Istoricul Cosmin Popa: Introducerea materiei obligatorii Istoria comunismului românesc și a opționalului despre Revoluția din 1989 „nu sunt suficiente, dar poate fi un început” / Ele „ar mai atenua din disonanțele cognitive de care suferă o parte a societății”

1.508 vizualizări
Foto: INQUAM
Istoricul Cosmin Popa, cercetător al Institutului de Istorie „Nicolae Iorga” al Academiei Române, specializat în istoria Uniunii Sovietice și a comunismului european, spune într-un interviu acordat G4Media.ro că „introducerea materiei obligatorii, Istoria comunismului Românesc, dar și a materiei opționale Istoria Revoluției din Decembrie 1989, ar putea începe să mai atenueze din disonanțele cognitive de care suferă o parte a societății românești”.

Cosmin Popa, istoric și cercetător al Institutului de Istorie „Nicolae Iorga” al Academiei Române spune în interviul acordat G4 Media că „nu avem o politică publică a memoriei istorice, nu avem destule locuri ale memoriei și prin urmare cărțile de istorie care au fost scrise nu au reușit să imprime opiniei publice, nici măcar tuturor profesorilor de istorie, o anume viziune cu privire la trecutul comunist”.

Istoricul mai subliniază că după 35 de ani de la Revoluție este un pas important introducerea materiei obligatorii Istoria comunismului în România pentru elevii de liceu (n. red luni a fost aprobată programa de Ministerul Educației).

„Introducerea materiei obligatorii, Istoria comunismului Românesc, dar și a materiei opționale Istoria Revoluției din Decembrie 1989, ar putea începe să mai atenueze din disonanțele cognitive de care suferă o parte a societății românești. Este important cum vor arăta însă manualele și mai ales cum vor fi predate aceste materii. Simpla lor introducere nu este suficientă, dar poate fi un început”, spune istoricul Cosmin Popa.

Reporter: De ce mai înseamnă atât de puțin 17 decembrie pentru societatea românească de astăzi?

Cosmin Popa: Data pe care o marcăm astăzi este foarte importantă pentru că reprezintă începutul, dacă vreți, oficial al Revoluției anticomuniste din România. Spre deosebire de tot ceea ce s-a petrecut după aceea în România, dinamica evenimentelor din Timișoara ne este foarte clară. Ne sunt clare motivațiile și acțiunile celor care au contestat regimul în stradă, dar și acțiunile aparatului de represiune, în toate componentele sale, începând cu trupele de securitate, continuând cu cele de miliție, cele ale Ministerului Apărării Naționale și sfârșind cu activul de partid. Cred că este puțin nedrept să spunem că momentul Timișoara nu mai înseamnă nimic, dar nici foarte departe de adevăr. În pofida dramatismului și a eroismului celor care au ieșit atunci în stradă, a celor care au fost omorâți de forțele de represiune ale regimului comunist, nu am reușit să punem în practică un cult modern al eroilor Timișoarei. Indiferent de cine a preluat puterea la București, confiscând revoluția autentică a celor din Timișoara și din alte orașe, le datorăm eroilor de la Timișoara libertatea și mai ales demnitatea ca popor. Din păcate, piața de idei referitoare la sfârșitul comunismului românesc este în continuare controlată de viziunea care a minimalizat constant rolul curajoaselor proteste din stradă, considerând Revoluția o simplă lovitură de stat. Pe lângă acestea, epidemia de nostalgie totalitară din societatea românească generează o mentalitate colectivă ostilă funciar Revoluției și care bagatelizează scandalos actul de eroism al timișorenilor.

Reporter: Comunismul și Revoluția sunt expediate în câteva pagini în manualele de istorie. Am avut surpriza să constat că sunt profesori de istorie care nu știu mai nimic despre disidentul Gheorghe Ursu, spre exemplu. În acelașit timp, când am ocazia să vorbesc cu copii și tineri despre cum se trăia în acele vremuri, constat că nu au informații, dar sunt foarte interesați să le afle. Cine face manualele de istorie și de ce nu se insistă mai mult pe istoria recentă?

Cosmin Popa: Nu e de mirare că se petrece așa. Nu avem o politică publică a memoriei istorice, nu avem destule locuri ale memoriei și prin urmare cărțile de istorie care au fost scrise nu au reușit să imprime opiniei publice, nici măcar tuturor profesorilor de istorie, o anume viziune cu privire la trecutul comunist. Am avut în schimb decizii ale justiției care ne spuneau că Gheorghe Ursu a fost arestat nu atât pentru vederile sale critice la adresa regimului comunist, cât pentru faptul că făcea trafic de valută, așa cum, pretindea regimul Ceaușescu la acea vreme și ne mai spuneau că Securitatea lui Ceaușescu nu mai era un instrument de represiune, ca în anii ’50. Nu doar fals, dar și jignitor, inclusiv la adresa celor care au murit la Timișoara, București, Sibiu și în ate locuri în timpul Revoluției. Introducerea materiei obligatorii, Istoria comunismului Românesc, dar și a materiei opționale Istoria Revoluției din Decembrie 1989, ar putea începe să mai atenueze din disonanțele cognitive de care suferă o parte a societății românești. Este important cum vor arăta însă manualele și mai ales cum vor fi predate aceste materii. Simpla lor introducere nu este suficientă, dar poate fi un început.

Reporter: România a fost lovită și ea de valul creșterii rapide a procentelor partidelor extremiste, suveraniste, care promit himere sociale și politice. Dincolo de eșecul clasei politice care a dus la nemulțumirea unei părți însemnate a populației, ce rol a avut necunoașterea istoriei recente în felul în care s-a votat la alegeri?

Cosmin Popa: Cred că ignoranța în materie de istorie recentă a jucat un mare rol, dar nu unul esențial. Important a fost și rămâne sentimentul de revoltă la adresa unui mod de a face politică. Sigur că am ajuns aici nu doar din cauza politicianismului, care este principalul responsabil, dar și a lipsei de reacție civică la multele semnale de alarmă care au venit din partea mediului politic. Suveranismul românesc despre care discutăm suferă de o acută inconsistență ideatică. El este mai degrabă o înșiruire de lozinci, combinate cu imprecații comune la adresa „sistemului”, însă el nu propune pe fond nimic, ci doar potențează o stare de revoltă, despre care nu știm unde va duce. Dacă nu va fi atent studiată de cei care dețin cu adevărat puterea în România, riscăm să pierdem ceea ce am realizat până acum, necâștigând nimic în schimb.

Citește interviul integral pe G4Media.ro


4 comments
  1. Mda, bravo, minti patrate. Foarte interesati elevii de materia voastra anacronica. IN ERA TEHNOLOGIEI voi ii aduceti fix in era comunista. Spalare de creiere asta faceti sperand sa ii deșteptati. Ghinion, ei sunt o generatie deja desteptata, nu au nevoie de spalarea voastra de creiere. La ce ii ajuta in viață materia voastra anacronica?? La nimic. Elevii de elita din scolile internaționale nu studiaza asa ceva. Ei nu au nevoie. Cand voi vedea in astfel de scoli materii inutile atunci voi considera ca faceti un bine.
    Din ce in ce mai rau.

  2. ‘riscam sa pierdem ce am castigat pana acum”,am castigat o grămadă de hoti care fura in numele democrației și nu a comunismului ca pana in 89,care nu sunt trași la răspundere și prostii plătesc taxe si impozite ca sa se îmbine toti’intelectualii’si istoricii lui peste care ne cred prosti pe ceilalti

  3. Altă găselniță, altă oră băgată pe ușa din dos a curriculei. Iar se uită că istoria de predă in toți cei patru ani de liceu și putea fi bine-merci aprofundată acolo unde-i locul, adică in clasa la ce se studia deja așa ceva. (Mă duce gândul la ”istoria holocaustului” – o altă găseniță de o oră separată, ca discipină separată!)
    Iar îi ingrămădesc decidenții strâmbi, pe absolvenții de liceu cu giumbușlucrui diverse in loc să-i centreze pe disciplinele de BAC.

    Dar nu-i bai, cineva a mai bifat o propunere ”REVOLUȚIONARĂ”

    1. Dacă sunteți pe fază, aveți grijă să nu atingeți nulul…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministerul Educației anunță că nu-și asumă varianta planurilor-cadru pentru liceu din proiectul de lucru al instituției, după ce mai multe voci din mediul academic au criticat schimbările

Ministerul Educației anunță într-un comunicat de presă că „este o variantă neasumată de Ministerul Educației sau de grupurile de lucru pentru elaborarea planurilor-cadru pentru învățământul liceal și profesional” varianta planurilor…
Vezi articolul

EXCLUSIV 450 de milioane de lei a cheltuit statul român pentru cele 52 de milioane de teste salivă distribuite în școli, echivalentul a 36 de creșe construite de la zero / Cel mai mare preț per bucată a fost plătit pentru testele vrac, cele ambalate individual au fost mai ieftine

Elevii au primit, teoretic, 52 de milioane de teste salivă pentru depistarea virusului Sars-CoV-2. Cel puțin acesta este numărul de teste cumpărate și livrate în școli de Inspectoratul General pentru…
Vezi articolul

Cum a fost fraudat Bacalaureatul în 2022 la un liceu din Mehedinți. Membrii comisiei au oprit temporar camerele video, pentru a da candidaților cu care aveau înțelegeri rezolvările subiectelor / O persoană a fost reținută pentru 24 de ore, potrivit DIICOT

Polițiștii Serviciului de Combatere a Criminalității Organizate Mehedinți și procurorii D.I.I.C.O.T. Mehedinți au efectuat, pe 26 iulie, 9 percheziții, la persoane bănuite de constituire a unui grup infracțional organizat, în…
Vezi articolul

Peste 10.000 de elevi din județul Timiș învață online pentru că nu este căldură în clase / „Dacă în urmă cu două săptămâni bolnavii stăteau în frig în spitale, iar ca urmare a presiunii exercitate acolo s-a rezolvat problema, înseamnă că se poate, dacă se vrea”, spune prefectul județului

Prefectul judeţului Timiş, Mihai Ritivoiu, a scris într-o postare pe Facebook, că va solicita companiei locale de termoficare Colterm, aflată în insolvenţă, o informare privind motivele pentru care în şcoli…
Vezi articolul