Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat, pentru Euronews România, că școlile cu o medie a rezultatelor sub 7 la simularea Evaluării Naționale 2024 vor avea un plan dedicat de intervenție. Potrivit Ligiei Deca, planul de intervenție va fi monitorizat prin procesul de inspecţie.
„Vom solicita, de asemenea, ca fiecare şcoală care are o medie a rezultatelor sub 7 să aibă un plan dedicat de intervenţie, în aşa fel încât să putem şi monitoriza acest plan prin procesul de inspecţie”, a spus Ministrul Educației.
Aceasta a menționat că „avem timp să facem intervenţii până la Evaluarea Naţională”:
„Cred că, pentru orice fel de progres, avem nevoie să știm cum stăm. Pentru prima dată, am putut să avem rezultatele până la nivelul fiecărui item de evaluare. Acum ştim care sunt zonele, în fiecare şcoală, pentru fiecare copil, care au nevoie de o intervenţie remedială. Avem timp să facem intervenţii până la Evaluarea Naţională şi avem timp să evaluăm care sunt zonele care, prin procesul de predare-învăţare, nu sunt suficient de bine înţelese de către elevi. Cred că este un prim pas pentru ca tot ceea ce înseamnă competenţele matematice ale elevilor să fie îmbunătăţite.”
Întrebată care vor fi măsurile pe care le va lua Ministerul Educației până la Evaluarea Națională, Deca a spus că în fiecare școală vor fi discuții cu elevii și cu familia. De asemenea, a mai precizat că fiecare inspectorat școlar va realiza un raport județean cu privirea la perfomanța în fiecare județ:
„În primul rând, am solicitat, atunci când am făcut publice rezultatele sintetice la nivel naţional, ca fiecare şcoală să organizeze sesiuni de discuţii ale rezultatelor în cancelarie, dar şi cu fiecare familie, în aşa fel încât fiecare elev să ştie ce a făcut bine, ce nu a făcut bine şi ce trebuie să recupereze.
De asemenea, vom solicita fiecărui inspector şcolar general să realizeze împreună cu echipa un raport judeţean cu privire la performanţa în fiecare judeţ. Am văzut că unele inspectorate deja au reuşit acest lucru. La Iaşi avem rezultate nuanţate, vizavi de, ştiu eu, performanţa în funcţie de mediu, în funcţie de tipul de şcoală şi aşa mai departe.
Vom solicita, de asemenea, ca fiecare şcoală care are o medie a rezultatelor sub 7 să aibă un plan dedicat de intervenţie, în aşa fel încât să putem şi monitoriza acest plan prin procesul de inspecţie. Ne dorim ca să valorificăm la maximum acest timp rămas, mai ales că acum ştim care sunt zonele pentru care trebuie să insistăm, să spunem, pentru copii.”
Informații de context
Rezultatele de la simularea Evaluării Naționale arată la matematică o situație îngrijorătoare: puțin peste jumătate nu au luat nota 5 la proba de matematică, potrivit rezultatelor publicate de Ministerul Educației, care indică un record negativ la simulare: cel mai mic procent de note peste 5 din ultimii 4 ani.
Aproape 3 din 4 elevi de clasa a VIII-a care au participat la simularea Evaluării Naționale 2024 nu au obținut nici un punctaj la ultimul item, la subiectul III, de geometrie. Ministerul Educației a publicat date pentru fiecare item, pentru prima oară, pentru că lucrările au fost corectate digital pe o platformă care permite mai multe tipuri de analize. La subiectul III, mai puțin de 1% au luat punctaj maxim.
La proba de limba română de la simularea EN VIII 2024, mai mult de un sfert din elevi nu au luat nota 5, arată datele ME. Aproape 74% au luat 5 sau mai mult. Trei sferturi dintre elevii de clasa a VIII-a care au scris la simularea Evaluării Naționale rezumatul cerut nu au luat niciun punct pentru corectitudinea punctuației în textul scris de ei, iar două treimi au fost depunctați la ortografie și gramatică.
Diana Cătălina Popa, profesor de limba şi literatura română la Colegiul Național „Vasile Alecsandri” din Galați, remarcă faptul că, în ceea ce privește problemele ce țin de gramatică, care au ieșit la iveală la o analiză a rezultatelor publicate de la simularea Evaluării Naționale, “este greu să reușim dintr-o dată să scriem corect, coerent, nuanțat, în măsura în care noi nu am reușit să facem asta ani întregi”.