Ministerul Educației și Cercetării (MEC) a publicat pe site-ul Centrului Național de Curriculum și Evaluare (CNCE, fostul CNPEE) componența Grupului de lucru curricular (GLC) pentru disciplina Istorie, care va elabora noile programe școlare pentru liceu, cu aplicare pentru elevii care vor fi clasa a IX-a în anul școlar 2026-2027.
- Publicarea listelor vine la două zile după solicitarea Edupedu.ro adresată ministerului de a face publice comisiile aprobate încă din august.
Ioan Aurel Pop, președintele Academiei Române, este coordonatorul științific al grupului de lucru, potrivit documentului disponibil mai jos. În perioada dezbaterii reformei curriculare pentru liceu de la începutul acestui an, Pop a avut poziții contradictorii față de cele ale ministrului Daniel David în ceea ce privește statutul istoriei și geografiei în noile planuri-cadru – detalii mai jos.
Responsabilă din partea Centrului Național de Curriculum și Evaluare apare Mirela Popescu, iar lista este completată de 49 de membri.
GLC 31 – Istorie (învățământ liceal, toate filierele, TC/CS):
- Popescu Mirela – Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare – Responsabil CNCE
- Pop Ioan Aurel – Academia Română – Coordonator Științific
- Doicescu Rozalia – Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare – Membru
- Căplescu Iuliana Maria – Ministerul Educației și Cercetării – Membru
- Boșcodeală Felicia Elena – Colegiul Național Pedagogic „Spiru Haret”, Buzău – Membru
- Romandaș Bogdan Florin – Colegiul Național „Dimitrie Cantemir”, Onești, Bacău – Membru
- Radu Adriana – Colegiul Național, Iași – Membru
- Samoilă Daniela Mihaela – Colegiul Național de Informatică „Matei Basarab”, Râmnicu-Vâlcea – Membru
- Rotundu Elvira – Colegiul Național „C. Negruzzi”, Iași – Membru
- Soare Aurel Constantin – Colegiul Național Militar „Dimitrie Cantemir”, Breaza – Membru
- Preda Tudor Ana – Colegiul Național „B.P. Hasdeu”, Buzău – Membru
- Manea Mihai – Colegiul Național „Spiru Haret”, București – Membru
- Cojocaru Daniela Ana – Colegiul Național „Costache Negri”, Galați – Membru
- Dan Aurelia Mariana – Colegiul Național „Liviu Rebreanu”, Bistrița – Membru
- Tomescu Stachie Carmen – Colegiul Național „C. Negruzzi”, Iași – Membru
- Ilie Adrian – Colegiul Național Militar „Al. I. Cuza”, Constanța – Membru
- Sima Mariana – Colegiul Național „Nichita Stănescu”, Ploiești – Membru
- Iordan Paula Carmen – Liceul Teoretic „George Călinescu”, Constanța – Membru
- Gheorghe Valentin – Liceul Teoretic „Carol I” – Membru
- Grozav Gabriel Cornel – Liceul Teoretic „Gheorghe Marinescu” – Membru
- Curelea Dragoș-Lucian – Colegiul Tehnic Energetic – Membru
- Marian Elena Cristina – Colegiul Național „Mihai Eminescu” – Membru
- Pavel Corina Roberta – Colegiul Național „Nicolae Bălcescu” – Membru
- Budici Anișoara – Liceul Teoretic „George Călinescu” – Membru
- Timofti Adrian – Liceul Teoretic „Varlaam Mitropolitul” – Membru
- Crăciun Anca Ștefania – Colegiul Național „Gheorghe Vrănceanu”, Bacău – Membru
- Ilincuța Cristina – Liceul „Simion Stolnicu”, Comarnic – Membru
- Togorean Cătălina – Liceul de Informatică „Tiberiu Popoviciu”, Cluj-Napoca – Membru
- Muntean Livia Cătălina – Colegiul Național „Mihai Eminescu”, Oradea – Membru
- Radu Nedici – Universitatea București – Membru
- Gheboianu Matei – Universitatea București – Membru
- Rădvan Laurențiu – Universitatea „Al. I. Cuza”, Iași – Membru
- Vițalaru Adrian – Universitatea „Al. I. Cuza”, Iași – Membru
- Mitu Sorin – Universitatea „Babeș-Bolyai”, Cluj-Napoca – Membru
- Nemeti Sorin – Universitatea „Babeș-Bolyai”, Cluj-Napoca – Membru
- Țărău Virgiliu Leon – Universitatea „Babeș-Bolyai”, Cluj-Napoca – Membru
- Costea Ionuț Virgil – Universitatea „Babeș-Bolyai”, Cluj-Napoca – Membru
- Lönhart Tamás – Universitatea „Babeș-Bolyai”, Cluj-Napoca – Membru
- Copârdean Adrian – Universitatea „Babeș-Bolyai”, Cluj-Napoca – Membru
- Moldovan Raluca – Universitatea „Babeș-Bolyai”, Cluj-Napoca – Membru
- Stângaciu Anca – Universitatea „Babeș-Bolyai”, Cluj-Napoca – Membru
- Stanciu Cezar – Universitatea Valahia – Membru
- Micle Dorfel – Universitatea Timișoara – Membru
- Stavila Andrei – Universitatea Timișoara – Membru
- Iurudzeu Nicolae – Universitatea Timișoara, DPPD – Membru
- Nărai Eusebiu – Universitatea Timișoara – Membru
- Băjenaru Radu – Institutul de Arheologie „Vasile Pârvan”, București – Membru
- Criștea Ovidiu – Institutul de Istorie „Nicolae Iorga”, București – Membru
- Palade Eugen – Consultant independent – Membru
- Bălaj Adriana – Coaliția pentru Educație – Membru
- Felea Laura – Coaliția pentru Educație – Membru


Ioan Aurel Pop despre istoria predată în școli
Ioan Aurel Pop a avut poziții divergente față de cele ale ministrului Educației și Cercetării, Daniel David, în ceea ce privește istoria și geografia din noile planuri-cadru de liceu, în februarie 2025, când acuza o „nouă ofensivă contra istoriei și geografiei”, spunând că „«specialiștii» ministerului educației […] au scos istoria și geografia – cele două cenușărese ale materiilor școlare – din «trunchiul comun» (cu posibilitatea puțin probabilă ca școala să poată repara vag această nedreptate)”.
Daniel David i-a transmis atunci ca reacție: „Avem șansa să trecem de la un sistem de educație în care se predă mult și prost, la unul în care se predă bine și cu echilibru între centralizare și descentralizare” și a subliniat că se așteaptă de la conținuturile viitoare care abordează istoria și cultura națională să „nu-i plictisească pe copiii noștri”.
- Tot în februarie, Pop semna alături de șeful secției de Arheologie din Academia Română și decanii de la 12 facultăți de istorie din țară un memoriu prin care cereau câte o oră de Istorie universală și a românilor în trunchiul comun la liceu, la toate specializările și clasele.
- În variantele de planuri-cadru din vară, publicate în Monitorul Oficial (MO), Istoria și Geografia rămân în trunchiul comun, pe parcursul tuturor anilor de liceu, pentru elevii de la uman, real și tehnologic.
În aprilie 2025, cu două luni înainte de aprobarea planurilor-cadru de liceu pentru elevii care încep în 2026 clasa a IX-a, președintele Academiei Române declara la o dezbatere că „Istoria comunismului” nu reprezintă o disciplină de sine stătătoare, ci un conținut ce trebuie integrat în Istoria contemporană. El a criticat și fragmentarea programei școlare și a susținut că orele de Istorie ar trebui să fie extinse la două pe săptămână, pentru a asigura o înțelegere coerentă a trecutului.
„Puterea noastră de a schimba e extraordinară. Schimbăm, nu așteptăm urmările. (…) Nu așteptăm feedback-ul. Galopăm și confundăm conținuturile cu disciplinele”, a mai spus Pop. Detalii aici
Context: Reforma programelor școlare pentru liceu
Pe 3 septembrie 2025, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a anunțat că lucrările comisiilor de specialitate au început, după constituirea echipelor de lucru. „(…) Sunt 1.500 de specialiști și am încercat să construim echipele cu oameni din mediul preuniversitar, învățământ superior și din cercetare. (…) Sper ca la finalul anului să avem o variantă pe care să o putem prezenta public”, a declarat oficialul la Euronews România, în emisiunea România lui Vitalie.
Publicarea listelor de către MEC vine după ce, pe 26 iunie 2025, au fost publicate în Monitorul Oficial noile planuri-cadru pentru liceu, prima schimbare structurală a curriculumului liceal din ultimii 20 de ani. Acestea stabilesc disciplinele și numărul de ore alocat fiecărei materii. Următorul pas este tocmai elaborarea programelor școlare, ce vor trebui finalizate până în noiembrie 2025, pentru ca la final de an să fie lansată licitația pentru manuale.
De ce este importantă reforma curriculară
Prima generație de elevi care va începe liceul după noile programe este cea care intră la liceu în septembrie 2026, urmând să susțină Bacalaureatul în 2030 după o nouă structură curriculară. Reforma are ca scop sincronizarea curriculumului liceal cu cel gimnazial, reformat în 2016, și reducerea decalajelor semnalate constant de profesori și organizațiile educaționale.
„Pariul meu este reducerea analfabetismului funcțional și creșterea participării la Bacalaureat. Dacă facem această schimbare curriculară și o implementăm din 2026, peste 4-5 ani ar trebui să vedem o modificare semnificativă”, declara ministrul Daniel David în iunie.
5 comments
Buna ziua, in lista ministerului numele meu e scris corect, Nemeti Sorin, iar in articol Neamtu Sorin. Va rog sa corectati, pentru ca nu exista niciun profesor cu numele acesta la UBB care sa fie si in aceasta comisie. Sper ca nu e o greseala intentionata. Cu respect.
Istoria unde Mihai Viteazu are 3 randuri.
Corect gramatical este: profesori care „FAC” programa școlară.
comisia face…
COMISIA de profesori FACE programa… Adică ea, una singură, alcătuită din mai mulți profesori.