INTERVIU Mircea Miclea: Este cea mai tristă primă zi de școală din ultimii zeci de ani. Niciodată nu au mai fost atât de mulți oameni în conflict unii cu alții în școală, inegalitatea dintre România și celelalte state se accentuează și avem și un cost de încredere în clasa politică

18.555 de vizualizări
Foto: Școala Aletheea
„Este cea mai tensionată și probabil cea mai tristă primă zi de școală din ultimii zeci de ani”, a declarat pentru Edupedu.ro profesorul Mircea Miclea. Fondatorul școlii cognitive în psihologia românească a avertizat că „niciodată nu au mai fost atât de mulți oameni pensionați, frustrați, în conflict unii cu alții, pentru că pentru a-și face completarea de normă, au început conflicte între profesori, în sălile de cancelarie. Costuri emoționale, așadar, legate de conflict”. 

Fondatorul Institutului de cercetare-dezvoltare Cognitrom și expert în reformele aplicate în Republica Moldova de președinta Maia Sandu, Mircea Miclea a analizat într-un interviu pentru Edupedu.ro efectele deciziilor fără precedent în educația românească luate de Guvernul Bolojan pentru a scădea deficitul bugetar al țării. La ce au dus majorarea de la 18 la 20 de ore pe săptămână a normei didactice de predare, majorarea cu 2 până la 6 a numărului de elevi în clase, comasarea școlilor cu sub 500 de elevi? 

„Asistăm la o decizie proastă, care va face exemplu în manualele de decizii politice proaste; o decizie prin care s-a obținut un câștig financiar minor, 0,02% din PIB economie, în schimb s-au acumulat costuri uriașe atât din punct de vedere socio-emoțional, cât și din punct de vedere al creșterii inegalităților și din punct de vedere al neîncrederii și mai mari a cetățenilor în clasa politică”, a punctat Miclea.

Rep: Care sunt gândurile pe care le transmiteți, în cea mai tensionată primă zi de școală din istoria recentă?

Mircea Miclea: Împărtășesc această opinie: este cea mai tensionată și probabil cea mai tristă primă zi de școală din ultimii zeci de ani. Pentru că deciziile care s-au luat în educație sunt un exemplu de manual de decizii proaste. Adică decizii care au vizat un câștig imediat, dar foarte mic financiar, 0,02% din PIB, însă cu consecințe negative uriașe. 

Aș menționa doar trei dintre consecințele acestea negative. 

  1. Costurile socio-emoționale ale acestor decizii: în momentul de față, dacă privim de la firul ierbii, din cancelarii și din sălile de clasă, vom constata că niciodată nu au mai fost atât de mulți oameni pensionați, frustrați, în conflict unii cu alții, pentru că pentru a-și face completarea de normă, au început conflicte între profesori, în sălile de cancelarie, ca să se împartă normele. Costuri emoționale, așadar, legate de conflict. Costuri emoționale legate de faptul că pentru a-ți completa norma trebuie să iei și alte ore decât cele pentru care ai fost pregătit: ca să-ți completezi orele de matematică, de exemplu, să iei ore de fizică, ca să-ți completezi orele de chimie, să iei ore de biologie și așa mai departe. Deci sunt costuri socio-emoționale foarte mari, pentru un câștig financiar foarte redus. Ăsta e un cost enorm și care, din păcate, va crește în timp. 
  2. A doua consecință negativă, al doilea cost se referă la faptul că practic s-a accentuat inegalitatea prin aceste măsuri; principalul segment afectat a fost învățământul rural. Acolo e foarte greu să mai găsești profesori dispuși să meargă și să facă naveta în trei sau patru școli ca să-și asigure normă. Și tot acolo s-au închis foarte multe școli, astfel încât, prin urmare, diferența dintre rural și urban care era până acum se va accentua și mai mult de acum încolo și mai ales trebuie să luăm în seamă faptul că din rural apare o mare parte din ceea ce se numește analfabetism funcțional și în loc să se remedieze situația, s-a înrăutățit. Pe de altă parte, crește inegalitatea dintre România, care în 2023 era pe penultimul loc în Europa la alocare bugetară în ceea ce privește educația, și celelalte state europene. Probabil că anul ăsta va fi pe ultimul loc în Europa și se accentuează inegalitatea dintre finanțarea educației în România versus restul țărilor din Uniunea Europeană. Deci costurile sunt legate de creșterea foarte mare a inegalităților. 
  3. Și al treilea este un cost de încredere: ceea ce s-a întâmplat a fost că a crescut enorm neîncrederea în clasa politică. Nu poți să mai crezi în clasa politică, dacă exact cei care au câștigat alegerile spunând că educația este importantă și acuzând faptul că deviațiile negative apar ca urmare a lipsei de educație acum sunt cei care lovesc în educație. Nu, nu poți să mai crezi în cei care vin și spun că o să fie dreptate socială și încep tăierile bugetare cu cei oropsiți, adică cu profesorii, în loc să înceapă cu cei privilegiați. 

Prin urmare, cred că asistăm la o decizie proastă, care va face exemplu în manualele de decizii politice proaste; o decizie prin care s-a obținut un câștig financiar minor, 0,02% din PIB economie, în schimb s-au acumulat costuri uriașe atât din punct de vedere socio-emoțional, cât și din punct de vedere al creșterii inegalităților și din punct de vedere al neîncrederii și mai mari a cetățenilor în clasa politică. 

Și pentru prima dată vedem foarte clar că se extinde această practică de a fabrica dovezi, după ce deciziile politice sunt luate. În loc să se ia decizii pe bază de date – adică întâi avem datele de cercetare științifică din consultarea experților, a practicienilor, etc și pe baza acestor date luăm decizii… acum s-a procedat invers: s-au luat deciziile și după aceea s-au fabricat datele care să legitimeze aceste decizii sau s-au decupat doar acele date care să legitimeze deciziile și au fost ignorate datele care nu susțineau deciziile. Deci, în loc să avem un evidence based policy, avem un policy-based evidence: fabricăm date, ca să legitimăm decizii proaste. Ăsta este un fenomen foarte îngrijorător și cred că, din păcate, se va menține, se va accentua și ar trebui să fim de acum încolo extrem de atenți la această practică pe care probabil că o vom vedea extinsă.

Un alt lucru care m-a dezamăgit foarte tare a fost comunicarea într-o manieră extrem de proastă a acestor decizii proaste. Comunicarea lor a fost încă și mai proastă. 

Vă citez câteva mostre de comunicare: 

  • creșterea numărului de elevi din clasă s-a justificat sub formula: „nu cred că este o problemă majoră să avem cu 1–2 bănci mai mult în unele clase” 
  • situația catastrofală de acuma a fost prezentat ca nefiind așa de dificilă, pentru că „nu s-a surpat sistemul de educație”
  • tăierile financiare care au avut loc s-au făcut începând cu educația și nu cu alte segmente privilegiate din societatea românească, pentru că „asta era cel mai ușor și mai ușor de pus în practică”. 

Acest gen de comunicare a unor măsuri și așa proaste a crescut și mai mult nemulțumirea socială.

Prin urmare, puse toate la un loc aceste lucruri arată cât de mare este nemulțumirea socială absolut legitimă pe care o au cei care lucrează în acest sector: și profesorii, și elevii, și studenții, bineînțeles și familia.

Rep: V-ați fi așteptat să fiți martorul majorării cu până la 6 a numărului de elevi în clase, a majorării peste media europeană a normei didactice, a înjumătățirii sumelor la plata cu ora, a desființării școlilor cu sub 500 de elevi, la jumătate de an după victoria democrației asupra extremismului, și exclusiv din rațiuni economice, dar fără nicio analiză de impact?

Mircea Miclea: În niciun caz. Cum am spus, este o decizie proastă care va face exemplu de manual. Nu are nici cea mai mică legitimitate; este un câștig financiar minor, contra unor costuri sociale și economice uriașe. Dar asta este istoria. Istoria arată că lucrurile cele mai de neînchipuit până la urmă se realizează.

Rep: Ce mai este de făcut, în interesul educațional?
Mircea Miclea: În interesul acestei țări, dacă vrea să devină mai prosperă în viitor, este să-și apere și susține educația. Așa că ce trebuie să facă cei care sunt la conducere este ca în viitorul buget al educației să arate că investiția în educație în loc să scadă – crește și să revină asupra unor măsuri care nu sunt justificate din punct de vedere al calității educației. De exemplu, creșterea numărului de elevi într-o clasă, creșterea numărului de ore pentru profesori trebuie să fie măsuri care trebuie să fie corectate imediat sau cel puțin începând cu noul an calendaristic, nu școlar. Eu sper ca până atunci să vadă evident și cei care decid ceea ce este atât de evident pentru cei care lucrează în sistem: aceste decizii pe care ei le-au luat sunt decizii proaste. Așadar, în aceste luni aștept să revină asupra deciziilor.

Rep: Timp de trei luni, profesorii au fost acuzați constant, direct sau indirect, ironic, că lucrează puțin, deși asta este media la care lucrează profesorii din Uniunea Europeană. Că au vacanță foarte mare, lucru pe care au și mizat politicienii dând aceste decizii în vacanța de vară. Este puțin 4 ore pe zi ca o persoană să lucreze singură, fără niciun ajutor, cu copiii?

Mircea Miclea: Acest mod de gândire este aberant. Este similar cu a judeca performanța unui actor luând în calcul numai cât joacă el pe scenă, cât ține rolul lui și de a considera că de fapt ce se întâmplă în spatele scenei, până când el joacă rolul respectiv, e un nimic, e nerelevant. Aceeași gândire stupidă este și în acest caz: să evaluezi prestația profesorului numai prin ceea ce face la clasă și să ignori tot ceea ce face el pentru ca în clasă să performeze în mod adecvat. Deci o gândire de o stupiditate totală. Nu, nu, nu-mi închipuiam că se poate ajunge la un astfel de mod de gândire. Atunci, dacă e să generalizăm, să generalizăm și să spunem că și actorii trebuie plătiți numai atât cât ține rolul pe care îl joacă o dată pe săptămână, duminica sau sâmbăta sau când au piesa în care joacă. Deci e o abordare aberantă. 

Să mai înțelegem un lucru, acum. Generațiile care sunt acum în școală, din cauza multor factori, sunt mult mai dificil de controlat în sensul bun – adică de a-i determina să fie concentrați pe învățare – decât înainte. Nu numai la noi, ci și în alte țări meseria de profesor a devenit mult mai dificilă. Datele repetate, mai ales în Statele Unite, în Marea Britanie etc arată că este profesia în care burnout-ul este cel mai frecvent și a devenit din ce în ce mai neatractivă. De exemplu, în Germania este o criză de resurse umane, de profesori, de 35.000 de profesori și se adâncește de la an la an. La noi, în România, procentul de profesori care au vârsta de sub 30 de ani este de 9%, deci învățământul devine neatractiv. Păi, dacă e atât de lejer, de ce nu devine mai atractiv? Acești atâția oameni care spun că profesorii muncesc puțini de ce nu se fac profesori? Că este așa de bine! 

E cu totul altceva, realitatea este cu totul diferită. Munca de profesor în aceste condiții, în România și nu numai, cu aceste generații care trăiesc în contextele socioeconomice pe care le cunoaștem fiecare dintre noi, este extrem de consumatoare de energie, de energie mintală, de emoție etc. De aceea această profesie este tot mai puțin atractivă și, din păcate, fiind tot mai puțin atractivă, în ea vin oameni care nu au pregătirea cea mai bună și atunci calitatea educației se prăbușește. Prin urmare, este exact invers decât s-a încercat să se vehiculeze ca să se legitimeze o decizie stupidă: s-a încercat să se legitimeze narativa că oricum lucrează prea puțin profesorii. E invers! Profesorii lucrează mult mai mult decât alte profesii. Numai că nu trebuie să echivalăm doar activitatea de clasă cu activitate lor de muncă. Așa cum nu trebuie să echivalăm activitatea unui actor doar cu ceea ce face el pe scena.

Rep: Activitatea cu creierele copiilor nu este similară cu activitatea unui muncitor într-o fabrică?

Mircea Miclea: Da, e mult mai greu, după cum știm cu toții. E mult mai greu să lucrezi cu mințile oamenilor, decât să lucrezi cu obiectele, cu liniile de cod sau cu hârtiile, dacă ești funcționar public șamd. E suficient ca fiecare dintre noi să ne gândim cât de dificil este să păstrăm echilibrul într-o familie. Și într-o familie sunt doar 3, 4, 5 oameni care se cunosc, care sunt apropiați unii de alții. Și totuși e dificil să ai relații de bună calitate și să dezvolți familia respectivă. Darămite când ești în fața a 30 sau 40 de copii și tu ești singur, fără niciun fel de asistent care să îți faci mai ușoară interacțiunea cu copiii care au nevoi educaționale speciale.

Deci, dacă într-o familie este greu să faci managementul relațiilor și să ajuți dezvoltarea unui grup mic de 5 oameni, oare cum e să lucrezi cu 30-40 de oameni într-o clasă?

___

Mircea Miclea este cercetător, antreprenor, fondatorul Institutului de cercetare-dezvoltare Cognitrom, profesor de științe cognitive aplicate la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca și fondatorul școlii cognitive în psihologia românească. A fost cel mai tânăr șef de catedră din istoria Universității, cancelar al UBB, ministru al Educației în perioada decembrie 2004 – noiembrie 2005, singurul ministru al Educației din România care și-a dat demisia pentru că Guvernul nu a acordat bugetul educației promis la începutul mandatului, necesar pentru reformele propuse. A fost timp de 5 ani președintele comisiei prezidențiale în mandatul lui Traian Băsescu, care a realizat Raportul pentru analiza şi elaborarea politicilor din domeniile educaţiei şi cercetării, diagnoză care a stat la baza Pactului național pe educație semnat în 2008 de toate partidele politice și apoi la baza Legii educației nr. 1/2011, modificată de Legea Deca-Iohannis în 2023. Este doctor în psihologie și cu un masterat în administrarea afacerilor. 


5 comments
  1. Dacă ministrul David s-ar fi consultat cu experți și practicieni din educație după cum a-ți menționat in interviu, ar fi obținut un câștig financiar de 10 ori mai mare decât 0,02% din PIB dacă lua în considerare următoarele aspecte
    1.Renunțarea la programul Cornul și laptele, ineficient pentru elevii cu probleme sociale dar eficient pentru firmele care au contracte și livrează produse de proastă calitate. A făcut cineva o cuantificare a produselor consumate și a produselor aruncate?
    Acest program trebuie eliminat și găsită o altă formă de ajutor dar numai pentru elevii identificați cu probleme sociale majore.
    2.Renunțarea la acordarea Gradațiilor de merit. Aceste sporuri nu sunt acordate pe merite și rezultate profesionale în activitatea didactică ci mai degrabă pe grosimea dosarului cu tot soiul de activități care nu au nici o legătură cu rezultatele și performanțele elevilor. În multe situații contează și afinitățile politice.
    3.Desfințarea Inspectoratelor școlare și Agențiilor subordonate ministerului.Acestea sunt doar cuiburi de propagandă electorală pentru diferite partide politice. Inspectoratele trebuie înlocuite cu centre metodice cu activități de îndrumare și control strict disciplinare cu personal calificat cu competențe pentru fiecare disciplină de studiu.
    Agențiile de tip ARACIP sau ARACIS nu-și justifică cheltuielile bugetare și pot fi înlocuite cu departamente în cadrul ministerului.
    4.5.6. De altă dată.

  2. Si vă mai pot spune oamenii și despre alte policy-based evidence, această scrântită logică.
    Respect d-lui Miclea! Nici măcar nu îl pot așeza pe același rând cu … aceștia…

  3. Va multumesc frumos, domnule Miclea, pentru adevarul exprimat. Ati punctat intr-un mod extrem de clar exact ceea ce a deranjat enorm, si anume discursurile si mesajele transmise de catre ministru, premier si presedinte , adresate profesorilor. Chiar si ordinea in care le-ati prezentat denota , in mod vadit, modul eronat in care s-a actionat. Cat despre bucuria ministrului, aceea ca nu a dat afara oameni, tot stau si ma gandesc…va reusi acest om, vreodata, sa recunoasca adevarul? Va intelege vreodata ca aceasta crestere a numarului de ore ne-a lasat fara loc de munca? Ce as mai reusi eu sa fac, in acest an, cu promovarea examenului de definitivare in invatamant, stand acasa? Care este logica? Si care este, pana la urma, scopul acestui examen? Este corect ca un titular, care preda la clasa si care nu a promovat acest examen sa fie in continuare la catedra? Iar noi, cei cu prima nota pe judet sa stam acasa? De cate ori se poate sustine acest examen? De trei ori fara taxa, iar ulterior, de cate ori doresti, cu taxa? Repet, care este scopul acestui examen? Deci, o nota peste 7 la titularizare si promovare definitivat, nu primeaza in fata unei note peste 7 la titularizare si nepromovarea examenului de definitivare in invatamant, sau nota mai mica la definitivare. Personal, consider ca definitivatul ar trebui sa tina locul examenului de titularizare. Sa ni se recunoasca efortul pe care, unii dintre noi, am fost dispusi sa il facem. Asa, ce bine ca unii sunt titulari, si apoi vor vedea ei cand si daca vor promova acest examen. Ar fi fost multe altele de corectat, insa cine sa faca acest lucru?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Cum îți gestionezi emoțiile

Echilibrul dintre pragmatism, perfecționism și blândețe. Andrei Miu, cercetător în neuroștiințe cognitive și genetică comportamentală: Te grăbești să-ți realizezi scopul, te străduiești să faci lucrurile în cel mai bun fel în care le poți face, însă blândețea e cea mai mare virtute

„Sunt doi poli la care mă raportez de când mă știu, unul care ține de pragmatism și perfecționism și celălalt care ține de convingerea că trebuie să fiu blând. Pragmatismul…
Vezi articolul

Material susținut de BCR

VIDEO Excursie în Europa în clasa a II-a. Elevii învățătoarei Nina Pop și-au planificat singuri cazarea, ce să viziteze, transportul și bugetul, după ce deja de un an au „banii clasei” și pentru anul viitor plănuiesc să facă și investiții

În cadrul proiectului LifeLab by BCR, elevii clasei a II-a de la Școala Gimnazială Sâncraiu de Mureș, județul Mureș, au avut parte de o lecție practică și inovatoare, captivantă pentru…
Vezi articolul

Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic din învățământul preuniversitar, pe etape de carieră și pe niveluri de învățământ, publicate în Monitorul Oficial

Ordinul care stabilește profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic din învățământul preuniversitar, pe etape de carieră și pe niveluri de învățământ, a fost publicat, miercuri, în Monitorul Oficial. Documentul…
Vezi articolul

DOCUMENT Inspecții în licee pentru „monitorizarea implementării curriculumului la clasa a IX-a și a modului în care profesorii îl vor aplica”, impuse de Ministerul Educației prin inspectorate

Inspecții în licee pentru „monitorizarea implementării curriculumului la clasa a IX-a și a modului în care profesorii îl vor aplica”, sunt impuse de Ministerul Educației prin inspectorate, potrivit unei adrese…
Vezi articolul