Mircea Miclea: Exmatricularea este o măsură de ultimă instanță, dar trebuie menținută pentru că altfel erodează masiv autoritatea școlii și a profesorilor. Trebuie un regulament școlar cu penalizări clare, care să fie adus la cunoștința părinților

14.910 vizualizări
Foto: captură – On Campus Podcast
„Exmatricularea este o măsură de ultimă instanță, dar trebuie menținută pentru că altfel erodează masiv, substanțial autoritatea școlii și a profesorilor. Renunțându-se la această măsură, comunicăm că rămâi în spațiul școlar indiferent ce faci”, a declarat profesorul Mircea Miclea, într-un interviu pentru RFI România, în contextul discuțiilor despre exmatricularea elevilor ca posibilă sancțiune atunci când au loc violențe în școli. 

Trebuie pornit de la recredibilizarea școlii și profesorilor, e un demers esențial pentru sănătatea socială a întregii societăți”, adaugă Mircea Miclea. „Dacă școala și profesorii sunt decredibilizați sistematic, bineînțeles că elevii își pot permite să ignore autoritatea acestei instituții.

Dacă un elev are probleme, întâi trebuie încercate măsuri de consiliere, apoi măsuri remediale, de genul unui profesor de suport. Și abia ulterior poate fi lăsat să repete anul. Și după aceea să se intervină din nou cu măsuri remediale.

Însă, sunt situații în care, de exemplu, un copil înjunghie un profesor la școală, nu mi se pare corect să nu aplicăm o măsură severă pentru a comunica un mesaj. Nu orice este posibil în spațiul școlar. Altfel, renunțându-se la această măsură, comunicăm că rămâi în spațiul școlar indiferent ce faci”, spune Mircea Miclea.

Întrebat cum pot fi violențele din mediul școlar combătute și descurajate, Mircea Miclea a declarat ca există cel puțin două căi prin care poți să reduci din aceste comportamente: mai mulți consilieri școlari alocați școlilor și întărirea autorității școlii.

„Unul, prin faptul că se alocă mai mulți consilieri școlari care pot să identifice și să intervină preventiv pentru cazuri specifice. Din păcate, după cum știm, raportul dintre elevi și consilierii școlari este unul extrem de nefavorabil.

În momentul de față, după cum știm, încă revin aproximativ 1.300 de elevi la un consilier școlar. Este complet ineficient din punct de vedere al intervenției de consiliere. Aceasta ar fi una dintre măsuri. În felul aceasta s-ar putea preveni foarte multe lucruri sau s-ar putea interveni la firul ierbii, exact la cazul care trebuie. 

În al doilea rând, prin întărirea autorității școlii. Acest lucru este un demers complex. Asta înseamnă nu numai că școala trebuie să aducă la cunoștință părinților și să semneze părinții regulamentul de ordine interioară cu reguli mai severe. În paranteză fie spus, noi ne uităm la televizor cum oameni foarte bogați din străinătate își dau copiii la liceele sau la școlile unde regulile sunt laxe? Nu, dimpotrivă, îi dau la liceele sau la colegiile unde regulile sunt extrem de severe și unde, după cum vedem și în filme, copiii sunt exmatriculați dacă încalcă regulile. Am închis paranteza. Cred că trebuie un regulament școlar cu reguli clare, cu penalizări clare, care să fie semnat de către părinți și adus la cunoștința părinților. Dar, pe de altă parte, trebuie să și recredibilizăm profesorii prin faptul că ei obțin un salariu mai mare, prin faptul că ei sunt evaluați social mai bine. O recredibilizare a școlii și a profesorilor. Dacă școala și profesorii sunt decredibilizați sistematic, bineînțeles că elevii își pot permite să ignore autoritatea acestei instituții.

E un proces complex, lung, dar trebuie pornit de la a recredibiliza instituția școlară.

Acolo e locul unde se dezvoltă respectul față de reguli, care apoi va fi extrem de relevant pentru ce se întâmplă în viața de adult. Dacă nu dobândești la vârsta școlară respectul față de reguli, atunci e greu să îl dobândești ulterior. Această investiție de a recredibiliza școala cu regulile ei e un demers esențial pentru sănătatea socială a întregii societăți”.

Citește și:
Despre umilirea profesoarei de la școala Pietriceaua: Cine sunt responsabilii și ce s-ar fi întâmplat dacă incidentul ar fi avut loc într-o școală din Statele Unite? – Cercetătorul Dacian Dolean
Elevii de 13 ani, cercetați pentru ultraj după ce au agresat batjocoritor o profesoară în timpul orei, vor rămâne repetenți, după ce le-a fost scăzută nota la purtare. Inspectoratul Școlar: Toți elevii din clasă au primit observație scrisă
Președintele Federației Naționale a Părinților, despre cazurile de violență în școli din ultimele zile: „Acești copii trebuie duși în niște centre de reeducare cu o pregătire specială, țintită”
Dosar penal pentru ultraj pe numele a doi elevi de clasa a VII-a care au batjocorit o profesoară în timpul orei

23 comments
  1. Ați pus punctul pe “i”!Bine ar fi să vadă și să citească și cei care pot legifera niște măsuri concrete.
    Educația japoneză în familie și la școală oferă un model de urmat.Suntem o societate tot mai bolnavă,neputincioasă,se pare,să ne redresăm,în democrația asta prost înțeleasă.

  2. Nu se dorește calitate la ora de curs. Mulți profesori au renunțat la a face ore de calitate pentru că și-așa nu contează. Conteaza să fie
    liniște în școală, fiecare să facă ce vrea. Să nu vină părinții să reclame că vreun profesor face prea mult și
    îi stresează pe bieții copii. Banii nu se fac în timpul orelor de la clasă pentru că salariile sunt mici. Activitățile extrașcolare se fac în timpul orelor; cât mai multe hârtii pentru dosarul pentru gradația de merit (25%) ,proiecte și granturi cu fonduri europene -tot în timpul orelor. Părinții apelează la meditații pentru că așa se simt liniștiți că si-au făcut datoria față de progenituri.
    Nu se uită la felul în care arată copiii lor: ținuta neadecvată, gene false, buze botoxate, tipsuri de 5 cm. pantalonii cu turul la genunchi, părul vopsit aiurea, tatuaje idioate…
    Si uite așa totul este un mare fals, un bâlci numit școală și educație.
    Elevii și profesorii niște clovni în marele circ numit România.

    1. Ați pus punctul pe “i”!Bine ar fi să vadă și să citească și cei care pot legifera niște măsuri concrete.

  3. Dacă stăm să citim romane precum”Cismigiu”,”Elevul Dima dintr a șaptea “,”Romanul adolescentului miop”vedem cum arata scoala cu parfum de epocă în care nici pe departe nu era la putere dictatura biciului,era omniprezentă dictatura bunului simț si a bunelor maniere.I am zis unui elev al meu ca bunele maniere ar trebui sa l oprească de la asemenea vorbe.Mi a bătut cu pumnul în banca si mi a zis:”bunele maniere,cum abordează ea problema”.Mi am dat si eu seama ca idealul educațional din secolul XXI nu se axează pe a forma domni și domnițe, vrea doar competențe cheie.Poate ar fi bine ca decât să învețe 12 ani de religie,sa învețe macar vreo 3 sau 4 ani o materie intitulată simplu”Bune maniere “.Poti fi si un ipocrit sau un imoral cu bune maniere,dar societatea n ar mai arăta ca o junglă. Nu mi rămâne decât să l parafrazez pe Nicu Steinhart”daca nu putem fi mai buni,măcar să fim politicosi “.Din păcate avem o masă critică de elevi care consideră că bunul simț ii vulnerabizeaza, e psihologia lor inversă de autoapărare, fata de ce anume, nu stiu.

  4. rușine părinților,,,că au crescut așa golani,,,nu-i verifica ce fac,cum vb,cum se comporta pe strada,școală,,,numai cu fa,bagamiasi,,,aceștia sunt viitorul nostru,,,unghi false,botox,vopsite,gene,haine de bordel,fumat la grau,băutură,chiul cat pot,,,școală este o etalare ,un bordel,,,așa au grije părinți,,,mama,tati,,,nu vă vedeți odraslele cum arată,,,de la bordel,,,nu merg la școală,,,golani,,,și ce pretenții sa ai,,,ce respect să aibă fata de cadrele didactice,,,cad tu că părinte te faci că nu vezi,,mai au puțin și o să vă bata că nu le satisfaceți cerințele,,Rușine,,,sa fie pedepsiți toți care greșesc,,,să fac acasă ce vor nu în societate și școala,,,duceții la școală de corectie

  5. Pentru Rada așa ca să stie….Acum 100 de ani nu existau comunisti.Cred ca visezi sub efectul narcoticelor.Ți-ar conveni să te injunghie cineva ca pe un animal?Ce vina are un cadru didactic care se chinuie sa educe toti drogații, handicapații, prost crescuții …Bătaia e rupta din rai.Frica pazeste bostana.Sunt vorbe de duh de-a lungul secolelor de existentă umană.Consiliere, psihologi….pe ei cine îi consiliază??? au certificate medicale?

    1. Pentru tine asa ca să știi:ii rupea cu bătaia si acum.nici 20-30 de ani.Asa era atunci,asa erau vremurile și asa erau oamenii.Sunt la fel și acum doar ca se prefac mai ales foștii comuniști care acum susțin sus și tare ca nu trebuie atinși nici cu o floare,ca e o crima etc etc

  6. Adolescenții sunt teribiliști și de aceea fac multe prostii doar pentru a se lăuda pa Facebook. Așa se explică faptul că întâmplările astea sunt filmate și apoi difuzate. Nu ar trebui permis accesul cu telefon în sala de clasă. De fapt nu se justifică în nici un fel joaca cu telefonul în timpul orei. Deci la sosirea în școală telefonul trebuie predat și apoi recuperat la plecare. Ar dispărea 90% din aceste teribilisme și ar crește gradul de atenție la ore.

  7. România-țara gradațiilor de merit!
    Cine să ia măsuri, cu 6 000 de lei în buzunar, cine să facă grevă, membrii CA, lingăii inspectorilor? Școala e împărțită în două: “gradați” și “negradați”!

  8. Vor exista regulamente mai clare, dar ele vor trata SIMPTOMUL, nu CAUZA. Cauza e însuși sistemul de educație românesc. Câtă vreme avem programe aduse cu hârzobul de sus, manuale pline de greșeli și metodici neclare nu putem restabili o relație normală între profesori și elevi.
    Gândiți-vă la cazul unui profesor care folosește un manual online. Nu unul bun, dar unul comestibil, decent. Imaginați-vă că, peste noapte, manualul e înlocuit cu un altul, mult mai prost. Motivul? Autorul deține o funcție importantă în sistem. Ce poate face profesorul X? Să se ia la trântă cu respectivul și pe urmă să vândă merdenele în piață? Evident că nu. Tace și acceptă.
    Acceptă o programă slabă, o metodică contradictorie și un manual prost. E simplu. Și iată cum dispare autoritatea, cum dispare respectul. Prin tăcere, prin teamă, prin acceptare.

    În sistemele occidentale de educație programele, manualele și metodica sunt făcute chiar de către profesorii care predau la grupa de vârstă respectivă. Interesant cazul unui manual care prezenta neclarități, și pe care educatorii respectivi (Finlanda) l-au dat la reciclat. Cine face așa ceva pe la noi, când habar n-ai ce spate are X? Nimeni.

    D-aia n-are ursul coadă!

  9. povești….nu se iau măsuri, nu I pasă la nimeni nici de copii, nici de profesori, nici de părinți, praf în ochi ca și cu restul problemelor.

  10. Spune si Miclea o data o vorba mare: e nevoie de sanctiuni clare punct cu punct in regulamentul scolar. De cate ori m-am plimbat la scoli diferite, fiecare era cu regulamentul ei de ordine interioara care ,de multe ori se bateau cap in cap. Mai ales regula telefoanelor si regula numarului de absente, iar uneori chiar mustrarea scrisa. La una se putea, la alta nu. Haideti, domnilor care vegetati in minister sa ne miscam putin partea dorsala si sa punem la punct un regulament clar, fara portite in ROI, fara interpretari. Nu de putine ori m-am trezit cu parintele admonestandu-ma ca al lui copil nu a gresit cu nimic, la scoala cutare nu e asa.. la copilul nu stiu care nu e regulamentul la fel. Explica unui parinte cu 6 clase ce e ala regulament de ordine interioara daca poti!

    1. Poate niste amenzi,,pe bune”ar fi eficiente in cazul acestor parinti ai caror copii fac probleme la scoala, cand o sa fie nevoiti sa dea bani, poate o sa fie mai atenti la copiii lor si la regulamentul scolii. Conducerea scolii are o mare responsabilitate, pentru ca, stim bine, pestele de la cap se impute.

  11. Dacă nici de părerea unui expert de talia profesorului Miclea nu se va tine cont și nu se vor introduce în lege modificările vitale pentru învățământ, atunci chiar nu mai exista nicio speranță. De ce nu înțeleg toți (decidenți, profesori, părinți) ca e vorba de binele și viitorul unor generații?!

  12. Și toate acestea au dus la haosul de acum, este adevărat. Pare prea mult și prea urât articolul, dar este realitatea! De ce s-a ascuns adevărul?! Pentru că , dacă s-ar fi plâns vreun coleg (a), ceilalți ar fi negat că și lor li se aplică același “regim” de către elevi. Fudulia, mândria, micile/marile atenții primite de 8 Martie , la început și sfârșit de an școlar “spălau” lacrimile vărsate după orele de chin din cursul anului școlar.Intr-un cuvânt lașitate! Așa este românul !!!

  13. Cadrele didactice, 99% dintre ele nu s-au plâns de comportamentul elevilor, ceea ce i-a încurajat, pe toți. De ce nu s-au plâns cadrele didactice ?! Pentru că , deși se plângeau unii altora, în privat, nu aveau sprijinul colegilor, cadre didactice, atunci când într-un consiliu profesoral unul dintre profesori ar fi deschis subiectul. Un singur cuvânt ” lașitate ” spune tot despre toți !

    1. Sa va spun eu de ce:pentru ca nu te lasă conducerea.Daca faci referat disciplinar directiunea îți arată că pune la dosar referatul acela ca si când te-ar îngropa pe tine.Iti bate obrazul de parca tu ai făcut copii respectiv și cei 7 ani de acasă tot tu i-ai dat.Asta s-a vrut de la minister.Directorii sunt puși politic.
      Tu,un amărât de profesor,ce poți face?Plus ca odrasla este încurajată și susținută de părinte și (culmea!) de directiune.
      Toată lumea se ascunde dar de fapt părinții ii încurajează sa fie cât mai tupeiști și dezinhibati. Părinții sunt cei care ii formează așa.

  14. Deci in loc sa-i tragi o mama de bataie (lucru pe care l-ar fi facut orice om nascut acum 100 de ani, sau 500 sau 5000) care ar fi rezolvat problema rapid si gratis, de ce sa nu angajam consilieri si experti care trebuie platiti o tona de bani plus alte resurse si spatiu si timp? Ca doar asa mere economia.

    1. Nu-i așa?Bătaia acum 100 de ani?Serios?Pai mai ieri toți lupii ăștia moraliști erau cu bățul după ei și acum sunt toți icoane de închinat. Te pui cu comuniștii!

    2. Îți trage el ție una.Tu nu ai voie ca altfel devii bătăuș de copii și ești un paria și un nebun și infractor, el are voie ca “e mic” și nu știe. Psihologii ar trebui sa fie pentru cei care au venit cu asa idei distructive și demente.Iar noi ne conformam social în fata tuturor demenților care în siretenia lor au știut ca cei mulți și normali se vor conforma celor mai nebune idei venite de la persoanele cu autoritate,cu putere.
      S-au făcut și experimente în acest sens și s-a ajuns la concluzia ca Holocaustul și ororile lui pot oricând sa apară din nou pentru ca majoritatea(chiar dacă nu e de acord) se va conforma ordinelor persoanelor cu autoritate,cu putere.
      Și intrebarea este :cine și de ce vrea asa anomalii sociale?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cu 60 de ore înainte de greva generală a profesorilor, Ministerul Educației anunță că ia „toate măsurile legale din domeniul său de competență“ pentru a evita declanșarea conflictului de muncă pe 22 mai

Vineri seara, cu 60 de ore înaintea debutului primei greve generale din ultimii 17 ani, din Învățământ, Ministerul Educației anunță într-un comunicat de presă că „ia toate măsurile prevăzute de…
Vezi articolul

Apel umanitar al Institutului de Cercetare pentru Chimie, pentru o șansă la viață acordată unei tinere cercetătoare: Să-i dăm o șansă Ralucăi Ianchiș să fie, mulți ani de aici înainte, alături de fetița ei

Cercetătoarea Raluca Ianchiș, de la Institutul Național de Cercetare – Dezvoltare pentru Chimie și Petrochimie din București, a primit la finalul anului diagnosticul de cancer de pancreas. Având în vedere…
Vezi articolul

Extinderea programului „Școală după școală” la nivel național, prioritar cu acoperirea integrală a școlilor dezavantajate – cerută ministrului Educației, Ligia Deca, de organizația World Vision România

Extinderea programului „Școală după școală” la nivel național este cerută oficial de organizația World Vision România, într-o reacție la proiectele legilor învățământului lansate în dezbatere de ministrul Ligia Deca. Organizația…
Vezi articolul