DOCUMENT Ghidul siguranței pe internet ce poate fi folosit de profesorii de la gimnaziu și liceu la orele de dirigenție sau în activități extrașcolare, lansat de Organizaţia Salvaţi Copiii România / Conține idei de activități la clasă și pentru ședințele cu părinții

2.463 de vizualizări
Foto: © Natalya Serenko | Dreamstime.com
Organizația Salvați Copiii a lansat Ghidul Siguranței pe internet ce poate fi accesat de profesori, părinți și elevi. Documentul conține informații pentru profesori cum pot folosi internetul pentru a le preda elevilor, idei de activități pe diverse teme ce țin de siguranța online și chiar activități pentru ședințele cu părinții. Ghidul se adresează și asistenţilor sociali, specialiștilor în educație, consilierilor școlari, părinţilor/ responsabililor legali și psihologilor. Datele Salvați Copiii arată că vârsta de la care copiii utilizează Internetul a scăzut semnificativ, până la 8 ani, iar 46% dintre tinerii români raportează competenţe digitale de bază. Ghidul poate fi descărcat la finalul acestui articol.

“Scopul ghidului este de a oferi cadrelor didactice și adulților care lucrează cu copii și tineri resurse teoretice ușor de înțeles și recomandări de aplicații practice în cadrul activităților educaționale, fără a fi necesară utilizarea tehnologiilor avansate”, scrie în prezentarea ghidului, lansat miercuri în cadrul unui eveniment organizat la Colegiul Naţional “Gheorghe Lazăr” din Bucureşti.

Documentul se adresează și poate fi folosit de cadrele didactice din învățământul gimnazial și liceal, de asistenţi sociali, specialiști în educație, consilieri școlari, părinţi/ responsabili legali și psihologi.

Acest ghid poate fi utilizat în:
– orele de dirigenţie;
– activitățile extraşcolare;
– săptămânile “Şcoala Altfel” și “Săptamâna Verde”
– ședințele cu părinții
– dezbaterile organizate în cadrul şcolii, cu participarea mai multor clase de elevi, însoțiți de cadre didactice.

Ce conține ghidul siguranței pe internet

Ghidul este structurat pe mai multe capitole începând cu informații generale despre internet, cum se folosește internetul în mediul școlar pentru proiecte educative, despre fenomenul copy paste, dar și despre controlul parental pe mobil, idei de activități la clasă în care se folosește internetul și mediul online, sfaturi pentru profesori și elevi cum să abordeze riscurile din mediul online și rețelele sociale.

Toate capitolele au incluse câte o recomandare de activitate pentru ședința cu părinții și activități practice de tipul: învață, joacă-te, reflectează și protejează-te online!

Exemplu de activitate la clasă pentru elevii de liceu și gimnaziu.

Titlul Activității: Detectivi în lumea digitală

Durata activității: 50 min

Desfășurarea activității: Lansați provocarea în rândul elevilor ca timp de câteva zile
să analizeze conținutul online postat de utilizatorii platformelor sociale pe care și ei
au cont, semnalizând comportamentele inadecvate, abuzive sau conținutul nepotrivit.
Încurajați-i să argumenteze de ce consideră aspectele selectate a fi nepotrivite, și să
prezinte câteva modalități prin care ar putea să se protejeze de potențialele riscuri de
pe Internet. În acest mod le veți stârni interesul de a explora și utiliza noile tehnologii
în mod responsabil.

Tot la capitolul riscurile mediului online există o recomandare pentru ședința cu părinții pe acest subiect:

Câteva dintre temele abordate pe capitole
  • Cum pot fi jocurile video o experiență distractivă și educativă pentru copii?
  • Telefonul mobil: Controlul parental pe mobil
  • Aplicarea la clasă a metodelor didactice moderne
  • De ce este importantă inteligența artificială?
  •  Ce este Internetul Lucrurilor (IoT)?
  • Timpul excesiv petrecut în mediul online
  •  Furtul de conturi
  •  Informații neverificate, „Download”, „Copy Paste” și drepturile de autor
  •  Cyberbullying – concept și particularități
Informații de context

Datele analizate de Salvați Copiii în 2023 arată că vârsta copiilor care intră pe internet nesupravegheați a scăzut la 8 ani. În 2019, vârsta medie de începere a utilizării internetului era de 9 ani.

Vârsta este semnificativ mai scăzută la respondenţii sub vârsta de 12 ani (6,8 ani vs. adolescenţi 9 ani), la cei de gen masculin (7,8 ani, comparativ cu 8,5 în cazul fetelor) şi la copiii care locuiesc în mediul urban (7,7 ani, comparativ cu 8,9 în cazul copiilor din mediul rural).

Dacă în 2019, reţelele sociale precum Facebook şi Instagram erau cele mai populare, în 2023, Instagram, TikTok, Discord, Snapchat şi BeReal sunt semnificativ mai mult utilizate de copii şi tineri, iar impactul influencerilor online devine semnificativ, aşa cum arată concluziile studiilor sociologice efectuate de Salvaţi Copiii România, în mod periodic, între 2019 şi 2023 şi interacţiunile cu copiii în activităţi de consiliere oferite de echipe multidisciplinare.

Datele recente colectate de Organizaţia Salvaţi Copiii arată o creştere semnificativă a timpului pe care copiii îl petrec în faţa ecranelor şi o intensificare a riscurilor la care aceştia sunt expuşi în mediul online.

În 2019 se observă că timpul excesiv petrecut pe internet este asociat cu nemulţumirea, iar un procent semnificativ de copii petreceau peste 6 ore online într-o zi şcolară sau liberă.

Prin comparaţie, în 2023, pentru 41% dintre copii, faptul că se simt plictisiţi reprezintă o motivaţie pentru a comunica în mediul online, copiii petrecând perioade de timp mult mai extinse în mediul digital decât în urmă cu 3 ani. Ca urmare a sesiunilor de consiliere, copiii au dezvăluit că petrec, în medie, peste 8 ore pe zi pe internet.

În 2019, o parte semnificativă dintre copii au afirmat că se simt deranjaţi sau supăraţi în urma interacţiunilor online pe platformele de socializare. În studiul din 2023, se menţionează că fenomene precum ‘cyberbullying’ sau ‘sexting’ sunt asociate cu scăderea stării de bine emoţionale.

În 2023, adolescenţii semnalează că reţelele sociale îi ajută să îşi confirme valorile şi interesele, iar influenţa creatorilor de conţinut şi a influencerilor devine tot mai pronunţată.

“Într-o eră digitală în care doar 46% dintre tinerii români raportează competenţe digitale de bază, responsabilitatea de a educa şi proteja generaţia viitoare în mediul online nu a fost niciodată mai mare. Acest ghid răspunde acestei nevoi urgente, asigurându-se că toţi copiii sunt pregătiţi şi protejaţi în faţa provocărilor digitale ale secolului 21. O navigare informată şi sigură pe Internet este esenţială în dezvoltarea cognitivă şi socială a tinerilor. În plus, într-o lume în continuă digitalizare, capacitatea de a distinge şi de a se proteja de potenţialele pericole online devine o competenţă fundamentală pentru fiecare individ. Sperăm ca acest ghid să devină o resursă nelipsită în toate sălile de clasă din şcolile din România şi să îi ajute pe elevi şi profesori deopotrivă’ a declarat Gabriela Alexandrescu, Preşedinte Executiv al Organizaţiei Salvaţi Copiii România.

La dezbaterea moderată de Gabriela Alexandrescu, preşedinte Executiv al Organizaţiei Salvaţi Copiii, au luat parte reprezentanţi ai autorităţilor şi partenerilor programului de siguranţă online: Alina Gorghiu, Ministru, Ministrul Justiţiei, Ligia Deca, Ministru, Ministerul Educaţiei, Natalia Intotero, Ministru, Ministerul Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse, Nicolae-Gabriel Gorunescu, Vicepreşedinte, ANPDCA, Inspector principal de poliţie Vasile Georgel, Directia Siguranta şcolară, Inspectoratul General al Poliţiei Române, Mihaela Dinu, Psiholog clinician, Organizaţia Salvaţi Copiii şi Lucian Cismaru, preşedintele Consiliului Municipal al Elevilor Bucureşti.

Între 66% şi 84% dintre copii au postat conţinut online în ultimul an, iar cei mai puţini au fost cei care au făcut acest lucru pe reţelele sociale (66%), urmaţi de cei care au postat într-un joc online (69%), în mesageria privată (81%) şi în cadrul unui grup sau forum (84%), potrivit comunicatului Salvați Copiii.

Totuşi, s-a identificat că riscul cel mai mare de transmitere a informaţiilor personale este prin mesageria privată, unde fetele au afirmat că au făcut acest lucru într-o măsură semnificativ mai ridicată decât băieţii (86% vs 72%), arată datele celei mai recente cercetări realizate de Organizaţia Salvaţi Copiii România, în 2023, ‘Conduita tinerilor pe reţelele de socializare’.

Îngrijorător, 41% dintre cei care spun că li s-au solicitat imagini cu conţinut cu caracter sexual pe internet afirmă că cel care a făcut acest lucru era un adult: 20% dintre fete afirmă acest lucru, comparativ cu 7% dintre băieţi”, mai scrie organizația Salvați Copiii.

Ghidul Siguranței pe internet

Foto: © Natalya Serenko | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Organizația Salvați Copiii atrage atenția că TikTok e rețeaua cu cel mai mare risc în ceea ce privește intrarea în contact cu necunoscuți pe internet
Peste o treime dintre minorii participanți la un studiu Salvați Copiii spun că au fost jigniți sau deranjați pe Internet, iar unul din cinci spune că i s-au cerut imagini nud / Recomandările organizației privind folosirea Internetului de către copii

1 comment
  1. Cea mai mare siguranța pe internet o oferta absența internetului care da o falsa impresie de * sursa de documentare* . uitati vă la masurile luate in tarile civilizate . copiii nu au discernament pana la 12 ani . maturizarea se termina in jurul varstei de 18 . in acest interval au alte priorități .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

INTERVIU Psihologul Diana Vasile, despre admiterea la liceu: Să nu dăm mizei pentru liceu mai multă valoare decât dăm copilului / Educația lui are nevoie să se refere și la o doză de incertitudine, de adaptare la ceea ce este, nu la ceea ce vrea

„Admiterea la liceu este o etapă în care rolul anturajului crește, de aici miza pentru liceu; desigur, o putem înțelege, dar să nu dăm mizei mai multă valoare decât dăm…
Vezi articolul

DOCUMENT Până pe 31 martie, profesorii sunt obligați să lipească afișe la avizierul școlii cu materialele informative ale Ministerului despre violența școlară și să le prezinte elevilor la clasă – adresă a Ministerului Educației

Profesorii sunt obligați să lipească afișe la avizierul școlii cu materialele informative ale Ministerului despre violența școlară și să le prezinte elevilor la clasă, până pe 31 martie, conform unei…
Vezi articolul

Cornelia Iliescu, inspector școlar, către profesori: Nu trebuie să lăsați directorii să transforme școlile în propriile feude pentru că nu asta vrem în școala românească / Etapele devenirii unui director

“Dacă ceva nu vă convine, trebuie să spuneți clar, nu trebuie să lăsați să transforme școlile în propriile feude pentru că nu asta vrem în școala românească”, le-a spus Cornelia…
Vezi articolul