Împărțirea între munca de acasă și sarcinile de îngrijire a copiilor, în școala la distanță, le afectează mult mai mult pe femei decât pe bărbați – analiză Eurydice

2.853 de vizualizări
Munca de acasă și îngrijirea copiilor
Foto: © Dreamstime.com
Munca de acasă și îngrijirea copiilor care urmează școala online au fost fenomene resimțite de femei și bărbați deopotrivă, dar povara cea mai mare asociată cu acestea a fost suportată de femei, afirmă o analiză publicată pe platforma europeană Eurydice, care analizează o serie de rapoarte și studii publicate pe parcursul anului. Situația face ca avansurile de zeci de ani către egalitatea de gen să fie amenințate, potrivit sursei citate.

Analiza urmărește impactul suportat de părinții care au trebuit să facă două lucruri simultan, în pandemie: se muncească de acasă și să aibă grijă de copiii trimiși să învețe la distanță. Este citat un recent raport al UN Women, care sugerează că pandemia poate șterge 25 de ani de creșteri în egalitatea dintre femei și bărbați: deși au împărțit dificultățile, povarea cea mai mare, în privința treburilor domestice și a supravegherii copiilor în timpul școlii, a căzut mult mai mult pe umerii femeilor.

Munca de acasă și îngrijirea copiilor: datele studiului

  • Înaintea pandemiei, la fiecare oră în care bărbații se ocupau cu treburi neplătite de îngrijire a copiilor, femeile se ocupau trei ore cu astfel de sarcini. În timpul pandemiei, diferența a crescut la șase ore de muncă neplătită de îngrijire în cazul femeilor, pentru fiecare oră în cazul bărbaților.

Analiza face trimitere și la un raport al Băncii Mondiale potrivit căruia împărțirea între sarcinile de serviciu și îngrijirea copiilor poate afecta semnificativ cariera și oportunitățile economice îndeosebi în cazul femeilor. Anume, mamele se confruntă cu povara suplimentară de a îngriji copiii, ceea ce le poate determina să reducă timpul de lucru, le poate face să piardă o parte din salariu sau le poate face să renunțe la muncă, în favoarea îngrijirii celor mici, mai ales atunci când slujba lor este una care nu permite munca la distanță.

  • Este citat și un alt raport al Băncii Mondiale care confirmă că impactul social al pandemiei a fost resimțit în mod disproporționat de femei, între altele pentru că mamele petrec mai mult timp decât tații ocupându-se cu educația copiilor, pe lângă responsabilitățile celelalte de îngrijire a celor mici. 

Concluzia analizei citate este că pandemia și închiderea școlilro exacerbează diferențele între bărbați și femei când vine vorba despre munca neplătită pe care o depun aceștia și arată că o soluție pe termen scurt ar fi ca școlile și centrele de îngrijire să rămână deschise. Dar aceasta, potrivit autorilor, nu este o soluție suficientă pentru a rezolva inegalitățile de gen fundamentale, legate de munca neplătită de îngrijire a copiilor. Există, totuși, soluții, una fiind decizia unor angajatori de a adopta aranjamente de muncă flexibile pentru părinți  – mame și tați deopotrivă – așa încât să poată împărți responsabilitiățile de îngrijire a copiilor.

  • Analiza Eurydice – aici

Photo 194904892 © Elmirex2009Dreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Limba franceză, a doua limbă cel mai des predată în școlile din România francofonă, este abia pe locul 4 în topul limbilor străine pe care le caută angajatorii / Engleza e lider detașat, urmată de spaniolă și germană – analiză

Interesul acordat limbilor străine, dincolo de limba engleză, în școlile din România este diferit de cel existent pe piața muncii: dacă în școlile din această țară francofonă franceza este a…
Vezi articolul

GRAFIC Pandemia adâncește criza natalității: românii n-au făcut mai mulți copii cât au stat închiși în case, în primele luni de pandemie, arată datele INS. La fel s-a întâmplat în Franța, Italia sau Spania. Specialist în demografie: De fapt unora le este greu să stea împreună tot timpul

Începutul perioadei de lockdown dur din primăvara anului trecut a fost singurul moment asociat unei creșteri a natalității, în pofida așteptărilor că retragerea oamenilor în case, din cauza pandemiei, urma…
Vezi articolul

Elevii români – „în top” la timpul excesiv petrecut pe dispozitive digitale în afara școlii, timp asociat în medie cu rezultate mai slabe la matematică și cu un sentiment redus de apartenență în școală / Cele mai bune rezultate le au elevii care petrec moderat timp în medii digitale – Raport pe baza testelor PISA

Elevii cu vârste de 15 ani din lume petrec, în medie, 16% din timpul lor, într-o zi de școală, pentru activități pe dispozitive digitale pentru destindere în afara școlii. Dar…
Vezi articolul
Principalii indicatori pentru Educația din România

Performanța în educație, alături de sănătate și incluziune, pune frână calității vieții și bunăstării sociale din România – studiul Indicele de Progres Social 2021 / Locul 73 la nivel internațional, pentru Acces la educație de bază

Accesul la educație este domeniul cu cele mai numeroase slăbiciuni pentru care este “depunctată” România în cea mai recentă analiză privind calitatea vieții și bunăstarea socială în țările lumii, studiu…
Vezi articolul