Cerințele cultelor religioase privind eliminarea principiului “diversității” din proiectele legii Educației, Religia opțională la Bac și înscrierea la ora de Religie au fost preluate de mai multe partide politice prin amendamente

4.493 de vizualizări
Patriarhul Daniel / Foto: Basilica.ro
Patriarhul Daniel / Foto: Basilica.ro
Principalele solicitări ale cultelor religioase privind eliminarea principiului “diversității” din proiectele legii educației sau a promovării “diversității” de către profesori, dar și Religia ca materie opțională la BAC, au fost preluate prin amendamente la legile Educației de mai multe partide, individual sau prin alianță, potrivit documentului cu propuneri de modificări consultat de Edupedu.ro. De exemplu, PNL împreună cu AUR doresc eliminarea principiului diversității, în timp ce PSD și AUR vor eliminarea alineatului care prevede “promovarea diversității, ca resursă de învățare, pentru a genera elevilor atitudini incluzive și tolerante”.
  • Proiectele legilor educației se află în comisia de învățământ din Camera Deputaților. Până joi, 27 aprilie, deputații vor lucra zilnic, inclusiv sâmbătă de la ora 9 dimineața la ora 9 seara pentru a dezbate cele peste 1.000 de amendamente propuse de partide. USr a depus peste 200 de amendamente, iar PSD a anunțat 790.

Mai mulți parlamentari PNL și AUR cer eliminare principiului diversității din proiectul legii învățământului Preuniversitar, așa cum au cerut cultele religioase.

Principiul apare în proiectul legii învățământului Preuniversitar la articolul 2, alineatul b): “Sistemul de învățământ preuniversitar are la bază următoarele valori: b) Diversitatea – respectarea și valorizarea diferitelor perspective culturale, etnice, identitare, a sensibilității și a empatiei, alături de întărirea și pozitivarea imaginii de sine individuale și colective”;

Grupul parlamentar PSD propune modificarea articolului prin înlocuirea sintagmei perspective “identitare”, cu perspective “religioase”, astfel:

Diversitatea – respectarea și valorizarea diferitelor perspective culturale, etnice, religioase, a sensibilității și a empatiei, alături de întărirea și pozitivarea imaginii de sine individuale și colective”.

Și la art. 224 din proiectul legii Învățământului Preuniversitar, în care se înșiră obligațiile personalului didactic de predare, la lit e), care prevede “promovarea diversității, ca resursă de învățare, pentru a genera elevilor atitudini incluzive și tolerante”, PNL propune înlocuirea cu sintagma “promovarea atitudinii incluzive şi tolerante în rândul elevilor“, iar PSD și AUR vor eliminarea completă a alineatului.

Motivația amendamentelor aduse de partide este identică cu cea a cultelor religioase din scrisoarea către liderul PSD, Marcel Ciolacu.

Mai jos, motivarea amendamentelor PSD, PNL și AUR:

Solicitarea cultelor religioase este în conformitate cu prevederile art. 29, alin. 1, 2 și 6 din Constituția României și cu principiul independenței față de orice formă de ideologie (art. 3, lit. k din proiectul Legii învățământului preuniversitar). Prevederile art. 2, alin. 1, lit. b (definiția „diversității” ca „valoare” fundamentală a învățământului preuniversitar românesc, înaintea „echității”, „excelenței”, „profesionalismului”, „respectului” și „responsabilității), coroborate cu cele ale art. 11, alin. 1 (care include „orientarea sexuală” în această „valoare fundamentală”, cu interdicția încălcării ei) și ale art. 224, lit. e (care obligă personalul didactic să promoveze diversitatea) ale proiectului de lege constituie încălcări flagrante ale dispozițiilor constituționale menționate. A transforma protecția firească a unor categorii în promovarea lor obligatorie în școli, adică în prozelitism, este inadmisibil. Pe de o parte, niciun membru al corpului didactic nu poate fi obligat să promoveze o ideologie care contravine propriilor sale convingeri, pe de altă parte, niciun părinte nu își poate vedea încălcat dreptul constituțional de a-și crește copilul potrivit propriilor convingeri și propriei conștiințe.

De altfel, „diversitatea” este doar un vehicul semantic pentru promovarea „identității de gen”, la care cadrele didactice ar fi obligate, potrivit proiectului. În aceste condiții, discriminarea constă, în realitate, în includerea acestei ideologii marginale la vârful ierarhiei de valori a unui sistem educațional, care deservește toți copiii români. Victimele acestei discriminări sunt copiii și părinții lor, în covârșitoarea lor majoritate. Impunerea „diversității” ca o paradigmă a „identității de gen” în mediul educațional românesc, cu obligația expresă pusă în sarcina personalului didactic de a promova „diversitatea”, reprezintă o îndoctrinare ideologică a elevilor din învățământul preuniversitar cu ideologia identității de gen – ceea ce încalcă pluralismul educațional edictat de Curtea Europeană a Drepturilor Omului în baza art. 9 din CEDO, raportat la art. 2 al Protocolului Nr. 1 la CEDO (extras din poziția publică, din ziua de 22 martie 2023, prin care 154 de organizații ale societății civile din țară și din străinătate – între care și asociații reprezentative ale părinților – au susținut „ca legitime solicitările formulate de cele 13 culte religioase în ziua de 13 martie 2023, în legătură cu proiectul Legii învățământului preuniversitar”).

Fragment din scrisoarea cultelor religioase către liderul PSD, Marcel Ciolacu, în care îi cer acestuia eliminarea diversității din proiectul legii educației.

Printre semnatarii scrisorii se numără Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române și liderii Bisericii Romano-Catolice, al Bisericii Române Unite cu Roma, Greco-Catolică, al Cultului Musulman.

În motivația partidelor care au adus amendamente privind definirea sau eliminarea “diversității” din proiectul de lege se mai menționează și că: “Proiectul de lege are în continuare tendințe ideologice, operând în mod militant cu evidente concepte seculariste, printre valorile propuse la baza sistemului de învățământ fiind menționată „diversitatea”. Diversitatea culturală, respectul pentru marile tradiții spirituale și morale ale altor societăți într-o lume globalizată, egalitatea între bărbat și femeie sunt bine cunoscute și asimilate deja în procesul de învățământ din România. Tocmai în spiritul respectării „diversității”, trebuie evitată uniformizarea gândirii impuse prin intermediul forței Statului, care ar anihila tocmai „diversitatea” atât de intens promovată”.

Religia la Bac

Disciplina Religie ca probă scrisă, opțională la BAC, este susținută de grupul parlamentar AUR pentru profilul umanist, specializările științe sociale și filologie.

”Art. 99, alin c) pentru profilul umanist, specializarea științe sociale, din filiera teoretică, două probe scrise, dintre care o probă obligatorie la istorie și o probă la o disciplină relevantă pentru profilul umanist, la alegere între Geografie, Religie și științe socio-umane: Logică, Psihologie, Sociologie, Economie, Filosofie;

d) pentru profilul umanist, specializarea filologie, din filiera teoretică două probe scrise, dintre care o probă obligatorie, la limba și literatura unei limbi de circulație internațională și o probă la o disciplină relevantă pentru profilul umanist, la alegere între: Istorie, Geografie, Religie sau științe socio-umane: Logică, Psihologie, Sociologie, Economie, Filosofie”.

Religia ar putea fi aleasă dintre discipline ca probă opțională și la proba F, cea de competențe complementare, cere grupul parlamentar PNL pentru ambele profiluri. AUR vrea să introducă Religia ca materie opțională la BAC doar pentru profilul real, filiera teoretică.

(6) Proba F va viza competențele de bază, după cum urmează: 

a) pentru profilul umanist, filiera teoretică, proba scrisă pentru evaluarea competențelor de bază la alegere între: matematică, fizică, chimie, biologie, religie; (grup parlamentar PNL)

b) pentru profilul real, filiera teoretică, probă scrisă pentru evaluarea competențelor de bază, la alegere, la una dintre disciplinele socio-umane studiate sau religie; (grup parlamentar PNL și AUR)”.

Înscrierea elevilor la ora de Religie

În ceea ce privește o altă cerință a cultelor religioase, aceea de a nu se schimba modalitatea de înscriere a elevilor la ora de religie, parlamentari de la PSD și AUR au depus împreună un amendament în acest sens, care preia cererea cultelor.

Amendamentul depus prevede ca cererea de înscriere la ora de religie este valabilă pe toată perioada de școlarizare în învățământul preuniversitar sau până la schimbarea opțiunii, și nu câte o cerere pe fiecare ciclu de învățământ, cum propune proiectul de lege în forma actuală.

(2) Înscrierea elevului pentru a frecventa orele de religie se face prin cererea scrisă a elevului major sau a părinților/reprezentantului legal, pentru elevul minor. Schimbarea acestei opțiuni se face tot prin cererea scrisă a elevului major sau a părinților/reprezentantului legal, pentru elevul minor. Cererea scrisă este valabilă pe toată perioada de școlarizare în învățământul preuniversitar sau până la schimbarea opțiunii. În cazul în care elevul nu frecventează orele de religie, situația școlară se încheie fără disciplina Religie. În mod similar, se procedează și pentru elevul căruia, din motive obiective, nu i s-au asigurat condițiile pentru frecventarea orelor la această disciplină. Elevului care a solicitat să nu frecventeze orele de religie i se va asigura prezența în unitatea de învățământ pe durata derulării cursurilor”.

Informații de context

Ministra Educației, Ligia Deca, spune că “nu există în lege nicio referire la ideologia de gen” și că “diversitatea” este un principiu asumat de România atât la nivel național, în legislația națională, cât și la nivel internațional.

Amintim că, după răspunsul Ligiei Deca, reprezentanții cultelor religioase au făcut presiuni politice direct la liderul PSD, Marcel Ciolacu, de a elimina “diversitatea” și “orientarea sexuală” din legile educației.

În privința religiei ca opțional pentru bacalaureat, ministrul Ligia Deca a pasat decizia către Parlament, spunând că “trebuie să ne gândim bine dacă creștem numărul probelor sau dacă excludem anumite probe pe care le avem deja”. 

Citește și:
Religia să poată fi aleasă ca disciplină de examen la Bacalaureat, solicită cultele religioase
VIDEO Replică la solicitarea bisericilor. Ligia Deca apară “diversitatea”: Nu există în lege nicio referire la ideologia de gen. Să nu uităm că motto-ul Uniunii Europene este ”Uniți în diversitate”
DOCUMENT Cultele religioase fac acum presiuni politice, direct la șeful PSD, Marcel Ciolacu, pentru eliminarea “diversității” și a “orientării sexuale” din legile educației / Solicită și ca Religia să fie disciplină opțională la Bac
Președintele PSD, Marcel Ciolacu, despre Religia ca materie opţională la Bacalaureat: Religia aduce cunoaştere, nu aduce supunere. Cu cât vom încerca să impunem progresismul, de fapt vom încuraja populismul şi extremismul
Religia ca disciplină la Bac în țările europene: în unele nu există deloc, în altele apare ca opțional, atât ca studiu al diverselor doctrine, cât și prin abordări de filosofie și istorie a religiei, religie și sexualitate, religie și știință, pluralism religios
Ora opțională de Religie – Părinții vor face o cerere la fiecare ciclu de învățământ preuniversitar, ca să-și înscrie copiii, potrivit proiectului legii Educației / Ligia Deca: Nu ne dorim în niciun fel să îngreunăm în sens birocratic viața familiilor, însă trebuie și noi să ne supunem regulilor constituționale

1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

LISTA Transportul gratuit al elevilor: Suma forfetară pe care elevii navetiști o vor primi pentru transport nu acoperă integral valoarea abonamentelor în unele județe / Cât plătește Ministerul Educației pe kilometru, în funcție de județ

Consiliile județene au aprobat tarifele per kilometru pentru a se stabili sumele forfetare pe care ar trebui să le primească elevii navetiști de la 1 februarie pentru transportul gratuit. Însă,…
Vezi articolul

Academia Română a lansat o scrisoare de protest împotriva demiterii lui Nicolae Zamfir de la conducerea Institutului Național de Fizică Nucleară: “Actul și maniera demiterii de către Ministrul Educației sunt de neînțeles”

“Actul şi maniera demiterii de către Ministrul Educației și Cercetării a Directorului General al Institutului care implementează Proiectul ELI-NP sunt de neînţeles. În plus, ele au conotații mai largi, reprezentând…
Vezi articolul