Mai puține probe la Bacalaureat, eliminarea probei complementare profilului – propuse de PSD prin amendamente la legile educației

3.822 de vizualizări
Foto: © Arrowsmith2 | Dreamstime.com
O probă, în loc de două, pentru evaluarea comperențelor la limbi străine și o probă scrisă, în loc de două, dintre cele specifice profilului – acestea sunt unele dintre principalele propuneri înaintate de PSD, prin amendamente, pentru modificarea regulilor de desfășurare a Bacalaureatului, propuse în Legile educației. Totodată, prin amendamentele depuse, consultate de Edupedu.ro, PSD dorește eliminarea probei complementare profilului, în cadrul aceluiași examen de Bacalaureat.

În amendamentele depuse la proiectul Legii învățământului superior, aflat în dezbatere în Parlament, PSD propune diminuarea numărului de probe la Bacalaureat, după cum urmează:

Art. 99 (4) din proiectul de lege să se modifice astfel:

Dacă, în forma actuală a proiectului, la punctul f) sunt prevăzute două probe de evaluare a competențelor lingvistice la două limbi de circulație internațională, PSD propune o singură probă, în care este vizat nivelul de competență B2 din cadrul de referință european: “f) proba B – proba de evaluare a competențelor lingvistice la o limbă de circulație internațională, în acord cu descriptorii elaborați pe baza programelor școlare. Rezultatul evaluării se exprimă prin niveluri de competență corespunzătoare celor din Cadrul european comun de referință pentru limbi străine. Nivelul de competență vizat este echivalent nivelului B2 din Cadrul european comun de referință pentru limbi străine. Examenele cu recunoaștere internațională pentru certificarea competențelor lingvistice în limbi străine pot fi echivalate conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației.”

  • Dacă în actualul proiect proba E însemna două probe scrise, obligatorii, specifice profilului sau specializării, PSD propune o singură probă:  “i) proba E – probă scrisă, obligatorie, specifică profilului sau specializării, pe baza standardelor naționale de evaluare”.
  • În același timp, proba F, care însemna proba de evaluare a competențelor de bază complementare profilului, este înlocuită în amendamentele înaintate de PSD cu o probă de evaluare a competențelor la o disciplină “din trunchiul comun”: “j). proba F – probă scrisă pentru evaluarea competențelor de bază la una din disciplinele studiate din trunchiul comun, alta decât cea de la probele A1, A2, A3, D și E.” În același timp, PSD propune eliminarea prevederilor ce descriu desfășurarea probei complementare profilului (Art. 99 alin (6)).

În privința probelor scrise obligatorii specifice profilului, PSD dorește următoarea structură, conform amendamentelor depuse, prin care s-ar diminua numărul acestor probe:

  • “pentru filieră teoretică, profilul real, specializarea matematică-informatică: Matematică.
  • pentru filiera teoretică, profilul real, specializarea științele-naturii, o probă la alegere între Matematică/Fizică/Biologie;
  • pentru filiera teoretică, profilul umanist, specializarea științe sociale: Istorie;
  • pentru filiera teoretică, profilul umanist, specializarea filologie: Istorie;
  • pentru filiera tehnologică, o probă specifică domeniului de pregătire;
  • pentru filiera vocațională, o probă dintre disciplinele relevante pentru profilul predominant al specializării.”

Tot PSD propune modificarea sistemului de evaluare la probele de Bacalaureat, pentru a stabili condițiile minime de promovare, astfel:

  • La probele orale de limbă română / limbă maternă – cel puțin nota 5 (în locul calificativului admis)
  • La proba de limbă străină, cel puțin nivelul B2 (în locul sistemului diferențiat în cazul celor două probe prevăzute în proiectul actual)

În cazul prevederilor referitoarea la examenul de certificare a calificării pentru care pot opta absolvenții de la anumite filiere și specializări, prevederi incluse în art. 101 din proiectul Legii, PSD propune o altă modificare. Dacă în proiectul actual e prevăzut că proba practică a examenului de certificare poate fi echivalată cu proba E a examenului de Bacalaureat (una dintre probele scrise specifice profilului), amendamentul acestui partid propune eliminarea acestei posibilități.

În același timp, PSD propune eliminarea aliniatului care prevede că “(6) Obținerea certificatului care atestă nivelul 4 de  calificare, conform alin. (5), nu este condiționată de promovarea examenului național de bacalaureat.”

Citește și:
Cerințele cultelor religioase privind eliminarea principiului “diversității” din proiectele legii Educației, Religia opțională la Bac și înscrierea la ora de Religie au fost preluate de mai multe partide politice prin amendamente
Posibile discuții în Parlament azi cu reprezentanții cultelor religioase și ministrul Educației, după ce dezbaterea pe proiectele legilor Educației s-a suspendat până mâine din cauza unui amendament privind “principiul libertății de gândire și al independenței față de ideologii, dogme religioase și doctrine politice”

Foto: © Arrowsmith2 | Dreamstime.com  / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


5 comments
  1. Dictatura curriculumului ascuns este marele cancer al sistemului educațional din România.Din păcate, elevii sunt încurajați de o masă critică deloc neglijabilă a corpului profesoral. Dincolo de faptul că vor sa învețe doar la două-trei materii,au pretenții la note mari.Cresterea plafonului pentru bursele de merit ii îndeamnă la tot felul de metode pentru a trisa. Corect ar fi sa se aloce un procent maximal pentru aceste burse,nu toată lumea care are peste 9:50 sa primească.In ce ma privește, pentru a avea garanția că obtin curba lui Gauss la evaluare, dau teste cu itemi obiectivi în care strecor elemente de agilitate si atenție.Au încercat tot felul de tertipuri, sa nu vina la teste,sa puna presiune pe evaluarea orala, sa solicite referate…Miza pentru note mari nemuncite e data si de admiterea la facultățile din străinătate, unde se cere media generală. Atunci ma intreb si eu retoric, de ce doar elevii din România subminează învățatul la toate materiile,iar cei din alte țări care aplică si ei pentru facultățile cu pricina nu cauta sa fenteze sistemul educațional din propriile tari?

  2. PSD și PNL parcă guvernau împreună. Ăștia nu pot vorbi unii cu alții înainte să ia decizii unii hăis și alții cea? PSD pare că acum a sesizat că se dezbat niște legi ale educației. Amendamentele lor înseamnă să schimbăm ceva pe-aici pe-acolo, dar să rămână cum a fost. Nu că PNL ar avea cine știe ce planuri eficiente.
    E problemă mare. Toate partidele care guvernează vor să nu ne supere. Suntem proști, dar proștii lor, și e foarte bine așa cum suntem, vor să spună. Și să nu uităm să îi votăm data viitoare, că și ei au fost băieți buni.

  3. Când îți dai bacalaureatul la 50 de ani din Parlamentul României, evident că te gândești că ar fi mai bine să nu se mai dea acest examen sau să se de-a la lucru manual/ sport! Vai de copiii noștri!!

  4. Pai asta urmaresc astia de 30 de ani, poporul sa devina cat mai usor de manevrat. Vrei o gloata sa voteze doar cu tine, distruge invatamantul prin eliminarea de verificarea de competente. Si vor reusi!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

„Din lipsă de educație, unii aleg repere toxice. Cei 500.000 de urmăritori ai ai lui Cumpănașu pe TikTok reprezintă o ușă închisă în nas și o ureche care nu a vrut să asculte” – Rareș Voicu, președintele Consiliului Național al Elevilor

Aparițiile lui Alexandru Cumpănașu în mediul online nu sunt o surpriză și nici numărul mare de fani pe care acesta îl are pe platforma TikTok, spune Rareș Voicu, președintele Consiliului…
Vezi articolul