Ministerul Educaţiei clarifică declaraţiile ministrului Andronescu: nu se intenționează organizarea unor clase separate, ci creșterea numărului profesorilor de sprijin și al consilierilor școlari

2.211 vizualizări
meditații în perioada în care școlile au fost închise
Foto: Pexels.com
Ministerul Educaţiei a trimis Edupedu.ro câteva precizări în cazul declaraţiilor făcute de ministrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu, din care se înţelegea că ar vrea organizarea elevilor cu cerinţe speciale din şcolile de masă în grupuri, cărora să le fie alocate profesori de sprijin. Ministerul transmite că este exact invers: se urmărește integrarea copiilor cu dificultăți de învățare în unitățile de învățământ de masă și dezvoltarea serviciilor de sprijin educațional prin creșterea numărului profesorilor de sprijin și a consilierilor școlari.

Iată precizările Ministerului Educației Naționale cu privire la integrarea copiilor cu nevoi speciale în sistemul învățământului public de masă

„Având în vedere informațiile apărute în spațiul public, cu privire la copiii cu dificultăți de învățare, MEN face următoarele precizări, menite să sublinieze, cu claritate, poziția ministrului educației naționale:

  • ​​În baza Legii nr. 221/2010, precum și a Strategiei naționale „O societate fără bariere pentru persoanele cu dizabilități” – 2016-2020, România s-a angajat să mobilizeze resursele necesare pentru eliminarea barierelor, astfel încât nicio persoană cu nevoi speciale să nu fie discriminată, marginalizată, exclusă sau abuzată, iar alegerile și aspirațiile acesteia să fie respectate și sprijinite.
  • În domeniul educației, cadrul strategic este completat cu strategiile sectoriale care prevăd, de asemenea, măsuri care să conducă la creșterea accesului la o educație de calitate pentru toți copiii, prin adaptări curriculare în concordanță cu nevoile acestora, precum și prin acordarea de sprijin educațional și material.
  • Ministerul Educației Naționale urmărește integrarea copiilor cu dificultăți de învățare în unitățile de învățământ de masă și dezvoltarea serviciilor de sprijin educațional prin creșterea numărului profesorilor de sprijin și a consilierilor școlari – cu suportul cărora se realizează terapiile necesare, precum și prin formarea cadrelor didactice care predau în clasele unde sunt integrați individual copii cu nevoi speciale.
  • Declarațiile ministrului educației naționale, pe tema mai sus-menționată, au făcut referire întocmai la această necesitate, de a aloca suplimentar profesori de sprijin copiilor cu dificultăți de învățare.
  • Precizăm că nu se intenționează organizarea unor clase separate, numai cu elevi cu cerințe educaționale speciale.
  • De altfel, în perioada 2001 – 2003, pe durata mandatului ministrului Ecaterina Andronescu, aproximativ 30.000 de elevi cu nevoi speciale au fost integrați în unitățile de învățământ de masă, prin transferul de la unitățile de învățământ special.”

Precizările vin după ce Ministrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu, a dat o declaraţie  controversată la Digi24:

  • „Noi acum îi avem pe cei cu dificultăţi de învăţare, să îi numim aşa generic, împărţiţi în două categorii. Pe unii îi trimitem în şcolile speciale, iar alţii sunt în şcolile normale, integraţi în clasele normale. Acolo, din păcate, într-o foarte mică măsură reuşim să asigurăm profesori de sprijin pentru copiii integraţi în clasele normale şi atunci creăm dificultăţi la profesori. Şi mă gândeam dacă nu am putea să îi împărţim mai mulţi într-un loc şi să punem profesori de sprijin acolo. Adică aş vrea: ca şi lor, celor integraţi în şcolile de masă, să le putem asigura profesori de sprijin”.

Ministrul a revenit apoi explicând că a vrut să spună cu totul altceva. Iată ce a declarat Ecaterina Andronescu pentru Hotnews.ro:

  • ”Nu! Cum să vreau segregare? Eu am fost ministrul care pentru prima dată, în perioada 2001-2003, am integrat în școlile de masă, prin trecere de la școlile speciale, circa 30.000 de copii cu dificultăți de învățare! Am spus că dacă în clasele de masă sunt doi-trei copii cu dificultăți de învățare poate reușim să le dăm și un profesor de sprijin”.
Potrivit Ordinului MENCS nr. 6134/2016 privind interzicerea segregării şcolare în unităţile de învăţământ preuniversitar, publicat in Monitorul Oficial nr 27 din 10 ianuarie 2017, segregarea de acest tip este interzisă.

Segregarea este o formă gravă de discriminare şi are drept consecinţă accesul inegal al copiilor la o educaţie de calitate, încălcarea exercitării în condiţii de egalitate a dreptului la educaţie, precum şi a demnităţii umane, arată respectivul act normativ.


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

EXCLUSIV Camelia Gavrilă: BAC-ul de tip grilă trebuie mai întâi pilotat. Ce vrea să facă ministrul propus de Viorica Dăncilă, dacă ajunge la Educație

Introducerea grilelor la Bacalaureat ar trebui mai întâi simulată, iar elevii de clasa a XII-a să susțină vara viitoare un examen neschimbat, susține pentru Edupedu.ro Camelia Gavrilă, șefa Departamentului Educație…
Vezi articolul

Bogdan Aldea, elev în clasa a XI-a la Liceul Tehnologic Auto Câmpulung, desemnat cel mai bun tânăr mecanic din România într-o competiție cu 600 de elevi din 89 de școli / Profesoara Daniela Măriuței: Ar trebui să existe o mai mare colaborare între școli, autorități locale, mediul de afaceri și universități pentru a oferi elevilor programe relevante și actualizate

Câștigătorul competiției Young Car Mechanic România, aflată la ediția a treia, este un tânăr de 18 ani din Câmpulung – Bogdan Aldea. Elev la Liceul Tehnologic Auto Câmpulung, în vârstă…
Vezi articolul

VIDEO Metode prin care copiii și adolescenții se pot proteja de abuzurile online – prezentate în clipuri „realizate cu ajutorul inteligenței artificiale”, ce vor fi promovate în toate școlile și liceele din România – parteneriat World Vision – Ministerul Educației

Felul cum acționează abuzatorii online, în diverse tipuri de acțiuni împotriva minorilor, precum și felul cum aceștia din urmă pot obține sprijin și pot reclama asemenea fapte fac obiectul mai…
Vezi articolul
Daniel Funeriu

Daniel Funeriu, despre depolitizarea inspectoratelor școlare prin concurs: „Discuția e greșită cap-coadă pentru că operează cu concepte aplicabile doar în rai. Soluția corectă în practică, dar nepopulară, este politizarea conducerii inspectoratelor”

„Orice „depolitizare” faci azi, puterea de mâine poate să politizeze la loc. Credeți că PSD se împiedică de așa ceva? Cu o conducere politizată a inspectoratelor oamenii știu clar cine…
Vezi articolul

Sorin Cîmpeanu susține că nu este nicio scădere a numărului de elevi care iau bursă de merit, după ridicarea la 9.50 a mediei minime, dar compară datele estimate pentru acest an cu cele din 2020, evitând să spună câte burse de merit au fost date în 2021: „Unde este «tăierea» numărului de beneficiari ai burselor de merit?”

Ministrul Educației reacționează la o zi după ce a publicat în Monitorul Oficial ordinul prin care a decis ca bursele de merit să se acorde din semestrul II al acestui…
Vezi articolul