este beneficiul elevului?
dacă am ajuns că un profesor cu multe premii la olimpiadă sa ajungă să nu ia gradații și altul card face doar parte din fel și fel de comisii sa ia gradație,mă întreb care dintre ei merită și care nu.Apoi,de ce o fisa de gradație cuprinde 150 puncte,când putea cuprinde doar 100 puncte…mă rog,gradațiile nu se vor scoate niciodată,pt că sunt în lege,dar ar fi necesară o pauză de măcar doi ani,că sa se stabilească mai bine criteriile și să existe un sistem de verificare automata a lor,nu de către om,că omul e manipulat de politic,ci de către calculator sau inteligenta artificiala.
Ce-ar fi ca, măcar doi ani (mă gândesc și eu c-or fi mulți cei care s-ar putea înscrie aici), să se măsoare, pentru o gradație de merit, activitatea unui cadru didactic și după ce a construit moral, sustenabil o lungă perioadăde timp: a găsit și practicat in interiorul sistemului modalități de echilibrare / avertizare a factorilor decizionali- în cazul în care a observat atitudini care ar fi putut duce (sau au dus chiar) la nerespectarea legilor, a cadrului, la abuzuri, aberații etc.?
Știți foarte bine că cel mai prielnic moment când vrei să arăți că prețuiești un comportament asumat e acela in care fixezi criterii valorice, apoi nu lași timp prea mult în favoarea celor care ,,fabrică” orice hârtie doveditoare ,,la comandă “-cu ajutorul angajaților validanți!
Acordarea gradației de merit este pentru profesorii merituosi , este o masura super buna si utila in continuare pentru stimularea implicarii si obtinerii de bune rezultate a profesorilor pe mai multe paliere.
1)Rezultate bune la evaluarea nationala si bacalaureat obtinute cu elevii
2)Premii la olimpiade se concursuri obtinute cu elevii la care preda
3)Publicarea unor carti, articole si probleme originale in reviste de specialitate
4)Autor de probleme create pentru concursuri si olimpiade scolare
5)Participare cu lucrari la sesiuni de comunicari știintifice
6)Membru in redactiile unor reviste de specialitate
ACESTE CRITERII AR TREBUI sa aiba cel mai mare punctaj la GRADATIE si ele exprima cu fidelitate implicarea in meseria de dascal.
In plus nu poti pacali la dosar.LE AI SAU NU LE AI. Am avut mereu la dosarul de gradatie dovezi certe cu aceste activitati si am luat gradatie tot timpul in ultimii 20 de ani.PE MERIT, nu am fost angrenat politic niciodata.
Din pacate in ultimul timp au fost introduse alte multe criterii care nu reflecta rezultatele cu elevii sau cresterea performantei profesorului.
Mentionez aici:participari la proiecte, voluntariate, comisii in scoli, fundatii, concursuri internationale la care participa 2 su 3 tari, organizari de targuri…
Astfel au fost diluate mult adevaratele merite ale profesorului in defavoarea unor activitati care se rezuma doar la ,, poze de grup,, sau ,, completari de hartii de participare,,.
Astfel la ultima gradatie obtinuta am fost nevoit sa alcatuiesc un DOSAR DE 750 DE PAGINI.
Am lucrat la el timp de o luna de zile si a constat in doua BIBLIORAFTURI pline groase fiecare de un lat de palmă.Asta a fost acum 5 ani.Este adevarat ca am avut ce pune in el caci am publicat la viata mea mai multe carti, articole de specialitate , peste 1000 de probleme originale publicte in reviste, carti sau date la concursuri.
VĂ INDEMN PE TOTI CEI CARE AVETI ACTIVITATI REMARCABILE sa depuneti cu incredere dosare pentru obtinerea GRADATIEI DE MERIT., aveti mari sanse sa obtineti.Dar trebuie sa aveti un dosar bine intocmit.
Daca se contiua trendul cu adaugarea unor noi criterii an de an, care nu au legatura cu munca de dascal, mă astept ca in viitorul apropiat sa fii nevoit sa lucrezi luni intregi la dosar si sa ai nevoie de ROABĂ PENTRU A TRANSPORTA DOSARULUL CU TOATE HÂRTIILE.
La toate punctele enumerate, contra unor taxe, se pot obține diplome.
S-au înființat asociații care oferă un întreg portofoliu, îți și garantează 30 de puncte pentru pretransfer, gradație!
Așa îl și vând!
Aveți perfectă dreptate!Am văzut cu toții astfel de anunțuri pe rețelele de socializare cu duiumul. Mă întreb de multă vreme…oare chiar nu se sesizează nimeni niciodată în acest sens? E la liber vânzarea de hârtii false și cei care ar trebui sa pună capăt acestei practici rușinoase ( că suntem profesori, totuși, nu careva de la coada vacii), se prefac ca nu știu. Ca să nu mai spun cât de ilegală este această activitate de adunat ” acte valoroase” la dosar contraplată, dar cine ar trebui să oprească această ilegalitate se fac că plouă…Și uite așa se încurajează lucruri care nu ne fac față nouă, profesorilor…
gradația deocamdată e pentru lacheii de casa….daca se iau la scuturat dosarele,te iei cu mana de cap….mai noi,pilele,sa nu mai fie discuții, primesc gradația după contestații :))
Citește cineva din minister aceste comentarii?
Oamenii vor desființarea ei!
De ce tot tăiați sporuri, tot amânați măriri, tot vă plângeți că e bugetul mic, dar INFECȚIA asta numită gradație de merit o mențineți an de an?
Bună ziua!
Gradațiile de merit se dau preferențial, nu după merite ci după sistemul comunist de pile.
Cei care ar merita cu adevărat nu iau pentru că nu au timp sa se ocupe cu umplerea unui dosar cu hârtii false.
Și poate chiar se dau pe merit, nu pe nume sau pe adeverințe făcute la normă !!! 960 de adeverințe în 5 ani ? Serios ? Sunt profesori care scot cărți copiate pe bandă rulantă ! Autenticitate zero ! Performanțele sunt și la elevii care nu se mai află în risc de abandon școlar, la elevii cu CES ( DMS ), nu doar la cei olimpici!!!!! Nu poți compara o școală dintr-un sat izolat în care un învățător are 6 elevi ( 1 elev clasa 1, un elev clasa 2 etc) cu o școală dintr-un oraș universitar unde condițiile sunt extraordinare. Performanțele sunt și la satele izolate unde nu există curent, apă etc., iar învățătorii au o sobă mică din lemne. Și totuși se face carte ! Performanțele școlare sunt și la clasele în care unii învățători nu au niciun rrom, niciun elev cu CES, iar alții au câte 10. De asemenea sunt clase cu 30 de elevi, dintre care 12 rromi. Sunt și eu foarte curioasă cum evaluăm performanțele dacă la clasele a treia și a patra nu mai există olimpiade? Cum facem performanță când pt fiecare disciplină există câte 7 – 10 manuale, 7-10 auxiliare etc. ? Ah și să nu uităm de minunatul Erasmus … Pleacă cine prinde, profesorii declară copiilor că au fost în anumite puncte de vizită, li se cer bani, dar de fapt ne plimbăm doar pe un bulevard. Ops ! Ce gradație de merit se poate da unui cadru didactic care are specializarea dublă, funcția de învățător, dar gradele pe educator, unde matematică nu, limba română pauză, metodologie pentru “copii”???? Lista poate continua !
Pe mine “poate” asta ma pune pe ganduri!! El ar trebui sa se transforme in “cu siguranță” Cred ca cei din sistem stiu cum se acorda in acest moment gradatia de merit!! Real, ea nu are legătură cu actul de predare sau cu meritul de a performa in învățământ!!
Pentru profesorii disperați care se simt “discriminati” ca nu pot face performanta in scoli mediocre sau din mediul rural: sa stiti ca indicatorii de performanță pot fi si din alta sfera, nu numai de a performa un elev in olimpiade! Ar pute fi luati in calcul indicatori privind feed-backul elevilor sau parintilor, implicarea in activitati extracurriculare, performanta unei clase per ansamblu (nu individual, pe elev), s.a. Pentru cei cu adevarati interesati, pot intra in detalii (aviz MInisterului!!!😉)
Legat de cine urmeaza a face evaluarea: daca exista un sistem clar de management al performantei, cu indicatori de performanta clari, nici nu mai conteaza cine evalueaza, pentru ca se va vedea clar performanța!!
Eu cred ca performanta in educație nu consta doar in actul de predare, ci trebuie avut in vedere mult mai multi factori!!🤔
Poate…
Când vor deveni politicienii bărbați de stat.
Incepe sa semene cu Deca, varianta masculina.
1.
Când ai funcție de conducere iei decizii clare, cu termene, cu etape concrete.
2. Nu lansezi subiecte de dezbatere importante dacă nu ai pregătit deloc subiectul
3. Dacă se ocupă alții de tema respectivă ii menținezi si trimiți la ei pt detaliere, explicare, diseminare…
Bine ar fi, mulți primesc această gradație fără să facă nimic. Deasemenea, ar trebui revizuita încadrarea cadrelor cu studii superioare, cei care au absolvit contabilitate, administrație publică, turism etc. sa nu mai fie încadrați cu studii superioare ci cu studiile absolvite în domeniu, adică licee pedagogice. Ce legătură are contabilitatea etc., cu invatamantul.
Va mulțumesc!
Cum așa ? Când la clasele primare nu ni se permite sa mai mergem la olimpiade și concursuri naționale? Gradația de merit e o mare mizerie…o iau doar cei cu pile la directori sau inspectorate care le dau hârtiile corespunzătoare tot pe bani…Atât! Trebuie scoasă definitiv din învățământ, deoarece nu oglindește nici pe departe meritele cuiva, ba dimpotrivă …👎👎👎👎👎👎
Eu cred cā dvs. nu cunoaşteți cum să ia gradația de merít. Ați încercat să primiți, şi ați fost refuzat de inspectorat, dacă ați avut punctajul cerut? Sau vorbiți din invidie, că din lene nu ați încercat niciodată.
Ministrul e greu de aburit…sustin..
Da’ să ne spui din timp …
Poate gândiți si criteriile pentru personalul didactic auxiliar care este evaluat după fișe aflate la bunul plac al pilelor. Nu există diferențe intre secretari/ informaticieni, contabili de școli generale si cei de la licee, de numărul de elevi etc.
Eliminați orice activitate care se justifica doar pe hartie. Contează enorm ca ai în clasă macar un copil cu CES, sau copii săraci, dar ce faci pentru ei, cum le dezvolți sistemul de gândire, cum ii antrenezi, cum merge clasa în ansamblu, mai puțin.
Gradatia de merit este dedicata politicului. De ea beneficiaza toti inspectorii din Inspectoratele Scolare, si bineanteles directorii. Cum tot invatamantul este politizat pana in maduva oaselor, aceasta gradatie a fost si va ramane in picioare ca si pensiile speciale. Se taie sporuri si alte chichite, insa NICIODATA NU SE VOR TAIA GRADATIILE DE MERIT, chiar daca bani nu mai sunt! Acestea se obtin pe baza de carnet de membru de partid sau de slugarnicie in fata sistemului pe baza de obedienta, orice criterii s-ar stabili politicul va pastra aceste gradatii la oamenii sistemului! Restul este poveste. Despre ce concursuri vorbim in atribuirea lor??? Hai sa fim seriosi….