Mircea Bertea, consilier onorific al ministrului Daniel David: Eu nu sunt de acord, dacă mă întrebați, nici cu săptămâna Școala altfel, nici cu Săptămâna verde. Păi, iertați-mă, suntem verzi doar o săptămână pe an?

22.027 de vizualizări
Mircea Bertea / Foto: UVT
Mircea Bertea, președinte al Asociației Naționale a Colegiilor și Liceelor Pedagogice din România și consilier onorific al ministrului Daniel David, este de părere că săptămâna „Școala altfel” și „Săptămâna verde” trebuie să dispară. „Eu nu sunt de acord, dacă mă întrebați, în nici cu săptămâna „Școala altfel”, nici cu „Săptămâna verde””, a spus acesta. Declarațiile au fost făcute la Prima TV, în emisiunea Viitor pentru România cu Nicoleta Călugăreanu, vineri, 17 octombrie.
  • Amintim că Programul național „Școala altfel” și Programul „Săptămâna verde” se desfășoară în perioada 8 septembrie 2025 – 3 aprilie 2026, în intervale de câte 5 zile consecutive lucrătoare, a căror planificare o face școala.

„Această fragmentare este păguboasă pentru învățământ. Eu nu sunt de acord, dacă mă întrebați, nici cu săptămâna „Școala altfel”, nici cu „Săptămâna verde”. Păi, iertați-mă, suntem verzi doar o săptămână pe an? (…)

După părerea mea, aceste săptămâni trebuie să dispară. Educație ecologică trebuie făcută la fiecare oră, 5 minute aplicabilitate; educație pentru sănătate – la fel ș.a.m.d.; educație remedială. Așa vom scăpa și de analfabetism funcțional. Altfel nu avem nicio șansă”, a precizat Mircea Bertea.

Camelia Lepădat, inspector școlar pentru comunicare la Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISMB), a declarat că activitățile din săptămâna „Școala altfel” și din „Săptămâna verde” „trebuie să se desfășoare în cadrul unității de învățământ, în localitate sau în zonele apropiate, dar cu respectarea legislației și a reglementărilor în vigoare”. Declarațiile au fost făcute, vineri, 16 octombrie, la București FM.

Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat marți, 14 octombrie, că „Școala altfel” și „Săptămâna verde” „nu reprezintă vacanță”. 

În județul Cluj, directorii de școli nu vor aproba activităților de petrecere a timpului liber, din categoria excursiilor și a vizitelor, în țară şi/sau în străinătate, în săptămânile „Școala altfel” și „Săptămâna verde”, potrivit unui document al inspectoratului școlar. Este vorba despre instrucțiunea Inspectoratului Școlar Județean Cluj nr. 10876 din 3.10.2025.

Directori și profesori din școli avertizează în ultima perioadă prin poziții publice că, deși programele precum Săptămâna Verde sau Școala Altfel sunt privite ca oportunități educaționale importante, mai ales în mediul rural, implementarea lor este grav afectată de lipsa finanțării. Mulți spun că nu au resurse pentru a organiza activități relevante, iar familiile nu își permit costurile suplimentare pentru excursii sau materiale.

Aceeași problemă este confirmată și de raportul de cercetare al Institutului de Științe ale Educației (ISE), publicat în iulie 2025, care arată că una dintre principalele dificultăți ale programului „Săptămâna Verde” ține de resursele materiale și logistice, întrucât activitățile organizate în afara școlii, cum ar fi vizitele sau excursiile, depind de fondurile disponibile ale școlilor și părinților. Documentul subliniază că lipsa unui sprijin financiar coerent determină mari diferențe între unitățile de învățământ, ceea ce transformă un program național cu scop educațional într-unul marcat de inegalități sociale.

Declarațiile lui Mircea Bertea:

„Pentru că, totuși, noi înțelegem greșit, la nivel de sistem de învățământ, autonomia în preuniversitar, atât cât există. Să știți că, din păcate, noi așteptăm să ne spună ministerul sau inspectoratul ce înseamnă autonomie, în loc să parcurgem noi acești pași la nivel local. Și vă dau un exemplu simplu: nimeni nu ne oprește – ne oprește cutuma – să lucrăm în echipă.

Din păcate, s-a pierdut legătura pe care o aveam noi, în urmă cu 20 de ani, în cadrul colectivului profesoral. Nu mai suntem un colectiv profesoral. Suntem individualități, fiecare își predă materia lui și fuge spre treburile pe care le are. Această fragmentare a activităților, transpusă în fragmentarea cunoașterii prin discipline de învățământ, duce și la consecințele pe care le vedem acum.

Uitați cum văd eu rezolvarea acestor probleme la o școală, cum aș face eu, mă rog, acum nu mai sunt director, dar cum aș putea face dacă aș fi director: clasele I-IV își construiesc orarul. E mai greu pentru gimnaziu sau pentru liceu, de exemplu, la colega Tania Țăndăreanu, unde ai 2.000 de copii, e foarte greu, dar să presupunem că suntem în condiții normale. Ai spații de învățământ și, atunci, în orarul claselor primare, până la ora 12:00, aș pune doar materiile pe care, în mod normal, le reorganizează învățătorul și care necesită o pondere mai mare de activitate în clasă. Asta nu înseamnă că nu pot să fac eu activitate remedială și în timpul orei. Concret, educația fizică, muzica, nu știu, joc și mișcare le-aș lăsa în cele 2 ore de după ora 12:00, când copiii sunt deja obosiți și când s-ar putea lucra cu ei pe ateliere.

De exemplu, un învățător să facă activități de mișcare cu toate clasele a IV-a. Clasele să facă, nu știu, atelier de desen, pictură, cu clasele a II-a, adică am putea lucra interactiv cu mai multe clase, sigur, pentru asta îți trebuie spațiu, dar, dacă dacă vei căuta, vei găsi. Pentru că această fragmentare este păguboasă pentru învățământ. Eu nu sunt de acord, dacă mă întrebați, nici cu săptămâna „Școala altfel”, nici cu „Săptămâna verde”. Păi, iertați-mă, suntem verzi doar o săptămână pe an? (…)

După părerea mea, aceste săptămâni trebuie să dispară. Educație ecologică trebuie făcută la fiecare oră, 5 minute aplicabilitate; educație pentru sănătate – la fel ș.a.m.d.; educație remedială. Așa vom scăpa și de analfabetism funcțional. Altfel nu avem nicio șansă.”

Școala altfel și Săptămâna verde în anul școlar 2025-2026, potrivit calendarului pentru anul școlar 2025-2026

Programul național „Școala altfel” și Programul „Săptămâna verde” se desfășoară în perioada 8 septembrie 2025 – 3 aprilie 2026, în intervale de câte 5 zile consecutive lucrătoare, a căror planificare o face unitatea de învățământ. Cele două programe se planifică în module diferite.

Școlile au avut termen până la 1 aprilie 2025 să îi anunțe pe elevi și părinți când au ales să fie săptămâna de vacanță mobilă din luna februarie 2026 și programele Săptămâna Verde și Săptămâna „Școala altfel”. 

La clasele din învățământul liceal — filiera tehnologică și din învățământul profesional, în perioadele dedicate programelor „Școala altfel” și „Săptămâna verde” se organizează activități de instruire practică, urmărind și scopul acestor programe.

La clasele din învățământul postliceal, în perioadele dedicate programelor „Școala altfel” și „Săptămâna verde” se organizează activități de instruire practică.”

Ce sunt Școala Altfel și Săptămâna Verde

Ambele programe Școala Altfel și Săptămâna Verde permit școlilor să își aleagă perioada în care se desfășoară (câte 5 zile consecutive) și activitățile.

Școala Altfel este un program introdus în anul școlar 2011-2012, ca „săptămână dedicată activităţilor extracurriculare şi extraşcolare, având un orar specific”. Potrivit metodologiei de la acel moment, „scopul acestui program este implicarea tuturor copiilor preşcolari/elevilor şi a cadrelor didactice în activităţi care să răspundă intereselor şi preocupărilor diverse ale copiilor preşcolari/elevilor, să pună în valoare talentele şi capacităţile acestora în diferite domenii, nu neapărat în cele prezente în curriculumul naţional, şi să stimuleze participarea lor la acţiuni variate, în contexte nonformale”.

Potrivit metodologiei programului Școala Altfel, fiecare școală trebuie să analizeze rezultatele și eficiența programului.

Ministerul Educației nu a dat publicității niciun raport centralizat al analizei acestui program din 2012 până în prezent a datelor din țară privind modul de desfășurare al programului.

Există însă o analiză realizată de UBB, în 2021, la 10 ani de la introducerea programului. Din document reies punctele tari, dar și cele slabe ale programului. Plusurile ar fi faptul că au participat 90% dintre elevi și toate cadrele didactice, iar raportul mai arată că a fost vorba despre „dezvoltarea spiritului competitiv, atât sportiv, educaţional, spiritului civic şi ecologic al elevilor, descoperirea de către elevi a unor abilităţi/ deprinderi necunoscute de ei”.

Printre punctele slabe: „mijloacele de transport suprasolicitate, transportul în comun foarte aglomerat, probleme cu existenţa unei baze sportive adecvate sau acolo unde a existat a rezultat suprasolicitarea acesteia, lipsa finanțării”.

La recomandări, raportul sugera ca Ministerul să pună la dispoziția școlii fonduri materiale pentru procurarea mijloacelor necesare, elaborarea unor auxiliare didactice care să sprijine cadrele didactice și elevii în organizarea și desfășurarea activităților din programul „Școala Altfel”, asigurarea transportului elevilor de către școală.

La 12 ani de la introducerea unui program cu un alt tip de învățare, a apărut în calendarul școlar și Săptămâna Verde, în anul școlar 2023-2024, la inițiativa președintelui Klaus Iohannis, pusă în practică fără niciun studiu sau comentariu de la fostul ministru Sorin Cîmpeanu.

De remarcat că Guvernul susține financiar numai programul introdus în Legea învățământului de către președintele Klaus Iohannis, deși școlile din România au două săptămâni în care profesorii și elevii trebuie să realizeze activități extracurriculare: Săptămâna Școala altfel, introdusă de Legea Miclea-Funeriu în 2011, și Săptămâna Verde, introdusă Klaus Iohannis, președinte la acea vreme.

În anul școlar 2024-2025, programul „Săptămâna verde” a primit 100 de milioane de lei din Fondul pentru mediu, deși suma anunțată inițial de ministrul Mediului, Mircea Fechet, în iulie 2023, era de 100 de milioane de euro. Școlile care au aplicat pentru finanțarea activităților din programul Săptămâna Verde 2024-2025 ar trebui să primească banii începând cu luna octombrie.

Săptămână Verde a fost introdusă de președinție și de Ministerul Educației condus de fosta consilieră a lui Klaus Iohannis, Ligia Deca, fără a prelungi anul școlar cu cel puțin 5 zile, atât cât le-a fost eliminat profesorilor din predarea curriculumului obligatoriu menținut nemodificat. Amintim că România se clasează constant în rândul țărilor europene cu cele mai puține zile de școală. Anul acesta școlar, România este în top 5 țări din Europa cu cele mai multe zile fără școală: elevii au 8 perioade de vacanță, care înseamnă 120 de zile libere – potrivit raportului european Eurydice.

Într-o analiză cu experți, părinți, profesori și elevi, Edupedu.ro a scris despre școala ciuruită de zile libere, punți, săptămâni altfel și verzi, module cu multe vacanțe. În mai 2023, când am publicat analiza, experții așteptau răspunsurile acestui studiu privind impactul împărțirii anului școlar pe module.

Citește și:
Orele remediale obligatorii pentru învățători au fost introduse pentru că „în mod matematic, învățătorul are mai puține ore, dacă ne raportăm la norma de 20 de ore a celorlalți profesori”, spune Mircea Bertea, consilier onorific al ministrului Daniel David: „Dar munca la clasele I-IV nu înseamnă același grad de intensitate ca în gimnaziu și liceu”
Directori de școli despre Școala Altfel și Săptămâna Verde: Nu se mai potrivesc realității / În rural, sunt bine venite, dar cum să faci fără bani? Ce faci cu cei care nu pot plăti?
Camelia Lepădat, ISMB, despre „Școala altfel” și „Săptămâna verde”: Activitățile trebuie să se desfășoare în școală, în localitate sau în zonele apropiate. Plecările în străinătate, fără aprobările legale, constituie abateri de la lege
Ministrul Daniel David, despre excursiile din „Școala altfel” și „Săptămâna verde”: Cele 2 săptămâni nu reprezintă vacanță. Regulile sunt clare și autonomia trebuie să meargă spre inspectorate și spre directorii de școli
Florian Lixandru, șeful ISMB, despre activitățile plătite de părinți în Săptămâna Verde și Școala Altfel: Au dreptate să se plângă. Cei care nu respectă vor suporta consecințele / Vom transmite precizări utile pentru directori în București, miercuri
„Școala altfel” și „Săptămâna verde”. Directorii de școli din județul Cluj nu vor aproba activitățile de petrecere a timpului liber, din categoria excursiilor și a vizitelor, în țară și/sau în străinătate – adresă a inspectoratului școlar
În „Școala altfel” și „Săptămâna verde” sunt interzise activităţile care implică costuri din partea părinților – adresă a Inspectoratului Școlar Cluj / Cele două programe se desfășoară până pe 3 aprilie 2026, în intervale de câte 5 zile consecutive lucrătoare


19 comments
  1. depinde și de profesori, elevi, părinți.
    in timpul scolii chiar și profesorii de sport nu pot face excursii, profesorii de biologie nu pot sa le arate mușchii spre nord, frunze sau plante in natura.
    plus că unii părinți sau elevi au altele pe cap in zilele libere și nu îi lasă la excursiile din afara programului.

  2. De unde ați scos 8 perioade de vacanță?! Nici cu cele două săptămâni (Verde și Altfel), care sint mai ușoare, dar nu sînt de vacanță, nu ies 8. Ia să vedem: vacanță de toamna, vacanță de iarnă, vacanță mobilă, vacanță de primăvară și de vară. Sint 5 vacanțe, nu 8! Hai să punem și cele 2 săptămâni (Altfel și Verde), ies 7, nu 8. Dar, cum spuneam, acele 2 săptămâni NU Sint de vacanță!

    1. Ție ți se par mai ușoare? Mie mi se par foarte solicitante! Fiecare cu norocul lui!!!

  3. Consilier onorific al ministrului educatiei?!
    Sper că este o glumă! In Cluj ne-am lămurit cu acest domn. Oare domnul ministru nu este din Cluj?

    1. Consilier onorific ne lipsea
      Oricum sunt varza tot ceilalți,vechi de zeci de ani,simt al realității zero,experiență la catedra nula

  4. Eu nu sunt de acord cu toate cursurile făcute de sinecuri pentru a se umple de bani. Nu mai zic de faptul ca multe, majoritatea trebuie făcute pe bani proprii fără să înveți mare brânză. Dacă tot vrea bolojan sa mărească norma profesorilor universitari să le ceară să facă cursuri cu profesorii de gimnaziu/liceu. 2 ore săptămânal mi aș găsi disponibilitatea și un an întreg să ascult un om deștept. Dar să aud inepțiile unora care nu au predat o oră, nu au alt merit în afară de faptul ca au lins clanțele pe la pesedei/penelei ,nu pot.

  5. DD si gasca lui Pitigoi: În orice univers, politica există și prostia va găsi întotdeauna o cale să ajungă la putere.

  6. Este axiomatic că o clasă politică născută din exercițiile obedienței și servituții nu poate iubi educația și libertățile pe care ea le aduce.

  7. Oamenii astia sunt cretini? Nu vreau sa jignesc, dar 90-95 dintre profesori spun ca sunt activitati cu un format aiurea, fara finalitate, cu repetitii de la an la an ale acelorasi activitati, ca cei de la tara nu au bani sa faca altceva decat doar sa stea in clasa sau pe imaș…
    Si cum zicea cineva inainte, au scos tezele, care cat de cat ii mai mobilizau la invatat, au inventat fragmentarea scolii prin diverse vacante si nspe module….Nu noi am cerut mizeriile acestea. Chiar nu inteleg populatia, parintii, nicusor ca se vrea destructurarea sistemului educational?

  8. Păi și spune-i dom’ne lui David, ce mai aștepți? Spune-i și cum sistemul pe semestre avea sens, cum avea sens și teza semestrială la discipline cheie, cum nu-și au rostul multe vacanțe (în special cea ”de schi”) și în general toate schimbările de dragul schimbării introduse de cretini nu au și n-au avut niciodată sens.

    Ce mai aștepți? Spune-i-o lui, că vorbiți față-în-față. V-au spus-o și i-au spus-o toți profesorii că SA și SV, vacanțele etc sunt complet cretine, dar câinii latră caravana trece e motto-ul ăstuia.

    DEMISIA DAVID!

    1. Ce bine era cu teze, trei trimestre, 3 vacante. Erau macar mai motivati. Acum ii doare la basca de scoala.

  9. ” consilier onorific al ministrului Daniel David: Săptămâna „Școala altfel” și „Săptămâna verde” trebuie să dispară”

    ok dar dacă nu dispar, dispari dumneata dl consiler?

  10. Și cine sa le facă să dispară? Eu?
    Cât de repede v-ați mișcat când ați mărit/tăiat, adică ați lăsat oameni pe drumuri. Acum dintr-o dată viteza a scăzut. Să vedem, sa ne consultam etc
    Dacă sunteți consilierul domnului sinistru nu îi puteți spune lucrurile astea, să luați decizia și să ne anunțați că au dispărut nu că trebuie să dispară.

    1. De la ANRE pleacă doar 4 oameni în urma restructurării cerute de Bolojan / Șeful instituției, întrebat dacă este justificat salariul său de 15.000 euro: Nu eu l-am stabilit”

      1. da, din pacate, asa-zisa reforma a invatamantului facuta de imbecilul zelos ramane, asa nereusita cum e, singura pusa in practica. in administratie inteleg ca reforma e ‘de forma’, iar pensiile speciale nu scad. mi-e scarba si sunt profund dezamagita, iar asteptari nu mai am!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Arhiepiscopia Romano-Catolică: Nu avem cunoştinţă de probleme structurale la clădirea internatului din Odorhei / Deca: Expertizarea clădirii nu a fost făcută. Era în sarcina celor care sunt proprietari sau care o administrează

Arhiepiscopia Romano-Catolică din Alba Iulia, în proprietatea căreia se află clădirea internatului din Odorheiu Secuiesc care s-a prăbuşit parţial luni, afirmă că nu are cunoştinţă ca imobilul să fi avut…
Vezi articolul

Profesorul de Istorie Bogdan Murgescu: Dacă am fi fost neafiliați NATO, eram vulnerabili la același gen de agresiune / Putin joacă la loterie soarta țării sale, poate chiar și soarta lumii / Ceea ce se va întâmpla va depinde foarte mult de capacitatea Ucrainei de a rezista

România se află într-o poziție foarte bună fiind membră NATO în contextul agresiunilor actuale, altfel eram la fel de vulnerabili ca Ucraina, a explicat pentru Edupedu.ro profesorul universitar Bogdan Murgescu…
Vezi articolul

Însemnele de la Revoluția din 1989 de pe Palatul Universității din București vor fi conservate și sunt incluse în planul de reabilitare, inclusiv în scop turistic, transmite UB / Întâlnire cu arhitecți și specialiști anunțată în ianuarie 2025

Universitatea din București (UB) a confirmat că însemnele Revoluției din 1989 de pe fațada Palatului Universității vor fi conservate, acestea fiind integrate într-un plan amplu de reabilitare a clădirii, cu…
Vezi articolul