Ministrul Educației, Ligia Deca, a declarat despre subiectele primite de elevi la simularea Evaluării Naționale 2024 că au fost „subiecte echilibrate care au asigurat atât, știu eu, grad mediu, dar și înalt de dificultate, să putem avea departajare”. Declarația a fost făcută într-o conferință de presă la PNL Bistrita. Referitor la proba de la Matematică, mai mulți părinți și elevi au scris pe grupuri sau rețele sociale că subiectele au fost grele și doar cei care au făcut meditații ar fi putut să le rezolve.
Ligia Deca a spus că, în ultimii ani, a văzut o inflație de note mari și „trebuie să avem și subiecte care departajează între copiii cu performanță medie și copiii cu performanță înaltă”:
„Da, proba de simulare – era vorba despre simulare naționale – a avut o serie de subiecte care permit departajarea copiilor, pentru că, în esență, rezultatele de la Evaluarea Națională vor fi folosite, ulterior, pentru admiterea la liceu. Am văzut, în ultimii ani, o inflație de note mari, am văzut cum la câteva sutimi se decide repartizarea de la un liceu la altul și, câtă vreme Evaluarea Națională va fi utilizată exclusiv, deci ca singură probă pentru admiterea la liceu, trebuie să avem și subiecte care departajează între copiii cu performanță medie și copiii cu performanță înaltă. Am văzut și eu feedbackurile, am încercat să preluăm și noi din partea cadrelor didactice pe care le avem indicate în diferite structuri. Mulți au spus că este foarte bine așa: să avem subiecte de toate tipurile de dificultate”, a declarat aceasta.
Ministrul Educației a precizat că subiectele au fost echilibrate și a mai spus că „am putut organiza aceste simulări odată cu corectură digitalizată, pentru că asta ne permite să vedem care sunt elementele pe care copiii (…) nu au putut să le rezolve”:
„Ceea ce pot să asigur este: 1 – au fost subiecte echilibrate care au asigurat atât, știu eu, grad mediu, dar și înalt de dificultate, să putem avea departajare, iar în cadrul evaluării naționale, filosofia Ministerul Educației a fost întotdeauna că subiectele trebuie să fie pentru nivel mediu. Această filosofie rămâne în picioare. Mă bucur ca, în acest an, am putut organiza aceste simulări odată cu corectură digitalizată, pentru că asta ne permite să vedem care sunt elementele pe care copiii, să zicem, așa, nu s-au putut achita, nu au putut să le rezolve, pentru că mai avem timp să insistăm asupra lor până la Evaluarea Națională. Și doi – cred că ne ajută acest feedback să putem și calibra pentru Evaluarea Națională propriu-zisă”, a punctat Ligia Deca.
Secretarul de stat Sorin Ion a spus, la Euronews, referitor la subiectele de la proba de matematică, simularea Evaluării Naționale 2024, că sunt “așa cum trebuie să fie niște subiecte la un examen național”.
“Nu știu dacă este sănătos să vorbim despre subiecte foarte ușoare sau dacă e bine să avem subiecte ușoare și oricum e discutabil. Nu veți găsi niciodată unanimitate în părerile profesorilor de matematică cu privire la nivelul de dificultate. Unii vor spune că sunt ușoare, alții vor spune că sunt grele. (…)” – Sorin Ion.
Comunicarea rezultatelor de la simulare se face anonimizat și notele nu se trec în catalog, conform ordinului publicat în Monitorul Oficial
Art. 6. — „(1) Comunicarea rezultatelor obținute la simularea evaluării naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a și la simularea probelor scrise ale examenului național de bacalaureat, în anul școlar 2023—2024, se face anonimizat, utilizându-se codurile individuale care înlocuiesc numele și prenumele candidaților și care au fost distribuite candidaților, pe bază de semnătură de primire, la prima probă susținută de aceștia.
(2) Rezultatele obținute de elevi la simularea evaluării naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a și la simularea probelor scrise ale examenului național de bacalaureat, în anul școlar 2023—2024, sunt analizate la nivelul fiecărei unități de învățământ în care s-au desfășurat aceste simulări, prin discuții individuale cu elevii, dezbateri la nivelul clasei, ședințe cu părinții, precum și la nivelul consiliului profesoral, în vederea adoptării unor măsuri pentru îmbunătățirea performanțelor școlare.
(3) Notele obținute la simulările naționale nu se trec în catalog. Prin excepție, la solicitarea scrisă a elevului, notele obținute la simulările naționale pot fi trecute în catalog.”
11 comments
Dintre cei care au comentat aici ma întreb câți au văzut subiectele. Am aproape 50 de ani și nu am fost în contact cu matematica de gimnaziu de 35 de ani. Am uitat o grămadă de formule și noțiuni considerate de baza pentru acest nivel și totuși am luat nota 7,90 pe subiectele rezolvate în max 1 oră. Cei din generația mea la examenul de clasa a IX a nu primeau exerciții care puteau fi rezolvate de copii de clasa a II a.
Pentru a obtine nota 8 la aceste subiecte nu era nevoie de meditator. Din păcate la clasă probabil ca se lucrează foarte puțin. Trist.
Elevii de 5,nu vor mai nici măcar de 4, iar cei de 7,dacă vor lua 5… Sunt atât de descurajați, de speriați!
waw! Departajare! A folosit doamna ministru un cuvant atat de dificil! Si nici nu s-a poticnit! E genial. Uite domne ca nici nu-i nevoie sa fii absolvent al unei universitati de prestigiu din tara asta ca sa poti. Se face treaba bre si pe la universitatile astea de cartier de care n-ati auzit voi, pe care le absolva toti politishianii.
Am avut, cândva, o doamnă ministru “supranumită” “Abramburica”. M-me Deca ar trebui să poarte un alt cognomen: “Plopist(ic)a”, nu?!…
Doamna ministru ,domnilor responsabili de elaborarea subiectelor pentru simulare și evaluare, puneți mana pe psihologie și pedagogie și informați-vă despre metodologia de elaborare a subiectelor. Citiți bine criteriile de elaborare si rolul simularilor!
Păcat de ce s-a întâmplat la matematica și mai rău e ca nimerit nu realizează greșeala pedagogica.
Foarte bine punctat! este clar ca cine a elaborat subiectele habar nu are de itemii obiectivi ( inchisi) si de cei subiectivi. Nu stie nici macar cate competente pot fi evaluate printr-un item obiectiv. Ministerul ar trebuii sa faca publica MATRICEA DE SPECIFICATII care a stat la baza elaborarii acestui test. Sa vedem si noi cum au ales competentele din programa, cum le-au corelat cu continuturile si cum au ales itemii.
Cat despre barem si mai dezastruos cele 30 de puncte de la subiectul 3 nu acopera nici 50% din necesarul de punctaj.
Ce rost are departajarea prin examen, dacă este subminată prin transferurile realizate fără respectarea pragului de medie sau prin aglomerarea claselor? Ar trebui aflat câte astfel de transferuri ilegale/nemeritocratice/imorale au fost aprobate de ISJ-uri în ultimii 10 ani (mandatul președintelui Iohannis). Pentru a avea o imagine clară a traficului de influență intermediat politic. După ce o asemenea informație va fi publică, toate vorbele despre meritocrație, departajare pe bază de medie, seriozitate în calibrarea subiectelor etc. vor avea altă valoare de piață. Asta fără a introduce în discuție modalitățile de distorsionare a rezultatelor examenelor și coruperea departajării prin scurgerea subiectelor “secrete”, fenomen devenit deja tradiție.
departajarea e pentru plebe. pentru p,c,r,b , exista transferul în interesul elevului. dacă nu se încadrează la criteriul de medie , exista cel de apropiere de domiciliu sau cel pe caz de boala și nu în ultimă instanță , criteriul plicului (oare a’ lu’ Pascu’ la ce criteriu s o fi încadrat?! )
Toate declarațiile publice despre educație se fac numai la partid sau in campania electorala.
Deca pare că nici nu prea mai e interesată de educație. Ministerul e doar o acoperire pt evenimentele politice si finanțator al deplasărilor electorale.
Care probabil se vor tot înmulți in lunile următoare.
Ca si Anisie, are un alt loc caldut pastrat dupa alegeri. De ce credeti ca ambele s-au tinut si cu dintii de scaun desi le erau dintii maro de caxcat de cat le-a improscat lumea.
“Nu știu dacă este sănătos să vorbim despre subiecte foarte ușoare sau dacă e bine să avem subiecte ușoare și oricum e discutabil.-Din pacate,aceste subiecte usoare au fost date anul trecut la evaluarea nationala.Dar ministerul nu se gandeste la diferentele de dificultate dintre cele doua examene.Nu este corect ca un copil care a dat examenul in 2023 sa intre la un liceu bun,chiar daca nu este de acel nivel,si un copil care a dat examenul in 2024 sa nu intre la liceul pe care si l doreste din cauza unor ,,Ministrii” si ,,Politicieni” care nu au altceva de gand doar sa se joace cu subiectele de la un an la altul si sa si bata joc de copii