LISTA Creștere cu aproape 40% a numărului de profesori trecuți de vârsta de pensionare care au primit aprobare să rămână titulari și anul școlar viitor, în școlile din București

13.614 vizualizări
Foto: © Ruslan Huzau | Dreamstime.com
300 de profesori din București care sunt peste vârsta de pensionare vor rămâne titulari în anul școlar 2024-2025, potrivit listei publicate de Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISMB). Spre deosebire de anul trecut, creșterea este de aproape 40%. Pentru anul școlar 2023-2024 au fost aprobate 217 cereri.

În 2019 și 2020 au fost aprobate cererile pentru 94 de profesori. Conform datelor oficiale, din 2021 și până în prezent se poate observa o triplare a numărului de titulari care sunt ținuți pe post peste vârsta de pensionare la cererea lor.

De anul școlar viitor, profesorii pot rămâne titulari până la 70 de ani, potrivit metodologiei de mobilitate, document publicat în Monitorul Oficial. Este vorba de profesorii cărora nu li s-a emis decizia de pensionare. În acest sens, până pe 29 ianuarie, cadrele didactice au făcut o cerere pe care au depus-o la secretariatul unității de învățământ, conform calendarului oficial.

În cadrul etapelor de mobilitate, profesorii pensionabili au prioritate față de celelalte cadre didactice (din cele 28 de etape de mobilitate din metodologia specifică, cadrele didactice titulare peste vârsta de pensionare își rezervă printr-o cerere postul titular în etapa cu numărul 6, adică chiar la începutul tuturor celorlalte):

f) stabilirea personalului didactic de predare care îndeplinește condiţiile legale de pensionare la data de 1 septembrie 2024 şi a personalului didactic de predare titular din învățământul preuniversitar, care se menţine în activitate ca titular peste vârsta de pensionare în anul şcolar 2024-2025, conform prevederilor art. 229 alin. (11) din Legea nr. 198/2023, cu modificările ulterioare;”

Foto: METODOLOGIA-CADRU din 22 decembrie 2023 privind mobilitatea personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar în anul școlar 2024 – 2025 / captură legislatie.just

Lista cadrelor didactice ale caror cereri de menținere în activitate ca titular în funcția didactică peste vârsta de pensionare în anul scolar 2024-2025 au fost validate în ședința consiliului de administratie al ISMB din data de 02.02.2024​

Ce prevede Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023

Art. 229 – „(11) Personalul didactic de predare titular din învățământul preuniversitar căruia nu i s-a emis decizia de pensionare poate fi menținut, la cerere, anual, ca titular în funcția didactică, și peste vârsta standard de pensionare, până la vârsta de 70 de ani. Cererea se soluționează în termen de 30 zile de la data înregistrării la secretariatul unității de învățământ, prin decizie motivată care se comunică în termen de 5 zile lucrătoare de la data emiterii. Decizia poate fi contestată, în condițiile legii”, conform sursei citate.

Potrivit metodologiei de mobilitate, condiţiile legale de pensionare, luând în calcul limita de vârstă şi stagiul de cotizare, la data de 1 septembrie 2024, sunt:

a) pentru femei, vârsta la ieșirea la pensie, 62 de ani şi 3 luni, 32 de ani şi 8 luni stagiul complet de cotizare, respectiv 15 ani stagiul minim de cotizare;

b) pentru bărbați, vârsta la ieșirea la pensie, 65 de ani, 35 de ani stagiul complet de cotizare, respectiv 15 ani stagiul minim de cotizare. 

Foto: © Ruslan Huzau | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
OFICIAL De anul școlar viitor, profesorii pot rămâne titulari până la 70 de ani. Cererile se depun la secretariatul școlii până pe 29 ianuarie 2024
DOCUMENT Ordinea etapelor de mobilitate în învățământ 2024. Noutăți: Profesorii care se titularizează în 2024 vor preda obligatoriu un an în școala în care sunt repartizați, inspectoratele școlare decid viabilitatea posturilor
ianuarie 2023 – Mai mult de 200 de profesori peste vârsta de pensionare din București vor rămâne titulari în anul școlar viitor, potrivit Inspectoratului Școlar al Municipiului București. Aproape 99% din cererile cadrelor didactice au fost acceptate

13 comments
  1. Pe discipline ce sa fie, pai plin de pensionari și necalificați la fizica și chimie. Aceste 2 materii au ajuns o rușine a învățământului românesc, face de râs și pe cel european. Sunt singurele rămase în formatul comunist și sunt detestate de toată lumea. Sa bage ăștia un ochi la finlanda sa vadă cum se face învățământ nu gunoi mioritic cu 2 olimpici pe țară și un milion de analfabeți că rezultate ale școlii romanesti.
    Ar trebui reduse aceste 2 materii că oricum sunt degeaba, in tarile dezvoltate se sudiaza științe in învățământul de masă si cu un nr de ore mult redus și alte programe nu materii separate chimie fizica că la noi.

    Pensionarii merg mai departe nu că nu au bani, eu abia aștept să ies la pensie deși încă am zeci de ani, pensionarii merg că pot. Merge cine poate de fapt.

    1. Te contrazic. Daca ar avea pensii decente nu ar mai lucra, mai ales în situația în care a ajuns școala românească. La această vârstă nu mai ai o viață înainte, așa că trebuie să trăiești din plin, daca ai cu ce, adică să te plimbi în toată lumea, nicidecum să mergi la serviciu.

  2. Exista si o situatie pe discipline, va rog ? Ar fi foarte elocvent de vazut! Stiu ca este, constant, pusa pe tapet si intretinuta problema lipsei profesorilor de matematica si stiinte , sperietoarea din sistem : “O sa vedeti voi ca ramaneti fara profesori!” dar sunt destui care predau educatie fizica si sport, de exemplu, sau limba franceza! Ma indoiesc ca nu exista resursa umana care sa ii inlocuiasca!

  3. Rușine! Profesori îmbătrâniți=sistem îmbătrânit, comunist!
    Alții de ce să mai mănânce o pâine, lăsați tot la nesătui (așteaptă să crească pensia, știm că nu o fac din dedicație)!

  4. Dl.Marius,
    Sunteti sigur că se pot face afirmații generalizate folosind particularul ( principiul inducției)?

    Nici deducția aici nu își are sensul (un sistem citit intr-un anumit fel are ca rezultantă toți profesorii de o anumita vârstă in acel fel?)!!!

  5. De, daca nu s-au facut militari, politai, magistrati, parlamentari, sa aiba pensii speciale la 40 – 50 de ani, asa le trebuie, sa munceasca pana crapa.

  6. De ce rămân încă in sistem pensionarii din învățământ?

    1.Problema e că acum pensiile din învățământ sunt prea mici raportate la alte pensii, dar și la puterea de cumpărare!
    Indexarea lor se va face cu rata inflației.Cu toții știm că sumele stabilite in inflație sunt valori medii.Iar noi avem in viața de zi cu zi diferențe de cheltuieli intre diferite regiuni ( ex.costul utilităților, a transportului), intre sat și oraș, iar impactul inflației asupra indivizilor in alegerile de cumpărare este subiectiv (cum subiectivă este orice alegere de a face o cheltuială toată viața) ! In plus, ,,lebedele negre” care pot să apară sunt cu o probabilitate mai mare la perioada de vârstă corespunzatoare pensionării!
    Puterea de cumpărare:
    -este maximă in momentul pensionării.
    -nu rămâne constantă prea mult in timp in România după momentul pensionării (țară cu o stabilitate mică, cu vulnerabilități)!
    -se erodează rapid față de momentul ieșirii la pensie!
    Așa că, plecând de la calcule pentru ce putem cumpăra cu o pensie din învățământ azi, stabilindu-se o curbă descendentă, evident că ….vor alege să muncească dacă mai pot!
    2.In învățământ sunt mari discrepanțe valorice; contributivitatea diferită dată de componenta salarială variabilă (dirigenție, gradație de merit, ore suplimentare, funcții manageriale – iată, acum f.bine plătite) poate duce la foarte mari variații de pensii intre două persoane care nu au putut face totdeauna alegeri personale.Știm cu toții cum se acordă posibilitatea de a câștiga un ban in plus față de salariul de grilă in sistem și, după ce suntem umiliți pe moment de alegeri neechidistante, suntem afectați până inchidem ochii! Se pot deci micșora diferențele doar luând salariu, vs.pensie!

    Obs.
    1.In condițiile actualei legi, depinde de alții dacă este aprobată sau nu rămânerea pensionarilor in sistem.(Ne putem aici gândi la anumite comportamente obediente ale celor ce vor să rămână in sistem- comportamente induse de regulile sistemului si care pot produce in lanțuri lungi efecte nedorite.)

    2. Nu știm cât de pregătiți sunt beneficiarii / sistemul chiar să primească , să onoreze, să înțeleagă oameni de o anumită vârstă.Observăm mulți dintre noi la managerii școlii o tendință nefirească de a nu implica de la o vârstă încolo pe cei cu experiență mare (ca să fim civilizati in exprimare).

    3.Este, într-adevăr, și întrebarea:
    Cei peste vârsta minimă a pensionării sunt capabili de a oferi in continuare pasiune, echilibru sistemului sau sunt doar dornici de a avea o viață mai decentă pecuniar și își forțează limitele( sau nu le mai cunosc)?
    4.Cei in prag de pensie astăzi au părinți pensionari, așa că au văzut nevoile firești ale unei ființe umane câteodată nesatisfăcute din cauza acelorași factori- astazi recurenți!
    5.Cei ce ies azi sau vor ieși in următorii patru-cinci ani la pensie din învățământ au trecut prin perioade de efervescență majoră ( să nu spunem continuă instabilitate , cu acțiuni impuse lor- in care nu totdeauna au crezut și ei înșiși, cu promisiuni de veșnice schimbări ,,reformatoare”).Deci efortul lor, expunerea lor a fost consumatoare de resurse personale, fără a veni la pachet des cu satisfacții personale!

    Profesorii sunt oameni conștienți de toate cele descrise mai sus și fac alegeri contextuale!

    Exercițiul comportamentului firesc față de un angajat cu diferite caracteristici, exercițiul de comportament al angajatului, in diferite etape ale vieții, față de angajator trebuie făcute conștient, cu respect reciproc, beneficiind de legi, reguli clare, pentru a evita abuzuri!

    1. puțin le pasa de GDPR…unii directori de instituții îți trec și nr de tel personal…și da,pe toate site urile inspectoratelor din tara sunt tabele din astea nominale

  7. Eu zic să fie titularizarea pe viață. Ce îmi e 70 de ani, ce îmi e 90. Dacă îi și cipează Musk pot trece de 100 de ani. Dați o șansă și tinerilor să intre în sistem că de aceea e anchilozat, conservator și depășit!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Testarea cu teste rapide antigen clasice rămâne o opțiune pentru copiii care merg la școală / Astăzi sau mâine va fi redactată forma finală a ordinului comun cu Ministerul Educației – ministrul Sănătății, Ioana Mihăilă

Testarea cu teste rapide antigen clasice, prin exudat nazofaringian, rămâne o opțiune pentru copiii care merg la școală, iar în cazul testelor din salivă, „rezultatul pozitiv al unui test în…
Vezi articolul

PLUS îi cere lui Klaus Iohannis să nu promulge modificările la Legea educației, dacă este „un președinte curajos”: „Crearea unor funcţii eterne de rector reprezintă o formă de dictatură în universităţi”

PLUS îi cere preşedintelui Klaus Iohannis să nu promulge modificarea legii educației naționale adoptată luni de Senat, care elimină orice limitare a mandatelor de rectori. “Doar în anii comunismului rectorii…
Vezi articolul

Cum pot petrece părinţii timp de calitate cu cei mici, fie că sunt alături de copii, fie că sunt la distanţă, nevoiți să muncească în alte țări / Studiu național Salvați Copiii România: în 2022, 536.000 de copii aveau unul sau ambii părinți plecați la muncă în străinătate (P)

Conform datelor unui sondaj realizat de Salvați Copiii în iulie 2023 în rândul beneficiarilor programului organizaţiei destinat copiilor cu părinții plecați la muncă în străinătate, mai puțin de jumătate (48%)…
Vezi articolul