Ministerul Educației despre decizia CCR ce împiedică analiza tezei de doctorat a ministrului Lucian Bode: CNATDCU sau Ministerul Educației nu au competența de a reevalua fondul științific al tezei de doctorat / Instituția spune că Ligia Deca a participat la ședința CNATDCU de joi la invitația președintelui interimar Mircea Dumitru

1.442 de vizualizări
Foto: gov.ro
“CNATDCU sau Ministerul Educației nu au competența de a reevalua fondul științific al tezei de doctorat elaborate”, arată Ministerul Educației într-un comunicat în care expune perspectiva direcției juridice asupra deciziei CCR din iunie cu privire la verificarea tezelor de doctorat. Punctul de vedere este făcut public în contextul în care ministrul Ligia Deca, însoțită de secretarul de stat Gigel Paraschiv, a participat ieri la ședința CNATDCU, în urma căreia președintele interimar al acestui for, Mircea Dumitru, a anunțat că nu mai este analizată teza de doctorat a ministrului Lucian Bode.

În comunicat, ministerul precizează că Ligia Deca a participat la ședință la invitația lui Mircea Dumitru.

Joi, Consiliul Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare (CNATDCU), instituția care a primit două sesizări de plagiat în teza de doctorat pe numele ministrului de Interne, Lucian Bode, a anunțat prin președintele interimar că nu a început analiza tezei reclamate. Mircea Dumitru a spus, într-o declarație pentru Edupedu.ro, că Ligia Deca și secretarul de stat pentru învățământ superior, Gigel Paraschiv, au venit la ședința Consiliului General al forului, unde au vorbit despre cum „ministerul, direcția juridică, spun că nu putem face doar o analiză etică, pentru că orice analiză duce către un astfel de act administrativ care solicită și anumite sancțiuni, cum ar fi revocare a titlului de doctor și așa mai departe. Deocamdată ne aflăm în această situație în care, prin decizia Curții Constituționale, nu avem cum să mai discutăm tezele de doctorat care sunt mai vechi de un an”.

În comunicatul de vineri, pe marginea ședinței CNATDCU, Ministerul Educației prezintă modul cum Direcția Juridică înțelege decizia CCR din iunie și de ce aceasta nu permite verificarea tezei de doctorat, fără a face trimitere directă la cazul Bode.

Instituția susține că va coopera cu CNATDCU pentru a “găsi soluțiile potrivite care să respecte regulile constituționale” în “noua paradigmă de gândire” cu privire la încălcarea normelor de etică. Iar comunicatul insistă:

  • “Curtea Constituțională a stabilit că, indiferent de interpretările ce se pot aduce unui text, atunci când aceasta a hotărât că numai o anumită interpretare este conformă cu Constituția, atât instanțele, cât și organele administrative trebuie să se conformeze deciziei și să o aplice ca atare.”

Precizarea din comunicat referitoare la participarea la ședința CNATDCU în urma unei invitații făcute de Mircea Dumitru vine în contextul în care, vineri, senatorul USR Ștefan Pălărie a acuzat-o pe Ligia Deca, ministrul Educației, că aplică metode similare celor folosite de foștii miniștri Cîmpeanu sau Iordache, pentru a împiedica verificarea unor colegi de guvern: “Cum să te duci tu, ministru, să te folosești de poziția ta de ministru al educației, ca să blochezi să nu fie analizată teza de doctorat a unui coleg în Guvern și partid? Invocând motive și chichițe procedurale, exact pe metoda Cîmpeanu sau Iordache în trecutul nu chiar îndepărtat”, spune Pălărie.

Comunicatul integral:

“În data de 10 noiembrie 2022, a avut loc prima ședință a Consiliului General al Consiliului Național pentru Atestarea Titlurilor Didactice și Certificatelor Universitare (CNATDCU) de la preluarea mandatului de către noul Ministru al Educației. În acest context, la invitația președintelui interimar CNATDCU, domnul Mircea Dumitru, la ședință, a participat și doamna Ligia Deca, ministru al Educației, însoțită de domnul Gigel Paraschiv, Secretar de Stat și de reprezentanții Direcției Generale Juridică și Control.

Pe agenda discuțiilor, s-au aflat, printre altele, efectele Deciziei CCR nr. 364/08.06.2022, problema justiției constatative, aspecte organizatorice specifice activității CNATDCU etc.

În cadrul întâlnirii, Direcția Generală Juridică și Control a Ministerului Educației a explicat implicațiile Deciziei CCR nr. 364/08.06.2022, după cum urmează:

a) titlul de doctor poate fi retras pentru nerespectarea standardelor de calitate sau de etică profesională doar dacă nu a intrat în circuitul civil și nu a produs efecte juridice;

b) titlul de doctor poate fi anulat la cererea Ministerului Educației, în calitate de autoritate emitentă a ordinului de ministru, în temeiul art. 1, alin. (6) din Legea nr.554/2004, cu modificările și completările ulterioare, cu respectarea termenului de 1 an de la data emiterii actului pentru introducerea acțiunii în anulare;

c) CNATDCU sau Ministerul Educației nu au competența de a reevalua fondul științific al tezei de doctorat elaborate, controlul de legalitate făcând referire la aspecte ce țin de legalitatea desfășurării procedurii de conferire/ atribuire în vigoare, la momentul acordării titlului.

Curtea Constituțională a stabilit că, indiferent de interpretările ce se pot aduce unui text, atunci când aceasta a hotărât că numai o anumită interpretare este conformă cu Constituția, atât instanțele, cât și organele administrative trebuie să se conformeze deciziei și să o aplice ca atare. În acest context, activitatea CNATDCU se poate derula doar cu respecatarea Deciziei CCR nr. 364/08.06.2022. De aceea, Ministerul Educației și CNATDCU vor coopera pentru a găsi soluțiile potrivite care să respecte regulile constituționale și legale și, în același timp, pentru a construi o nouă paradigmă de gândire a sistemului de analiză și verificare a încălcării normelor de etică, principiu ce stă la baza legislației învățământului superior.

Împreună putem asigura respectarea Constituției și a legilor acestui stat. Suntem parte a aceleiași proceduri legale și, deși avem responsabilități partajate, ne rămâne obligația respectării principiului legalității, ca temei al statului de drept. Pentru a sprijini activitatea CNATDCU, în cadrul ședinței, am discutat și despre nevoile Consiliului, menite să eficientizeze și să faciliteze activitatea membrilor săi.

Expertiza CNATDCU este esențială pentru a identifica soluțiile care să conducă la respectarea legii și la realizarea obiectivului strategic de asigurare a unui cadru de integritate și eficiență pentru studiile doctorale, iar conducerea Ministerului Educației se bazează pe sprijinul CNATDCU în acest proces. Ce ne unește pe toți este că ne dorim să fim parte a soluției pentru atingerea unui obiectiv comun: asigurarea unui mediu academic bazat pe integritate și calitate.

Considerăm că trebuie să construim o nouă paradigmă de gândire a sistemului de analiză și de verificare a încălcării normelor de etică, iar noile legi ale educației reprezintă cel mai bun prilej în acest sens”.

Citește și:
EXCLUSIV. CNATDCU nu analizează teza de doctorat a ministrului Bode, anunță președintele interimar. Mircea Dumitru, după participarea Ligiei Deca la ședința de azi a CNATDCU: Ministerul invocă o decizie a Curții Constituționale / Dacă noi propunem și putem propune o comisie de analiză, ministerul se opune spunând că nu putem
Ștefan Pălărie, senator USR, o acuză pe Ligia Deca de tehnici similare celor aplicate de Iordache și Cîmpeanu, acum pentru a bloca CNATDCU să analizeze doctoratul lui Lucian Bode: Cum să te duci tu, ministru, să ceri fățiș CNATDCU să nu își facă exact treaba pentru care există? Este șocant

1 comment
  1. O să fiți sancționați pt astfel de abuzuri!! Iohanis și PNL sunt vinovați, ei au numit asemenea nulități la ministerul învățământului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Studiile cu frecvență redusă de la Universitatea Maritimă, acceptate de autoritatea ce asigură calitatea în învățământul superior, ARACIS, nu îndeplinesc o condiție-cheie pentru formarea profesioniștilor din domeniul maritim, susține Autoritatea Navală Română în cazul absolvenților rămași fără brevete

Condițiile impuse printr-o convenție internațională pentru educația și formarea profesioniștilor din domeniul maritim nu sunt îndeplinite de studiile la forma de învățământ cu frecvență redusă de la Universitatea Maritimă din…
Vezi articolul