Fost ministru al Educației: Rolul inspecției școlare este de consiliere. Nu hârtiile contează. Contează ceea ce face profesorul la clasă

4.310 vizualizări
Foto: © Dreamstime.com
„Rolul inspecției școlare este de consiliere. Inspectorii școlari trebuie să-i consilieze pe profesori, să vină în întâmpinarea nevoilor acestora”, a declarat Monica Anisie, fost ministru al Educației, la emisiunea “Profesor și Părinte AZI,” difuzată pe A7 TV. Aceasta a precizat că „nu hârtiile contează”, ci „ceea ce face profesorul la clasă.”

Monica Anisie: „S-a discutat și în spațiul public despre vina profesorului.”

Moderatoare: Și despre evaluarea profesorilor, nu numai a elevilor.

Monica Anisie: „Și despre această evaluare. Ați amintit că am fost director în Ministerul Educației la inspecție școlară. Rolul inspecției școlare este de consiliere. Inspectorii școlari trebuie să-i consilieze pe profesori, să vină în întâmpinarea nevoilor acestora. În acea perioadă în care am fost director și am desfășurat inspecții în sistem, vreau să vă spun că nu am cerut nicio hârtie de la niciun director. Nu hârtiile contează.

Contează ceea ce face profesorul la clasă, cu ce pot eu să-l ajut, ca inspector, pe profesor în așa fel încât lucrurile să funcționeze mai bine. Asta trebuie să facă și inspectoratul la momentul acesta, să-i sprijine pe profesori, să intervină acolo unde este nevoie. Și rezultatele, cu siguranță, vor fi mai bune.”

Informații de context

Rezultatele de la simularea Evaluării Naționale arată la matematică o situație îngrijorătoare: puțin peste jumătate nu au luat nota 5 la proba de matematică, potrivit rezultatelor publicate de Ministerul Educației, care indică un record negativ la simulare: cel mai mic procent de note peste 5 din ultimii 4 ani.

Aproape 3 din 4 elevi de clasa a VIII-a care au participat la simularea Evaluării Naționale 2024 nu au obținut nici un punctaj la ultimul item, la subiectul III, de geometrieMinisterul Educației a publicat date pentru fiecare item, pentru prima oară, pentru că lucrările au fost corectate digital pe o platformă care permite mai multe tipuri de analize. La subiectul III, mai puțin de 1% au luat punctaj maxim.

La proba de limba română de la simularea EN VIII 2024, mai mult de un sfert din elevi nu au luat nota 5, arată datele ME. Aproape 74% au luat 5 sau mai mult. Trei sferturi dintre elevii de clasa a VIII-a care au scris la simularea Evaluării Naționale rezumatul cerut nu au luat niciun punct pentru corectitudinea punctuației în textul scris de ei, iar două treimi au fost depunctați la ortografie și gramatică.

Diana Cătălina Popa, profesor de limba şi literatura română la Colegiul Național „Vasile Alecsandri” din Galați, remarcă faptul că, în ceea ce privește problemele ce țin de gramatică, care au ieșit la iveală la o analiză a rezultatelor publicate de la simularea Evaluării Naționale, “este greu să reușim dintr-o dată să scriem corect, coerent, nuanțat, în măsura în care noi nu am reușit să facem asta ani întregi”.

Despre inspecțiile școlare

Tipuri de inspectie școlară și cine le realizează, potrivit normelor în vigoare, adică regulamentului de inspecție inspecție a unităților de învățământ preuniversitar din decembrie 2020.

„Inspecția unităților de învățământ preuniversitar se poate realiza de către:

  • Ministerul Educației și Cercetării;
  • inspectoratele școlare.

După conținutul/obiectul principal al inspecției, se disting trei tipuri fundamentale de inspecție a unităților de învățământ preuniversitar: inspecția școlară generală a unităților de învățământ preuniversitar, inspecția tematică și inspecția de specialitate.

  1. Inspecția școlară generală a unităților de învățământ preuniversitar reprezintă o activitate de evaluare generală a performanțelor diferitelor categorii de unități de învățământ, prin raportare explicită la politicile educaționale, scopurile și obiectivele dezirabile propuse sau la standardele asumate în funcționarea acestora. 
  2. Inspecția tematică este o activitate de evaluare sau control a/al unui domeniu particular/mai multor domenii particulare al/ale activității unităților de învățământ preuniversitar sau a/al personalului care deservește aceste instituții, în principal, a/al activității cadrelor didactice. În cadrul acestui tip de inspecție se realizează inclusiv activități de consiliere, în raport cu obiectivele concrete vizate, în direcția îmbunătățirii continue a activității unității de învățământ.
  3. Inspecția de specialitate reprezintă o activitate de evaluare a competențelor profesionale/activității profesionale ale/a cadrelor didactice la nivelul disciplinei/ disciplinelor de studiu predate sau activităților educaționale pe care acestea le susțin. Inspecția de specialitate vizează, în mod direct, calitatea activităților didactice în raport cu beneficiarii primari ai educației, respectiv antepreșcolarii, preșcolarii și elevii.

Tipurile de inspecție de specialitate sunt:

  • inspecția de specialitate curentă;
  • inspecția de specialitate realizată în vederea obținerii definitivării în învățământ;
  • inspecția de specialitate realizată în vederea obținerii gradelor didactice II și I sau inspecția școlară specială;
  • orice altă formă de evaluare/control/consiliere a activității cadrului didactic în domeniul de specialitate în care este încadrat, realizată de inspectorii de specialitate la nivelul MEC sau ISJ/ISMB. Spre exemplu, inspecția de specialitate realizată în vederea verificării unor aspecte particulare ale activității didactice (modul de aplicare a curriculumului național, modul de realizare a evaluării curente etc.) sau inspecția de specialitate realizată în vederea verificării unor aspecte ale activității cadrelor didactice, semnalate în cadrul unor memorii, petiții, reclamații”.

Foto: © Katarzyna Bialasiewicz | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Monica Anisie, despre rezultatele de la simularea pentru Evaluarea Națională 2024: Trebuie ca noi, profesorii, să-i susținem acum pe acești elevi care nu au reușit să obțină o notă foarte bună. Dacă noi îi blamăm, am pierdut acel copil
Comisii din inspectori școlari, profesori metodiști pentru Matematică și Română, activarea psihologilor din școli pentru “stimularea motivației pentru învățare”, printre măsurile “imediate” anunțate de ISJ Neamț după simularea Evaluării Naționale 2024
Patru din cinci elevi din mediul rural din Iași au luat note sub 5 la simularea Evaluării Naționale 2024, la Matematică. Luciana Antoci, ISJ: Mergem deja în școli țintit pentru a vedea ce se întâmplă acolo unde rezultatele sunt îngrijorătoare. Patru luni înseamnă suficient cât să putem schimba semnificativ aceste date
Cine face subiectele pentru Evaluarea Națională nu cred că mai lucrează în sistem, spune un director de școală: „Ce e cu miștoul aceasta? Adică dau subiecte grele acum, ca să le dau ușoare în vară?”
SURSE Elevii și profesorii, mințiți de Ministerul Educației. Borderourile individuale și digitale de la simularea pentru Evaluarea Națională 2024, pe care profesorii ar trebui să le discute cu elevii și părinții, n-au ajuns în câteva sute de școli
Trei sferturi dintre elevii de clasa a VIII-a care au scris la simularea Evaluării Naționale rezumatul cerut nu au luat niciun punct pentru corectitudinea punctuației în textul scris de ei, iar două treimi au fost depunctați la ortografie și gramatică
Cătălin Ciupală, profesor de matematică la Colegiul „Şaguna” din Braşov, analiză punct cu punct a rezultatelor simulării Evaluării Naționale: Anul trecut nivelul de dificultate al subiectului I era în jurul clasei a IV-a – a V-a, anul acesta exercițiile au fost un pic mai ridicate, astfel încât s-a trecut la nivel de clasă a VII-a – a VIII-a, într-un mod real / Intuiesc că mulți elevi au ghicit răspunsurile la testele grilă
Diana Cătălina Popa, profesoară de română la Colegiul „Alecsandri” din Galați, după rezultatele de la simulare: E greu ca în clasa a VIII-a să reușim dintr-o dată să scriem corect și coerent în măsura în care nu am reușit ani întregi, iar principalul motiv este acela că nu citim
Exercițiul de clasa a II-a pe care un elev din cinci nu l-a rezolvat la simularea Evaluării Naționale de la clasa a VIII-a, la Matematică
Trei din patru elevi de clasa a VIII-a nu au obținut niciun punct la ultimul item al subiectului III, de geometrie, la simularea Evaluării Naționale 2024 / La acest subiect, mai puțin de 1% au luat punctaj maxim
Rezultate simulare Evaluare Națională 2024 la Matematică: Aproape 60% dintre elevi nu au luat nota 5 / Doar 91 de elevi au luat nota 10
Record negativ la simulare – Evaluarea Națională 2024: Cel mai mic procent de note peste 5 din ultimii 4 ani, la Matematică / La Română, aproape trei sferturi dintre elevii de clasa a VIII-a au luat note egale sau mai mari ca 5
Rezultate simulare Evaluare Națională 2024. Peste 135.000 de elevi de clasa a VIII-a nu au obținut nota 7 la Matematică

9 comments
  1. Eu știam ca tematica inspecției se anunță in C.P.-ul școlii inspectate, cu n zile înainte! Sunt consiliați directorii și profesorii (de către un reprezentant ISJ) in legătură cu documentele pe care trebuie să le pună la dispoziție (ptr.control) etc. ….
    Iar consilierea se face, evident, și după inspecție!
    S-a schimbat ceva?

  2. Ce jenantă e politica.
    Nu ea asculta pe la uși si mergea inopinat un inspecții.

    Mulțumim pt simplificarea completării condicii totuși.

  3. Inspecțiile școlare sunt piese de teatru frumos regizate, care în general ies bine. Finlandezii au avut aceeași problemă prin anii 70 și au rezolvat-o: au desființat inspecțiile școlare. Unul din meritele educației finlandeze – atenție, urmată cu brio de educația din Estonia – e încrederea deplină acordată profesorilor. E drept că și timpul de pregătire al unui profesor e mult mai mare în Finlanda. Vorbim de școli care returnează manualele editurilor pentru că descoperă erori sau greutăți în receptarea textului. La noi, depinde cine este autorul. Și atunci taci, pentru că SILENCE IS GOLDEN. Batista pe țambal și joc de glezne.

    1. Pentru mine inspectiile astea fara oprire tot anul reprezinta un factor de stres inutil. Nu-mi permit sa fiu creativ, sa improvizez, sa adaptez sau sa fac “cum vreau eu” pentru ca mi se cere socoteala. Au pus invatamant modular avand unica conditie numar de ore+3 la note. Dar au trimis inspectii tematice sa vada daca este notare ritmica. Apoi au impus din pix minim 2-3 note pana la Craciun ca sa poata ei da burse la a cincea. Iar au trimis tematica. Da unul un fas la Isj, inspectie. Da’ mai lasati-ma, fratilor, sa predau, sa simt implinirea menirii de profesor!!!! Nu vesnic autoinvinuire ca alerg prin materie ca sa “bata” cu planificarea de teama inspectoarelor zeloase de la ISJ. Ma duc la ora cu stresul ca : am de facut o droaie de hartii, ca sunt de serviciu, ca tre’ sa impart corn si lapte, ca tre’ sa fac o mie de lucruri peste program ca sa-mi justific existenta scarbava de profesor. De asta nu mai vine nimeni in invatamant.

  4. mi am amintit de doamna fost ministru când umbla cu presa după ea prin scoli și asculta la ușă să vadă cum se fac orele…tot consiliere se numea?! întreb …

  5. Am deschis articolul doar din curiozitatea de a afla ce fost ministru ipocrit a spus așa ceva. Doamna Anisie a vorbit. Nicio surpriză.

  6. Ok. Atunci daca nu hartiile conteaza, sa mor io de prezint vreo hartoagac la ARACIP. Si-asa erau mult si prea marunte.

    1. Alma, doar praf in ochi. Vin iar cu aceleasi idei tampite. Si ce e mai suparator e ca atunci cand ideile proaste li se termina, cer hartii pe care alti fraieri de profesori de prin scolile pe unde ei colinda, le inventeaza din prea mult exces de zel. Si la scoala urmatoare cer si ei.. ca au vazut la alta scoala… In ce institutii ati mai vazut constroale aproape saptamanal si Aracip-uri si generale si alte cawcaturi de genul acesta, ca la ultimii infractori?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like