Ministrul Educației din Republica Moldova vrea ca până în 2024 să dubleze numărul absolvenților de facultate care să predea în școlile din țară: Ne gândim la stimulente financiare pentru cei care au un nivel avansat de limbă străină sau anumite competențe digitale

3.531 de vizualizări
Dan Perciun / Foto: Captură video – Vocea Basarabiei
Ministrul Educației din Republica Moldova a enumerat câteva dintre planurile pe care le are în vedere pentru a rezolva deficitul de cadre didactice din sistemul de învățământ cu care se confruntă Republica Moldova. Potrivit ministrului Dan Perciun, “circa 25 la sută din absolvenții de Pedagogie decid să rămână să predea în școli. Obiectivul ar fi în 2024 să dublăm numărul. Printre măsuri ar fi oferirea de stimulente financiare pentru profesorii care cunosc o limbă străină la un nivel avansat sau care au anumite competențe digitale. O altă idee ar fi ca studenții la Pedagogie să poată face practică într-o grădiniță sau școală din anul doi”, spune ministrul Educației din Republica Moldova, Dan Perciun, într-un interviu acordat Vocea Basarabiei, în data de 9 august.

Ministrul Educației din Republica Moldova, Dan Perciun, recunoaște că țara are un deficit de cadre didactice și că o mare problemă o reprezintă faptul că doar 25% dintre absolvenții unei facultăți care urmează și cursuri de pedagogie aleg să rămână în sistem și să predea.

“În condițiile în care îmbătrânirea sistemului capătă un caracter tot mai pronunțat și problema deficitului o să fie una din ce în ce mai mare și atunci trebuie să ne preocupăm foarte mult de subiectul atragerii tinerilor specialiști.

Unul dintre obiectivele enunțate de noi la minister a fost dublarea numărului de tineri specialiști care aleg după absolvire să meargă în instituțiile de învățământ, astăzi doar circa 25 la sută din absolvenți iau această decizie, deci dintr-o mie de oameni care absolvă Pedagogia, doar în jur de 250 ajung în școală. Astfel, obiectivul ar fi în 2024 să dublăm numărul și să ajungem la 500. Și aici sunt câteva instrumente pe care le-am putea utiliza. În primul rând, revenim, e important să convingem mai mulți absolvenți de liceu să meargă la Pedagogie”, spune ministrul Educației și Cercetării.

Dan Perciun spune că o soluție ar fi și majorarea indemnizației pe care o primesc tinerii specialiști din domeniul Educației. Aceștia primesc în prezent câte 40.000 de lei moldovenești pe an, timp de 5 ani, de la stat (n. red 40.000 de lei moldovenești sunt echivalentul a 10.000 de lei).

“Un absolvent care mai posedă și o limbă străină la un nivel avansat poate să-i oferim un stimulent adițional sau are anumite competențe digitale, dar certificate, atunci la fel vom veni cu anumite stimulente, însă din discuțiile pe care le-am avut cu absolvenții de la USM, de la Pedagogie acum două săptămâni, da, aspectele salariale sunt importante cu siguranță și trebuie să ne gândim la aceste suplimente adiționale”, a spus ministrul Educației din Republica Moldova.

Răspunsul ministrului Educației din Republica Moldova, Dan Perciun, la Vocea Basarabiei:

Dan Perciun: „Noi avem un deficit de cadre didactice, și îl avem de mulți ani, la momentul de față vorbim de circa 2.000 de locuri vacante, asta în condițiile în care trebuie să înțelegem că multe locuri vacante sunt ocupate prin cumul, deci, acestea sunt 2.000 de locuri care nu sunt ocupate de nimeni astăzi, nici prin cumul. Respectiv, da, deficitul există, el este mai pronunțat la anumite materii, în special cele cu profil real, acum problema aceasta e una istorică, pe de o parte, pe de altă parte, una care urmează să se agraveze, având în vedere ponderea semnificativă a profesorilor care au deja o vârstă pensionară și cărora le suntem foarte recunoscători pentru că, inclusiv datorită lor, acest deficit nu este mai mare astăzi și disponibilității lor de a continua să lucreze, dar, evident, în condițiile în care îmbătrânirea sistemului capătă un caracter tot mai pronunțat și problema deficitului o să fie una din ce în ce mai mare și atunci trebuie să ne preocupăm foarte mult de subiectul atragerii tinerilor specialiști.

Unul dintre obiectivele enunțate de noi la minister a fost dublarea numărului de tineri specialiști care aleg după absolvire să meargă în instituțiile de învățământ, astăzi doar circa 25 la sută din absolvenți iau această decizie, deci dintr-o mie de oameni care absolvă Pedagogia, doar în jur de 250 ajung în școală. Astfel, obiectivul ar fi în 2024 să dublăm numărul și să ajungem la 500. Și aici sunt câteva instrumente pe care le-am putea utiliza. În primul rând, revenim, e important să convingem mai mulți absolvenți de liceu să meargă la Pedagogie, media de admitere va fi un instrument prin care să transmitem foarte clar mesajul că la Pedagogie merg cei mai buni și e o chestie prestigioasă, bursele pentru studenții la Pedagogie sunt foarte importante și acum facem calcule, stabilim exact cu cât am putea să le majorăm, în al doilea rând, învățământul dual la Pedagogie este un lucru pe care vrem să-l implementăm, colegii mei analizează acum ce modificări trebuie făcute la legislație ca să mergem în această direcție.

Asta ar însemna că un student, începând cu anul doi, poate în paralel studia, dar și activa în școală sau în grădiniță. E bine și dintr-o perspectivă financiară, pentru că ne-am dori eventual să fie salarizat pentru aceste ore, în al doilea rând, capătă experiență practică și studiile pe care le are la universitate nu poartă doar un caracter teoretic. Or, astăzi sunt situații când oamenii de-abia după master, după cinci ani de studii ajung să iasă față în față cu elevii și nu sunt neapărat suficient de bine pregătiți pentru asta. Ne gândim la absolvire să mai analizăm acea indemnizație, care a fost deja majorată la 200 de mii, dvs. cunoașteți…

Vocea Basarabiei: Și tot nu e suficient de motivantă ca să-i convingă pe mulți tineri că trebuie să accepte să meargă în teritoriu?

Dan Perciun: Pentru că lucrurile sunt conectate, noi nu vorbim doar de stimulentele financiare și, apropo, indemnizația se acordă și pentru cei care optează nu doar pentru localități rurale, dar și pentru centre raionale, inclusiv Chișinău. Acum, revizuirea indemnizației este o potențială soluție, în special, eu cred că-i mai important s-o canalizăm într-o sumă mai mare spre cele mai deficitare specialități, astăzi ea este aceeași, indiferent de profil, indiferent de regiunea unde merge viitorul pedagog. Am putea să individualizăm un pic și să o facem mai mare acolo unde deficitul este cel mai mare, în al doilea rând, noi ne mai gândim la anumite stimulente financiare, dar să le corelăm și cu anumite competențe adiționale.

De exemplu, unui absolvent care mai posedă și o limbă străină la un nivel avansat poate să-i oferim un stimulent adițional sau are anumite competențe digitale, dar certificate, atunci la fel vom veni cu anumite stimulente, însă din discuțiile pe care le-am avut cu absolvenții de la USM, de la Pedagogie acum două săptămâni, da, aspectele salariale sunt importante cu siguranță și trebuie să ne gândim la aceste suplimente adiționale. Dar contează la fel de mult atmosfera din școală, cum sunt ei primiți de către colective, să le oferim posibilitatea să-și schimbe școala în acești trei ani dacă nu s-au regăsit în colectivul respectiv. Deseori ei au invocat situații în care eu au vrut să meargă într-o anumită școală și unde formal existau locuri vacante, dar ei nu au fost acceptați, pentru că cineva lucra pe o normă și jumătate și atunci, decât să-i ofere locul unui tânăr specialist, mai bine s-a decis să se mențină acea salarizare adițională pentru un alt cadru didactic. Deci sunt și asemenea situații.

Vocea Basarabiei: Și aici trebuie îmbunătățită norma legală sau cum vedeți dvs. îmbunătățirea acestor momente?

Dan Perciun: În general, noi avem o mare diferență în ceea ce se întâmplă în educație și ceea ce se întâmplă în medicină. În medicină, pe lângă faptul că există acea obligativitate pe care noi nu o s-o impunem la pedagogie, ministerul este mult mai implicat în procesul de repartizare. Absolvenții vin la minister, ministerul cunoaște foarte în detaliu unde sunt locuri, ministerul trimite absolvenții într-un spital sau altul și monitorizează acest proces cap-coadă. La Ministerul Educației am constatat că procesul este mult mai descentralizat, ministerul are un rol de monitorizare.

Vocea Basarabiei: Adică aici haosul e mai mare?

Dan Perciun: Discuțiile au loc mai mult între direcția raională, care colectează niște necesități de la școli, le trimite universităților, universitățile le prezintă studenților, studenții merg sau nu merg, nu neapărat au posibilitatea să capete niște informații adiționale, plus nu există o mână foarte fermă la minister care să coordoneze tot acest proces. De asta inclusiv acest aspect vrem să-l schimbăm, să avem un regulament, noi nu avem regulament de repartizare.

Vocea Basarabiei: Și cum erau repartizați absolvenții?

Dan Perciun: Bine, în sens că de la direcțiile raionale veneau propunerile. Acestea erau propunerile – ne ducem, nu ne ducem, dar dacă vrem în altă parte cum facem, dar dacă așa… Pe alocuri se organizau singuri, ce se întâmpla în cazul în care formal locul era vacant, dar directorul zicea: „nu, mersi, caută în altă școală”?

Vocea Basarabiei: Exact, cunosc foarte multe cazuri și eu din astea.

Dan Perciun: De asta e bine la minister să fie pus un mai mare accent pus pe acest aspect, un regulament foarte clar, o monitorizare foarte strictă, ca să nu pierdem niciun absolvent care vrea să meargă în școală.

Vocea Basarabiei: Dl ministru, dar spuneți, totuși, care e leafa cea mai mică și leafa cea mai mare în școli?

Dan Perciun: Leafa cea mai mică pentru un tânăr specialist acum e în jur de 6.000 de lei, (n. red în jur de 1500 de lei în România) adițional are acele 200.000 de lei pe care îi mai poate primi. Iarăși, cu absolvenții cu care am discutat acum, se străduie din start să le dea și dirigenție, și să mai aibă anumite sporuri specifice, un caz povestit acum de o domnișoară, sau să le ofere eventual un număr mai mare de ore, chiar dacă sunt tineri specialiști, doar ca să le facă în sumă un salariu care să se apropie de 10.000 de lei, dar astea mai degrabă sunt excepții. Salariul de bază al funcției constituie 2.100 înmulțit cu 16, în jur de 6.000-6.400 de lei.

Vocea Basarabiei: Și acum vă dați seama, câți tineri specialiști sunt motivați ca să accepte această ofertă și să meargă în școală?

Dan Perciun: Suprapunem acele 200.000 de lei, care mai reprezintă…

Vocea Basarabiei: Dar 200.000 de lei, dacă un tânăr vrea să-și cumpere un imobil, banii aceștia nu-i ajung?

Dan Perciun: E adevărat.

Vocea Basarabiei: Și atunci e explicabil de ce lumea pleacă peste hotare.

Dan Perciun: De asta și zic că examinăm posibilitatea anumitor suplimente financiare, dar vrem totuși să le condiționăm și de anumite competențe adiționale, pentru că avem deja indemnizații. Deci, pe lângă indemnizații dacă mai căutăm suplimente financiare să le conectăm la anumite competențe adiționale, iar pentru un cadru didactic cu experiență se mai adaugă eventual realitățile care sunt la noi – mulți lucrează pe o normă și jumătate, cine are un grad didactic superior mai înseamnă 50 la sută la salariu, sporurile specifice care, apropo, urmează să fie majorate până la final de august, asta înseamnă că o să aibă posibilitatea să achite mai mult școlile pentru controlul caietelor, dirigenție, laborator”.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ușă deschisă pentru aglomerarea claselor de elevi. Din anul școlar 2024-2025, cu aprobarea Ministerului Educației, într-o grupă de creșă pot să fie peste 22 de copii și peste 28 de elevi într-o clasă de gimnaziu și liceu – proiect

Din anul școlar 2024-2025, școlile pot solicita inspectoratelor școlare, în situații excepționale, în baza unei justificări a consiliului de administrație, suplimentarea sau diminuarea cu 2 elevi sub efectivul minim sau…
Vezi articolul
Promovarea pe post - incompatibilități

Sorin Cîmpeanu, președintele Consiliului Rectorilor: Sper că nu vom avea o lege a educației pe repede înainte, cum a fost schimbată metodologia de evaluare a școlilor doctorale

Acuzații dure din partea președintelui Consiliului Rectorilor, Sorin Cîmpeanu, la adresa modificărilor aduse de Ecaterina Andronescu procedurii de evaluare a școlilor doctorale. Noile reguli încalcă legea educației, reglementarile europene și…
Vezi articolul