Instrumentele de inteligență artificială sunt recomandate spre a fi folosite în școală în procesul de predare-învățare în jumătate dintre proiectele de programe pentru disciplinele incluse în planul-cadru pentru liceu, puse în consultare luni, 24 noiembrie 2025, de Ministerul Educației și Cercetării. Instrumentele AI în liceu sunt recomandate la materii precum Matematică, Fizică, Chimie, Religie, Istorie sau prima Limbă modernă, dar sunt ignorate la Biologie, Geografie, Logică, Arte și multe discipline de specialitate.
AI nu este menționată deloc în programa de Limba și literatura română – trunchi comun și curriculum de specialitate. NU apare nici la Biologie, Geografie, Arte sau Educație Fizică.
Pe de altă parte, este cel puțin menționată – iar în unele cazuri, susținută cu argumente pentru a fi folosită în procesul de predare-învățare – la discipline STIM (Matematică, Fizică, Chimie), Informatică și TIC, dar și la Religie, Limbi moderne 1 sau Dezvoltare personală.
Mai precis:
- În noile programe AI este abordat ca instrument potențial de predare – în ordine alfabetică – la Chimie, Comerț, Dezvoltare personală, Economic, Electronică – Automatizări, Fizică, Informatică, Introducere în pedagogie, Istorie, Limbi moderne 1, Matematică, Pregătire sportivă teoretică, Religie, TIC, Turism și Alimentație
- Nu apare la Limba și literatura română, Limbi materne, Anatomie, Aritmetică, Biologie, Arte, Educație Fizică, Educație muzicală, teatrală, vizuală, Geografie, Gramatică, Pedagogie, Limbi moderne 2, Logică, Managementul emoțiilor, Materiale de construcții / Mecanică, Pregătire militară, Sănătate – nutriție
Cum este abordată inteligența artificială la diversele discipline, conform proiectelor de programe pentru liceu puse în transparență de MEC:
Tehnologia informației și a comunicațiilor (TIC) – Trunchi comun cl. a IX-a
Disciplina – cu o programă modificată radical față de cea aplicată în ultimele aproximativ două decenii – este cea care abordează în cea mai mare măsură AI, conform noului proiect pentru clasa a IX-a. Acesta include „utilizarea responsabilă și cu discernământ a inteligenței artificiale, a modelelor digitale ale unor activități” printre principalele direcții în ceea ce privește „Rolul disciplinei în formarea elevilor.
AI nu este menționată în cadrul Competențelor generale vizate la această disciplină, dar este listată în cadrul competențelor specifice (CS), încă de la început: „CS 1.1. Recunoaște conceptele de bază și principalele instrumente digitale pentru a comunica, colabora, învăța sau utiliza eficient tehnologii bazate pe inteligența artificială și emergente într-o societate digitală”.
- În cadrul unei alte competențe specifice, aceea de a explica principiile de bază și rolul diverselor instrumente digitale (CS 2.1), elevii se presupune că vor putea ilustra „diferența dintre un model bazat pe reguli fixe și un model de inteligență artificială care „învață” din exemple (…)”.
- La competența specifică referitoare la utilizarea instrumentelor digitale în diverse scopuri de comunicare și învățare (CS 3.1), elevilor li se va cere să exerseze interacțiunea cu un chatbot AI „pentru a prelucra un paragraf scris de elev”.
- La competența specifică referitoare la utilizarea instrumentelor digitale pentru prelucrarea unor conținuturi (CS 3.2), e prevăzută „utilizarea unui instrument bazat pe inteligență artificială (Copilot, Grammarly, ChatGPT) pentru reformularea și corectarea unui paragraf dat, comparând rezultatul cu versiunea originală”.
- La competența referitoare la analiza instrumentelor digitale pentru a face alegeri adecvate (CS 4.1), e prevăzută: „analizarea unui răspuns generat de inteligența artificială (chatbot) pe o temă științifică, în contextul verificării acurateței, având ca finalitate elaborarea unui raport/liste de verificare („fact-checking”) în care se consemnează dacă informațiile sunt corecte sau eronate; examinarea unui conținut digital generat de inteligența artificială, prin două perspective privind proprietatea intelectuală și autenticitatea creației.”
- La competența referitoare la analiza instrumentelor pentru prelucrarea conținuturilor digitale (CS 4.2), e inclusă: „compararea calității informației și a designului prin examinarea a două prezentări similare, una creată cu ajutorul unui instrument de inteligență artificială și cealaltă elaborată manual”
- La competența de evaluare a eficienței și impactului instrumentelor digitale (CS 5.1), o țintă este „evaluarea veridicității rezultatelor generate de inteligența artificială, în contextul riscului de dezinformare, având ca finalitate redactarea unui paragraf argumentativ (3-5 rânduri) despre deciziile luate”.
- La competența de implementare a unor soluții personalizate cu instrumente digitale (CS 6.1), elevul va trebui să știe: „construirea unei strategii de învățare personalizate pentru un examen, care integrează resurse de pe platforme online (de exemplu, tutorial video) și instrumente specifice inteligenței artificiale (de exemplu, un set de întrebări de verificare generate de chatbot), având ca finalitate redactarea unui plan de studiu (listă de pași)”
- La competența de realizare a unor conținuturi digitale personalizate (CS 6.2.), o țintă este ca elevul să realizeze un document digital bilingv utilizând instrumente de traducere asistată de AI, verificând la final coerența textului. Tot aici este propusă realizarea unei prezentări comparative pe o temă comună, în două echipe – una care folosește AI, alta care realizează manual prezentarea.
Conținuturi legate de AI sunt prevăzute în domeniile de conținut „Societate digitală”, respectiv „Conținuturi digitale, tehnologii și aplicații specializate pentru obținerea acestora”.
Informatică – Clasa a IX-a, curriculum de specialitate
Folosirea inteligenței artificiale este abordată mult mai restrâns în programa pentru Informatică – Clasa a IX-a, CS pentru diverse filiere. De ex., în cazul filierei teoretice – profil real, specializarea Matematică-Informatică, proiectul menționează AI în „Rolul disciplinei în formarea elevilor”: „Utilitatea studiului disciplinei informatică se manifestă pe multiple planuri: (…) în formarea profesională, prin deschiderea către cariere în IT, automatizare, robotică, analiză de date, securitate cibernetică sau inteligență artificială”.
Documentul menționează că, la nivel de liceu, disciplina construiește pe baza achizițiilor formate în gimnaziu inclusiv cu ajutorul unor „elemente de inteligență artificială și baze de date”. Și notează că în cadrul disciplinei Informatică, a fost ales limbajul Python ca limbaj de programare de bază inclusiv pentru folosirea lui în domenii precum inteligența artificială.
Matematică – Trunchi comun și curriculum de specialitate Real, specializare Matematică-Informatică clasele IX-XII
La Matematică, programa pentru trunchi comun nu menționează Inteligența artificială, dar aceasta este abordată pe larg în proiectul pentru CS – Real, Matematică-Informatică.
Aceasta menționează caracterul imperativ al folosirii AI: „Programa recomandă, cu caracter imperativ, utilizarea instrumentelor digitale, precum și folosirea unui asistent de tip inteligență artificială (IA) pentru explorare și verificare, cu condiția ca elevul să realizeze validarea critică a soluției propuse și să poată explica limitele acesteia”.
Accentul pe folosirea AI se pune în clasa a XI-a, proiectul de programă afirmând: „Folosirea instrumentelor digitale și a inteligenței artificiale în studiul matematicii la clasa a XI-a consolidează învățarea activă, încurajează explorarea și conectează conceptele teoretice cu aplicații reale”.
Exemple de folosire a AI la Matematică, pe parcursul liceului:
Clasa a X-a:
- Utilizarea unei aplicații educaționale cu inteligență artificială (IA) pentru a studia descompuneri de polinoame și rezolvări de ecuații algebrice
- Explorarea aplicațiilor numerelor complexe în tehnologie și știință, prin utilizarea unor instrumente digitale de vizualizare și simulare asistată de inteligență artificială (IA)
Clasa a XI-a:
- Identificarea relației dintre determinant și existența inversei unei matrice, utilizând exemple concrete de matrice pătratice, eventual utilizând aplicații de tip inteligență artificială
- Identificarea unor drepte reprezentate într-un reper cartezian utilizând aplicații de tip inteligență artificială (IA)
- Identificarea automată, cu aplicații de tip inteligență artificială (IA), a comportamentului unui șir (mărginit/nemărginit, convergent/divergent) și compararea rezultatului cu analiza proprie (elevii compară clasificarea IA cu propriile observații pentru dezvoltarea gândirii critice privind corectitudinea analizei automate)
- Utilizarea unor instrumente digitale (aplicații de tip inteligență artificială) pentru calcularea determinantului și analizarea modificării valorii acestuia la schimbarea elementelor
- Explorarea, cu sprijinul instrumentelor digitale (aplicații de tip inteligență artificială) a modului în care variația unui parametru numeric modifică soluțiile sistemului de ecuații liniare sau compatibilitatea acestuia
- Prelucrarea datelor numerice pentru estimarea limitelor unor șiruri prin tabele, calcule, grafic sau prin utilizarea unor instrumente digitale (aplicații de tip inteligență artificială)
- Utilizarea unor instrumente digitale (aplicații de tip inteligență artificială) pentru explorarea comportamentului limită al unei funcții și pentru analizarea automată a continuității într-un punct
- Utilizarea unor instrumente digitale (aplicații de tip inteligență artificială) pentru vizualizarea simultană a graficelor funcției și ale derivatelor de ordinul I și al II-lea, pentru identificarea automată a extremelor și a punctelor de inflexiune
- Formularea concluziilor despre compatibilitatea unui sistem parametric și interpretarea rezultatelor obținute cu instrumentele digitale (aplicații de tip inteligență artificială)
- Explicarea comportamentului unui șir numeric pe baza datelor generate cu instrumente digitale (aplicații de tip inteligență artificială), exprimând concluzia formalizată
- Explorarea efectului modificării elementelor unei matrice asupra determinantului și asupra inversabilității, prin activitate interactiv, utilizând instrumente digitale (aplicații de tip inteligență artificială)
- Analizarea condițiilor de inversabilitate pentru o matrice parametrică și determinarea valorilor parametrului pentru care matricea devine singulară, cu verificare asistată prin instrumente digitale (aplicații de tip inteligență artificială)
- Determinarea compatibilității unui sistem de ecuații liniare prin compararea rangurilor matricelor asociate (Kronecker–Capelli), folosind instrumente digitale (aplicații de tip inteligență artificială) pentru verificare
- Analizarea compatibilității unui sistem de ecuații liniare cu parametru, cu determinarea valorilor parametrilor care modifică tipul de soluție (unic, infinit, nul), cu verificare asistată de instrumente digitale (aplicații de tip inteligență artificială)
- Determinarea și justificarea caracterului de monotonie și mărginire a unui șir definit explicit, prin raționament algebric și verificare grafică asistată de instrumente digitale (aplicații de tip inteligență artificială)
- Analizarea comportamentului unui șir definit recursiv, prin identificarea condițiilor de monotonie și mărginire, în vederea deducerii convergenței, utilizând instrumente digitale (aplicații de tip inteligență artificială) de calcul simbolic
- Calculul numeric al limitelor laterale pentru funcții cu discontinuități, folosind substituții succesive și verificare grafică asistată de instrumente digitale (aplicații de tip inteligență artificială)
- Analizarea comportamentului unei funcții în vecinătatea unui punct de discontinuitate, prin calcularea limitelor laterale și interpretarea tipului de infinitate, asistată de instrumente digitale (aplicații de tip inteligență artificială)
- Analizarea completă a unei funcții pe baza tabelului de variație, cu interpretarea semnificațiilor geometrice ale punctelor de extrem, de inflexiune, asistată de instrumente digitale (aplicații de tip inteligență artificială)
Chimie – Clasele IX-X, Trunchi comun
Chimia este o altă disciplină unde inteligența artificială este abordată consistent în proiectul de programă pentru clasele a IX-a și a X-a.
Acesta prevede, la Sugestii metodologice, „Integrarea inteligenței artificiale în procesul de predare-învățare” și argumentează:
- „Inteligența Artificială (AI) este un domeniu interdisciplinar al informaticii care se ocupă cu crearea de sisteme capabile să realizeze sarcini care ar necesita inteligență uman,ă dacă ar fi efectuate de oameni. Aceste sarcini includ recunoașterea vorbirii, învățarea, înțelegerea limbajului natural, percepția vizuală, luarea deciziilor și învățarea din experiență. Cadrele didactice au început să exploreze modul în care AI poate contribui la îmbunătățirea procesului de predare-învățare, rolul tehnologiei fiind acela de a asista procesul de învățare. AI nu înlocuiește complet profesorii, ci îi ajută pe aceștia să ofere recomandări de învățare personalizată și feedback fiecărui elev. Și în procesul de predare-învățare-evaluare la chimie, integrarea AI poate să aducă îmbunătățiri, deoarece poate fi aplicată într-o varietate de moduri în contexte educaționale: chatboți educaționali (…), asistenți virtuali pentru profesori (…), sisteme de analiză a datelor de învățare (…), jocuri educaționale bazate pe inteligență artificială (…)”.
Tot acest proiect notează avantaje și dezavantaje în ceea ce privește utilizarea AI în educație, în cazul acestora din urmă menționând: „riscuri legate de confidențialitatea și securitatea datelor”, „provocări la adresa integrității academice”, „probleme de acces”, „dependența excesivă de AI”.
Și explică modul cum poate fi folosită ai la disciplina Chimie:
- selectarea și adaptarea resurselor: recomandă materiale (video, simulări, fișe) în funcție de tema lecției;
- a crea materiale diferențiate pentru elevi cu niveluri diferite de învățare;
- propunerea unor activități prin care să fie dezvoltate competențe precum gândirea critică, colaborarea, sau utilizarea tehnologiei;
- utilizarea în activitatea de predare a unor explicații interactive și adaptative: elevii pot interacționa cu un chatbot educațional pentru a înțelege mai bine concepte chimice;
- a răspunde la întrebări în timp real, oferind explicații personalizate;
- simulări de laborator virtual: elevii pot folosi simulări AI pentru a „vedea” reacții chimice fără a fi nevoie de laborator fizic (ideal pentru școli fără dotări complete);
- vizualizarea unor concepte abstracte – AI poate genera modele 3D ale moleculelor, grafice ale reacțiilor sau animații ale unor procese chimice;
- evaluare: AI poate transforma modul în sunt evaluați elevii, prin generarea automată de teste/ fișe de evaluare, oferind explicații pentru fiecare răspuns;
- evaluarea rapidă și obiectivă: platformele AI pot evalua teste cu itemi obiectivi de tip alegere multiplă, în timp real, elevii primind explicații pentru greșeli, iar profesorul poate vedea rapid unde greșește majoritatea clasei și pot ajusta predarea;
- evaluarea formativă: AI poate urmări progresul în timp și poate genera rapoarte despre evoluția elevilor.
Fizică – Trunchi comun și curriculum de specialitate, IX-XII
Și în proiectul de programă pentru Fizică. AI este prezentată drept un instrument pentru învățarea activă. Ea este asociată dezvoltării de competențe digitale, prin investigarea științifică a unor structuri, stări, fenomene fizice, inclusiv pentru folosirea unor conținuturi bazate pe AI, fără a se intra în detalii despre modul cum să fie abordat acest instrument.
Programa repetă nevoia de folosire a AI în mod responsabil.
Religie – Trunchi comun, clasele IX-XII
Inteligența artificială este prevăzută în rândul Contextelor și mediilor de învățare și la Religie. De exemplu, la Religie – Cultul Ortodox, trunchi comun – clasele a IX-a – a XII-a, este menționată și AI „ca facilitator al învățării (sub îndrumarea profesorului)”. Cum este realizat acest lucru? Potrivit proiectului de programă:
- Elevii utilizează aplicații bazate pe inteligență artificială pentru a explora conținuturi religioase, sub îndrumarea profesorului.
- IA oferă explicații suplimentare, exemple, sinteze sau definiții pentru o mai bună înțelegere a temelor studiate.
- Profesorul ghidează activitatea, stabilește obiective clare și monitorizează modul în care elevii folosesc IA.
- IA sprijină învățarea personalizată, oferind feedback și resurse adaptate ritmului fiecărui elev.
- Elevii pot folosi IA pentru a formula întrebări, crea prezentări, reflecta asupra valorilor morale și religioase.
Istorie – Clasa a IX-a, Trunchi comun
AI este recomandat ca instrument de predare/învățare și la disciplina Istorie – Istorie Universală. Potrivit proiectului pentru clasa a IX-a, Trunchi comun, se recomandă, între altele:
- Folosirea AI pentru procesarea unui doar virtual cu privire la principiile democrației ateniene, la nivelul clasei de elevi – în cadrul competenței de Recunoaștere a tipurilor de surse istorice pentru a le valorifica în contexte de viață
- Folosirea unor surse oferite de IA ca bază pentru o evaluare critică a unor informații (Competența specifică de selectare a surselor necesare pentru prezentarea unui eveniment sau proces istoric)
Limbă modernă 1
AI este abordată și în programele pentru Limbă modernă 1 – Trunchi comun, clasa a IX-a. La aceste discipline, AI este menționată ca:
- Posibil context de comunicare și de dezvoltare a vocabularului: „Tehnologie și comunicare: inovații, aplicații digitale, inteligența artificială, rețele sociale, media”
- Ca temă pentru Tehnologie și comunicare – „AI, mass-media, rețele de socializare, aplicații”
Dezvoltare personală – Trunchi comuni – clasele IX-XII
În programa de dezvoltare personală și consiliere în carieră, se menționează că „elevii învață să-și cunoască potențialul, să-și gestioneze emoțiile, să relaționeze sănătos cu cei din jur, să folosească tehnologia și inteligența artificială într-un mod critic și etic și să contribuie la un viitor sustenabil”.
Iar utilizarea AI este prezentată drept o modalitate de îmbogățire a competențelor dezvoltare în liceu, alături de alte competențe digitale.
Totodată, AI este prezentată drept o tehnică utilă în procesul dezvoltării personale și a carierei, anume prin:
- „Explorarea instrumentelor digitale și a inteligenței artificiale în învățare ‘Aplicația digitală preferată’”
- „Proiectul digital „Eu și AI” prin care elevii explorează aplicații bazate pe inteligență artificială care sprijină învățarea, realizând o prezentare atractivă despre utilizarea responsabilă a tehnologiei”
Tot la această disciplină sunt propuse „discuții despre impactul inteligenței artificiale și al mediului digital asupra stării emoționale, relațiilor sociale și echilibrului mintal”.
Citește și:
UPDATE Noile programe școlare de liceu din 2026, puse în consultare publică de Ministerul Educației / Schimbări după aproape 20 de ani
Mihaela Popa, fost secretar de stat în educație: Geometria în spațiu lipsește din noile programe școlare de liceu la clasa a X-a și nu înțeleg de ce. Apar conicele, prin care revenim la programa din ’78 / Viitorii ingineri, ingineri-constructori, arhitecți fac meditații pentru a învăța geometria în spațiu, cu profesori de la universități, pentru că în liceu noi nu studiem
Copiii vor folosi inteligența artificială oricum, mai bine îi ajuți să o folosească în mod corect, nu să o folosească pe post de psiholog / Copiii noștri am dorit să fie nativi digital, acum dorim să fie nativi AI – Toomas Hendrik Ilves, fost președinte al Estoniei, țară care mizează pe folosirea noilor tehnologii în educație
Foto: © Wrightstudio | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
3 comments
mai ,.voi ăștia care faceți programe și veniți cu faze din astea aberante, aveți o cat de mica idee despre realitatea din teren?
sa se trezească cineva responsabil la realitate undeva acolo la nivel de conducere că în ritmul asta se alege praful de tot.
distrugeți chiar și ce încă mai mergea bine și puneți în loc aberații, povesti fata sens și logică, fara gândire
Stați de vorbă cu profesorii care muncesc cu adevărat în preuniversitar, nu cu inspectorii, directorii pusi politic, nu cu universitarii care au alte interese și nu au nicio legătură cu realitate din teren
între timp , ministrul educației face vizite în SUA și da directive de pete ocean cum sa fie inclusă imperativ ai in educația care și așa e vai mama ei.
urmează să se achiziționeze tot soiul de boți pe datorie .
a se vedea dosarul microsoft de licențe ptr scoli. .
ce lume , ce oameni ..
Bine spus! Cine va plati pentru atatea accesari la modelele AI? Scolile nu au hartie igienica la wc (unele scoli nici nu au wc), dar le trebuie AI. Tichie de margaritar as spune: mi se pare foarte interesant ca ii invata sa faca ‘training’ de AI intr-a 9a, in conditiile in care derivatele nu se invata pana in a XII-a (si se folosesc derivate partiale pentru modele), matricile se studiaza abia intr-a Xa, si cred ca si restul de functii tot mai tarziu (daca se fac). De exemplu: de ReLU poti auzi în clasa a XI-a/a XII-a dacă te pregătești pentru IOI sau proiecte AI.
Mi se pare un nou hei-rup care va stresa din nou sistemul: atat pe profesori cat si pe elevi si din care nu vor ramane mai cu nimic. O problema simpla: de ce se mai studiaza religia la liceu? Nu au ajuns deja 9 ani (pregatitoare plus primar/gimnaziu)? Sa inteleg ca dupa 13 (treisprezece!!!) ani deja stiu toate canoanele si biblia pe de rost?