LISTA „Școala părinților de azi”, organizată în 59 de școli de la sate și orașe din Bihor / Aproape 4 mii de părinți sunt așteptați la cursuri pe diverse teme, ținute de consilieri școlari

2.327 de vizualizări
Foto: Pixabay.com
Aproape 4 mii de părinți ai copiilor de grădiniță și ai elevilor de la clasele primare până la liceu vor putea participa la cursuri ținute de consilieri în școli din Bihor, în perioada februarie – iunie 2024. După vacanța care se încheie pe 25 februarie, în aproape 60 de școli din mediul rural și urban din județul Bihor, părinții care doresc să participe sunt așteptați la “Școala părinților de azi”, cursuri pe diverse teme: controlul furiei, comunicarea cu copiii, dependențe de droguri sau de tehnologie, în funcție de vârsta copiilor și interes, a explicat pentru Edupedu.ro directoarea CJRAE Bihor, Cristina Avrigeanu. Lista liceelor și școlilor ce participă la proiect poate fi consultată în articol.

“Începând cu 26 februarie, când elevii revin la școală după vacanța de o săptămână, vom începe proiectul “Școala părinților de azi”. Aproape 4 mii de părinți ai elevilor și copiilor din 38 de grădinițe, școli primare și gimnaziale și 13 licee, dintre care aproape 1.000 locuiesc în mediul rural”, spune directoarea CJRAE Bihor, Cristina Avrigeanu.

Consilierii școlari care participă la acest proiect vor chema părinții prin intermediul profesorilor diriginți, educatoarelor și învățătoarelor să se înscrie la cursurile care se vor desfășura pe niveluri, în școală. La final va fi redactat și un ghid cu nevoile părinților în urma discuțiilor cu psihologii.

În perioada februarie – iunie, la nivelul grădinițelor, părinții vor putea participa la următoarele cursuri:

  • Să ne înțelegem și pe noi înșine
  • Căsuța cu resurse – Coreglarea şi autoreglarea emoţională şi comportamentală
  • Căsuța cu resurse – Strategii şi resurse eficiente în dezvoltarea autoreglării la copii
  • Managementul stresului
  • Controlul furiei

Pentru părinții elevilor de clasele primare, gimnaziale și liceale, în aceeași perioadă, februarie – iunie 2024:

  • Despre noi ca și părinți
  • Despre comunicarea cu copiii noștri
  • Despre conflicte și alte provocări în familie
  • Despre copii și anturajul lor
  • Despre dependența de tehnologie
  • Prevenim Bullying-ul
  • Despre consumul de alcool, droguri și altele

Chestionarele de feedback se vor aplica în luna iunie, iar rezultatele vor fi gata în august.

Interviul integral cu Cristina Avrigeanu, director CJRAE Bihor:

Cristina Avrigeanu, director CJRAE Bihor: “Noi am gândit ca o serie de șase activități dar care, la nevoie și în funcție de disponibilitatea părinților, pot fi făcute ori în serii, adică începând din februarie până în luna iunie sau dacă dânșii doresc se pot cupla și câte două teme într-o sesiune de cam o oră și jumătate aproximativ. 

Sunt niște activități de la nivel preșcolar din grădinițe, acelea sunt țintite strict pe grădiniță. Apoi avem celelalte șase activități. Ideea este să se organizeze fiecare coleg, adică fiecare consilier școlar, și în funcție de volum, de numărul de elevi pe care îl are în școală. Dacă are mai multe clase, să-i organizeze, ori pe fiecare nivel, adică toți părinții claselor de a V-a, părinții claselor de a VI-a, dacă sunt școli mai micuțe sau părinții nu sunt atât de interesați – atunci se fac de exemplu clase toate clasele a V-a cu clasele a VI-a a VII-a, a VIII-a. Deci foarte mult va diferi organizarea de numărul de elevi din unitatea respectivă și de disponibilitatea părinților de a participa. Noi sperăm că va fi cât mai mare, dar cumva ne-am pregătit să ne putem adapta la toate situațiile.

Edupedu.ro: Cum v-ați gândit să imobilizați pe părinți să vină să participe la cursuri. Vor fi și sesiuni de practică?

Cristina Avrigeanu, director CJRAE Bihor: Noi am pregătit o scrisoare, ca o invitație pentru toți părinții, pe care o să o trimitem pe grupurile de părinți. Despre sesiuni practice, am discutat cu cei de la Agenția Antidrog și cu colegii noștri de la Biroul de Siguranță Școlară ca acolo unde sunt cerințe sau o nevoie să vină și colegii noștri să susțină pe partea lor din activități. Spre exemplu, avem la nivel primar o activitate de prevenire a bullying-ului sau pentru cei care sunt la nivel gimnazial și liceal – cu consumul de substanțe. Colegii noștri tot ce au de făcut este să preia activitățile respective și să le implementeze. Noi cumva ne bazăm și pe colegi, și pe conducerea unităților de învățământ, ca la rândul lor colegii mei directori să reușească să mobilizeze sau să invite și să încurajeze părinții să participe în număr cât mai mare.

Să repetăm anul viitor din nou și iar din nou, pentru că cea mai bună reclamă este cea din vorbă în vorbă. Dacă participă într-o clasă trei sau patru părinți, să zicem, automat vor discuta, vor vorbi și cu alții părinți, când se întâlnesc la ședințe cu părinții, dacă sunt în comune, în mediul rural, și în mod sigur vor fi părinți care vor fi interesați să participe și ei. 

Edupedu.ro: Cursurile au fost realizate împreună cu psihologi?

Cristina Avrigeanu, director CJRAE Bihor: Noi suntem consilieri școlari, dar cel puțin aici, la noi în Bihor, marea majoritate avem studii de psihologie. Probabil pentru că în Bihor, la Universitatea din Oradea, este specializare de psihologie și masterat de psihologie educațională și psihologie clinică și psihoterapie. Avem noroc să zic așa – marea majoritate, în proporție de 99% dintre colegii mei consilieri școlari, sunt absolvenți de psihologie, aproape toți psihologi la bază, o bună parte cu formări în psihologie clinică, psihoterapie. Activitățile sunt făcute și pe baza experienței pe care unii dintre colegii mei le-au mai avut în implementarea programelor de genul în unitățile lor de învățământ. Pentru că nu este neapărat o noutate pentru noi. Colegii mei fac astfel de activități. Și avem experiența celor care deja au implementat. Deci o parte din activități sunt deja utilizate de către ei în practica lor. O parte sunt create de către noi. 

Edupedu.ro: Câți consilieri școlari sunt în județ și câți vor participa la acest proiect? 

Cristina Avrigeanu, director CJRAE Bihor: Ca idee vor participa în jur de 65 de profesori și consilieri școlari. Noi suntem mult mai mult, dublu, dar am zis că ar fi fost un pic nerealist să ne așteptăm ca din prima să putem implementa în toate unitățile de învățământ. Așa că ne-am propus să acoperim în prima etapă a proiectului cam un sfert, o treime din unități, sunt în jur de 180 și ceva în județ, pentru că noi dorim la final să scoatem și un ghid, al activităților respective. Și prin experiența asta putem vedea și exact care sunt cele mai dorite de către părinți, la care reacționează mai bine, la care răspund mai bine. 

Putem ulterior actualiza pe baza nevoilor și bineînțeles că o să avem și niște chestionare de feedback la final, pe care vrem să le să le facem părinților și prin ele vrem să vedem oarecum sunt care sunt și nevoile lor, că noi vedem nevoile, să zic așa, în primă fază din partea specialiștilor. Dar ca și părinți nu tot timpul se aliniază părerea și opinia mea de psiholog cu cea de părinte. O să vrem să vedem și opinia părinților la final, despre cum li s-a părut proiectul, unde cred că ar mai trebui poate insistat mai mult, nu știu, dau un exemplu, poate pe droguri sau pe bullying. 

Edupedu.ro: Ce sfaturi vor fi pentru părinți? Ce teme abordați?

Cristina Avrigeanu, director CJRAE Bihor: Una dintre teme este despre comunicarea cu copiii noștri și acolo este cum să-i abordeze, dar din mai multe perspective. Și bineînțeles că pe niveluri. La primar, cum să abordăm copiii, chiar să identificăm poate cazurile de bullying, știți că în unele cazuri copiii nu spun. Și atunci una dintre teme așa le-am gândit, cum să comunicăm, cum să aflăm informațiile de la ei, cum să punem problema cu ei, ca să-i ajutăm să se deschidă. După o vârstă nu mai sunt așa deschiși, se tem de consecințe. Abordarea va fi diferită în mediul urban față de cea din mediul rural, adaptată în fiecare caz. Dificultățile vor fi bineînțeles diferite. Colegii noștri trebuie să se adapteze la nevoile pe care le are fiecare comunitate de părinți”. 

Lista școlilor unde se va implementa proiectul Școala părinților de azi

1.G.P.P. Nr. 56 Oradea32.Școala Gimnazială Nr.1 Sântandrei
2.G.P.P. Nr 54 Oradea33.Școala Gimnazială “Szacsvay Imre” Oradea
3.G.P.P. Nr. 53 Oradea34.Școala Gimnazială Nr 1 Nucet
4.G.P.P. Nr. 20 Oradea35.Scoala gimnazială Nr.1 Călugări
5.G.P.P. Nr. 19 Oradea36.Școala gimnazială Nr.1 Lunca
6.G.P.P. Nr. 14 Oradea37.Școala gimnazială Nr.1 Săliște de Vașcău
7.G.P.P. Nr. 46 Oradea38.Școala Gimnazială Nr. 1 Buntești
8.G.P.P. Nr. 50 Oradea39.Scoala  Gimnazială ”Szent Istvan” Sâniob
9.Școala Gimnazială Nr.1 Sârbi40.Școala Gimnazială Nr.1 Aștileu
10.Școala Gimnazială Nr.1 Spinuș41.Scoala gimnazială Nr. 1 Leș
11.Școala Gimnazială ”D. Cantemir” Oradea42.Școala gimnazială Nr.1 Livada
12.Școala Gimnazială ”Puiu Sever” Ineu43.Scoala Gimnazială ”Ovidiu Drimba” Lugașu de Jos
13.Școala Gimnazială Nr.1 Aștileu44.Școala gimnazială “Viorel Horj” Drăgănești
14.Școala Gimnazială Nr.11 Butani45.Școala Gimnazială ”Octavian Goga” Oradea
15.Școala Gimnazială  ”A. Roman” Aușeu46.Școala Gimnazială ”D. R. Popescu” Nojorid
16.Scoala Gimnazială Nr. 1 Olcea47.Liceul Tehnologic “Felix” Sânmartin
17.Scoala Gimnaziala Nr.1 Tărian48.Colegiul Tehnologic Nr.1 Vadu-Crișului
18.Scoala Gimnaziala Nr.1Sânnicolau Român49.Liceul de Arte Oradea
19.Scoala Gimnaziala Nr.1Cheresig50.Liceul Teoretic German “Friedrich Schiller” Oradea
20.Școala Gimnazială Nr. 1 Cociuba Mare51.Liceul Tehnologic ”Unirea” Ștei
21.Școala Gimnazială “N. Porumb” Tulca52.Liceul Teoretic “Constantin Șerban ” Aleșd
22.Școala Gimnazială nr. 1 Derna53.C. N. ”Emanuil Gojdu” Oradea
23.Scoala Gimnazială “Dacia” Oradea54.Liceul Ortodox “Episcop R. Ciorogariu” Oradea
Sursa: CJRAE Bihor
Citește și:
Semnele consumului de droguri la adolescenți, prezentate de CJRAE Vâlcea: Urmele de răni pe brațe sau picioare pot fi observate de părinți
INTERVIU Profesorii trebuie să fie mult mai informați decât elevii în privința drogurilor, altfel nu mai au nici o autoritate în fața lor / Într-un caz de suspiciune de consum de droguri, prima intervenție a profesorului trebuie să fie cu copilul pentru că responsabilitatea profesorului este în primul rând față de bunăstarea copilului, spune psihoterapeutul Bogdana Păcurari
Profesorii vor fi obligați să aibă activități legate de prevenția și combaterea consumului de droguri, în cadrul programului “Școala Altfel”, din acest an școlar, spune secretarul de stat în Ministerul Educației Kallós Zoltán
Peste 11.000 de profesori din mediul urban și rural au fost instruiți în acest an să recunoască elevii care consumă droguri, potrivit datelor Agenției Naționale Antidrog
Ligia Deca: Ne dorim să ajutăm și familiile să identifice semnele eventualului consum de substanțe interzise în rândul elevilor
Ce se întâmplă când un profesor are o suspiciune că un elev se droghează? Ligia Deca: Profesorul merge la conducerea școlii, care contactează familia, are loc o discuție, inclusiv cu consilierul școlar și se agreează măsuri

5 comments
  1. …La mai multe CJRAE cu astfel de inițiative! Hai și CMBRAE, haideți, doamnelor și domnilor!
    E o binecuvântare prezența lor printre părinți.

  2. Bravo CJRAE Bihor! Bravo pentru inițiativă, bravo pentru titlu, care se referă nu la părinți ci la părinții “de azi”- așadar o actualizare necesară a părinților asupra vieții prezente a copiilor- copiii de azi. Chiar de nu vor participa mulți părinți, tot se vor răspândi bunele practici printre ei, cu grijă ca răspândacii să fie oameni cu bune intenții, diriginți, reprezentanți de clasă, copii de gimnaziu care pot prezenta o discuție sub forma unui rezumat. E destul ca profesorul, educatoarea să facă apoi un mesaj vocal pentru toți părinții absenți și astfel persoana e ca un monitor al situației, plus că mesajul vocal poate servi ca un un autocontrol contra gândului de a încuraja propria nepăsare (că doar a fost instruită de CJRAE) sau nedoritele comportamente între părinți sau între copii. E de așteptat ca și angajatorii să înțeleagă beneficiile de a lăsa părinții să participe online la întâlnirea cu CJRAE in orarul de lucru, așa părintele nu va lipsi zile bune când copilul mic nu mai vrea să meargă la școală de frică și nu are cu cine să îl lase. Win-win (câștigă toți).

  3. Voi credeți că părinții au timp pentru tâmpeniile astea? Părinții sunt foarte ocupați. Au copii de crescut, case de întreținut și sunt principalii plătitori de taxe, pentru a ține droaia de bugetari puturoși și indolenți.

    1. Sau poate unii părinți (cu copil la privat) stau toată ziua pe net și au timp sa comenteze negativ la adresa profesorilor (care-i stau în gât la modul general).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Elevii din județul Botoșani intră în vacanța de primăvară cu o zi mai devreme: Școlile se închid de joi din cauza viscolului, au decis autoritățile județene / Microbuz școlar cu elevi, blocat în zăpadă miercuri seară

Toate școlile din județul Botoșani își suspendă cursurile joi, 6 aprilie, din cauza ninsorii, după cum a declarat inspectorul general de la Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) Botoșani, Bogdan Suruciuc, pentru…
Vezi articolul

Autoritățile publice locale să demareze rapid expertize pentru toate școlile, în vederea consolidării lor pe baza unui calendar asumat – Federația părinților, după ce Ministerul Educației a identificat doar 21 de clădiri încadrate în clasa de risc seismic I, aflate în uz

“Autoritățile publice locale să demareze cu celeritate expertize pentru toate clădirile în care se desfășoară activități educaționale și să dispună măsurile necesare consolidării acestora” solicită Federația Națională a Părinților (FNAP),…
Vezi articolul

VIDEO Cîmpeanu: Trebuie organizate concursuri pentru inspectorii școlari generali și adjuncți, în luna martie-aprilie maximum, pentru ca mai apoi să putem organiza concursuri și pentru directorii de școli

Concursurile pentru ocuparea funcțiilor de conducere din inspectoratele școlare ar trebui organizate în lunile martie-aprilie, pentru ca apoi să fie organizate și cele pentru directorii de școli, a anunțat ministrul…
Vezi articolul

Universitatea de Medicină și Farmacie din Iași a primit acreditarea World Federation of Medical Education. Diplomele absolvenţilor primesc o recunoaştere internaţională mai amplă

Universitatea de Medicină şi Farmacie „Grigore T. Popa” din Iaşi a primit acreditarea World Federation of Medical Education (WFME), prin care diplomele absolvenţilor primesc o recunoaştere internaţională mai amplă, transmite…
Vezi articolul