Ministrul Educației ar putea încălca Legea învățământului preuniversitar. Regulamentul pentru portofoliul educațional ar urma să fie gata până pe 31 august 2025, deși legea prevede că portofoliul este obligatoriu pentru copiii care intră în grupa mijlocie și în clasa pregătitoare, în anul școlar 2024-2025

13.523 de vizualizări
Foto: Alex Micsik/Agerpres Foto
Formatul portofoliului educațional și modalitatea de funcționare a acestuia ar urma să fie gata până la data de 31 august 2025, potrivit potrivit ordinului nr. 3.069 din 15 ianuarie 2024, document publicat în Monitorul Oficial. Inițial, regulamentul pentru portofoliul educațional ar fi trebuit aprobat până pe 1 februarie 2024. De precizat este că Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 stabilește că portofoliul educațional este obligatoriu, din anul școlar 2024-2025, pentru copiii care intră în grupa mijlocie și pentru elevii din clasa pregătitoare.

Ordinul publicat în Monitorul Oficial modifică anexele nr. 1 și 2 la Ordinul ministrului educației nr. 6.072/2023 privind aprobarea unor măsuri tranzitorii aplicabile la nivelul sistemului național de învățământ preuniversitar și superior. Documentul este semnat la Ligia Deca, ministrul Educației.

Concret, ordinul ministrului educației privind aprobarea metodologiei pentru stabilirea formatului portofoliului educațional și modalitatea de funcționare a acestuia ar trebuie să fie gata până pe 31 august 2025.

Foto: Captură ordin nr. 3.069 din 15 ianuarie 2024

Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 prevede că portofoliul educațional este obligatoriu începând cu generația de preșcolari care intră în grupa mijlocie și generația de elevi din clasa pregătitoare, în anul școlar 2024-2025. Tot în lege apare că „formatul portofoliului educațional, modalitatea de înscriere a datelor și alte detalii sunt cuprinse în metodologia specifică aprobată prin ordin al ministrului educației în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi.”

Ce este portofoliul educațional

Articolul 98 – (1) Portofoliul educațional cuprinde documente relevante pentru rezultatele învățării elevilor: certificări care prezintă rezultate la disciplinele de studiu, pe ani de studiu/niveluri de școlarizare, rezultate la evaluările naționale și recomandări de recuperare a pierderilor de învățare, produse sau rezultate ale activităților desfășurate, diplome, certificate sau alte înscrisuri obținute în urma evaluării competențelor dobândite în diferite contexte, formale, nonformale și informale.

(2) Portofoliul educațional se utilizează începând cu debutul învățământului obligatoriu și este utilizat pe tot parcursul învățământului preuniversitar. Informații din portofoliul educațional pot fi utilizate pentru identificarea decalajelor educaționale și fundamentarea intervențiilor de sprijin.

(3) La finalizarea învățământului gimnazial și liceal, profesorul consilier școlar și dirigintele au obligația să emită câte o recomandare de încadrare într-o formă de învățământ de nivel superior, având caracter de orientare școlară pentru fiecare elev în parte. În cazul absolvenților de învățământ liceal se poate realiza și o recomandare sub forma unei orientări vocaționale de încadrare pe piața forței de muncă. Recomandările sunt consultative și sunt emise în baza metodologiei specifice și sunt incluse în portofoliul educațional.

(4) După finalizarea învățământului obligatoriu, portofoliul educațional poate fi completat cu rezultate ale activităților de învățare pe tot parcursul vieții.

(5) Portofoliul educațional este obligatoriu începând cu generația de preșcolari care intră în grupa mijlocie și generația de elevi din clasa pregătitoare, în anul școlar 2024-2025. Formatul portofoliului educațional, modalitatea de înscriere a datelor și alte detalii sunt cuprinse în metodologia specifică aprobată prin ordin al ministrului educației în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi.

(6) Rezultatele activităților desfășurate în cadrul unităților de educație extrașcolară sunt cuprinse în portofoliul educațional.”

Articolul 99 – „(3) În situația în care elevul urmează învățământul gimnazial în altă unitate de învățământ, unitatea de învățământ de proveniență transmite rapoartele descriptive de evaluare și planurile individualizate de învățare, părți componente ale portofoliului educațional, unității de învățământ la care elevul urmează învățământul gimnazial.

(5) Rezultatele evaluărilor de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a sunt utilizate pentru elaborarea planurilor individualizate de învățare ale elevilor și sunt trecute în portofoliul educațional al elevului.”

Articolul 100 – „(1) Absolvenții învățământului gimnazial dobândesc diploma de absolvire și foaia matricolă, parte a portofoliului educațional.”

Articolul 133 – „(3) În termen de 36 de luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, portofoliul educațional va fi realizat și în format digital integrat, ca parte a Sistemului integrat de management al școlarității, administrat de Ministerul Educației prin intermediul UESMATD.” (Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 a intrat în vigoare pe 3 septembrie 2023)

Citește și:
Dreptul elevilor la planuri individualizate de învățare, realizate de profesorii de la clasă, printre propunerile Consiliului Național al Elevilor pentru Statutul elevului
februarie 2023 – Profesorii ar putea realiza planuri de învățare pentru fiecare elev, în funcție de rezultatele evaluărilor și de interacțiunea cu elevii și părinții, potrivit proiectului Legii învățământului preuniversitar / Planurile individualizate fac parte din portofoliul educațional obligatoriu
aprilie 2022 – BREAKING Conținutul portofoliului educațional al elevului, transpus în Regulamentul actelor de studii, din Legea Educației – proiect de ordin / Cuprinde toate diplomele, certificatele sau alte înscrisuri obținute de către elevi în contexte de învățare formale, non-formale şi informale
noiembrie 2021 – Înlocuirea completă a tezelor cu portofoliul educațional al elevului, pilotată într-un program al Ministerului Educației de o școală gimnazială din județul Călărași

5 comments
  1. Luând în considerare atât partea letrica dar și cea digitala la care se pot adăuga drepturile elevilor( exceptând sarcinile și îndatoririle datorita carora, orice cetățean al țării beneficiază de dreoturi) cred că undeva in jurul a 24,3 kg unde ( ,3) reprezintă digitalul.
    Interesantă totuși propunerea ministerului ca profesorul să poată crea portofoliu ptr fiecare elev în parte, în funcție de performanțe!!!

  2. Pe vremuri era o vorbă că unde-i lege, nu-i tocmeală! Acum legea s-a schimbat unde-i lege, e tocmeală! Felicitări pentru realizări d-nei ministru!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Numărul adolescenţilor cu tulburări din sfera emoţională s-a triplat după pandemie, la Spitalul Obregia. Psihiatru: Trebuie să învățăm să gestionăm emoțiile puternice, iar psiho-educația o pot face părinții și cadrele didactice

Florina Rad, medic primar în psihiatrie pediatrică la Spitalul Obregia din Capitală, a declarat într-un interviu citat de G4Media.ro că după pandemie procentul adolescenţilor diagnosticaţi cu tulburări din sfera emoţională…
Vezi articolul

România trebuie să își depășească condiția de “analfabet funcțional”, scrisoare deschisă a 14 organizații, în marja debutului aderării la OCDE, care cer renunțarea la orice intenție de a modifica ARACIP

„Dacă Guvernul României va aproba noua Hotărâre de Guvern privind organizarea ARACIP în forma promovată de Ministerul Educației (și care a avut ca termen de avizare 25 ianuarie 2022), executivul…
Vezi articolul

Ioan Aurel Pop, președintele Academiei Române, despre legile educației promovate de ministrul Educației: Nu aduc o perspectivă clară de îmbunătățire / Se află într-o fundătură

Preşedintele Academiei Române, Ioan-Aurel Pop, a afirmat, miercuri, că proiectele de lege ale învăţământului nu aduc vreo „perspectivă clară” de îmbunătăţire a domeniului, propunerile avansate aflându-se „într-o fundătură”, potrivit G4Media.ro,…
Vezi articolul

Suma forfetară pentru naveta elevilor nu e exceptată de la calculul veniturilor pentru familiile sărace care au nevoie de ajutoare sociale / Amendament depus în Parlament pentru corectarea situației, în urma intervenției Avocatului Poporului, la apelul Asociației Elevilor din Constanța

Suma forfetară primită pentru cheltuielile de transport de elevii care fac naveta nu este exceptată de la calculul venitului minim garantat, ceea ce înseamnă că beneficiile sociale pe care le…
Vezi articolul