Ministerul Educației începe alegerea viitorilor membri CNATDCU, instituție lăsată prin Legea Deca-Iohannis fără rolul principal în analiza plagiatelor și transformată în Comisie coordonată ministerial / Selecția membrilor pentru mandatul 2024-2028 are loc în pline dispute privind standardele minimale pentru titluri academice

5.250 de vizualizări
Foto: Pexels.com
Ministerul Educației a lansat, luni, procedurile pentru desemnarea membrilor viitoarei Comisii Naționale de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare – fostul CNATDCU transformat, prin Legea învățământului superior din 2023, din Consiliu autonom în Comisie coordonată de Minister. În următorul mandat (2024-2028), componența CNATDCU va cuprinde un reprezentant nominalizat de federațiile studențești, respectiv un reprezentant al sindicatelor din învățământul superior de stat.

Prin „apelul de candidaturi în vederea ocupării pozițiilor de membru CNATDCU”, sunt așteptate candidaturi pentru poziția de membru al comitetului de selecție al membrilor CNATDCU, precum și pentru cea de membru în comisiile CNATDCU, aplicații ce trebuie depuse pe platforma brainmap.ro. Calendarul de depunere a candidaturilor:

  • pentru calitatea de membru în comitetele de selecție: în perioada 15.04.2024 (ora 08:00) – 28.04.2024 (ora 23:59). 
  • pentru calitatea de membru în comisiile CNATDCU: în perioada 15.04.2024 (ora 08:00) – 15.05.2024 (ora 23:59). 

Prevederile privind alegerea membrilor CNATDCU, incluse în Legea învățământului superior 199/2023:

  • Art. 157: (1) Selecția membrilor se realizează în baza recomandărilor unui comitet de selecție pentru fiecare comisie de specialitate a CNATDCU, constituit prin ordin al ministrului educației din câte 3-5 persoane, inclusiv cu afilieri instituționale în afara României, la propunerea unor organizații și/sau organisme reprezentative pentru învățământul superior și cercetarea științifică din România.
  • (2) Instituțiile de învățământ superior și Academia Română pot face propuneri de membri în CNATDCU. Pentru a fi luate în considerare, propunerile trebuie asumate prin completarea unor aplicații individuale de către persoanele vizate.
  • (3) Comitetele de selecție, a căror componență va fi făcută publică, analizează aplicațiile pentru calitatea de membru, încărcate pe platforma brainmap.ro, administrată de UEFISCDI, și înaintează Ministerului Educației lista cuprinzând propunerile pentru componența structurilor CNATDCU.
  • (4) Propunerile comitetelor de selecție sunt supuse consultării publice timp de 30 de zile.
  • (5) După finalizarea termenului de consultare publică, din listele de propuneri întocmite de către comitetele de selecție, se numesc membrii consiliului general și ai comisiilor de specialitate ale CNATDCU, prin ordin al ministrului educației.
  • (6) Nu pot face parte din CNATDCU demnitari și membri ai structurilor de conducere ale partidelor politice, la toate nivelurile.
  • (7) Prin ordin al ministrului educației, componența comisiilor de specialitate și a consiliului CNATDCU poate fi modificată în cazul apariției situațiilor de incompatibilitate, al unor demisii sau al absenței pe o perioadă mai mare de 6 luni, acordându-se prioritate nominalizărilor din lista de propuneri din etapa de selecție.

Ministerul Educației notează, în apelul său, că va publica lista celor înscriși pentru comitetele de selecție pe 28 aprilie, iar după finalizarea dezbaterii publice va fi emis ordinul de ministru cu componența acestora. Ulterior, aceste comitete vor analiza candidaturile persoanelor înscrise pentru a face parte din comisii, iar lista finală va fi aprobată tot prin ordin de ministru.

Anunțul Ministerului listează și atribuțiile principale ale CNATDCU, potrivit noii legislații, pe primul loc fiind menționată „propunerea unor standarde minimale naționale pentru conferirea titlurilor didactice de conferențiar și profesor, a atestatului de abilitare și a diplomei de doctor”. Amintim că aceste propuneri au fost elaborate deja de CNATDCU, în versiunea sa de până acum (Consiliu), iar ele au produs o serie de critici ce au determinat prelungirea consultărilor publice. Inclusiv luni, 15 aprilie, o astfel de luare de poziție s-a făcut auzită din partea Facultății de Administrație și Management Public – ASE București.

Alte atribuții CNATDCU, în noua formulă, menționate de minister:

  • ”analizarea procedurilor de acordare a atestatului de abilitare și a diplomei de doctor;
  • verificarea respectării standardelor minimale și a procedurilor administrative în cazul concursurilor pentru ocuparea posturilor didactice și de cercetare, precum și a acordării atestatului de abilitare;
  • pronunțarea asupra contestațiilor formulate împotriva hotărârilor comisiilor de etică universitară;
  • înaintarea unor propuneri către ministrul educației privind aplicarea sancțiunilor pentru abaterile de la normele de etică și deontologie universitară;
  • elaborarea unui raport anual înaintat Ministerului Educației privind activitatea desfășurată și propunerile de măsuri de îmbunătățire.”

Amintim că, prin noua Lege, CNATDCU devine un for secundar în analiza abaterilor de la etică de tipul tezelor de doctorat plagiate, activitatea în acest sens a actualului Consiliu fiind blocată din 2022, printr-o decizie a Curții Constituționale.

Cerințele minimale menționate pentru membrii CNATDCU, în anunțul Ministerului Educației: 

  • „experiență proprie de cercetare științifică, recunoscută la nivel național/internațional, dovedită și validată prin realizări specifice și prin îndeplinirea standardelor minimale naționale pentru abilitarea în domeniu;
  • capacitate de analiză obiectivă;
  • integritate profesională;
  • să nu fie demnitari sau membri ai structurilor de conducere ale partidelor politice (pentru mandatul 2024-2028, acest aspect este luat în calcul la toate nivelurile structurilor anterior menționate).”

Legea 199/2023 prevede, la Art. 154 alin (2), o serie de comisii naționale care funcționează „la nivelul Ministerului Educației”. Același articol prevede, între altele:

  • (7) Comisiile prevăzute la alin. (2) beneficiază de un secretariat tehnic care se constituie și funcționează prin ordin al ministrului educației. În cazul CNATDCU și CNEMU, în secretariatul tehnic este inclus și un consilier juridic, cu atribuții specifice exclusiv în acest sens. Bugetele acestor comisii, inclusiv ale registrelor de experți, sunt gestionate prin UEFISCDI și se constituie pe bază contractuală între Ministerul Educației și UEFISCDI sau din alte surse legal constituite, gestionate de UEFISCDI.
  • (8) Membrii comisiilor naționale prevăzute la alin. (2) au un mandat de 4 ani.
  • (9) Activitatea comisiilor naționale prevăzute la alin. (2) este coordonată de direcția generală care gestionează învățământul superior din cadrul Ministerului Educației.
Citește și:
CALENDAR Ministerul Educației anunță dezbateri publice, pe specializări, privind Standardele minimale naționale pentru titlurile de profesor și conferențiar, atestatul de abilitare și diploma de doctor, după o perioadă scurtă de consultări, care a stârnit critici până în ultima clipă
Standardele minimale pentru titlurile de conferențiar și profesor universitar, diploma de doctor și atestatul de abilitare în domeniul chimie, contestate de profesori ai Facultății de Chimie – Universitatea din București


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Guvernul respectă legea în privința procentului de 15% din Bugetul General Consolidat alocat Educației, spune ministrul Daniel David: O respectă pentru că totdeauna, știți ce fac?, o prorogă de la aplicare / Sunt criticat, dar sunt liniștit că am asigurat salariile și bursele oamenilor până la sfârșit de an

Guvernul „respectă” legea care prevede alocarea a 15% din Bugetul General Consolidat pentru educație prin faptul că „o prorogă de la aplicare”, a declarat ministrul Educației și Cercetării, Daniel David,…
Vezi articolul

Școlile trebuie să trimită către inspectoratele școlare declarațiile de interese completate anul trecut de profesori, până pe 17 ianuarie, în format electronic

Responsabilul pentru declarațiile de interese din școli trebuie să transmită adresa de înaintare, declarațiile de interese completate de profesori și Registrul declarațiilor de interese, în format electronic, până vineri, 17.01.2025,…
Vezi articolul

Introducerea disciplinei obligatorii „Istoria evreilor și a Holocaustului” a fost amânată cu doi ani prin noua lege a învățământului, spune directorul Institutului Național pentru Studierea Holocaustului din România „Elie Wiesel”, Alexandru Florian

Prin noua lege a învățământului a fost amânată cu doi ani introducerea disciplinei obligatorii „Istoria evreilor și a Holocaustului”, remarcă directorul Institutului Național pentru Studierea Holocaustului din România „Elie Wiesel”,…
Vezi articolul