Ministerul Educației insistă să aprobe rapid porțiuni întregi copiate din proiectul legii Educației, printr-o ordonanță de urgență / Este vorba despre posibilitatea ca universitățile să înființeze societăți comerciale și consorții de învățământ dual

828 de vizualizări
Foto: Ministerul Educației
Pe site-ul ministerului Educației a fost republicat un proiect de ordonanță de urgență care conține articole întregi din proiectul legii învățământului superior, luate cu copy-paste și puse în document. Săptămâna trecută, ministerul a mai încercat să lanseze în consultare publică aceleași prevederi într-un alt proiect de OUG care conținea însă și modificări despre decontarea transportului elevilor. Acel proiect a fost retras și împărțit în alte două: cel privind decontarea transportului a fost postat vineri seara pe site-ul ministerului, iar cel privind înființarea învățământului superior dual a apărut azi pe site.

Practic, ministerul Educației a împărțit în două proiectul de ordonanță de urgență inițial, publicat joi pe site-ul instituției și retras apoi vineri. Tot atunci, a înlocuit proiectul de ordonanță cu unul care prevedea doar modificări ale legii Educației privind decontarea transportului elevilor. – Detalii aici

Astăzi, Ministerul Educației a repus în consultare publică pe site un proiect de ordonanță de urgență care să modifice legea Educației și care dă posibilitatea universităților să înființeze societăți comerciale și consorții de învățământ dual, iar firmele care pot intra în consorții, să primească beneficii fiscale importante. Textele sunt copy-paste din proiectul legii Educației care urmează să ajungă în Parlament pentru dezbateri (pagina 50 din proiectul legii), așa cum a remarcat Edupedu.ro.

În același proiect publicat azi mai este prevăzut un articol, de asemenea luat copy-paste, din legea educației învățământului preuniversitar: “în vederea realizării unui sistem unitar, incluziv și de calitate pentru educația timpurie și a îmbunătățirii procentului de acces al copiilor de la naștere la 6 ani la serviciile de educație timpurie, în localitățile dezavantajate socioeconomic sau izolate, precum și în localitățile unde nu există suficiente locuri în creșe sau grădinițe, autoritățile publice locale, organizațiile nonguvernamentale, instituțiile de cult și operatorii economici pot înființa și finanța servicii complementare de educație timpurie de tip ludotecă, centru de joacă sau centru multifuncțional”.

În imagine este prezentat articolul din proiectul de ordonanță de urgență, iar la final art. (5) este extras din proiectul legii învățământului preuniversitar, art 24.

Motivul pentru care a fost repus în dezbatere un alt proiect de ordonanță de urgență ar fi acela că, astfel, proiectul de ordonanță legat de înființarea societăților comerciale și învățământul dual superior poate trece mai repede, potrivit surselor Edupedu.ro.

Amintim că Edupedu.ro a scris că articole întregi din proiectul legii educației au fost preluate copy-paste.

La art. 129, alin 2^2 din Ordonanță se propune: “Instituția de învățământ superior încheie cu operatorii economici contractul de parteneriat care stabileşte condiţiile de colaborare, drepturile şi obligaţiile părţilor, precum şi costurile asumate de parteneri”. Același text apare identic în proiectul legii învățământului superior, la art. 96, alin 3: “Instituția de învățământ superior încheie cu operatorii economici contractul de parteneriat care stabileşte condiţiile de colaborare, drepturile şi obligaţiile părţilor, precum şi costurile asumate de parteneri”.

Alt exemplu, în proiectul de OUG, art. 129 alin 2^3 se precizează că “la organizarea formei de învățământ superior dual pot contribui și autorități locale, structuri asociative interesate, respectiv camere de comerţ, asociaţii patronale de ramură precum și alți parteneri relevanți la nivel național sau internațional”. Același text apare și în proiectul legii Educației, la art 96, alin 4: “La organizarea formei de învățământ superior dual pot contribui și autorități locale, structuri asociative interesate, respectiv camere de comerţ, asociaţii patronale de ramură precum și alți parteneri relevanți la nivel național sau internațional”.

Art 129 Alin 2^4 din proiectul ordonanței de urgență este identic cu art. 98, alin 1 din proiectul legii Educației și precizează: “Pentru derularea activităților, în cazul instituțiilor de învățământ superior de stat, finanțarea se realizează conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educației”.

Art 129 Art 2^5 din OUG este copy paste articolul 98, alin 2 din proiectul legii Educației: “Operatorii economici acordă burse, cel puţin la nivelul celor acordate din fonduri publice pentru învăţământul universitar, precum şi din alte fonduri, pentru învățarea în condiții de calitate”.

În proiectul de ordonanță de urgență la art. 137, se propune alin 2^2 care prevede că “după absolvirea studiilor, instituția de învățământ superior eliberează o adeverinţă care atestă perioada în care studentul a desfășurat activități de învățare prin muncă.“ Frază identică apare și în proiectul legii Educației art. 101, alin 2: “După absolvirea studiilor, instituția de învățământ superior eliberează o adeverinţă care atestă perioada în care studentul a desfășurat activități de învățare prin muncă“.

La art. 137, alin 4^1 din Ordonanța de urgență se propune același lucru ca în art. 99 din proiectul legii Educației: “Învățământul superior dual se organizează:

a) pentru ciclul I – programe de studii universitare de licență, care corespund unui număr de credite cuprins între minimum 180 și maximum 240 de credite;

b) pentru ciclul II – programe de studii universitare de masterat profesional, care corespund unui număr de credite cuprins între minimum 60 și maximum 120 de credite;

c) pentru ciclul III – doctorat profesional.“

În plus, în proiectul de OUG este modificat alin. 1 din art. 129 din Legea 1/2011, permițând universităților să înființeze societăți comerciale, cu singura condiție ca acestea să contribuie la creșterea performanțelor instituției. Până acum era vorba doar despre „societăți”, prin această modificare apare „societăți comerciale”. În prezent, după cum reiese din articolul din LEN 1/2011, mai există o condiție care a fost însă eliminată în propunerea de OUG: “să nu influențeze negativ în niciun fel activitățile de învățământ, cercetare și consultanță”.

Proiectul de ordonanță de urgență pus azi în dezbatere pe site-ul ministerului Educației:

2 comments
  1. Se grabeste ministrul “Putin”, stie ca zboara in curand. Vrea sa lase deschise multiple portite pentru furt – intelectual, financiar, imobiliar.
    Cum il mai suporta colegii – guvern, parlament? Dar Iohanis ? A distrus proiectul lui – asa zisa Romanie educata (era oricum o prostie si acesta) .
    Anul acesta scolar e o gluma- pauze dese, cheia regresului. Online era mai bine decat ce avem acum.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Universitatea “Alexandru Ioan Cuza” din Iași primește finanțare aproape un milion de lei de la Ministerul Educației pentru activități didactice din cadrul Școlii Gimnaziale „Junior” / Universitatea a primit în folosință și un spațiu de creație al Academiei Române care, în prezent, este “inutilizabil”

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași a obținut de la Ministerul Educației o finanțare de aproape un milion de lei, bani ce vor fi alocați pentru activități didactice de învățământ…
Vezi articolul

Rezidențiat 2023. Deși 863 de candidați au obținut peste punctajul minim care face posibilă admiterea, 208 candidați au fost declarați respinși, conform regulamentului, anunță Ministerul Sănătății

Ministerul Sănătății a organizat pe 14 mai 2023, împreună cu universitățile de medicină și farmacie, o sesiune extraordinară suplimentară a concursului de admitere în rezidențiat pentru 628 de locuri rămase…
Vezi articolul

Studenții să poată contesta evaluările orale, să fie eliminat pragul minim de pagini pentru suportul de curs, să fie reglementată utilizarea resurselor electronice și a inteligenței artificiale în universitate – propunerile alianței organizațiilor studențești ANOSR pentru noul Cod al drepturilor studentului

Mobilitatea studenților, evaluarea lor, suporturile de curs, resursele electronice și utilizarea inteligenței artificiale în activitatea academică se numără printre temele atinse în propunerile de actualizare a drepturilor studenților, înaintate de…
Vezi articolul