Îmi educ elevii să fie ca Raluca. Despre curaj, voce și educație / Op Ed profesoara Ana-Sorana Scutelnicu

107 vizualizări
Foto: Grigore Popescu / Agerpres Foto
Reportajul Recorder și intervenția publică a Ralucăi Moroșanu au adus în spațiul public o discuție necesară despre curaj, responsabilitate și tăcere. Dincolo de contextul punctual, ele deschid o întrebare esențială pentru educație: ce fel de oameni formăm atunci când evităm adevărul incomod?

Intervenția Ralucăi Moroșanu nu a fost un gest spectaculos, ci unul profund asumat. Nu a căutat capital de imagine și nici validare publică, ci a venit dintr-o poziție de conștiință. Într-un climat în care conformismul este adesea recompensat, iar tăcerea confundată cu prudența, un asemenea act devine un reper civic.

Ca profesor, privesc acest moment dintr-o perspectivă fundamental educațională. Unul dintre obiectivele mele educaționale majore este ca elevii să aibă o voce. Nu o voce stridentă, nu una agresivă, ci o voce formată, lucidă și responsabilă. O voce care știe când și cum să fie folosită.

În școală vorbim frecvent despre competențe, performanță și adaptabilitate. Mult mai rar vorbim despre curaj moral, discernământ și asumare civică. Și totuși, acestea sunt decisive atunci când un sistem greșește, iar indivizii sunt puși în fața unei alegeri reale: tăcerea sau adevărul.

A avea o voce înseamnă a înțelege diferența dintre autoritate și autoritate morală. Înseamnă a nu confunda funcția cu dreptatea. Înseamnă a ști că loialitatea față de valori este mai importantă decât confortul personal sau siguranța aparentă.

De aceea, eu îmi educ elevii să fie ca Raluca Moroșanu. Nu pentru că ar fi un model abstract, ci pentru că reprezintă un exemplu concret de cetățenie activă. Un adult care a ales să vorbească atunci când ar fi fost mai simplu să tacă. Exact tipul de reper de care educația are nevoie.

Copiii trebuie să știe că există adulți care aleg să nu tacă. Că există oameni care nu acceptă normalizarea compromisului moral. Că valorile nu sunt doar concepte din manuale, ci alegeri reale, cu consecințe reale.

Educația nu înseamnă doar transmitere de informații. Înseamnă formarea caracterului, a conștiinței și a capacității de a participa responsabil la viața publică. O democrație funcțională nu se sprijină pe obediență, ci pe cetățeni care știu că au o voce și care au fost învățați să o folosească.

Dacă ne dorim o societate mai sănătoasă, trebuie să ne asumăm nu doar ce predăm, ci și ce validăm ca model. Eu îmi asum public acest obiectiv educațional: formez elevi care știu că au o voce și care au curajul să o folosească atunci când adevărul devine incomod.

Pentru că tăcerea nu educă.

Iar frica nu construiește.

________________

Despre autor: Ana-Sorana Scutelnicu este profesor pentru învățământul primar la Școala Gimnazială „Axente Sever”, Aiud. Opiniile sale nu implică și nu reprezintă instituția pentru care lucrează.

Nota redacției: Opinia profesorilor este esențială pentru școala din România, pentru viitorul ei și al copiilor. Încurajăm și susținem cadrele didactice să-și exprime părerea, să analizeze sistemul actual, să propună soluții la problemele pe care le întâmpină și să popularizeze exemplele de bună-practică. Publicarea opiniilor pe Edupedu.ro nu înseamnă automat că publicația susține aceste idei sau propuneri. Trimiteți opiniile pe redactie@edupedu.ro.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

România nu are nicio strategie majoră care să vizeze personalul academic din universități, în pofida recordurilor negative în performanța învățământului superior – raport al Comisiei Europene

România nu raportează nicio strategie majoră care să-i vizeze pe angajații din universități – personal didactic și de cercetare, arată un nou raport al Comisiei Europene. Situația se remarcă în…
Vezi articolul

STUDIU OMS Peste 22% dintre copiii români de 11-15 ani suferă de sevraj psihologic, atunci când le este tăiat accesul la telefon. Cercetătoarea Diana Tăut: Le-am dat o cheie digitală de gât și i-am abandonat în spațiul virtual. Prima linie de intervenție sunt părinții

În premieră, România este pe primul loc în 44 de țări în privința consumului problematic de social media. Concret, 22% dintre copiii și adolescenții de 11-15 ani din România au…
Vezi articolul

Colegiile care au “explodat” în prima zi de școală și pe care Legea Cîmpeanu vrea să le facă stat în stat: Gheorghe Lazăr, a cărei directoare relativizează extremismul după ce l-a lăsat pe urmașul lui Zelea Codreanu, George Simion, să le vorbească elevilor / Sfântul Sava, cu directoare certată de ministru ca la controalele ANPC

Colegiile pe care Legea educației propusă de Sorin Cîmpeanu vrea oficial să le transforme în adevărate instituții stat în stat explodează în fața politicienilor, înainte ca legea să fi fost…
Vezi articolul

„E un șoc binevenit” rezultatul primului tur al alegerilor prezidențiale, spune sociologul Sebastian Lăzăroiu: „Grecii și-au măturat vechea clasă politică abia după ce au intrat în colaps economic. Noi avem șansa să o facem înainte” / S-ar putea ca duminica viitoare să aflăm că, numeric, nu e posibilă decât o majoritate între PSD, USR și PNL, dacă vrem să izolăm curentele excentrice

Alegerea a doi candidați anti-sistem în primul tur al alegerilor prezidențiale, dintre care unul pro-rus cu poziții ultra-naționaliste și anti-europene, în condițiile în care niciunul dintre exit-poll-urile publicate după închiderea…
Vezi articolul