În zilele de 28 și 29 august, profesorii pot depune la școală dosarele pentru plata cu ora – an școlar 2025-2026 / Din septembrie, tariful brut pe oră suplimentară scade cu aproximativ 50%

3.348 de vizualizări
Foto: © Piotr Swat | Dreamstime.com
Profesorii depun la școală dosarele, pentru plata cu ora, în zilele de 28 și 29 august 2025, conform noului calendar al mobilității cadrelor didactice pentru anul școlar 2025-2026. În aceleași zile au loc și interviurile în vederea încadrării în regim de plată cu ora, conform sursei citate.
  •  Legea 141/2025, cunoscută drept Legea Bolojan, stabilește în premieră națională raportarea plății cu ora (PCO), pentru orele predate în învățământul preuniversitar, de către cadrele didactice, la numărul mediu lunar de ore lucrătoare, fapt care determină o scădere de aproximativ 50% a tarifului brut pe oră suplimentară. 
  • Edupedu.ro a scris că un profesor debutant cu facultate, master didactic și formare pedagogică este plătit cu 22 de lei pe oră, la plata cu ora, la fel ca un zilier necalificat.

Pe 1 septembrie sunt atribuite orele vacante/rezervate în regim de plata cu ora personalului didactic titular sau angajat pe durata viabilității postului didactic/catedrei la nivelul unităților de învățământ, personalului didactic asociat și personalului didactic pensionat, pe baza rezultatelor obținute la interviu, dacă este cazul.

Modelul de cerere pentru plata cu ora, an școlar 2025- 2026, potrivit metodologiei-cadru de mobilitate

Calendarul pentru plata cu ora, an școlar 2025-2026, potrivit procedurii oficiale

„18) Repartizarea posturilor didactice/catedrelor rămase vacante/rezervate în regim de plata cu ora:

a) depunerea dosarelor pentru încadrare în regim de plată cu ora la unitățile de învățământ și susținerea interviurilor în vederea încadrării în regim de plată cu ora; Perioada: 28-29 august 2025

b) atribuirea orelor vacante/rezervate în regim de plata cu ora personalului didactic titular sau angajat pe durata viabilității postului didactic/catedrei la nivelul unităților de învățământ, prin decizie a directorilor unităților de învățământ și acordarea avizului pentru încadrare în regim de plata cu ora personalului didactic titular sau angajat pe durata viabilității postului didactic/catedrei din alte unități de învățământ, personalului didactic asociat și personalului didactic pensionat, pe baza rezultatelor obținute la interviu, dacă este cazul; Termen: 1 septembrie 2025

c) transmiterea, la inspectoratele școlare, a listei posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate complete și incomplete rămase neocupate, a listei posturilor didactice/catedrelor ocupate în regim de plata cu ora și a rezultatelor obținute la interviu, precum și a listei posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate complete și incomplete ramase neocupate datorită neprezentării la post a candidaților repartizați în etapele anterioare; acordarea avizului pentru încadrare în regim de plata cu ora personalului didactic angajat cu contract individual de muncă pe perioadă determinată în alte unități de învățământ și depunerea acestuia la inspectoratele școlare; Perioada: 1-2 septembrie 2025

d) emiterea și comunicarea deciziilor de repartizare pe post/catedră. Perioada: 2-4 septembrie 2025

Inspectoratul Școlar Timiș a transmis că avizul (certificatul) medical solicitat la depunerea dosarului în vederea ocupării în regim de plata cu ora a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate pentru anul școlar 2025-2026 trebuie să fie eliberat de medicul de medicina muncii ulterior datei de 1 iunie 2025.

Cine nu mai poate desfășura activități în regim de plata cu ora
  • Personalul didactic degrevat parțial de norma de predare (ex. director de școala, inspector școlar general) nu poate desfășura activități plătite cu ora sau cumul.
  • Excepție: se poate aproba plata cu ora doar pentru unități din zone izolate, cu acordul Consiliului de Administrație al inspectoratului școlar.

Art. 5 – „(1) Prin derogare de la prevederile Normelor metodologice privind întocmirea proiectului de încadrare, respectiv a planului de încadrare a personalului didactic de predare din unitățile de învățământ preuniversitar și încadrarea în regim de plata cu ora a personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar, aprobate prin Ordinul ministrului educației nr. 6876/2023, și prevederile Metodologiei – cadru, în anul școlar 2025-2026, personalul de conducere din inspectoratele școlare, casele corpului didactic, unitățile de învățământ, unitățile de educație extrașcolară, precum și personalul de îndrumare și control din inspectoratele școlare nu pot desfășura activități didactice de predare remunerate prin plata cu ora sau cumul.

(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), în absența personalului didactic calificat, consiliul de administrație al inspectoratului școlar poate aproba, pentru personalul de conducere, efectuarea de activități didactice de predare în regim de plata cu ora la discipline pentru care are calificarea necesară, în unități de învățământ de nivel primar sau gimnazial din mediul rural situate în zone izolate”, prevede procedura oficială.

Informații de context despre plata cu ora

Vom vedea la sfârșitul lunii august câți titulari, câți suplinitori avem și câte ore au rămas la plata cu ora neacoperite. Eu sper să nu fie o reducere în zona suplinitorilor și să fie o reducere decisivă majoră în zona a ceea ce numim plata cu ora”, a declarat Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, la Euronews România, pe 14 august, întrebat dacă este posibil ca măsura creșterii normei didactice să ducă la mai puțini profesori suplinitori.

Simion Hăncescu, președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), a declarat pentru Edupedu.ro că „i-am avertizat pe premier și pe ministrul Educației, din semnalele pe care le avem, că orele la plata cu ora nu vor mai fi luate”.

Reducerea tarifului la jumătate pentru plata cu ora va veni cu un cost mare asupra „calității actului de predare-învățare-evaluare”, a afirmat, marți Cornelia Popa Stavri, președinte la Sindicatul Independent din Învăţământul Preuniversitar Sector 4, la DC Edu.

Adrian Balog, profesor la Liceul Teoretic „Nikolaus Lenau” din Timișoara, a vorbit despre efectele pe care ar putea să le aibă reducerea tarifului la jumătate pentru plata cu ora. „Vor exista situații în care unii colegi – asta e valabil în toată țara – să nu mai accepte acele ore la plata cu ora, din cauza faptului că nu vor mai avea bani suficienți pentru a face naveta și pentru a desfășura acele ore”, a spus acesta la dezbaterea de marți, 5 august, organizată de Ministerul Educației și Cercetării.

Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat că „deja avem informații din școli, de la directori, de la colegii din consiliile de administrație, că sunt foarte multe discipline unde colegii noștri refuză să mai ia plata cu ora”. Declarațiile au fost făcute la emisiunea InfoEdu de la TVR Info.

Violeta Estrella Bontilă, directoarea Colegiului Național „Constantin Diaconovici Loga” din Timișoara, a spus că nu știe cine va mai lua „plata cu ora la 22 de lei”. „Cine dorește să muncească gratis sau să muncească pe extrem de puțini bani? Este o muncă ce presupune un efort intelectual foarte mare”, a menționat profesoara. Declarațiile au fost făcute pentru Radio România Timișoara.

Din 1 septembrie 2025, de când începe anul școlar 2025-2026, profesorii din învățământul preuniversitar care predau suplimentar în regim de plată cu ora (PCO) vor fi plătiți mai puțin decât până acum, în urma unei modificări introduse de Legea 141/2025. Noua formulă de calcul, prevăzută la articolul 183 alineatul (51) din Legea 198/2023, stabilește că plata cu ora se face prin raportarea salariului brut lunar la numărul mediu de ore lucrătoare pe lună, stabilit anual de Guvern și nu la numărul de ore de predare dintr-o lună, cum era până acum.

La articolul 183, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (51), cu următorul cuprins:

„(51Începând cu data de 1 septembrie 2025, în sistemul de învățământ preuniversitar de stat, la stabilirea tarifului la plata cu ora se utilizează salariul de bază aferent cadrului didactic încadrat, având în vedere gradația de vechime în muncă, treapta de vechime în învățământ și gradul didactic corespunzător, la care se adaugă, după caz, următoarele majorări/sporuri: majorarea pentru predare simultană, indemnizația pentru învățământ special sau spor pentru activitatea de predare în sistemul penitenciar, indemnizație pentru zone izolate, spor de handicap și sporul pentru suprasolicitare neuropsihică, raportat la numărul mediu lunar de ore lucrătoare, stabilit anual prin hotărâre a Guvernului inițiată de Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale.”

Conform HG 1506/2024, numărul mediu lunar de ore lucrătoare este de 165,334, iar salariul minim brut pe economie în 2025 este de 4.050 lei. Rezultă că remunerația minimă brută legală orară pentru orice muncă este 24,496 lei brut/oră.

De remarcat că în contextul prezentării acestei măsuri de reducere a sumei pentru plata cu ora, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat pe 8 iulie 2025 că „este un calcul corect și atât își permite în acest moment țara”.

Simion Hăncescu, președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), a declarat, pentru Edupedu.ro, ce efecte are diminuarea cuantumului la plata cu ora pentru profesori: „În toamnă nu vor fi la plata cu ora profesori. Vor rămâne zeci de mii de copii, sute de mii de copii fără profesori”.

Referitor la plata cu ora, Daniel David a anunțat, joi, 3 iulie, în cadrul unei conferințe de presă, că valoarea pe care o dăm pentru o oră se va schimba.

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Procedura pentru încadrarea profesorilor în anul școlar 2025-2026 poate fi consultată mai jos:

Foto: © Piotr Swat | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Plata cu ora în anul școlar 2025-2026. Profesorii depun dosarele la școală, în zilele de 28 și 29 august / Model de cerere și lista documentelor necesare / Din toamnă, tariful brut pe oră suplimentară scade cu aproximativ 50%
Confuzie la Ministerului Educației. Semestre, în loc de module, în proiectul cu regulile pentru plata cu ora în anul școlar 2025-2026 / Din toamna anului 2022 s-a renunțat la organizarea pe semestre
Regulile privind plata cu ora pentru profesori, directori și inspectori în anul școlar 2025-2026, puse în consultare publică de Minister: cum se calculează tariful și excepțiile care se aplică în acest an școlar / Model Fișa de evidență lunară
Simion Hăncescu, FSLI: I-am avertizat pe premier și pe ministrul Educației, din semnalele pe care le avem, că orele la plata cu ora nu vor mai fi luate. Nu prezintă nicio miză, pentru că tariful nu este deloc motivant
Cornelia Popa Stavri, FSLI: Domnul ministru nu înțelege că ne va costa foarte scump această diminuare a cuantumului plății cu ora, din punct de vedere a pregătirii elevului, dar și a calității propriu-zise a actului de predare-învățare-evaluare
Vor exista situații în care unii colegi nu vor mai accepta ore la plata cu ora, din cauza faptului că nu vor mai avea bani suficienți pentru a face naveta și pentru a desfășura acele ore, spune un profesor reprezentanților Ministerului Educației: Să fie regândită puțin situația plății cu ora, adică să nu se reducă la jumătate
Avem informații din școli că sunt foarte multe discipline unde colegii noștri refuză să mai ia plata cu ora, spune liderul sindical Marius Nistor: În momentul în care o oră plătită în regim de plata cu ora este echivalentul orei unui zilier din România, este clar că ea nu mai prezintă niciun fel de interes
Nu știu cine va mai lua plata cu ora la 22 de lei, spune directoarea Violeta Estrella Bontilă: Cine dorește să muncească pe extrem de puțini bani? Este un efort intelectual foarte mare
Un profesor debutant cu facultate, master didactic și formare pedagogică este plătit cu 22 de lei pe oră, la plata cu ora, la fel ca un zilier necalificat – ANALIZĂ pe baza Legii Bolojan
OFICIAL Plata cu ora 2025 în învățământ – tariful brut pe ora suplimentară sau vacantă tăiat cu 50% pentru toți profesorii din România / Exemplu de calcul
Directoarea Violeta Estrella Bontilă, despre creșterea normei didactice: Nu e ca și cum eu curăț cartofi încă 2 ore pe săptămână. Nu așa se pune problema, pentru că munca din spatele pregătirii unei lecții este total diferită


2 comments
  1. unde e interesul de a avea in fata copiilor un profesor titular surmenat deja de cele 20h normate standard, ” platit suplim, cu ora”, in locul unor suplinitori tineri, motivati, cu foame de performanta, care s-ar produce in interiorul normei de 20h?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Hărți comparative cu notele de la Titularizare 2021. Cele mai multe note sub 5, în județul Tulcea / În Sectorul 2 al Capitalei, promovare 100%. 15 persoane care doreau să se angajeze profesori în sistemul de învățământ au luat nota 1

Județul cu cel mai mare procent de note sub 5 la concursul pentru angajare în sistemul de învățământ (Titularizare 2021) este Tulcea (36,8%), urmat de Călărași (34,8%) și Mehedinți (28,3%),…
Vezi articolul

Rata de absolvire la licee teoretice este în scădere – studiu al Institutului de Științe ale Educației. Mulți elevi se gândesc să renunțe la școală după primul an de liceu pentru că nu învață lucruri care să le fie de folos în viață. Alte motive: elevii simt că au rămas în urmă la învățătură și că pierd mult timp pe drum spre liceu

Mulți elevi care ajung în clasa a X-a se gândesc să renunțe la școală pentru că nu învață lucruri noi, care să îi ajute în viață, arată un studiu recent…
Vezi articolul

Directoarea Daniela Orășanu, despre proiectele de planuri-cadru: Dacă profesorului i s-ar explica frumos care sunt etapele reformei, poate ar înțelege ce îl așteaptă. Avem nevoie de siguranță și formare / Ion Ionici: Vom avea încredere în minister în momentul în care ne va fi clar

Dan Ion Ionici, directorul Liceului Teoretic „Jean Luis Calderon” din Timișoara, și Daniela Orășanu, directoarea Colegiului Tehnic de Căi Ferate „Unirea” din Pașcani, cer Ministerului Educației clarificări asupra reformei curriculare…
Vezi articolul

Impactul burselor asupra participării elevilor la ore în ultimii doi ani – studiu de percepție al Institutului de Științe ale Educației: Peste 65% consideră că bursa le-a crescut performanța școlară / Cel mai mare impact la oraș a fost asupra motivației școlare, iar în rural asupra abandonului

Peste 65% dintre elevii și părinții participanți la un studiu de percepție al Institutului de Științe ale Educației, publicat de Ministerul Educației consideră că acordarea burselor în ultimii doi ani școlari…
Vezi articolul