Ministrul Educației anunță un program de 100 de milioane de lei pentru prevenirea abandonului universitar. David: Avem un procent atât de mic de absolvenți de studii superioare, 16% față de 30% media europeană. Nu trebuie să ne mirăm că impactul pseudoștiinței, pseudo-religiei, teoriilor conspirației este atât de puternic

1.018 vizualizări
Amfiteatru al UMF ‘Carol Davila’ – Inquam Photos / George Calin
Ministerul Educației pregătește un program pentru prevenirea abandonului universitar, în valoare de 100 de milioane de lei, a anunțat Daniel David. Oficialul a precizat că pregătește un ordin de ministru cu procedura de accesare a acestor fonduri guvernamentale de către instituțiile de învățământ superior. „Vom susține proiecte, programe ale universităților, dar care vor fi gândite într-o logică pe care o vom preciza în acel ordin”, a adăugat ministrul Educației. 

„Adică nu orice idee așa legată de abandon școlar universitar, nestructurată, ci vom încerca să spunem și ce țintim noi pentru, știind din diverse studii ce contează pentru a reduce abandonul școlar universitar. Deci mesajul este acesta: avem un buget, vine un ordin de ministru cu procedură astfel încât să putem susține proiecte ale universităților în acest sens”, a declarat ministrul Educației, Daniel David, în cadrul conferinței de presă organizate astăzi, 24 aprilie 2025, la sediul Ministerului Educației.

„Speranța mea este că dincolo de bugetul pe care îl pune la bătaie Ministerul Educației și Cercetării, așa cum am zis și în hotărârea de Guvern, vom reuși să deschidem o linie de finanțare și pe fonduri europene, pe fonduri nerambursabile, dar acolo încă suntem în discuție cu Ministerul, fiindcă nu avem încă ceva de acest tip bine definit și, de asemenea, sper ca universitățile, odată ce noi punem niște resurse, să vină și ele cu resursele proprii pentru a da sustenabilitate proiectelor pe care noi le vom finanța în prima etapă”, a continuat David.

Ministrul a precizat că abandonul universitar este una dintre marile problemele ale sistemului românesc de învățământ superior. „Noi avem câteva probleme mari în zona universitară. Așa cum știți, procentul celor care termină studii superioare, prin raportare la populația generală sau prin raportare la grupul de tineri 24-34 de ani, arată foarte rău în țară. De obicei, media europeană are o mărime dublă față de cât avem noi în țară. De exemplu, prin raportare la populația generală, noi suntem undeva în jur de 16%; media europeană este în jur de 30%. În grupul celor de 24-34 de ani, noi avem în jur de 23-26% depinde când măsori și cum măsori, în timp ce media europeană este în jur de 40-43% deci arată rău, iar acest lucru ne vulnerabilizează”, a avertizat David.

„Vedeți, când ai o societate cu oameni care nu au un nivel foarte ridicat de educație, avem un procent atât de mic de absolvenți de studii superioare, nu trebuie să ne mirăm că și impactul pseudoștiinței, pseudo-religiei, teoriilor conspirației este atât de puternic. Așa că, pentru a corecta acest lucru, dincolo de faptul că trebuie să-i încurajăm pe tineri să își dorească să intre în învățământul superior, trebuie să ne asigurăm că cei care intră în învățământul superior rămân și termină, absolvă studiile și au lucrările de licență, lucrările de disertație. Și în acest sens avem acest program de prevenire a abandonului universitar. Cum se va desfășura? Vom avea un ordin de ministru în următoarele zile prin care vom detalia aceste lucruri, vom avea și o procedură. Bugetul pus la dispoziție în prima fază este undeva în jur de 100 de milioane și vom susține proiecte, programe ale universităților, dar care vor fi gândite într-o logică pe care o vom preciza în acel ordin”.

Cele mai importante declarații făcute de ministrul Daniel David cu privire la cercetare și la zona universitară, în conferința de presă din 24 aprilie 2025:
  • „Încep cu cercetarea-dezvoltarea-inovarea. Un lucru care este foarte important, pe care am anunțat că îl vom face, dar l-am și făcut: am reușit să creștem, prin alocarea bugetară pe care am făcut-o, rata de succes în principalele competiții naționale, astfel încât să avem o rată de succes rezonabilă chiar prin raportare, ca să spun așa, la cele mai dure competiții internaționale. 
  • În competiția IDEI – care se referă la cercetare fundamentală, exploratorie, rata a ajuns la 15,12%. Pentru Tinere Echipe care intră în zona de cercetare-dezvoltare-inovare rata de succes a ajuns la 20,23%; am vrut să-i încurajăm mai mult în această zonă. Pentru Transferul la operatorul economic, adică legătura cu mediul socio-economic, în jur de 15%, iar pentru produsele experimental-demonstrative, adică prototipuri și alte lucruri care se vor transforma în viitor speranța noastră în produse inovative, în jur de 10%, ceea ce cred că este un lucru bun
  • Tot în zona de cercetare-dezvoltare-inovare am discutat cu domnul președinte, am vorbit și cu directorul UEFISCDI și am convenit că vom organiza o nouă sesiune, o nouă conferință internațională a diasporei – SMART diaspora – în toamnă. 
  • E un lucru foarte important, fiindcă cel puțin echipa asta din conducerea ministerului de acuma toți considerăm că noi avem o resursă extraordinar de mare în zona de știință, în zona de cercetare, în străinătate. Și trebuie să întărim legătura cu ei în diverse forme, să creăm mecanisme prin care cei care doresc să se întoarcă în țară să poată să se întoarcă în țară, iar cei care nu doresc să se întoarcă în țară, dar să contribuie la ce facem aici, să poată să colaboreze cu noi. De aceea, această conferință este foarte importantă. 
  • Am anunțat că suntem în fază finală, în luna mai vom da decizia sau dispoziția – să vedem cum o numim – pentru a începe procesul de evaluare a tuturor unităților de cercetare-dezvoltare-inovare, conform lucrurilor care au fost descrise în diversele întâlniri pe care le-am avut. 
  • În zona învățământului superior s-au întâmplat multe lucruri, dar ce cred că este foarte important și a trecut oarecum sub radar, deși eu îl consider un program extrem, extrem de important, este cel legat de hotărârea de guvern în legătură cu prevenirea abandonului universitar. Noi avem câteva probleme mari în zona universitară. Așa cum știți, procentul celor care termină studii superioare, prin raportare la populația generală sau prin raportare la grupul de tineri 24-34 de ani arată foarte rău în țară. De obicei, media europeană are o mărime dublă față de cât avem noi în țară. De exemplu, prin raportare la populația generală, noi suntem undeva în jur de 16%; media europeană este în jur de 30%. În grupul celor de 24-34 de ani, noi avem în jur de 23-26% depinde când măsori și cum măsori, în timp ce media europeană este în jur de 40-43% deci arată rău, iar acest lucru ne vulnerabilizează. 
  • Vedeți, când ai o societate cu oameni care nu au un nivel foarte ridicat de educație, avem un procent atât de mic de absolvenți de studii superioare, nu trebuie să ne mirăm că și impactul pseudo-științei, pseudo-religiei, teoriilor conspirației este atât de puternic. Așa că, pentru a corecta acest lucru, dincolo de faptul că trebuie să-i încurajăm pe tineri să își dorească să intre în învățământul superior, trebuie să ne asigurăm că cei care intră în învățământul superior rămân și termină, absolvă studiile și au lucrările de licență, lucrările de disertație. Și în acest sens avem acest program de prevenire a abandonului universitar. Cum se va desfășura? Vom avea un ordin de ministru în următoarele zile prin care vom detalia aceste lucruri, vom avea și o procedură. Bugetul pus la dispoziție în prima fază este undeva în jur de 100 de milioane și vom susține proiecte, programe ale universităților, dar care vor fi gândite într-o logică pe care o vom preciza în acel ordin. 
  • Adică nu orice idee așa legată de abandon școlar universitar, nestructurată, ci vom încerca să spunem și ce țintim noi pentru, știind din diverse studii ce contează pentru a reduce abandonul școlar universitar. Deci mesajul este acesta: avem un buget, vine un ordin de ministru cu procedură astfel încât să putem susține proiecte ale universităților în acest sens. Speranța mea este că dincolo de bugetul pe care îl pune la bătaie Ministerul Educației și Cercetării, așa cum am zis și în hotărârea de Guvern, vom reuși să deschidem o linie de finanțare și pe fonduri europene, pe fonduri nerambursabile, dar acolo încă suntem în discuție cu Ministerul, fiindcă nu avem încă ceva de acest tip bine definit și, de asemenea, sper ca universitățile, odată ce noi punem niște resurse, să vină și ele cu resursele proprii pentru a da sustenabilitate proiectelor pe care noi le vom finanța în prima etapă.” 
Alte anunțuri din cadrul conferinței de presă de astăzi, joi, 24 aprilie 2025:
Informații de background

Amintim că Executivul a adoptat pe 16 aprilie 2025 o Hotărâre de Guvern privind Programul Național de reducere a abandonului universitar (PNRAU). Programul prevede cursuri remediale personalizate pentru studenți în funcție de nevoile acestora, inclusiv sprijin pentru a gestiona stresul și a prioritiza sarcinile de lucru astfel încât să finalizeze studiile universitare.

PNRAU este cuprins în Programul educație universitară și postuniversitară și are ca obiectiv principal reducerea semnificativă a ratei abandonului universitar în instituțiile de învățământ superior din România.

Proiectul de HG privind organizarea și finanțarea PNRAU, program prevăzut de Legea învățământului superior 199/2023 a fost pus în consultare în octombrie 2024.

Citește și:
OFICIAL Universitățile pot organiza cursuri remediale adaptate nevoilor studenților, programe de consiliere personalizate pentru îmbunătățirea performanței academice, gestionarea stresului și care să îi ajute să termine studiile. Pot fi înființate centre de cercetare ce pot aduce venituri studenților / Măsuri susținute prin Programul Național de Reducere a Abandonului Universitar
Bursele sociale pentru studenți, tarifele reduse pentru transport și susținerea centrelor de consiliere și orientare în carieră, toate prevăzute de lege, nu mai figurează ca măsuri-cheie în Programul Național de Reducere a Abandonului Universitar, adoptat miercuri de guvern
UPDATE PROIECT Studenții care lucrează sau cei care sunt părinți vor putea să participe la cursuri în sistem hibrid sau online. În norma cadrelor didactice apar cursurile remediale, prevede Programul Național de Reducere a Abandonului Universitar
Aproape jumătate dintre studenții care au început facultatea în 2015 au abandonat studiile. Dintre aceștia, 44% au renunțat după primul an / Domeniul de studiu, nota de la bacalaureat, caracteristicile studenților, printre factorii care influențează abandonul universitar

1 comment
  1. ce sa faca cu studiile daca nu SI gasesc pâine ? uitati va numai la medicina ce dramă e . medic specialist după 11 ani , e șomer . pleaca afara cat vede cu ochii. pentru ce cheltuie statul roman pentru pregătirea lor? de ce aloca o asa de mare cifra de școlarizare daca piata muncii nu absoarbe acesti specialiști ? ?
    nu numarul de absolvenți conteaza , domnule ministru ci capacitatea acesteia tari de a le oferii locuri de munca . altfel pregatirea viitorilor someri e o cheltuiala inutila .
    nu mai vb de istorici , filozofi , chimiști , și alte specialitati , astea oricum sunt cam degeaba .
    p.s. faceti abstracție de apartenenta politica SI vb cu ghinararu ca sa vedeti cam ce se cere pe piata muncii in viitor..

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Un post de lector de limba română la Universitatea Cambridge din Regatul Unit, scos în premieră la concurs de Institutul Limbii Române / Candidații pot aplica până pe 19 noiembrie și pentru alte posturi din Bulgaria, Maroc, Republica Moldova

Cadrele didactice care predau limba română pot aplica până pe 19 noiembrie 2024 pentru posturile de lector de la 4 universități din străinătate, printre care se numără și un post…
Vezi articolul

Lucrările de licență ar putea să fie eliminate și la facultățile de Drept din Craiova și Sibiu, după modelul Cluj și București / Argumente pro și contra acestei măsuri – analiză Europa Liberă

Două facultăți de Drept – de la Universitatea din Craiova, respectiv de la Universitatea din Sibiu – intenționează să renunțe la lucrările de licență de anul viitor, după modelul anunțat…
Vezi articolul

Fostul ministru PSD al Sănătății, Florian Bodog, care și-a pierdut titlul de doctor pentru că a plagiat aproape integral teza de doctorat, conform CNATDCU, a devenit cadru didactic asociat la UMF Cluj

Fostul ministru al Sănătății și actual senator PSD Florian Bodog a devenit cadru didactic asociat al Universității de Medicină şi Farmacie „Iuliu Hațieganu” din Cluj-Napoca, potrivit ebihoreanul.ro. Bodog a rămas…
Vezi articolul

Alianța Organizațiilor Studențești: Dizolvarea CNATDCU nu își regăsește raționamentul în sistemul educațional românesc / Întâlnim regulat universități cazuri de plagiat în formă continuată, unde nu se pedepsește sub nicio formă conduita necinstită

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) “nu dorește anestezierea mecanismelor de verificare de la nivel național și solicită rigurozitate și coerență în deciziile care gravitează în jurul acestui…
Vezi articolul

SURSE: Rectorul Universității „Aurel Vlaicu” din Arad, Ramona Lile, a fost retrogradată academic, adică nu mai este profesor universitar, după acuzațiile de plagiat masiv. Ministerul Educației a sesizat instanța și a cerut o analiză pentru retragerea calității de rector

Rectorul Universității „Aurel Vlaicu” din Arad, Ramona Lile, a fost retrogradată academic, adică a pierdut gradul „profesor universitar”, după solicitarea Consiliul Național de Etică făcută Ministerului Educației, prin care aceasta…
Vezi articolul