O învățătoare a vorbit, pentru TVR Craiova, despre ce înseamnă, de fapt, introducerea celor 2 ore obligatorii de pregătire remedială. „Ce voi face eu, ca învățător, în momentul în care mi-a venit profesorul de religie care are ore în trei școli, cum vine la mine, cum se duce în celelalte două, cum aranjez eu orele ca să fie bine și copilul să nu piardă?”, se întreabă cadrul didactic.
- Din toamna, norma didactică de predare crește, în medie, cu 2 ore. Este vorba despre Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Legea 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare a intrat în vigoare, după publicarea în Monitorul Oficial vineri noaptea, pe 25 iulie 2025.
Din anul școlar 2025-2026, toți învățătorii și profesorii pentru învățământul primar vor avea incluse în atribuțiile postului 2 ore pe săptămână de pregătire remedială, potrivit Legii nr. 141/2025. Prevederea se aplică din anul școlar 2025-2026 și până la începutul anul școlar 2029-2030.
„Să-i spunem domnului David că încerc să înțeleg: unde voi face ore remediale, două în plus, ce voi face cu copiii pe care nu am unde să-i pun, ce voi face cu masa caldă care se servește în clasă? Ce voi face cu toate tăierile pe care le-a făcut, ce voi face eu, ca învățător, în momentul în care mi-a venit profesorul de religie care are ore în trei școli, cum vine la mine, cum se duce în celelalte două, cum aranjez eu orele ca să fie bine și copilul să nu piardă?”, a precizat învățătoarea.
Pe 7 iulie, o învățătoare, prezentă la protestul profesorilor din fața Parlamentului, a explicat pentru Edupedu.ro ce ar însemna introducerea a două ore de activități remediale pentru toți profesorii pentru învățământul primar.
„Sunt învățător. Nouă ne bagă 2 ore pe remedial. Ok, unde bagă acelea 2 ore pe remedial? Știți care este programul unui elev? La casa a IV-a avem 3 zile cu 6 ore. Dacă eu mai am încă 2 pe remedial, înseamnă că toată săptămâna se duce pe 6 ore”, a spus cadrul didactic pentru învățământul primar.
Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.
Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.
Informații de context
Sindicatele profesorilor au transmis elevilor, părinților și studenților să nu participe anul acesta la „festivități golite de conținut și să vă alăturați protestului nostru din 8 septembrie 2025”, conform unui comunicat de presă. „Nu suntem în stradă pentru salarii mai mari, ci pentru condiții mai bune în desfășurarea actului educațional, pentru dreptate. Suntem în stradă deoarece Guvernul a luat o serie de măsuri care ne afectează direct munca și, implicit, educația pe care o oferim”, se arată în document.
Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” au lansat un mesaj comun adresat tuturor profesorilor, anume să boicoteze prima zi de școală, indiferent dacă merg la protest sau aleg să vină la școală. Amintim că, pentru data de 8 septembrie, sindicatele au anunțat un protest național la care să participe 30 de mii de profesori.
Sindicatul Salariaților din Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică I.L.Caragiale intră în grevă japoneză, începând cu luna septembrie, prin purtarea zilnică a unei banderole albe în timpul orelor de serviciu, și se alătură protestelor actuale ale sindicatelor din educație.
Peste 300 de profesori, scriitori, regizori, actori, artiști care cer Guvernului Bolojan să retragă pachetul de austeritate ce vizează Educația, documentului trimis de semnatari către Edupedu.ro. „Măsurile recente – creșterea numărului de elevi în clase, comasarea școlilor, reducerea de personal, mărirea normei didactice a profesorilor – sunt prezentate ca soluții pentru buget, dar impactul lor fiscal este unul nesemnificativ”, se arată în document.
Președintele sindicatului SIPA Muntenia, Adrian Voica, a explicat ce înseamnă, de fapt, creșterea normei didactice de predare. „Colegii cu peste 25 de ani vechime și gradul didactic I au 4 ore în plus pe săptămână. Într-o lună sunt 16 ore efectuate fără a fi plătiți, ceea ce înseamnă o reducere mascată a salariului cu 25%”, a precizat acesta. Declarațiile au fost făcute pentru TVR Craiova.
O profesoară a declarat, pentru adevarul.ro, că urmează să predea în 4 școli, ca urmare a creșterii normei didactice de predare, deși înainte era într-o singură școală. „Acum am luat în completare Muzică și Desen la mine în școală și Educație socială în alte școli. Acum predau în patru școli, înainte predam în una singură.”
3 comments
De fapt, sunt multe scoli in care clasele celor mici sunt, dupa-amiaza, ocupate de elevi mai mari. Prin urmare, 2 ore in plus inseamna modificarea orarului celor care au „norocul” educatiei in schimbul 2.
Dar nu spune undeva ca tre’ sa tii toata clasa la remediale. Iti formezi un grup tinta vulnerabil si ramai cu el la remediale 2 ore pe saptamana. Daca ai clase simultane, poti forma grupul si din clasele simultane. Poti imparti grupul tinta vulnerabil in doua: o zi o ora cu jumate si alta zi o ora cu cealalta jumatate. Astfel, nu rulezi si obosesti toti elevii clasei 6 ore pe zi. Ceilalti pleaca acasa, codasii raman in plus 1 ora pe saptamana unii si o ora altii. Echitabil si economicos. Daca scoala detine transport, se comunica programul si pleaca acasa doar cei care nu fac remediale.
Da, sigur că da, că doar toți copiii se împiedică fix de același prag fix în același moment!
Ce faci d-ta e exact ce face David, numără bănci în loc să vadă necesități reale. La orele remediale îi ții pe cei care au nevoie de ajutor suplimentar, și se poate întâmpla să fie și copii buni care au nevoie la un moment dat să treacă peste un punct problemă, nu doar copiii care niciodată nu țin pasul.
Și dacă ai elevi care depind de o anumită cursă, s-o crezi d-ta că se schimbă cursele săptămânal pentru un copil-doi. Așa că exact cei care ar avea nevoie nu beneficiază de sprijinul suplimentar la momentul potrivit.
La țară e și mai greu. Dar e ușor de ”calculat” când numeri scaune și nu oameni.