Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat, într-un interviu pentru adevărul.ro, că dorește să organizeze concursul de directori în prima jumătate a anului 2026, în baza unei noi metodologii care să fie adoptate până la sfârșitul anului acesta. Astfel, noii directori ar urma să ocupe posturile începând de toamna viitoare, a susținut acesta.
„Ne va trebui prin PNRR să avem o metodologie pentru concursurile de director și trebuie să avem această metodologie până în anul viitor în august. Va trebui să începem să facem și concursurile pentru directori pe baza acestei metodologii”, a precizat ministrul.
„Dacă lucrurile merg bine, în urma acestor discuții aș vrea să avem o metodologie pe care să o punem în dezbatere publică spre sfârșitul acestui an, să o adoptăm la începutul anului viitor și să facem concursurile în prima jumătate a anului, astfel încât din toamnă să începem cu noi directori”, a explicat el.
Daniel David a adus în discuție și subiectul degrevării directorilor și a anunțat că va continua să discute cu directorii pentru a identifica soluții: „În acest proces, le-am spus tuturor, sunt dispus să analizăm, să vedem ce facem cu degrevarea, cât de mult îi afectează pe directori, cum ar fi rezonabil să o facem, dacă mai este rezonabil cum a fost înainte – să te degrevezi de opt ore și să le iei la plata cu ora. Sigur, mie asta nu mi se pare că este rezonabil”.
„Dar toate discuțiile sunt pe masă, pentru a găsi o soluție cât mai bună, mai ales că, repet, ne trebuie o nouă metodologie, avem concursuri anul viitor și noi ne-am cam stabilizat fiscal-bugetar în Educație. Noi am făcut ce trebuie să facem, e momentul să creștem”, a completat acesta.
Informații de context
Ministrul Educației a amânat concursul de directori pentru 2026, pentru „prima parte a anului viitor”, deși termenul avansat tot de el în urmă cu două luni era decembrie 2025.
Concursul de directori ar fi trebuit să se desfășoare după aprobarea la începutul lunii februarie 2024 a regulilor de organizare a selecției pentru managerii unităților de învățământ. Calendarul de intrare în vigoare a legislației subsecvente legilor educației 198/2023 și 199/2023 a fost însă prorogat, în an cu 4 rânduri de alegeri electorale, iar noul grafic adoptat la începutul anului prevede amânarea termenului inițial cu un an.
Înainte de aprobarea legii nr. 141/2025 privind măsurile fiscale din Educație, Daniel David spunea că va începe procedurile pentru concursul de director de școală la finalul anului 2025: „Voi demara concursurile pentru directorii de unități școlare și vom reorganiza inspectoratele, astfel încât, din 2026 – 2027, să începem cu un nou model. E parte din viziune și, cu ajutorul profesioniștilor din educație, o vom implementa”.
De luna trecută a început seria consultărilor cu inspectorii școlari și directorii privind reorganizarea inspectoratelor, concursurile pentru directori de anul viitor, debirocratizarea și impactul măsurilor fiscal-bugetare.
Prima întâlnire de acest fel a avut loc pe 23 septembrie la Constanța. Au urmat întâlniri la București, Iași, Cluj-Napoca. Vor avea loc întâlniri, „în perspectivă mai îndepărtată”, și la Timișoara și Craiova.
La începutul acestei luni, MEC a anunțat că pregătește metodologii de selecție pentru inspectori și de concurs pentru directori.
Despre degrevarea directorilor
Directorii de școală, grădiniță și liceu au o normă de predare de 10 ore pe săptămână, potrivit hotărârii de Guvern publicate în Monitorul Oficial pe 1 septembrie, cu o săptămână înainte să înceapă anul școlar 2025-2026.
Proiectul de HG publicat în Monitorul Oficial prevede că directorii de școală, grădiniță și liceu vor preda 10 ore pe săptămână. La fel și inspectorii școlari. Măsura este doar pentru anul școlar 2025-2026, potrivit legii 141/2025.
Directorii adjuncți au o normă de 12 ore iar cei de la CJRAE câte 16 ore.
Art. 2 alin (2) Directorii unităților de învățământ preuniversitar de stat de nivel antepreșcolar, preșcolar, primar, gimnazial, liceal, profesional și postliceal efectuează 10 ore/săptămână în specializarea/specializările dobândită/dobândite prin studii, dacă unitatea de învățământ îndeplinește una dintre următoarele condiții:
a) are cel puțin 25 de formațiuni de studiu;
b) are între 10 și 24 de formațiuni de studiu și cel puțin 10 clase din învățământul primar și/sau grupe din învățământul antepreșcolar/preșcolar;
c) are cel puțin 5 structuri școlare arondate;
d) are cel puțin 20 de formațiuni de studiu, precum și internat și/sau cantină;
e) are cel puțin 4 niveluri de școlarizare dintre următoarele: antepreșcolar, preșcolar, primar, gimnazial, liceal, profesional, postliceal;
f) este unitate de învățământ special cu cel puțin 16 formațiuni de studiu.
(3) Directorii unităților de învățământ preuniversitar de stat de nivel antepreșcolar, preșcolar, primar, gimnazial, liceal, profesional și postliceal care funcționează cu un număr de formațiuni de studiu cuprins între 5 și 9 inclusiv efectuează 14 ore/săptămână în specializarea/specializările dobândită/dobândite prin studii.
(4) Directorii unităților de învățământ preuniversitar de stat care funcționează cu un număr de formațiuni de studiu mai mic decât 5 efectuează integral norma didactică de predare.
(5) Directorii unităților de învățământ preuniversitar de stat de nivel antepreșcolar, preșcolar, primar, gimnazial, liceal, profesional sau postliceal, care nu se încadrează în una dintre situațiile prevăzute la alin. (1)-(4), efectuează 12 ore/săptămână în specializarea /specializările dobândită/dobândite prin studii.
(6) Directorii adjuncți ai unităților de educație extrașcolară și ai centrelor județene de resurse și asistență educațională/Centrului Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională efectuează 16 ore/săptămână în specializarea/specializările dobândită/dobândite prin studii.
(7) Directorii adjuncți ai unităților de învățământ preuniversitar de stat de nivel primar, gimnazial, liceal, profesional sau postliceal efectuează 12 ore/săptămână în specializarea/specializările dobândită/dobândite prin studii.
(8) Personalul didactic de predare care ocupă funcții de conducere, îndrumare și control din inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București efectuează 10 ore/săptămână în specializarea/specializările dobândită/dobândite prin studii.
Aproape trei sferturi din directorii de școli și două treimi din inspectorii școlari au avut ore la plata cu ora în anul școlar 2024-2025, arată datele Ministerului Educației.
O analiză Edupedu.ro arată că măsura comasărilor de școli, care a avut ca efect pierderea a sute de posturi de directori, poate duce la cheltuieli mai mari pentru Guvern, ci nu la economii.
Sorin Haiduc, director al Colegiului Național „Preparandia-Dimitrie Țichindeal” din Arad a declarat că „am avut săptămâna trecută ședință cu directorii, evident, ceva urgent, anunțată inopinat. Aveam oră, aveam ședința cu directorii. Întrebare: cine are prioritate? Din punctul meu de vedere, elevul are prioritate, ora este sfântă”.
Violeta Estrella Bontilă, directoarea Colegiului Național „Constantin Diaconovici Loga” din Timișoara, transmite pe pagina de socializare că „ne așteptam la reformă și am primit austeritate”. Referitor la ministrul Daniel David, aceasta a afirmat că „ne așteptam la respect, dar suntem certați cu toții, așa cum făcea un diriginte din anii ‘80 care s-a supărat pe întreaga clasă din cauza câtorva elevi indisciplinați.”
- „După ce a implementat măsurile de austeritate cu directorii, care n-au avut o clipă de răgaz sau de concediu legal, i-a mai încălțat și cu obligația de predare mărită la cel puțin 10 ore (jumătate de normă)- management sau predare?”, mai scrie directoarea.
Foto: © Yuri Arcurs | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
2 comments
E ”dispus”… NU, d-le ministru, ești OBLIGAT să ții cont de opiniile celor care chiar știu ce se întâmplă în școală.
Nu te-am mai vedea mult pe acolo. DEMISIA!
Prostul crește, taie și apoi analizează