Mesaj agresiv transmis de reprezentantul Ministerului Educației, față de participanții la dezbaterea pe controversata programă de română. Daniel Georgescu îi acuză de: Insuficientă atenție, neînțelegere, confuzie, superficialitatea unor abordări în care primează preferințele personale de lectură, că au propus liste de autori sau conținuturi cu propriile creații ale expeditorilor

0 vizualizări
Daniel Georgescu și Oana Fotache Dubălaru la sediul Ministerului Educatiei și Cercetării / Captură foto: Youtube.com/MEC
Daniel Georgescu și Oana Fotache Dubălaru la sediul Ministerului Educatiei și Cercetării / Captură foto: Youtube.com/MEC
Mesaje de o agresivitate fără precedent au fost lansate de la pupitrul Ministerului Educației și Cercetării, la adresa participanților la dezbaterea publică pe controversatele proiecte de programe școlare de română. În cadrul unei declarații transmise LIVE VIDEO de Minister, eveniment care nu a fost anunțat anterior de instituție, reprezentantul Ministerului, Daniel Georgescu, și decana Facultății de Litere de la UB, Oana Fotache Dubălaru, au transmis că prezintă noua propunere de programă școlare pentru disciplina Limba și literatura română, concepută în urma dezbaterii publice.

Fără a face publice noile proiecte de programe școlare de română de-a IX-a, Daniel Georgescu, inspector și reprezentant al Ministerului care de aseară nu mai are ministru ca urmare a demisiei lui Daniel David, a anunțat că după dezbateri grupul coordonat de Oana Fotache Dubălaru lansează nu una, ci „3 propuneri de programe școlare pentru disciplina Limba și literatura română”.

Georgescu a alocat mare parte din declarația sa pentru a-i critica pe cei care au participat la dezbaterea proiectului de programă de română, persoane care au dat curs invitației Ministerului de a-și trimite opiniile cu privire la ceea ce vor învăța elevii în liceu. Oficialul nu a clarificat însă nicio acuzație care a fost adusă Ministerului cu privire la faptul că parte dintre membrii grupului care au conceput programa sunt și în comisia care a avizat-o, cu privire la opacitatea modului de lucru în comisie și cu privire la acuzațiile privind presiunea de a tăcea aduse de parte dintre profesori. Amintim că Daniel Georgescu este responsabil oficial al Ministerului Educației și Cercetării în grupul de lucru care a elaborat proiectele de programe școlare de limba și literatura română.

„Au fost mesaje însoțite și de propuneri de îmbunătățire, de opinii pertinente și argumentate, opinii constructive, chiar analize ale propunerilor de programe lansate în dezbatere publică. Le mulțumim tuturor acelora care au exprimat astfel de punct de vedere. Au fost însă și mesaje în care s-au propus liste de autori sau conținuturi cu propriile creații ale expeditorilor, au fost trimiteri la sisteme educaționale din alte țări nu întotdeauna susținute de argumente, au fost și propuneri alternative de programe școlare fără să se ia în calcul propunerea lansată în transparență. Au fost mesaje care au arătat din păcate și insuficienta atenție acordată propunerilor de programe sau neînțelegerea unor aspecte din aceste propuneri, o tendință de etichetare facilă a propunerilor sau chiar a autorilor, confuzie între programe școlare și manuale sau auxiliare, tendința de a nu accepta punctul de vedere al celuilalt, superficialitatea unor abordări în care primează preferințele personale de lectură sau confunzia între programa aceasta de Limba și literatura română și programa unor cursuri opționale, precum Lectura ca abilitate de viață”, a spus Georgescu.

„Din păcate, de asemenea, unele dintre mesaje au relevat și necunoașterea unor norme de exprimare corectă în limba română, ceea ce arată cu atât mai mult necesitatea unei altfel de abordări a studiului Limbii române în învățământul liceal, așa după cum dezbaterea publică a relevat situații de manipulare, dezinformare sau gândire critică insuficient valorificată, ceea ce constituie un argument pentru valorificarea educației media și în cadrul orelor de Limba și literatura română”, a continuat Georgescu. 

Reprezentantul Ministerului a calificat drept „nedrept” faptul că doar programa de română, al cărui responsabil este, a atras atâtea dezbateri. „Chiar dacă și alte discipline din învățământul liceal contribuie evident la profilul absolventului, programele școlare ale acestor discipline au trecut, pe nedrept am spune, prea puțin observate, cea mai mare atenție atrăgând-o propunerea de programă de la Limba și literatura română”, a afirmat Daniel Georgescu.

Amintim că Ministerul Educației și Cercetării se află în prima zi fără ministru, după ce Daniel David și-a anunțat demisia, în mijlocul puternicei controverse legate de calitatea programei de limba și literatura română pe care a pus-o în dezbatere, ca parte a efortului de înnoire curriculară așteptat de 20 de ani.

Declarațiile făcute de reprezentantul Ministerului Educației, Daniel Georgescu, în evenimentul de prezentare a noilor variante de programe școlare de română pentru liceu:
  • Transmitem de la Ministerul Educației și Cercetării prezentarea propunerii de programe școlare pentru disciplina Limba și literatura română, în urma procesului de transpareță decizională
  • În urmă cu aproximativ o lună, după cum știți, Ministerul Educației și Cercetării lansa în dezbatere publică în procesul de transparență decizională programele școlare aferente disciplinelor din învățământul liceal, conform planurilor-cadru aprobate prin Ordinul de ministru nr. 4.350 din acest an. 
  • Propunerile de programe școlare la Limba și literatura română au atras cele mai multe reacții, au suscitat cel mai mare interes. 
  • Chiar dacă și alte discipline din învățământul liceal contribuie evident la profilul absolventului, programele școlare ale acestor discipline au trecut, pe nedrept am spune, prea puțin observate, cea mai mare atenție atrăgând-o propunerea de programă de la Limba și literatura română.
  • Evident, așa cum am afirmat și la precedenta prezentare din noiembrie, dezbaterile civilizate și bazate pe argumente menite să optimizeze rolul disciplinei Limba și literatura română sunt bine-venite. Din acest punct de vedere, este categoric un câștig pentru disciplină, pentru evoluția acesteia și pentru înțelegerea rolului pe care îl are. 
  • În perioada alocată consultării publice, prin raportare la propunerile de programe la Limba și literatura română, au fost transmite la Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare și la Ministerul Educației și Cercetării numeroase mesaje de la persoane fizice, grupuri și entități, de la profesori din învățământul preuniversitar și cel universitar. Au fost opinii critice, dar și apreciative, au fost propuneri raportate la întreaga programă sau doar la anumite componente ale acesteia. De multe ori, din păcate, accentul a fost pus pe conținuturi, în detrimentul altor aspecte precum competențele și activitățile de învățare.
  • Au fost mesaje însoțite și de propuneri de îmbunătățire, de opinii pertinente și argumentate, opinii constructive, chiar analize ale propunerilor de programe lansate în dezbatere publică. Le mulțumim tuturor acelora care au exprimat astfel de punct de vedere. 
  • Au fost însă și mesaje în care s-au propus liste de autori sau conținuturi cu propriile creații ale expeditorilor, au fost trimiteri la sisteme educaționale din alte țări nu întotdeauna susținute de argumente, au fost și propuneri alternative de programe școlare fără să se ia în calcul propunerea lansată în transparență. Au fost mesaje care au arătat din păcate și insuficienta atenție acordată propunerilor de programe sau neînțelegerea unor aspecte din aceste propuneri, o tendință de etichetare facilă a propunerilor sau chiar a autorilor, confuzie între programe școlare și manuale sau auxiliare, tendința de a nu accepta punctul de vedere al celuilalt, superficialitatea unor abordări în care primează preferințele personale de lectură sau confunzia între programa aceasta de Limba și literatura română și programa unor cursuri opționale, precum Lectura ca abilitate de viață. 
  • Din păcate, de asemenea, unele dintre mesaje au relevat și necunoașterea unor norme de exprimare corectă în limba română, ceea ce arată cu atât mai mult necesitatea unei altfel de abordări a studiului Limbii române în învățământul liceal, așa după cum dezbaterea publică a relevat situații de manipulare, dezinformare sau gândire critică insuficient valorificată, ceea ce constituie un argument pentru valorificarea educației media și în cadrul orelor de Limba și literatura română. 
  • Grupul de lucru care a elaborat propunerile de programe școlare a luat cunoștință de mesajele la care am făcut referire, aceste mesaje au fost analizate individual, în subgrupuri și în plen, discutându-se oportunitatea integrării în programele școlare la diverse niveluri a unora dintre aspecte și, așa după cum am precizat de la început, având în prim-plan interesul de a îmbunătăți programa școlară. Am menționat faptul că aceste propuneri de programe școlare au stârnit foarte multe interese și au stârnit interes, astfel încât e de așteptat să se ajungă la o variantă de programe școlare cât mai adecvată. 
  • Grupul de lucru a considerat potrivit să propună în ajutorul colegilor noștri cadre didactice din învățământul preuniversitar să înainteze 3 propuneri de programe școlare pentru disciplina Limba și literatura română:
  • o propunere pentru Trunchiul Comun care să se aplice la filiera Teoretică, profil Real, toate specializările; la filiera Tehnologică toate profilurile, toate calificările profesionale; la filiera Vocațională, profilurile artistic, militar, pedagogic, sportiv și teologic, de asemenea toate specializările
  • cea de-a doua propunere este pentru Trunchi Comun și Curriculum de Specialitate care se va aplica la Filiera Teoretică, profil Umanist, specializarea Filologie, acolo unde în planul-cadru sunt prevăzute 3 ore în trunchiul comun și 2 ore curriculum de specialitate
  • cea de-a treia propunere este pentru Trunchi Comun și Curriculum de Specialitate la filiera Teoretic, profil Umanist, specializarea Științe Sociale, acolo unde conform planurilor-cadru există 3 ore în trunchiul comun și o oră curriculum de specialitate în clasa a IX-a. 
Citește și:
UPDATE „Programa Fotache 2” de limba română pentru liceu a fost prezentată de reprezentanți ai Ministerului Educației, fără niciun anunț anterior / Varianta revizuită conține abordări și în funcție de teme, forme literare, contexte / Folosirea IA este introdusă printre competențele de dezvoltat la elevii de clasa a IX-a


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Transferul elevilor de clasa a IX-a se face în timpul anului școlar, în vacanțele școlare, doar în situații medicale deosebite, potrivit regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ. Care sunt situațiile speciale

Elevii de clasa a IX-a se pot transfera în timpul anului școlar, în vacanțele școlare, dacă media lor de admitere este cel puțin egală cu media ultimului admis la specializarea…
Vezi articolul