Ministerul Educației și Cercetării, despre efectele negative ale Legii Bolojan: Considerăm că măsurile instituite nu afectează calitatea procesului de învăţământ şi nici nu determină creşterea riscului abandonului universitar

10.532 de vizualizări
Foto: Unsplash.com
Ministerul Educației și Cercetării susține că măsurile de austeritate intrate în vigoare la sfârșitul lunii iulie 2025 nu au un impact negativ asupra procesului educațional și nu pot determina creșterea riscului de abandon universitar. Într-un răspuns oferit la o întrebare parlamentară din partea lui Dragoș-Florin Coman, deputat de Călărași, MEC a subliniat încă o dată că există mecanisme prin care acest fenomen poate fi gestionat, fără să precizeze dacă va introduce și alte măsuri compensatorii.

„Considerăm că măsurile instituite prin legislația amintită mai sus nu afectează calitatea procesului de învăţământ şi nici nu determină creşterea riscului abandonului universitar, statul intervenind printr-o serie de măsuri care au caracter excepțional, cu termen limitat, şi urmăresc să asigure Guvernului finanţarea necesară respectării angajamentelor asumate cu încadrarea în ținta de deficit, fiind necesară diminuarea unor cheltuieli de funcționare ale instituțiilor şi autorităților publice şi creşterea veniturilor bugetului de stat”, se arată în răspunsul MEC.

Instituția a menționat că universitățile pot contracara abandonul universitar prin „Centre de Consiliere și Orientare în Carieră, acordarea de burse din surse proprii etc”. „Nu în ultimul rând, precizăm faptul că, prin Programul Educație și Ocupare (PEO), respectiv prin Planul Național de Redresare și Reziliență al României (PNRR), s-au implementat o serie de măsuri ce vin în sprijinul studenţilor (Programul Primul student din familie) […]”, au mai adăugat reprezentanții MEC.

Amintim că, potrivit unui raport UEFISCDI din anul 2022, rata de abandon era de 42% pentru studenții înscriși la studiile de licență în anul 2015. 42% dintre masteranzi și 70% dintre doctoranzi au abandonat programele în cadrul cărora erau înmatriculați.

În plus, doar câte 150 de studenți din 5 universități din țară pot beneficia de bursele în valoare de 800 de lei lunar și/sau de sprijin de consiliere prin Programul Național de Reducere a Abandonului Universitar (PNRAU) – un program în valoare de 100 de milioane de lei – în anul universitar 2025-2026.

  • Vezi aici lista instituțiilor de învățământ superior partenere, măsurile de sprijin și criteriile în baza cărora studenții pot fi incluși în cadru programului.

În aprilie 2025, ministrul Daniel David a declarat că procentul absolvenților de studii superioare din România este de două ori mai mic decât media europeană de 30%. „Nu trebuie să ne mirăm că impactul pseudoștiinței, pseudo-religiei, teoriilor conspirațiilor este atât de puternic”, a precizat el la momentul respectiv.

 


18 comments
  1. Desigur, totul e roz.
    Cu tarife la plata cu ora de cel mult 50 de lei/ora, brut, sistemul de invatamant preuniversitar are chiar prea multi candidati pe ora.
    Cu un venit atat de motivant, cu siguranta va creste calitatea.

  2. Cum poate sa imi spuna ca nu a afectat actul educational, cand eu ma uit in fiecare dimineata la copilul meu , premiant olimpic international , care a pierdut orice forma de recompensa, care nu mai doreste sa se trezeasca dimineata sa mearga la scoala? Si nu o face ca forma de protest ca nu a primit bursa de excelenta sau macar de merit, ci este cu moralul la pamant, datorita situatiei de discriminare si incorectitudine creata de eliminarea acestor burse, dupa ce au fost recompensati elevii care au terminat clasa a XII-a si care au facut parte din aceeasi echipa cu ea.

  3. Mi-ar place să vad la catedră personajele astea rupte din rai care au votat legea Bolojan, niște birocrați care nu au avut vreodata contact cu predatul , sunt doar școliți…. teoria cu practica domnilor nu se potriveste niciodată, dar degeaba vă spune lumea…. voi trăiți in mizeria din creierele voastre atrofiate😉🤫

  4. „MEC sustine,” „Institutia a mentionat …” si MEC a raspuns unei „intrebari parlamentare” a unui deputat …

    Nu aflam intrebarea, dar trebuie sa fi fost una extrem de complexa, din moment ce a oferit INSTITUTIEI ocazia sa dea un raspuns atat de detaliat si specific pe mai multe niveluri …🙄
    Este de retinut faptul ca raspunsul a fost dat de acest imens organism care e MEC, cu o voce sonora 🙃, apartinand PROBABIL corului de sute sau mii de angajati (??) din cadrul MEC si care, din cate se intelege, au raspuns intr-un singur glas si o singura suflare, la unison, evident in „spiritul” vocii „conducatoare” cu care ne obisnuiseram, a lui daniel david.

    Acest organism urias denumit MEC, ne asigura ca totul este in regula, cumva invatamantul in Romania DUDUIE in ciuda (sau, oare, multumita??!) legii ddavid-bolo 141/2025, care a pus pe liber vreo 14-20.000 de profesori din preuniversitar si i-a impovarat suplimentar la norma pe ceilalti, lasandu-i pe drumuri pe primii cca 20.000 si reducandu-le salariile celorlalti ramasi in sistem; intai prin reducerea valorii orei de predare, iar din septembrie prin reducerea tot mai mult a venitului net, in urma aplicarii unei formule de calcul salarial pe care Curtea de Conturi nu a catadicsit sa o explice din septembrie incoace, desi profesorii si chiar si sindicatele din educatie au tot cerut lamuriri in acest sens:
    https://www.edupedu.ro/sindicatele-din-educatie-acuza-ministerul-educatiei-de-dezinformarea-profesorilor-si-a-opiniei-publice-si-cer-demisia-ministrului-daniel-david-aceasta-dictatura-trebuie-sa-inceteze/

    Lasand deoparte TACEREA ASURZITOARE a Curtii de Conturi cu privire la modul (nou) de calcul salarial care din septembrie incoace le reduce continuu cadrelor didactice venitul net, nu e de inteles cum a ajuns MEC la raspunsul detaliat din acest articol.

    Nu se stie care era „intrebarea parlamentara” venita, se pare, la momentul OPORTUN pt ca MEC aiba OPORTUNITATEA sa deverseze aceste noi minciuni in capul profesorilor si al celorlalti interesati de problemele din educatie. Dar este clar ca totul este bine in educatie!
    Ni se spune ca „masurile de austeritate intrate in vigoare la sfarsitul lui iulie 2025 NU au un impact negativ asupra PROCESULUI EDUCATIONAL”, iar la nivel UNIVERSITAR abandonul scolar nu ar fi crescut. Se intelege de aici ca este vorba de intreg „sistemul educational,” desi e prezentat doar impactul la nivel universitar.
    Din raspunsul MEC prezentat in articol nu aflam nimic despre abandonul scolar la nivel preuniversitar.

    In sensul abandonarii studiilor, raspunsul MEC este oricum AIURITOR, facand trimitere la un „raport UEFISCDI din anul 2022 (cand) „abandonul (universitar) era de 42% dintre masteranzi si 70% dintre doctoranzi,” iar acest raport din 2022 (SIC!) se refera la studenti inscrisi la studii in anul 2015.
    Ce RASPUNS este acesta si la ce INTREBARE „parlamentara” si cu referire la ce ani calendaristici?🙆🤷💁‍♂️🤦🙈🙉🙃😶

    Concluziile sunt cumva clare (cata transparenta!!):
    – daniel david a urmarit NUMAI (??) aducerea de bani la bugetul tarii,
    – abandonul scolar preuniversitar NU il intereseaza pe daniel david, iar
    – abandonul la nivel universitar nu i se pare problematic nici la nivelul anului 2022 (proportii de 42% si 70%)…

    Pe daniel david nu-l (mai) intereseaza ca numarul absolventilor de universitati este la noi pe jumatate fata de media Europeana, nici ca pseudostiintele castiga teren etc.

    Pe daniel david evident NU il intereseaza situatia elevilor din PREuniversitar, la care nici nu mai face vreo referință. La profesorii din preuniversitar nici nu are rost sa se mai gandeasca, din ce se vede.

    Taierile din bugetul invatamantului preuniversitar pt 2025-2026 echivaleaza cu o reducerea cu 6% a bugetului invatamantului (buget din start prea mic si mult sub prevederile legale), aducand la bugetul tarii doar o valoare de 0,02%:
    https://share.google/63S3VthA55OP3nQvN

    Oare acest procent de 0,02% adus la bugetul tarii justifica tot sacrificiul la care a fost supus mediul preuniversitar??

    Oare daniel david nu mai are curajul sa-si asume raspunsul la intrebari („parlamentare” sa nu)?

    Cand isi va da daniel david demisa? E singurul lucru corect pe care l-ar mai putea face.

  5. Jos Daniel David! Jos Bolojan! Jos dictatura din România!!!

  6. întâi așa considerați și pe urmă când se duce de râpă treabă spuneți că s adus din cauza profesorilor. exact cum ați făcut în prezent. zeci de miniștrii , sute de strategii si schimbări și la urma profesorii sânt de vina ..

    1. 👍👍

  7. „Considerăm că măsurile instituite nu afectează calitatea procesului de învăţământ şi nici nu determină creşterea riscului abandonului UNIVERSITAR”

    Dar abandonul PREuniversitar???

  8. De când avem miniștri liberali, acoperiți, descoperiți sau traseiști, ministerul educației stă mai bine decât oricând la producția de minciună. Se minte pe față, se minte obsesiv, se minte cu nerușinare, se minte profesionist, academic, în mod repetat, se minte grotesc. Paradoxal, deși trăim în democrație, iar guvernanții se doresc legitimi, niciunul nu ia în considerare că a fi reprezentativ prin minciună echivalează cu a nu fi reprezentativ. Iar a nu fi reprezentativ și a primi beneficiile reprezentativității echivalează cu a fi lipsit de onoare, de bun simț, de educație, de responsabilitate democratică, deci de eficacitate managerială și de leadership. Demisia!

  9. De ce evita MEC să spună câți profesori nu mai au loc de muncă, din cauza Legii 141, începând cu 1 septembrie 2025?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Avocatul Poporului s-a sesizat în cazul Liceului Pedagogic din Iași, după ce Primăria a alocat anul trecut 100.000 de lei pentru documentații tehnice, dar nu a mai cheltuit banii: Corpul principal de clădire continuă să se degradeze în mod accelerat din cauza infiltrațiilor de apă – Ziarul de Iași

Avocatul Poporului s-a sesizat în legătură cu situația în care se află Colegiului Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași, după ce Primăria a alocat anul trecut 100.000 de lei pentru documentații…
Vezi articolul