Ministrul Daniel David, despre concursul de angajare a profesorilor, Titularizarea: Avem o procedură, o metodologie și o practică veche. Sigur că merită să fie analizate / Secretarul de stat Sorin Ion: Nu excludem ca în viitor lucrurile să se schimbe

39.550 de vizualizări
Foto: INQUAM Photos – Octav Ganea
Modalitatea de angajare a profesorilor în școli, concursul național de Titularizare, va fi analizată, spune ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, în prima conferință de presă după numirea din decembrie în Guvernul Ciolacu 2. „Avem o procedură și o metodologie și o practică veche”, a spus David, care a sugerat că ar urma să se uite la practicile de angajare la nivel european, de unde să tragă concluzii despre eficiența angajării din România sau nu.

„Din punctul meu de vedere cel puțin până la acest moment ideea de titularizare la nivel de sistem de educație este cea care poate fi aplicată la nivelul României acum. Nu excludem ca în viitor lucrurile acestea să se schimbe”, a completat secretarul de stat pentru învățământ preuniversitar Sorin Ion în conferință.

  • Edupedu.ro a transmis vineri după-amiază în regim live text declarațiile de la prima conferință de presă a ministrului Educației și Cercetării, Daniel David. Citește aici articolul integral cu principalele declarații.

Declarațiile vin în contextul în care, în sistemul actual de angajare în școli, prin concursul național de Titularizare, candidați cu note peste 9 și chiar de 10 nu își găsesc posturi titularizabile, adică pe contracte pe perioadă nedeterminată.

În plus, în ultimul an profesorii care au obținut note peste 7 – care le permit să acceseze posturi titularizabile, pe perioadă nedeterminată – au cerut să nu repete an de an concursul de titularizare dacă au note peste 7. Detalii de context pe larg – mai jos în articol.

Redăm declarațiile pe acest subiect:

Daniel David: Avem o procedură și o metodologie și o practică veche. Sigur că merită să fie analizate și am spus că, dacă putem să o îmbunătățim, o facem. Dar și asta n-aș vrea să o facem cum crede cineva. Pentru mine orice schimbare de genul ăsta ar trebui să fie făcută altfel: care este un set de bune practici europene? Sigur că și acolo sunt diverse, dar ne orientăm spre cele două țări și atunci avem argumente că și la noi ar putea să fie așa. În această logică aș vrea să fac o analiză, am primit și eu mesaje despre examene luate cu note mari și fără să ajungi titular în sistem.

Sorin Ion: Există o discuție foarte veche despre examenul de titularizare, dacă trebuie să fie la nivel național sau trebuie să fie la un nivel de unitate de învățământ. Și știți foarte bine că sunt două curente oarecum egale ca voce în societate. Din punctul meu de vedere cel puțin până la acest moment ideea de titularizare la nivel de sistem de educație este cea care poate fi aplicată la nivelul României acum. Nu excludem ca în viitor lucrurile acestea să se schimbe.

Întrebare: Sistemul are nevoie de profesori și sistemul nu reușește să-i absoarbă de la examen pentru că posturile sunt blocate și nu sunt scoase la concurs.

Sorin Ion: Prevederile din noua lege a învățământului preuniversitar au avut ca efect sporirea numărului de posturi publicate de unitățile de învățământ, sunt chestiuni numărabile. Având în vedere că au fost publicate și fracțiunile de post potrivit legii educației, s-a dus la o creștere a numărului de posturi scoase la concurs, este o chestiune care poate fi verificată. În ceea ce privește titularizarea repetată aici este un lucru – decizii ale curții constituționale – care nu ne-a permis să folosim rezultatele obținute de la un an la altul, o chestiune legislativă.

Daniel David: Eu vă spun că în acest moment pe termen scurt și mediu nu am de gând să fac schimbări în aceste demersuri majore, bacalaureatul, Evaluarea Națională, titularizarea. am de gând doar să mă asigur doar că ele funcționează legal și eficient. După diagnosticul din luna mai s-ar putea ca în urma lui să le regândim, să discutăm serios despre aceste lucruri”.

Context: Profesorii au cerut să nu mai repete concursul de Titularizare dacă au notă peste 7

Amintim că, cel mai recent, pe 25 august, un grup de profesori suplinitori au trimis o scrisoare către ministra Educației, Ligia Deca, cerând să nu susțină din nou concursul de Titularizare odată ce au obținut note peste 7. Textul a fost transmis și redacției Edupedu.ro. Profesorii semnatari ai scrisorii acuză și că nu sunt posturi din cauză că profesorii titularii primesc ore suplimentare în regimul „plata cu ora”.

În scrisoarea adresată ministrei Ligia Deca, profesorii subliniază în repetate rânduri că speră că nu va fi un demers „ignorat și de această dată”. Scrisoarea vine după un text asemănător al „grupului de profesori suplinitori” despre care Edupedu.ro a scris pe 12 august, după o petiție online Declic de la finalul lunii iulie semnată de peste 6.000 de persoane și mai multe memorii ale profesorilor angajați pe durata viabilității postului.

La mijlocul lunii iunie, Edupedu.ro a scris despre ministerul Educației care nu le dă nicio soluție profesorilor pentru titularizarea fără examen cerută de peste 1.000 de profesori suplinitori pe posturi cu viabilitate până în 4 ani. Potrivit unui răspuns semnat de secretarul de stat Sorin Ion pentru învățământul preuniversiar, pentru memoriile mai multor profesori, instituția nu a găsit vreo soluție pentru cererea cadrelor didactice și care „să nu contravină ordinii normative constituționale”.

  • Cu alte cuvinte – prin modalitatea deja prevăzută de lege, după cum se arată în explicațiile secretarului de stat din Ministerul Educației Sorin Ion (PNL), trimise în Parlament la solicitarea senatoarelor Laura Georgescu și Liliana Sbîrnea (PSD).
Citește și:
Ministra Educației, despre solicitările profesorilor cu note peste 7 la Titularizare, care repetă concursul și nu au post: Nu se poate, proba diferă de la un an la altul. Nu există concursuri în sistemul public la care să te înscrii cu notele din anii trecuți

12 comments
  1. Poate ca ar fi cazul sa se puna cap la cap o baza de date consultabila public cu posturile ce se vor elibera nu doar anul acesta, ci pe urmatorii 5 ani, din date estimative ca an de iesire la pensie (ca in tabelele de speranta de viata din demografie, sa zicem), frecventa cu care acei profesori vin la ore, cereri sau intentii exprimate ale lor de a lucra peste o varsta., etc. Inspirata de Mariana, comentator, o colona ar putea da un scor al probabilitatii ca acel post sa se elibereze in anul xxxx. Indicate locatia acestor posturi, caracteristicile scolii respective, indici despre elevi, siguranta, migratia profesorilor, a elevilor etc, etc. Datele sa se actualizeze de 4-6 ori/an si oamenii candidati sa isi poata face planuri de viata mai cuprinzatoare, care includ chiar posibilitatea de a se muta in rurar (nu doar cu Teach for Ro). Ca marele deranj de a fi profesor nu e doar tremuratul picioarelor ca nu stiu ce posturi vor gasi libere la anul si cu ce “dedicatii” se pot da, ci si viata de cosmar pe care i-ar da-o naveta zilnica zeci de km, nu mai zic de nivelul la care ii preia pe copiii de la tara….sau ca statul nu gaseste pentru ei la tara o casuta, ca pentru magistrati.
    Predictibilitatea in sistem ar fi o mare, mare sursa de liniste si un win-win beneficiari-sistem. Ar descuraja aceasta secretomanie (numai dir sau insp stiu ce posturi se asteapta eliberate peste 2 ani) si umblatul candidatilor pe la usi si ghisee de politruci, incercand sa isi faca loc din timp sau macar sa afle o informatie ce ar trebui sa fie publica, de fapt.
    Fara concurs national, nu cred ca vor mai veni oameni capabili si bine intentionati in sistemul public., nici tineri draguti si adaptabili, nici oameni buni si chinuiti din nu stiu ce domenii unde au lucrat 40+ ore/sapt. si vor altceva.

  2. De ce nu se revine la modelul subiectelor din 2012,2013 si 2014? Atunci erau subiecte din ce faceai la clasa. Statisticile au aratat ca atunci profesorii aveau note bune, peste 7 multi dintre ei. Se evalua competenta nu sa tocesti ceva ce nu predai niciodata.

  3. Titularizare la unitate , directorul unitatii de invatamant trebuie sa faca performanta cu ce primeste in urma repartitiilor . Nu este corect ! Si sa terminam cu titularizarea in invatamant . Titularizare la unitate !

  4. Jos mâinile corupte de pe actualul concurs de titularizare!

    Voi aveți funcții vremelnice și interese uriașe. Sinecuri, prieteni de partid, firme…

    Profesorii au doar șansa meritocrației prin concurs național.

  5. Ar fi nedrept ca un profesor de azi sa nu intre în sistem că un profesor care a intrat acum 3-4 ani,adică nu ar fi bine că pt unul sa fie mai ușor și pt altul să fi fost mai greu,că până la urmă trebuie făcut un mare efort pt a deveni titular.

  6. Concursul National este cea mai buna forma de titularizare la noi acum, in principiu, in special pentru ca directorii si inspectorii sunt numiti politic si au sefi fata de care se revanseaza ulterior inclusiv prin titularizarea protejatilor lor in scoli.

    Cred ca este corect ca intr-un sistem de invatamant de stat, unitar, profesorii sa se titularizeze in felul acesta. Dar problema este ca majoritatea posturile libere, mai ales cele la scoli si licee “bune”, se ocupa INAINTE de concurs prin tot felul de manevre zise ‘etape’: transferuri (rebotezate PREtransferuri, ca sa fie puse inaintea concursului national !!), restrangeri de activitate (destule fictive), schimburi de catedre ‘cointeresate’ etc… toate pe baza de dosare cu hartii de tot felul, multe nici macar autentice si, oricum, fara legatura cu pregatirea profesionala a candidatului. Aici trebuie umblat, astfel incat titularizarea si transferul sa poata fi facute doar prin concurs.

    Nu este deloc in regula ca intr-un an sa te titularizezi cu chiu cu vai intr-o localitate oarecare cu media 7 (pragul minim), iar in anul urmator sa te transferi fara concurs in scoli din orase mari, lasandu-i pe candidatii de 9 si 10 din anul respectiv fara optiuni. S-a tot intamplat in ultimii ani si a dus in mare masura la ce vedem acum. Sigur, trebuie sa ai niste informatii din interior si sprijin puternic ca sa reusesti asta; modul respectiv de operare in sistem e doar pentru cunoscatori!

    Daca tot sunt populare statisticile in ultimul timp, ar fi foarte bine sa ceara cineva un tabel, o macheta ceva cu titularizarile din ultimii ani, mai ales in orase, mai ales in scoli si licee cautate. Rubricile ar putea fi: nr titulari, modalitate de titularizare, an…Cred ca, daca datele vor fi corecte, proportia titularizarilor facute prin alte metode decat concursul direct pe post se va dovedi covarsitoare (cei veniti prin concurs pe posturile respective fiind doar exceptiile). Banuiesc ca de vreo 20 ani incoace, cel putin. Are cineva curajul sa faca publica o astfel de statistica?

    Multe trebuie schimbate radical in sistem, nu de maine, evident, dar incepand cu anul scolar urmator – neaparat !

  7. Titularizarea e singurul lucru bun din învățământ!
    Alrele trebuie să dispară, dar nu vreți!
    Gradația de merit, puzderia de manuale și auxiliare, concursurile școlare la cls primare!

  8. Dacă folosește logica de care atâta a făcut caz înainte de a fi ministru, domnul Daniel David ar avea o întâlnire cu suplinitorii și i-ar asculta. E singurul mod prin care ar putea înțelege ceea ce nu e logic în titularizarea din sistemul românesc de învățământ. E foarte trist că nici nu a început și nu se întrevede dialogul necesar cu veșnicii suplinitori calificați. Nu cumva e o contradicție logică termenul asta: suplinitor calificat? Ar trebui să nu fie posibil, să nu fie folosit!

  9. Reforma procesului de angajare a profesorilor este esențială pentru a moderniza sistemul educațional din România. Ministrul Daniel David subliniază importanța analizării metodologiei actuale și adaptării la bunele practici europene. Flexibilitatea și deschiderea spre schimbări viitoare pot crea un sistem mai echitabil și eficient pentru profesori.

  10. Poate vrea sa facă ca Funeriu sa facă titularizarea la nivel de inspectorat ca să mai facă niște șmecherii!
    Cred că este cel mai corect examen din România.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

OFICIAL Admiterea în clasa a V-a în clasele cu predare într-o limbă străină intensiv/bilingv, centralizată de ministerul Educației. Se înființează câte o comisie la inspectorate, care va face subiectele pentru testul de competențe

Testul de competențe lingvistice pentru admiterea în clasa a V-a la clasele cu predare într-o limbă străină intensiv/ bilingv va fi organizat și elaborat de câte o comisie județeană, potrivit…
Vezi articolul

Profesorii care coordonează proiecte europene nu își pot reduce norma didactică în anul școlar 2024-2025 / Prevederea propusă de Ministerul Educației în proiectul privind metodologia de mobilitate a fost eliminată de instituție în forma finală

Profesorii care coordonează proiecte europene, dar nu sunt plătiți pentru această activitate, pot beneficia de o reducere a normei didactice de la 18 la 16 ore/săptămână, conform Legii învățământului preuniversitar.…
Vezi articolul

Cursuri gratuite de latină și greacă veche pentru elevii de gimnaziu și liceu, organizate de Facultatea de Limbi Străine a Universității din București. Orele încep pe 7 octombrie și se țin online pentru elevii care nu sunt din Capitală

Elevii de gimnaziu și liceu pasionați de latină și greacă veche pot participa la cursuri gratuite de limbi clasice în fiecare sâmbătă, din 7 octombrie, organizate de departamentul de Filologie…
Vezi articolul

UPDATE Profesorul șpăgar din Constanța, fost inspector școlar, condamnat la un an și jumătate de închisoare cu suspendare pentru trafic de influență / Inculpatul – obligat să frecventeze un curs de pregătire școlară și să presteze muncă în folosul comunității la Primăria Mangalia sau la Sanatoriul Techirghiol

Profesorul Lucian Faliboga, fost inspector școlar în Constanța, a fost condamnat la un an și șase luni de închisoare cu suspendare, pentru trafic de influență, printr-o decizie pronunțată miercuri de…
Vezi articolul