Mama unui elev de clasa a III-a: Volumul de teme primite zilnic a devenit copleșitor. Copiii petrec deja 4-5 ore la școală, iar apoi urmează alte 2-3 ore de teme. Cred că e nevoie de un echilibru

1.367 de vizualizări
ID 208257795 @ Petro | Dreamstime.com
Mama unui elev de clasa a III-a a vorbit, pentru Ziarul de Iași, despre temele pe care le primesc elevii din învățământul primar. „Copiii petrec deja 4-5 ore la școală, iar apoi urmează alte 2-3 ore de teme, ceea ce le răpește complet timpul de joacă, de odihnă sau de activități creative”, a spus aceasta.

Amintim că tema pentru acasă se stabileşte diferențiat, în funcție de nivelul de pregătire al elevilor, după cum se arată în scrisoarea metodică a Inspectoratului Școlar Județean Buzău pentru învățători. La clasele I-IV, timpul alocat rezolvării temelor pentru acasă va fi de maximum o oră. În scrisoarea metodică este citat ordinul nr. 5893/2016 privind temele pentru acasă în învățământul preuniversitar.

„Sincer, volumul de teme primite zilnic a devenit copleșitor. Copiii petrec deja 4-5 ore la școală, iar apoi urmează alte 2-3 ore de teme, ceea ce le răpește complet timpul de joacă, de odihnă sau de activități creative. Nu contest importanța exercițiului individual, dar cred că e nevoie de un echilibru. La această vârstă, învățarea ar trebui să fie și o bucurie, nu o sursă de stres”, a spus mama unui elev de clasa a III-a.

Iată ce prevede ordinul nr. 5893/2016 privind temele pentru acasă în învățământul preuniversitar:

Prin temele pentru acasă se urmăreşte „obținerea unor performanțe imediate în învățare, obținerea unor efecte pe termen lung în învățare, obținerea unor efecte în planul dezvoltării personale a elevilor şi consolidarea relației familie-şcoală”.

Tema pentru acasă se stabileşte diferențiat, în funcție de nivelul de pregătire al elevilor. Astfel, acestea pot fi: teme obligatorii pentru toți elevii (nivel mediu de dificultate), tema suplimentară, individuală şi diferențiată, fără caracter permanent (activități de recuperare/dezvoltare), tema în scopul realizării unor lucrări ample, de sinteză.

La clasa pregătitoare nu se vor da teme pentru acasă.

Timpul alocat rezolvării temelor pentru acasă va fi de maximum o oră.

De regulă, în perioada vacanțelor şcolare, nu se vor da teme pentru acasă.

Temele pentru acasă trebuie evaluate frontal, prin discutarea în clasă, a părților la care elevul a întâmpinat dificultăți sau printr-o testare.

Notarea temelor pentru acasă nu este obligatorie.

Miercuri, 5 noiembrie, la prezentarea raportului săptămânal, Daniel David a declarat că „orice profesor trebuie să înțeleagă că, dacă copiii încep să vadă temele ca un element negativ, indiferent ce teme le dai, cu toată intenția bună pe care o ai ca profesor, de fapt, vei obține efecte negative”. 

Recent, ministrul Educației și Cercetării a precizat că „ar trebui, la nivelul școlii, toată lumea să știe că temele ar trebui să fie în jur de 2 ore”. „Eu cred că elevul și-ar face cu mai mult drag o temă mai scurtă decât să-i dai nu știu câte teme pe care nu și le face sau și le face cu supărare și cu nemulțumire, și cu frustrare”, a spus acesta. Declarațiile au fost făcute într-un interviu pentru adevarul.ro.

La începutul lunii iunie, Daniel David a declarat, în cadrul unei conferințe de presă, că profesorii care dau prea multe teme „merită” să fie atenționați. Acesta a vorbit și despre sancțiuni: „aici, sancțiunile sunt cele administrative, pe care le poate lua consiliul de administrație pentru diverse alte abateri. Este, efectiv, o abatere, ca orice altă abatere de la regulamentul școlii”.

Despre temele pentru acasă

În luna aprilie, ministrul Educației și Cercetării a declarat, la prezentarea raportului săptămânal, referitor la temele elevilor, ca dirigintele să aibă grijă de coordonarea între profesori, „pentru a nu încărca, într-adevăr, mai mult decât este cazul copiii”. Acesta a afirmat că „temele n-ar trebui la nivelul învățământului primar să depășească o oră pe zi, 2 ore la gimnaziu și la învățământul liceal.”

în luna martie, ministrul Educației și Cercetării le-a transmis părinților îngrijorați că elevii primesc prea multe teme „să sesizeze dirigintele, directorul școlii”. Dacă nu primesc răspuns, să se îndrepte spre inspectorat și abia apoi la minister, a spus acesta.

Adriana Iancu, profesoară de Limba română și directoare a Școlii Gimnaziale nr. 206 din București, a declarat, pentru Prima TV, că „temele nu trebuie privite numai din perspectiva aceasta a formării, a învățării imediate”. Aceasta este de părere că temele sunt „un exercițiu, în primul rând, pentru gestionarea timpului, pentru gestionarea atenției”.

Dana Bobocea, directoarea Colegiului Național Grigore Moisil din București, a spus, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că elevii trebuie să vină să spună profesorului dacă a înțeles sau nu a înțeles ceva din temă sau din lecția predată. Dacă lucrurile sunt în neregulă, abia atunci să solicite ajutorul unui alt profesor, consideră Dana Bobocea.

Un studiu experimental condus de cercetătorul Dacian Dolean, care a explorat impactul temelor asupra elevilor de clasa a III-a, la Română și la Matematică, a întors „efecte uriașe la dezvoltarea cunoștințelor (2.58), dar și la rotunjirea numerelor naturale (0.71) și la aflarea termenului necunoscut (0.20)”, în condițiile în care „efectele medii ale programelor de intervenție educațională sunt în general pe la 0.1 dintr-o abatere standard”, a explicat acesta pentru Edupedu.ro.

Cercetătorul a declarat, într-un interviu acordat Edupedu.ro, că a derulat cercetarea pornind „de la premisa că la clasa a III-a timpul de rezolvare a temei pentru acasă nu ar trebui să depășească 40 de minute”. O altă specificitate a acestui experiment a fost implicarea părinților elevilor, care au fost sprijiniți cu ghiduri create special pentru ei să își ajute copiii cu efectuarea temelor pentru acasă.

În februarie 2023, Oana Moraru, educatoare, expert educațional și director de școală privată, a explicat de ce părinții trebuie să îi ajute pe copii la teme, în special în primele clase: “Recomand părinților, cel puțin la clasele I și a II-a, să-și dedice cât mai mult timp temelor copiilor și să se oprească din a formula în jurul lor expresii de genul: hai mai repede, să le terminăm ca să te jocihai mai repede, hai să nu le mai lăsăm pe ultima sută de metri, să scăpăm de ele”. “Felul în care privim noi învățarea se duce în sistemul copilului ca un virus”, a spus Oana Moraru în podcastul Cu capul în Nori.

Tema nu trebuie să fie o pedeapsă sau o armă. Tema trebuie să fie efectiv o posibilitate ca el (elevul – n.red) să-și consolideze acasă, să-și însușească foarte bine ceea ce a învățat la școală, să-și întipărească lucrurile acelea în minte, atât”, a precizat Florentin Gheorghe, profesor de Limba română, la Radio România Actualități.

Foto: @ Petro | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Daniel David: Orice profesor trebuie să înțeleagă că, dacă copiii încep să vadă temele ca un element negativ, cu toată intenția bună pe care o ai, vei obține efecte negative. Durata temelor este reglementată, doar că va trebui să găsim niște mecanisme prin care să putem și respecta această reglementare
Teme pentru acasă. Daniel David: Știu că este complicat să faci coordonarea profesorilor, mai ales la nivel de gimnaziu și la nivel de liceu. Sunt convins că toți începem să înțelegem că, uneori, mai puțin și mai relevant este mai bine pentru copii
Daniel David: Ar trebui, la nivelul școlii, toată lumea să știe că temele sunt în jur de 2 ore. Elevul și-ar face cu mai mult drag o temă mai scurtă decât să-i dai nu știu câte teme pe care nu și le face sau și le face cu supărare și cu nemulțumire
La clasele I-IV, timpul alocat rezolvării temelor pentru acasă va fi de maximum o oră – scrisoare metodică pentru învățători. Tema pentru acasă se stabileşte diferențiat, în funcție de nivelul de pregătire al elevilor
Profesorii care dau prea multe teme „merită” să fie atenționați, spune Daniel David. Sancțiunile sunt cele administrative, pe care le poate lua consiliul de administrație
Profesorul Flavian Georgescu: La vârstele mici e important ca elevii să nu facă nonstop doar școală, teme. Un elev trebuie să mai și alerge, să înoate, să joace fotbal cu colegii, să meargă la o piesă de teatru


7 comments
  1. Ordinul ala e vax albina. Daca se doreste cu adevarat reducerea timpului pentru teme trebuie reorganizata profund invatarea in clasa si la scoala. E nevoie de scoli moderne cu spatii care fac posibila invatarea la scoala.

    Ordinul ala zice ceva de tehnici de invatare independenta, de transfer al competentelor. E doar o mica parte din ce trebuie schimbat.

    Ca de obicei academicianul infatuat si arogant vorbeste sa se afle in treaba, fara sa schimbe nimic. Ca de obicei da vina pe profi.

  2. Teme? „Inainte” faceau elevii zeci de pagini de Gheba si Petrică si tot aveau timp sa iasa la joaca.
    Acum doua exerciții le necesita 2 ore. Asa ca…

    Fara teme, caci creierul trebuie sa se relaxeze, nu sa se antreneze!
    La naiba, dar scoala la ce mai e bună? Ca nu face decat sa streseze elevul. Fara școală, fara teme! Tik tok si tâgâdâm pâș pâș cat incape!

    1. Nordicii – fara teme , fara note – reusesc sa ajunga sa faca cercetare adevarata si sa traiasca din asta !
      La noi nici macar nu se intuieste potentialul net-ului si al AI in invatamant – suntem pe alta treapta de civilizatie!

      1. Nordicii nu fac cercetare,pentru ca au bani din petrol se duc cei educați în sistem vechi la ei și fac cercetare și ai.lor sunt bâtă,zero barat.

        1. Cooorect! La fel precum in SUA sau alte tari, nu dau 2 bani pe sistemul educational de stat, fiindca ei cumpara cercetatorii… De aceea exista de zeci de ani brain-drain ul. Doar idiotii mai cred ca scoala de stat din Vest e mai buna fecat cea de la noi.Diletantii si parerologii.

    2. Faceam niste caracterizari si comentarii de 10-15 pagini mici in biblioteca. Aveam ore de la 12-13 pana la 20 in liceu si de invatat si teme.Plecam dimineata la scoala ca sa putem ajunge la pranz ca mergeam pe jos.

  3. fara teme! kendama și net!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
meditații în perioada în care școlile au fost închise

Ministrul Educației neagă că elevii ar face meditații, pentru admiterea separată în clasa a IX-a, cu profesorii din liceul la care vor să intre: Eu cred că, atâta vreme cât subiectele sunt elaborate din programa de gimnaziu, nu putem vorbi despre meditații cu profesorii de liceu

Ministrul Educației, Ligia Deca, neagă faptul că elevii care ar putea să susțină admiterea separată la liceu ar face meditații cu profesorii din acele unități de învățământ: „Din punct de…
Vezi articolul

Studiu despre generația Alpha, care peste 4 ani intră oficial în câmpul muncii: Peste 30% dintre respondenții din România cred că vor folosi rețelele sociale la viitorul job și peste 80% vor să dezvolte o afacere proprie în paralel cu ocupația principală

Studiul cu privire la generația Alpha indică o schimbare majoră în ceea ce priveşte așteptările legate de viitorul loc de muncă: Peste o treime (37%) dintre respondenții din România cred…
Vezi articolul

Peste 3.400 de profesori necalificați pentru disciplina pe care o predau vor intra la ore în acest an școlar, anunță Ligia Deca / Ministra dă asigurări că „cineva va intra la clasă” mai ales în mediul rural, unde sunt „situații dificile” la găsirea profesorilor de științe

Sunt peste 3.400 de profesori necalificați pentru disciplina care o predau și care vor intra la ore din 11 septembrie, a anunțat ministrul Educației, Ligia Deca, la conferința de presă…
Vezi articolul