Ligia Deca susține că directorii trebuie să aibă “indicatori de performanță” incluși în contracte și “trebuie să sprijinim autonomia” școlilor

14.672 de vizualizări
Ligia Deca / Foto: Captură Facebook Live
Ligia Deca spune “trebuie să sprijinim autonomia școlilor” și a dat ca exemplu faptul că “sistemele performante au un nivel crescut de autonomie școlară”. În emisiunea difuzată vineri de Prima News, ministra Educației a vorbit despre directorii “cu spirit antreprenorial”. În plus, directorii de școli ar putea avea “indicatori de performanță care să țină cont de situația fiecărei școli în parte, incluși în contracte”, mai spune Ligia Deca.

Ligia Deca a spus că “sistemele performante (n. red de educației) au un nivel crescut de autonomie școlară, motiv pentru care “trebuie să sprijinim autonomia școlilor”. A dat ca exemplu, școlile pilot, școli care au granturi prin proiecte PNRAS și care pot folosi banii primiți strict pe nevoi.

Întrebată ce măsuri se pot lua pentru a încuraja acei directori de școli care nu au inițiative de a aplica pentru proiecte, Ligia Deca a spus că în contractele directorilor ar putea fi introduse “indicatori de performanță care să țină cont de situația fiecărei școli în parte

Declarația integrală a Ligiei Deca:

Ligia Deca, ministra Educației: “Avem școli unde directorul este extrem de orientat antreprenorial și înțelege foarte bine și rolul de atragere a sprijinului suplimentar, că-i financiar, că-i prin servicii de consiliere, că-i prin proiecte derulate de ONG-uri. Avem școli care au nevoie de sprijin suplimentar prin proiecte naționale, indicații din partea inspectoratului, știu eu, acțiuni proactive ale asociației de părinți și eu cred că dacă ne uităm la alte sisteme, sistemele performante au un nivel crescut de autonomie școlară, asta trebuie sprijinită. România este un stat care a plecat cu un sistem creionat cumva după modelul francez, care este centralizat istoric, după care a avut 50 de ani de comunism, care a introdus un al doilea nivel de centralizare.

Ca să putem să ne reîntoarcem la capacitatea locală, la capacitatea școlii avem nevoie să sprijinim autonomia și asta facem prin ce? Prin școli pilot, de exemplu, care experimentează și-și asumă prin proiecte de tip PNRAS, care nu vin și spun: toate școlile fac învățământ remedial. Nu. Dau un grant școlii, un catalog de activități posibile și fiecare școală își desenează intervenția în funcție de nevoile comunității de elevi. Deci trebuie să sprijinim autonomia pentru ca școlile să găsească cea mai bună soluție pentru ele. 

Nicoleta Manoilă, realizator TV: Cum facem acolo unde nu găsim un manager care are acest spirit antreprenorial, care nu are acest lider și care nu este proactiv? Ne gândim oare la niște măsuri prin care să putem să măsurăm gradul de implicare și să vedem cum putem să-i motivăm până la urmă să găsească acea motivație intrinsecă sau pur și simplu să spună: « Pas. Eu nu mă descurc, sunt cadru didactic și mă simt bine cu asta și las pe altcineva să se ocupe »? 

Ligia Deca, ministrul Educației: Primul element eu zic că a fost deja parcurs. Predecesorii mei când au organizat concursurile de director, au implicat data trecută, îmi aduc aminte în premieră mediul privat, cei care lucrează în HR, în companii, care au venit benevol și au fost incluși în comisiile acelea de observatori, au consiliat și eu cred că mulți directori care au luat concursul și care sunt acum în școli au o altă perspectivă asupra rolului lor.

Există o serie de proiecte pe care Ministerul le desfășoară în parteneriat cu ONG-uri sau cu asociații profesionale sau cu universități care țin de profesionalizarea managementului și leadershipului școlar. Vom face asta în continuare. Avem și fonduri în PNRR pentru asta, pentru formare, mai ales formare, în contextul noilor legi ale Educației, pentru că e și o schimbare de abordare, de principii, nu e vorba doar de reguli noi.

Mai mult decât atât, ne dorim ca odată ce avem noile concursuri de director să avem și niște contracte de management cu indicatori de performanță care să țină cont de situația fiecărei școli în parte. Unele școli își pot propune un număr mare de note mari la evaluările naționale sau de olimpici. Alte școli își vor propune reducerea abandonului școlar, alte școli își vor propune reducerea fenomenului de bullying, dacă el se înregistrează în comunitatea respectivă.

Deci este nevoie să adecvăm evaluarea performanței la realitățile fiecărei școli. Mai mult decât atât, există o serie de instrumente de monitorizare și control, că vorbim despre inspecții, că vorbim despre evaluarea calității realizată prin ARACIIP, care conform noi legi, o să fie cumva unite tocmai pentru a reduce din birocrație. De asemenea, vorbim și despre acel control pe care consiliile de administrație ar trebui să-l exercite asupra activității directorilor.

Practic, consiliile de administrație, care includ și profesori, și reprezentanți ai autorității locale și părinți și elevi, aș zice eu, ar trebui să includă și profesioniști în toate domeniile despre care am vorbit mai devreme. Pot să vină să imprime școlii o altă direcție.

Deci directorii de școală sunt niște persoane pe care se pune foarte multă presiune, au nevoie și ei de ajutor. Și în același timp cred că încet, încet ne îndreptăm și spre acel sistem de monitorizare al performanței pe care ni-l dorim cu toții. Să știți că nu au fost singulare cazurile în care directori care și-au asumat inițial această responsabilitate, au decis că nu este pentru ei. Există ieșiri din această poziție de director ca opțiune personală și sigur, există și mulți tineri entuziaști care își doresc să devină lideri de școală”.

Citește și:
Un profesor excepțional de matematică poate să fie un director catastrofal din punct de vedere managerial, susține secretarul de stat Florian Lixandru / Politizarea inspectoratelor școlare și detașările de directori de școli, criticate în cel mai recent raport Code for Romania

10 comments
  1. Doamna ministru, fără politica in scoala si CA de partea directorului prin manipulare! Găsiți solutii ca m.am săturat de presiuni aiurea…

  2. Doamna ministru, cum spunea cineva mai sus, director plus CA poate sa devina un monstru. Va dau caz concret, cel mai probabil ati si auzit ceva prin minister, stiu caz in care directoarea manipuleaza CA-ul intr-un mod greu de imaginat. Nu zici ca acolo sunt oameni cu educatie, ci niste vai de ei!! in Prahova. Si nu o scoala oarecare. Cu profesori alesi diriginti oameni usor de manipulat pentru ca au anumite probleme personale si mai au nevoie de cate o favoare, care legala fiind trebuie sa devii santajat.
    E MARE NEVOIE DE INSTITUTII SUPERIOARE IERARHIC, CAPABILE SA PREVINA ASEMENEA ABUZURI. Atunci abia puteti sa dati mai multa libertate celor din teritoriu. Prinicpiul este bun. Insa e foarte important sa ai cum sa previi cazurile grave.

  3. voi puneți directorii politic și pe urma vreți să fie școală autonomă?!? .
    pai unde va mai faceți voi campanie electorală ?
    că va închide poarta in nas unu care e director pe picioarele și pe capul lui.

  4. Cred ca cel mai potrivit criteriu de performanță este testarea nationala la sfârșit de an.Dar la cât se copiază și cum au fost ajutați sa copieze la simulare la bacalaureat….nu cred ca ar avea rezultat nicio testare.

  5. Directoarei mele ii plac serbările! Doamne, ce-i mai plac! Așadar, va pune in fișa de evaluare anuală puncte multe pentru noi, profesorii acelei școli, pentru participarea la aceste evenimente poleite, istovitoare și manipulatoare!
    Tocmai a spus la o ședință cu părinții că nu contează lb.română și matematica atât cât contează limbile străine! Adică cât să știm să spunem in limba țării ce fructe știm să culegem!

    Deci poate scoate criterii de diferențiere azi existente ( care mai aveau relevanță prin comparare cand e aceeași unitate de măsură ) și să pună orice năstrușnicie – de necomparat cu nimeni, căci nimanui nu i-a mai dat prin cap!

    Puterea sistemică a ministerului disipată in cea a directorilor și C.A. in orașele mici va crea monștri! Pentru elevi, pentru profesori! Abuzurile de azi vor fi mici copii pe lângă ce ni se pregătește! Apare ,,privatizarea” școlii de stat in cel mai rău sens al ei!
    Urmează: ,,Nu-ți convine strategia noastră, pleacă!”
    A obosit bietul minister de atatea sesizări! Vrea să dea mână liberă….tuturor!
    Unde-i statul cu viziunea sa, cu datoria față de cetățeni de a avea reguli clare, de a acorda egalitate de șanse cetățenilor?
    Se spală pe mâini cu ,,Stabiliti-vă singuri ce vreți să faceți și.. aia e! Om strânge ce va ieși!”
    Vai de noi!

    1. Adica ministerul arunca pisica in curtea scolilor. Directorul nostru a trecut in fisa voluntariatul. Sa-mi explice cineva, va rog, de ce in fisa cadrului didactic figureaza asa ceva si de ce sunt eu un profesor mai slab pentru ca nu fac voluntariat obligatoriu si nu fac serbari cu lalaiala si schelalaiala? Si astea sunt trecute in fisa. Eu predau matematica. Si poate imi explicati si ce cauta punctaje de genul diriginte la clasa…membru in comisia corn si lapte… Ati tampit de tot? Ia luati putin la scuturat fisele de evaluare! Da, voi, cei din ISJ care stati la “caldut”. Sa vedeti ce abominatii contin. Mah, nene, sa ne intelegem. Fisa aia nu are ce contine mai mult decat obligatiile de serviciu cuprinse in contract si fisa postului. Pentru epatari si alte laude pe puncte, apasati tasta 2. Se numeste gradatie de merit. Si are propria fisa, propriile punctaje. An de an inghitim aceste rahaturi si nimeni nu spune nimic. Elevii mei iau in proportie de 90 la suta EN, nu am multi corigenti si totusi, an de an, calculez fisa aia cu infrigurare ca nu-mi iese punctajul din cauza unor astfel de abuzuri. Aia trebuie sa fie unica pe tara si clara si concisa doar cu obligatii, nu cu recomandari, epatari, talente personale.

    2. Directoarei noastre îi plac plimbările prin Erasmus! Doamne, ce s-a mai plimbat cu gașca ei( profesorii simpatizați de ea)!
      Nu știu ce s-a întâmplat anul școlar trecut, că suna ca turbata toți profesorii îndemnându-i să plece! Rețineți! Anul școlar trecut! Până atunci, ea, familia ei, prietenele ei.

  6. Poate ne spune ce măsuri ia împotriva directorilor și părinților care fac presiuni asupra profesorilor pentru a pune doar note mari ( 10 ) în catalog.
    Nu este corect ca un elev care învață să fie notat în catalog la fel ca cei care nu învață.
    ORI SCOATE CALIFICATIVELE ȘI NOTAREA, ORI LA SFÂRSITUL FIECĂRUI MODUL TOȚI ELEVII SĂ DEA O EVALUARE NAȚIONALĂ LA TOATE MATERLE ȘI ASTFEL SĂ FIE NOTAȚI !
    AR TREBUI LUATE MĂSURI UGENTE !

    1. La final de modul evaluare??? Te citesti? Eu abia ajung sa-mi predau materia…Un modul are 5 saptamani cam. Daca-l mai si sectioneaza cu libere, punti….

      1. Și ce faci cucoana cu directorii de școală pe sistem comunist? Aia care zic “Statul sunt eu”? In ce hal a ajuns sistemul de învățământ românesc. Trebuia sa vina o puștoaică și să vă spună ce bolnavi sunteți!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Universitatea Politehnica București anunță că „a demarat o analiză proprie“ în cazul profesorului reținut de DNA, acuzat de luare de mită într-un proiect cu fonduri europene: „În cazul în care acuzațiile vor fi confirmate la finalul demersului judiciar, soluția adoptată de către universitate va fi una fără echivoc“

Universitatea Politehnica București anunță că „a demarat o analiză proprie pentru a proteja studenții și comunitatea academică, pe parcursul întregului demers judiciar“, după ce profesorul Cristian-Florian Dincă a fost reținut…
Vezi articolul

Proiectul de lege care prevede stimulent de risc pentru profesori în preuniversitar și universitar, în cuantum de 2.000 de lei lunar, pentru orele predate în starea de urgenţă şi alertă, a fost adoptat pe articole de Camera Deputaților

Camera Deputaţilor a adoptat pe articole, marţi, Proiectul de lege pentru acordarea unui stimulent de risc personalului din învăţământ, în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea noului coronavirus. Votul final…
Vezi articolul