Mircea Miclea: Excesul de teste de antrenament determină învățarea nu pentru înțelegere, ci pentru test. Asta înseamnă că învățarea devine superficială

17.071 de vizualizări
Mircea Miclea / Foto: RBL
Ministerul Educației a decis ca de luni, 17 mai, să publice în fiecare săptămână câte 2 seturi de teste de antrenament pentru examenele de Limba română, Matematică și Limba maternă, pentru a-i pregăti pe elevii de clasa a VIII-a să susțină Evaluarea Națională, potrivit surselor Edupedu.ro. “Excesul de teste de antrenament determină învățarea nu pentru înțelegere, ci pentru test. Asta înseamnă că învățarea devine superficială”, a declarat pentru Edupedu.ro psihologul Mircea Miclea.

“Testarea excesivă determină modificarea învățării: nu mai este o învățare pentru înțelegere, ci pentru rezolvarea testelor. Asta înseamnă superficializarea învățării total. Ar trebui învățământul remedial masiv să țintească grupurile dezavantajate, pentru că ei au pierdut cel mai mult. Programele remediale sunt soluția, nu testele excesive care din nou vor cosmetiza realitatea”, a precizat profesorul universitar, fost ministru al Educației.

  • Până acum, Ministerul Educației publica 1 set de teste de antrenament pe săptămână. Mai mulți profesori au declarat pentru Edupedu.ro că cele 2 teste pe care Ministerul plănuiește să le dea pe săptămână se rezolvă în 4 ore, adică acoperă cele 4 ore de predare săptămânală de la clasa a VIII-a și asta înseamnă că “ori nu ne putem face orele normale de pregătire pentru examen, adaptate capacității de înțelegere a elevilor de la clasă, ori nu facem testele la școală și atunci ele ajung să susțină industria meditațiilor”.

Rep: Ministerul Educației tocmai a decis să publice câte 2 teste de antrenament pe săptămână la Matematică și Română, în luna pe care elevii o mai au de petrecut la școală până încep examenele de clasa a VIII-a, potrivit surselor noastre. Ei sunt cei care au învățat, paradoxal, după un nou curriculum fundamentat pe competențe, nu pe conținuturi. Mai mulți profesori ne-au spus că majorarea numărului de teste date de Minister înseamnă transferul în școli de ‘rețete’ prin care din nou ‘dresăm’ gândirea elevilor, în loc să-i lăsăm să înțeleagă și să gândească. Care este opinia dvs cu privire la metoda aceasta de pregătire și exersare a examenului?

Mircea Miclea: “Observațiile profesorilor sunt absolut corecte: excesul de teste de antrenament determină învățarea nu pentru înțelegere, ci pentru test. Asta înseamnă că învățarea devine superficială, pentru că nu mai vizezi atunci când înveți să înțelegi, ci vizezi doar să înveți întrebările din test ca să obții notă mai mare.

Această practică s-a studiat și s-a dovedit cât de detrimentală este, pe analiza a ce s-a întâmplat în SUA care încep să renunțe la teste standardizate excesive, pentru că în loc să înveți lecția, înveți ca să faci testul. Iei grila și faci teste, nu mai ești preocupat să faci transfer de la o materie la alta, să înțelegi, să aprofundezi, ci doar ca la grila X să reții că răspunsul este cutare. Doar de asta ești interesat.

Testarea excesivă determină modificarea învățării: nu mai este o învățare pentru înțelegere, ci pentru rezolvarea testelor. Asta înseamnă superficializarea învățării total.

Ar trebui învățământul remedial masiv să țintească grupurile dezavantajate, pentru că ei au pierdut cel mai mult. Programele remediale sunt soluția, nu testele excesive care din nou vor cosmetiza realitatea.

Și cum să corectezi ceva în legătură cu care tu nu ai reprezentarea corectă? Asta se întâmplă acum.”

Informații de background

Amintim că elevii de clasa a VIII-a au învățat după noi programe școlare, iar examenul de Evaluare Națională urmează să fie mai apropiat de testările internaționale de tip PISA. Evaluarea Națională 2021 se susține pentru prima dată de către elevii care au învățat după un nou curriculum fundamentat pe competențe, nu pe conținuturi, iar legea educației vorbește despre centrarea predării pe elev, cu adaptarea predării la nivelul copilului.

Instituția a lansat până acum 9 seturi de teste de antrenament pentru Evaluarea Națională și Bacalaureat, începând cu data de 22 februarie 2021. A oprit publicarea de noi teste la clasa a VIII-a în săptămâna în care elevii au susținut simularea Evaluării Naționale și, de asemenea, nu a publicat teste noi la clasa a XII-a în săptămâna simulărilor Bacalaureatului.

Calendar Evaluarea Națională 2021
  • 07 – 11 iunie 2021            Înscrierea la evaluarea națională
  • 11 iunie 2021                    Încheierea cursurilor pentru elevii de clasa a VIII-a
  • 22 iunie 2021                   Limba și literatura română – probă scrisă
  • 24 iunie 2021                  Matematica – probă scrisă
  • 25 iunie 2021                  Limba și literatura maternă – probă scrisă
  • 29 iunie 2021                   Afișarea rezultatelor înaintea contestațiilor (până la ora 14:00)
  • 29 iunie 2021 (ora 16:00 – ora 19:00) – 30 iunie 2021 (ora 8:00 – ora 12:00) Depunerea contestațiilor
  • 30 iunie – 4 iulie 2021    Soluționarea contestațiilor
  • 4 iulie 2021                      Afișarea rezultatelor finale după soluționarea contestațiilor
Citește și:
Mircea Miclea: Este o greșeală menținerea școlilor închise pentru jumătate de milion de copii. Vom deveni, probabil, culegători de sparanghel calificați, în loc să fim exportatori de tehnologie / Plus: A devenit o problemă majoră de sănătate mintală
Câte două teste de antrenament pe săptămână pentru Evaluarea Națională 2021 vor fi publicate la fiecare materie de examen, din 17 mai – Surse
La ce folosesc Evaluările de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a și de ce nu sunt folosite de profesori, școli și minister, potrivit lui Mircea Miclea, cel care le-a introdus în Legea Educației

6 comments
  1. Materia este prea “stufoasă”… Manualele alternative o” amestecătură” de tot râsul ( au ajuns elevi din clasa a V-a să studieze ce se studia înainte în clasa a IX-a 🙄)!!!
    S-a gândit cineva oare că toate astea se fac intenționat?!? Pentru a face cât mai mulți copii să abandoneze școala și a rămâne sclavii Europei și a le șterge în continuare bătrânii la fund lor?!?

    1. Cred că materia se adaugă intenționat și pentru a forța copii spre meditații pentru a mai înțelege ceva. .Nu cred că în 30 de ani a evoluat omul așa de mult încât în clasa a5a să facă elevii ce făceam noi in liceu.

  2. Un model de test la două săptămâni ar suficient pentru orientarea celor implicați. În rest, ar trebui lăsați profesorii să-și facă meseria.

  3. Excesul de teste de antrenament determină învățarea nu pentru înțelegere, ci pentru test. Asta înseamnă că învățarea devine superficială
    Dar programele încărcate și evaluarea obligatorie cu 5 note determină învățarea pentru înțelegere?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

EXCLUSIV Biblioteca școlară virtuală nu va fi gata nici în acest an. Tudor Oprea, subsecretar de stat la Educație, responsabil cu digitalizarea: Câștigătorul va fi anunțat într-o lună-două. 600 de profesori vor realiza conținuturi / Care sunt firmele care au depus oferte

Biblioteca școlară virtuală, cel mai ambițios proiect de digitalizare a lecțiilor și conținuturilor educaționale al Ministerului Educației, finanțat cu peste 40 de milioane de euro din bani europeni și prevăzut…
Vezi articolul

Prăpastia dintre țări ca România și cele care investesc serios în învățământul superior este de așteptat să crească, după criza Covid-19 – Asociația Universităților Europene

Prăpastia dintre țările cu investiții mari în învățământul superior și cele, printre care și România, unde finanțarea universităților a scăzut în ultimul deceniu este de așteptat să se mărească în…
Vezi articolul

Guvernele să măsoare pierderile de învățare din pandemie, îndeamnă UNESCO, UNICEF, Banca Mondială și OECD. Organizațiile insistă pe nevoia de acțiuni remediale, care nu există deloc într-o treime dintre țările lumii

Țările lumii care nu au evaluat pierderile de învățare ale elevilor în timpul pandemiei Covid-19 sunt îndemnate să o facă, într-un raport comun publicat marți de UNESCO, UNICEF, Banca Mondială…
Vezi articolul

Proiectul de strategie pentru digitalizarea educației, redus de la aproape 100 de pagini la un subcapitol de 4 pagini și jumătate în proiectul “România Educată”. Ce rămâne?

Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor și profesorilor, includerea educației digitale în formarea inițială și continuă a cadrelor didactice, consolidarea infrastructurii și elemente precum securitatea cibernetică sunt principalele prevederi pe tema…
Vezi articolul