Mircea Miclea: Excesul de teste de antrenament determină învățarea nu pentru înțelegere, ci pentru test. Asta înseamnă că învățarea devine superficială

17.109 vizualizări
Mircea Miclea / Foto: RBL
Ministerul Educației a decis ca de luni, 17 mai, să publice în fiecare săptămână câte 2 seturi de teste de antrenament pentru examenele de Limba română, Matematică și Limba maternă, pentru a-i pregăti pe elevii de clasa a VIII-a să susțină Evaluarea Națională, potrivit surselor Edupedu.ro. „Excesul de teste de antrenament determină învățarea nu pentru înțelegere, ci pentru test. Asta înseamnă că învățarea devine superficială”, a declarat pentru Edupedu.ro psihologul Mircea Miclea.

„Testarea excesivă determină modificarea învățării: nu mai este o învățare pentru înțelegere, ci pentru rezolvarea testelor. Asta înseamnă superficializarea învățării total. Ar trebui învățământul remedial masiv să țintească grupurile dezavantajate, pentru că ei au pierdut cel mai mult. Programele remediale sunt soluția, nu testele excesive care din nou vor cosmetiza realitatea”, a precizat profesorul universitar, fost ministru al Educației.

  • Până acum, Ministerul Educației publica 1 set de teste de antrenament pe săptămână. Mai mulți profesori au declarat pentru Edupedu.ro că cele 2 teste pe care Ministerul plănuiește să le dea pe săptămână se rezolvă în 4 ore, adică acoperă cele 4 ore de predare săptămânală de la clasa a VIII-a și asta înseamnă că „ori nu ne putem face orele normale de pregătire pentru examen, adaptate capacității de înțelegere a elevilor de la clasă, ori nu facem testele la școală și atunci ele ajung să susțină industria meditațiilor”.

Rep: Ministerul Educației tocmai a decis să publice câte 2 teste de antrenament pe săptămână la Matematică și Română, în luna pe care elevii o mai au de petrecut la școală până încep examenele de clasa a VIII-a, potrivit surselor noastre. Ei sunt cei care au învățat, paradoxal, după un nou curriculum fundamentat pe competențe, nu pe conținuturi. Mai mulți profesori ne-au spus că majorarea numărului de teste date de Minister înseamnă transferul în școli de ‘rețete’ prin care din nou ‘dresăm’ gândirea elevilor, în loc să-i lăsăm să înțeleagă și să gândească. Care este opinia dvs cu privire la metoda aceasta de pregătire și exersare a examenului?

Mircea Miclea: „Observațiile profesorilor sunt absolut corecte: excesul de teste de antrenament determină învățarea nu pentru înțelegere, ci pentru test. Asta înseamnă că învățarea devine superficială, pentru că nu mai vizezi atunci când înveți să înțelegi, ci vizezi doar să înveți întrebările din test ca să obții notă mai mare.

Această practică s-a studiat și s-a dovedit cât de detrimentală este, pe analiza a ce s-a întâmplat în SUA care încep să renunțe la teste standardizate excesive, pentru că în loc să înveți lecția, înveți ca să faci testul. Iei grila și faci teste, nu mai ești preocupat să faci transfer de la o materie la alta, să înțelegi, să aprofundezi, ci doar ca la grila X să reții că răspunsul este cutare. Doar de asta ești interesat.

Testarea excesivă determină modificarea învățării: nu mai este o învățare pentru înțelegere, ci pentru rezolvarea testelor. Asta înseamnă superficializarea învățării total.

Ar trebui învățământul remedial masiv să țintească grupurile dezavantajate, pentru că ei au pierdut cel mai mult. Programele remediale sunt soluția, nu testele excesive care din nou vor cosmetiza realitatea.

Și cum să corectezi ceva în legătură cu care tu nu ai reprezentarea corectă? Asta se întâmplă acum.”

Informații de background

Amintim că elevii de clasa a VIII-a au învățat după noi programe școlare, iar examenul de Evaluare Națională urmează să fie mai apropiat de testările internaționale de tip PISA. Evaluarea Națională 2021 se susține pentru prima dată de către elevii care au învățat după un nou curriculum fundamentat pe competențe, nu pe conținuturi, iar legea educației vorbește despre centrarea predării pe elev, cu adaptarea predării la nivelul copilului.

Instituția a lansat până acum 9 seturi de teste de antrenament pentru Evaluarea Națională și Bacalaureat, începând cu data de 22 februarie 2021. A oprit publicarea de noi teste la clasa a VIII-a în săptămâna în care elevii au susținut simularea Evaluării Naționale și, de asemenea, nu a publicat teste noi la clasa a XII-a în săptămâna simulărilor Bacalaureatului.

Calendar Evaluarea Națională 2021
  • 07 – 11 iunie 2021            Înscrierea la evaluarea națională
  • 11 iunie 2021                    Încheierea cursurilor pentru elevii de clasa a VIII-a
  • 22 iunie 2021                   Limba și literatura română – probă scrisă
  • 24 iunie 2021                  Matematica – probă scrisă
  • 25 iunie 2021                  Limba și literatura maternă – probă scrisă
  • 29 iunie 2021                   Afișarea rezultatelor înaintea contestațiilor (până la ora 14:00)
  • 29 iunie 2021 (ora 16:00 – ora 19:00) – 30 iunie 2021 (ora 8:00 – ora 12:00) Depunerea contestațiilor
  • 30 iunie – 4 iulie 2021    Soluționarea contestațiilor
  • 4 iulie 2021                      Afișarea rezultatelor finale după soluționarea contestațiilor
Citește și:
Mircea Miclea: Este o greșeală menținerea școlilor închise pentru jumătate de milion de copii. Vom deveni, probabil, culegători de sparanghel calificați, în loc să fim exportatori de tehnologie / Plus: A devenit o problemă majoră de sănătate mintală
Câte două teste de antrenament pe săptămână pentru Evaluarea Națională 2021 vor fi publicate la fiecare materie de examen, din 17 mai – Surse
La ce folosesc Evaluările de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a și de ce nu sunt folosite de profesori, școli și minister, potrivit lui Mircea Miclea, cel care le-a introdus în Legea Educației


6 comments
  1. Materia este prea „stufoasă”… Manualele alternative o” amestecătură” de tot râsul ( au ajuns elevi din clasa a V-a să studieze ce se studia înainte în clasa a IX-a 🙄)!!!
    S-a gândit cineva oare că toate astea se fac intenționat?!? Pentru a face cât mai mulți copii să abandoneze școala și a rămâne sclavii Europei și a le șterge în continuare bătrânii la fund lor?!?

    1. Cred că materia se adaugă intenționat și pentru a forța copii spre meditații pentru a mai înțelege ceva. .Nu cred că în 30 de ani a evoluat omul așa de mult încât în clasa a5a să facă elevii ce făceam noi in liceu.

  2. Un model de test la două săptămâni ar suficient pentru orientarea celor implicați. În rest, ar trebui lăsați profesorii să-și facă meseria.

  3. Excesul de teste de antrenament determină învățarea nu pentru înțelegere, ci pentru test. Asta înseamnă că învățarea devine superficială
    Dar programele încărcate și evaluarea obligatorie cu 5 note determină învățarea pentru înțelegere?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Daniel Funeriu, trei propuneri pentru o digitalizare reușită în Educație: Obligarea prin mijloace legale a rețelelor sociale de a livra conținuturi educaționale, parte a curriculumului național / Să stabilim cum creștem motivația / Să dăm vouchere pentru meditații cu o impozitare simplă ca să nu mai fie tabu

Obligarea prin mijloace legale a rețelelor sociale de a livra conținuturi educaționale, parte a curriculumului național, este una dintre cele trei propuneri făcute de Daniel Funeriu, ministru al Educației în…
Vezi articolul
cărți pentru copii

Patru clase, în fiecare săptămână, merg în altă parte să învețe, pentru că avem nevoie de spațiu în școală. Dacă ideea de a învăța este asociată cu sala de clasă, nu este corect – directoarea Măndița Baias, despre aplicarea pilotării la Școala Gimnazială „Dimitrie Cantemir” din Baia Mare

„Fiind 37 de clase în școala noastră și 31 de săli de clasă, am propus modalitatea de a intra într-un alt sistem de învățare, într-un alt mod de învățare”, a…
Vezi articolul

O preocupare pentru cercetători români în pedagogie, în 2023: Cât de folositoare este concepția despre educație a Sfântului Ioan Gură de Aur, ale cărui texte includ „aspecte în acord cu idealul actual al școlii românești”

“În textele marelui pedagog creștin, identificăm aspecte în acord cu idealul educațional actual al școlii românești”, constată doi cercetători români care au găsit de folos să analizeze “recomandările privind procesul…
Vezi articolul

Greva profesorilor este „o lecție de demnitate” pentru elevi: „nu poți intra într-un dialog cu un om umilit”, cum sunt profesorii „umiliți de un alt profesor, întâmplător președintele țării” / „Mi-aș dori ca această grevă să îi facă pe elevii mei să vină în sistem” – Perspectiva unor cadre didactice din Iași

„Dacă cineva își închipuie că profesorii au venit în stradă și au renunțat deja la jumătate din salariu pe ultima lună pentru 4.000 lei, se înșală”, spune Camelia Popa, profesoară…
Vezi articolul

Educaţia 2030 – obiectivele României în Strategia UNESCO, după ce ţara a ratat ţintele 2020. Descarcă planuri de lecţii pentru grădiniţă, şcoală primară, gimnaziu şi liceu cu exemple de dezvoltare durabilă

Adunarea Generală a ONU a adoptat Rezoluţia „Educaţie pentru Dezvoltare Durabilă în cadrul Agendei 2030 pentru Dezvoltare Durabilă” pe 19 decembrie 2019 la New York, în Statele Unite ale Americii.…
Vezi articolul