Mai multe asociații de elevi din țară acuză „cenzură” și solicită să fie recunoscute, prin viitoarea lege, drept organizații reprezentative ale elevilor

429 de vizualizări
Foto: © Damir Ä_uhera | Dreamstime.com
Mai multe asociații județene ale elevilor, susținute de alte organizații neguvernamentale, cer, vineri, printr-o scrisoare deschisă să fie recunoscute drept organizații de reprezentare a elevilor, prin includerea lor în proiectul viitoarei Legi a învățământului preuniversitar. Aceasta menționează doar Consiliul Național al Elevilor în secțiunea referitoare la Reprezentarea elevilor.
  • Asociațiile semnatare sunt Asociația Elevilor din Constanța, Asociația Elevilor din București și Ilfov, Asociația Vâlceană a Elevilor, Asociația Elevilor din Bacău, Asociația Elevilor din Timiș, Asociația Elevilor din Maramureș, Organizația Salvați Copiii și Proiectul Cetățeni Activi pentru Servicii Publice de Calitate la Nivel Local. 

Ele invocă o “tentativă de excludere a societății civile” în noua lege și apreciază că “eliminarea asociațiilor independente de reprezentare a elevilor din prevederile legale reprezintă un motiv de îngrijorare legat de poziția Ministerului Educației raportată la organizațiile neguvernamentale”. 

Organizațiile fac referire, în mod repetat, și la un act de “cenzură” prin această excludere:

  • “neconcordanța în opinii dintre autorități și societatea civilă nu ar trebui să se traducă în cenzurarea celei din urmă”
  • “luarea unor măsuri ce nu încurajează implicarea civică a elevilor, ba chiar cenzurarea acestora, în deciziile care îi vizează în mod direct, reprezintă o hotărâre care nu se raliază la valorile democratice”
  • “Dorința Ministerului Educației de a controla și cenzura opiniile reprezentanților elevilor, de altfel critice la adresa instituției, în mod justificat, este evidentă” – Ariana Dudună, președinte al Asociației Elevilor din Constanța

În proiectul de Lege a învățământului preuniversitar, prezentat la începutul săptămânii, reprezentarea elevilor este abordată în Secțiunea 3 – Art. 104 și face referire doar la Consiliul Național al Elevilor ca organizație reprezentativă. Astfel:

„Art. 104

(1) Consiliul Național al Elevilor este partener al Ministerului Educației, cu rol consultativ în procesul decizional.

(2) Consiliul Național al Elevilor funcționează după un Regulament de organizare și funcționare, aprobat prin ordin al ministrului educației.

(3) În vederea îndeplinirii misiunii sale de reprezentare a tuturor elevilor din învățământul preuniversitar, Consiliul Național al Elevilor are în subordine consilii județene ale elevilor, constituite în fiecare județ, respectiv Consiliul Municipal al Elevilor București, constituit la nivelul municipiului București. De asemenea, la nivel școlar, se constituie consilii școlare ale elevilor în fiecare unitate de învățământ preuniversitar.

(4) Alegerile pentru funcțiile vacante din cadrul Consiliului Elevilor sunt organizate fără ingerință din partea cadrelor didactice. Influențarea sesiunilor de alegeri din cadrul Consiliului Elevilor constituie abatere disciplinară și se sancționează în conformitate cu prevederile art. 205 alin. (1) din prezenta lege.

(5) În baza principiului subsidiarității, consiliile județene ale elevilor, respectiv Consiliul Municipal al Elevilor București sunt structuri partenere ale DJIP/DMBIP. Aceeași relație de colaborare trebuie să existe și între consiliile școlare ale elevilor, elevii reprezentanți în consiliile de administrație și echipele de conducere ale unităților de învățământ preuniversitar.

(6) Ministerul Educației, respectiv unitățile de învățământ preuniversitar sprijină activitatea Consiliului Național al Elevilor și a substructurilor sale.”

Scrisoarea deschisă a Asociațiilor de elevi, integral:

Foto © Damir Đuhera | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Transferul elevilor în anul școlar 2024-2025

„S-ar ajunge la 40-50 de ore pe săptămână”, spune secretarul de stat Sorin Ion, după ce Ministerul Educației a primit peste 4.000 de propuneri, majoritatea de adăugare de ore, pentru planurile-cadru de liceu

Majoritatea celor peste 4.000 de propuneri pentru modificarea noilor planuri-cadru primite la Ministerul Educației se referă la numărul de ore pe sistemul „mai vreau o oră în plus, mai ia…
Vezi articolul

Preşedintele Iohannis a atacat la CCR prevederea din legea educației care permite rectorilor să rămână în funcție pe viață. Articolul a fost modificat de PSD și votat de toți senatorii PNL

Preşedintele Klaus Iohannis a trimis, luni, Curţii Constituţionale a României (CCR) o sesizare de neconstituţionalitate asupra Legii privind mandatul nelimitat al rectorilor. Actul normativ, care a fost trimis la promulgare…
Vezi articolul

Șefa ISJ Cluj: 100 de școli din județ vor deschide cu prezența fizică integrală zilnică, 108 școli, prin rotație. Una singură a solicitat exclusiv online. Elevii vor avea un orar fix, indiferent dacă fac ore online – pot urmări lecția și pot interveni

Un număr de 100 de școli din județul Cluj vor deschide anul școlar cu prezența fizică integrală zilnică la cursuri, iar 108 școli, prin rotație, a declarat inspectorul școlar general…
Vezi articolul

BAC 2020 – Ministerul Educației face damage control, după ce a scos obligativitatea corectării încrucișate din Ordinul cu regulile de Bacalaureat: evaluarea încrucișată între județe a lucrărilor nu este exclusă

Ministerul Educației condus interimar de Daniel Breaz acuză că în spațiul public au apărut „dezinformări” cu privire la evaluarea lucrărilor de la Bacalaureat 2020, după ce ministrul a scos cu…
Vezi articolul