Președintele Academiei Române, Ioan-Aurel Pop a anunțat, în cadrul dezbaterii referitoare la programa de Limba și literatura română, organizată online de instituție joi, 11 decembrie, că editurile care se ocupă de manuale au făcut presiuni indirecte asupra comisiei de elaborare a programelor și chiar asupra să păstreze programele actuale, pe motiv că manualele sunt deja făcute.
„S-au făcut presiuni în ultima vreme și asupra comisiei [n. red. profesorilor care au conceput programele școlare]și chiar asupra mea, indirecte, să nu mă bag prea tare, pentru că manualele sunt făcute. Editurile au un interes foarte clar și vor să mergem înainte cu ce este, să mai lăsăm naibii răutățile astea, care, de fapt, sunt niște vechituri”, a declarat Ioan-Aurel Pop.
„Păi dacă mergem după principii d-astea, că s-a lucrat deja și că ne e incomod să o iei de la capăt și că poate este și pecuniar mult mai greu și că-i mai comod să lăsăm ce am făcut și să vedem. Am văzut după atâți ani, că am văzut manualele astea au funcționat. Nu că n-au fost bune, că au fost bune…”, a completat el.
Amintim că președintele Academiei Române a fost vizat de critici din partea oponenților noii programe, după ce i-a numit pe cei care nu sunt de acord cu acest document „toboșari ai vremurilor noi”. Profesoara Monica Halaszi, care a participat la elaborarea programei, și secretarul onorific al ministrului Daniel David, Radu Szekely, au declarat: „mai bine toboșar, decât trompetist”.
În plus, profesorul universitar Liviu Papadima i-a reproșat lui Ioan-Aurel Pop că declarațiile sale privitoare la programa de română conțin „interpretări hazardate” și „inadvertențe de documentare”. Acesta l-a acuzat pe academician că ar prelua afirmații despre programele actuale fără să le verifice.
De reținut că profesorul Liviu Papadima și consilierul Radu Szekely au acuzat că profesorii din grupul de lucru pentru programa de Limba și literatura română au fost forțați să tacă, prin semnarea unui contract de confidențialitate. Și Daniel David ar fi presat să accepte programa, a mai semnalat cel care îl consiliază.
Monica Halaszi a declarat public că proiectul pus în dezbatere nu reflectă opiniille sale despre modul în care ar trebui să fie predată această disciplină: „Am făcut parte din grupul de lucru, dar produsul care se află acum în transparență decizională nu reprezintă neapărat munca mea sau viziunea mea despre studiul disciplinei Limba și literatura română în liceu”.