Irina Geabot, psiholog psihoterapeut: Educația copilului nu este o alegere între a-l “cocoloși” și a ne “ști de frică”

1.902 vizualizări
terapiafunctioneaza.ro
Irina Geabot – psiholog psihoterapeut Terapia Funcționează

Întâlnesc adesea teama părinților că dacă vor fi blânzi, răbdători și sensibili la nevoile copiilor lor, “nu vor mai putea trăi cu ei”, “li se vor urca în cap”, și în general vor deveni sau rămâne niște răsfățați needucați insuportabili și nu se va alege nimic de ei în viață. La noi ideea de educație a fost îndelung interpretată ca “a fi dur” sau “a-ți ști copilul de frică”, și neavând nicio legătură cu partea blândă, iubitoare și suportivă, care e adesea asimilată cu “a cocoloși” copilul. Of…

Simt nevoia să fac așadar câteva distincții și precizări:

1. NU e necesar ca cel mic să “ne știe de frică”, asta nu înseamnă decât că a învățat ca noi îl putem răni fizic și/sau sufletește dacă depășește limitele pe care i le-am impus, sau câteodată chiar și pe cele despre care încă nu i-am dat niciun indiciu. A ne ști de frică înseamnă că el nu se mai raportează la principii (nu te pune în pericol), informații despre lume (apa din baltă nu este bună de băut), regulile în sine (nu e voie sa băgăm degetele în priză pentru că ne curentăm), ci doar la noi (mama/tata se supără și țipă la mine/mă bate dacă fac x). Din acest punct de vedere creem un copil anxios, dependent, și stresat: pentru el lumea e imprevizibilă și periculoasă, iar propriile curiozități, nevoi și preferințe devin ocazii de a fi respins și agresat, deci mai bine renunță la ele ca să privească lumea prin ochii noștri. În felul acesta învață să se rupă de sine ca să păstreze sau să câștige iubirea părinților. Și poate că nu mai e nevoie să o zic, dar o s-o zic totuși, ASTA E UN LUCRU RĂU! Aceasta este trauma de iubire, o spirală inconștientă de tipare relaționale nesănătoase, dureri, frustrări, agresiuni și autoagresiuni, dependențe și căutări deșarte în exterior, din care se iese târziu, cu mare greu și destul de multa terapie.

Vă invităm să citiți continuarea articolului pe www.terapiafunctioneaza.ro


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Corectarea digitalizată a lucrărilor de la examenele naționale din Franța. Profesorii corectează pe calculatoare personale și nu sunt toți formați pentru acest tip de corectare nici în 2022 după 6 ani de folosire / Ce fac cadrele didactice în aplicația specială de evaluare – VIDEO

Corectarea digitalizată a lucrărilor de la examenele naționale este o realitate în alte state europene, așa cum se desfășoară efectiv sesiunile de Bacalaureat din Franța. Pentru a analiza un proces…
Vezi articolul

Milionarul – mason Alexandru Cumpănașu, candidatul ”anti-Sistem”, a câștigat salarii uriașe de pe urma Sistemului. Cum a ajuns un personaj fără facultate să fie șeful tuturor rectorilor din România și să câștige sute de mii de lei de la aceștia

Alexandru Cumpănașu a câștigat în ultimii ani, împreună cu soția sa, sute de mii de lei de la universități de prestigiu din România, deși el nu a absolvit nici o…
Vezi articolul

Daniel David: Este o mare greșeală să legăm ideea de patriotism de România veche, care astăzi înseamnă că ești desuet, depășit și izolat în lumea globală / România modernă se va impune în câțiva ani

România este terenul unei lupte paradigmatice între profilul său vechi și profilul unei țări moderne. Iar “în câțiva ani România modernă se va impune, pe măsură ce generațiile acum tinere…
Vezi articolul

Teoriile conspirației sunt alimentate de ”Paradoxul succesului” și de modelul militarizat-autoritar de comunicare în pandemie. INTERVIU cu sociologul Dan Petre

Sociologul Dan Petre, specialist în ştiinţele comunicării și conferenţiar universitar, spune că polarizarea extremă a societății românești, dar și ”paradoxul succesului” gestionării pandemiei de coronavirus au contribuit la răspândirea teoriilor…
Vezi articolul

Rezultatele simulării de la Evaluarea Națională 2024, anunțate peste 16 zile. Paradoxul „digitalizării” concepute de Ministerul Educației – avem cel mai mic număr de lucrări de corectat pentru un profesor și cel mai mare timp stabilit pentru evaluarea acestora

Rezultatele de la simularea Evaluării Naționale 2024, susținută de circa 163.000 de elevi din clasa a VIII-a vor fi anunțate de Ministerul Educației abia pe 23 februarie. Asta înseamnă peste…
Vezi articolul