Învățământul general obligatoriu va fi extins, treptat, la 16 clase până în anul 2030, potrivit Raportului “România Educată”, așa cum prevede și Legea Educației în vigoare

5.080 de vizualizări
ce-a vrut să spună autorul
Foto: © Dreamstime.com
Modificările aduse Legii Educației Naționale nr. 1/2011 (art. 16 alin. 1) prevăd că învățământul general obligatoriu va fi extins, treptat, la 16 clase până în anul 2030. Va include atât educația preuniversitară completă, cât și educația timpurie, care va începe cu grupa mică de grădiniță, conform raportului România Educată. Învățământul general obligatoriu cuprinde învățământul primar, învățământul gimnazial și primii 2 ani ai învățământului secundar superior. Învățământul secundar superior și grupa mare din învățământul preșcolar au devenit obligatorii de anul trecut.

În România, domeniul educației timpurii cuprinde două niveluri: educația antepreșcolară (de la naștere la 3 ani) și învățământul preșcolar (3-6 ani).

Astfel, la capitolul legat de educația timpurie, sunt prevăzute următoarele aspecte:

  • Până în 2025, există un curriculum național pentru toate nivelurile de educație timpurie;
  • Până în 2030, 30% dintre copiii cu vârsta de până la 3 ani participă la o formă de educație antepreșcolară;
  • Până în 2030, cel puțin 96% dintre copiii cu vârsta cuprinsă între 3 ani și vârsta pentru înscrierea obligatorie la școala primară participă într-o formă de educație timpurie.

Există un număr insuficient de personal didactic angajat în creșe. De la momentul introducerii specializării educator-puericultor, în liceele pedagogice, au absolvit numai 250 educatori puericultori, din care doar 15% sunt angajați în creșe. Lipsește un sistem de formare continuă a personalului didactic din creșe. Acestea nu sunt direct administrate și coordonate metodologic de Ministerul Educației.

România nu a atins ținta stabilită pentru indicatorul european referitor la participarea la învățământul preșcolar a copiilor cu vârsta cuprinsă între 4 ani și vârsta oficială de înscriere în învățământul obligatoriu (86,3% România, în comparație cu 94,8% media UE în 2018). Puțini copii sunt cuprinși în instituții de educație antepreșcolară (15,7%,) din cauza numărului redus de creșe și a absenței altor tipuri de servicii alternative sau complementare. Rata de cuprindere a copiilor în învățământul preșcolar este semnificativ redusă în mediul rural (82,3%) decât în mediul urban (93,8%) (Ministerul Educației, 2020), aceeași problemă fiind întâlnită și în cazul copiilor romi cu vârsta între trei ani și vârsta de intrare la școală (38%).

Unul dintre obiective face referire la crearea, extinderea și modernizarea infrastructurii pentru organizarea serviciilor de educație timpurie (standard și complementare), pentru copiii de la naștere la 6 ani, în vederea creșterii participării și a favorizării revenirii părinților, în special a femeilor, în câmpul muncii. De asemenea, un alt obiectiv urmărește reabilitarea și extinderea infrastructurii existente, pentru transformarea grădinițelor cu program normal în grădinițe cu program prelungit sau transformarea acestora în servicii cu program prelungit pentru copiii de la naștere la 6 ani.

Pentru realizarea acestora, este necesară pregătirea cadrelor didactice – dezvoltarea curriculumului pentru educație timpurie (de la naștere la 6 ani) la nivelul liceelor cu profil pedagogic și includerea unui an de practică în unități de educație timpurie acreditate/autorizate, care să fie centrat pe aspecte precum: lucrul cu copii cu dizabilități/CES, dezvoltarea competențelor parentale, includerea elementelor STEAM în curriculumul pentru educația timpurie, reprezintă un alt obiectiv.

În raport este menționată și dezvoltarea curriculumului pentru programul de licență și masterat pentru pregătirea profesorului de educație timpurie, care să includă, de asemenea, pregătirea în domenii specifice.

Foto: © Monkey Business ImagesDreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


1 comment
  1. “Există un număr insuficient de personal didactic angajat în creșe.”

    La creșă exista infirmiere și asistente medicale. Asta înseamnă studii medii (M). E de apreciat ca sunt școliți puericultori. Însă lăsați asa încadrarea, STUDII MEDII. Adică baby-sitteri cu liceu, plătiți cu salariu de absolvent de liceu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministerul Educaţiei, despre cei 3.456 de elevi din clasa a VIII-a apăruţi în “sistem” între Simulare şi Evaluarea Naţională: “Datele pe care le prezintă MEN sunt de la directorii şcolilor”

Aplicaţia informatică a Ministerului Educaţiei afişa pe 28 iunie 2019 un număr de elevi înscrişi în clasa a VIII-a cu 3.456 mai mare decât cel care figura în aceeaşi aplicaţie…
Vezi articolul
Ordinul privind organizarea cursurilor pe timp de pandemie

Consiliul Național al Elevilor nu este de acord cu prelungirea vacanței de Paște, menținerea școlilor deschise în format fizic atunci când rata incidenței depășește 6/mia de locuitori și amânarea Evaluării Naționale

Reprezentanții elevilor cer ca școlile să nu rămână deschise odată cu atingerea ratei de infectare 6/1000 locuitori și să facă tranziția spre online „până la scăderea ratei de infectare, indiferent…
Vezi articolul

Salvați Copiii cere într-o scrisoare deschisă Guvernului să respecte distanța minimă de 1,5 m între elevi sau învățarea prin rotație și să asigure asistenți sociali și accesul real la educație pentru copiii vulnerabili

Salvați Copiii România a transmis, marți o scrisoare deschisă Viceprim-ministrului, Ministerului Educației și Cercetării și Ministerului Sănătății, prin care le cere să respecte și să asigure toate condițiile necesare pentru…
Vezi articolul

Secretarul de stat din Ministerul Educației, pentru învățământul preuniversitar, Sorin Ion, și-a anunțat candidatura din partea PNL la alegerile pentru postul de președinte al Consiliului Județean Dâmbovița

Sorin Ion va fi candidatul PNL pentru postul de președinte al Consiliului Județean Dâmbovița, potrivit anunțului făcut de acesta de la sediul filialei locale a partidului. „Am ales să candidez…
Vezi articolul