Președintele Federației Naționale a Părinților, despre cazurile de violență în școli din ultimele zile: „Acești copii trebuie duși în niște centre de reeducare cu o pregătire specială, țintită”

2.645 de vizualizări
Iulian Cristache / Foto: Grigore Popescu / Agerpres Foto
Președintele Federației Naționale a Părinților (FNP), Iulian Cristache, a spus că centrele de reeducare pentru elevi sunt o soluție la cazurile de agresiune la adresa profesorilor. „Dacă vorbim de ce vedem în ultimele zile, fără discuție sunt de acord că acești copii trebuie duși în niște centre de reeducare cu o pregătire specială, țintită”, a afirmat acesta. Iulian Cristache a făcut această declarație vineri seară, la TVR Info, în contextul incidentului de miercuri când un elev de 16 ani a agresat cu un cuțit o profesoară de japoneză în timpul orei, iar vineri mai mulți elevi de 13 ani, care au batjocorit o profesoară în timpul orei de curs, au dosar penal, au primit nota scăzută la purtare și mustrare scrisă.

Președintele Federației Naționale a Părinților, Iulian Cristache, a spus la TVR Info, vineri seară, că elevii care sunt în centrul celor două scandaluri legate de violența în școli ”trebuie duși în niște centre de reeducare cu o pregătire, eu știu, specială, țintită”. El a făcut referire la cazul de miercuri, când o profesoară de japoneză de la Colegiul Național “Ion Creangă” din București a fost atacată cu un cuțit de un elev de 16 ani, în timpul orei, dar și ca cazul de la școala gimnazială din Pietriceaua, județul Prahova, când elevi de 13 ani care au batjocorit o profesoară în timpul orei de curs s-au ales cu nota scăzută la purtare cu şase puncte şi au primit mustrare scrisă.

“Dacă vorbim de ce vedem în ultimele zile, fără discuție, sunt de acord că acești copii trebuie duși în niște centre de reeducare cu o pregătire, eu știu specială, țintită. Dar s-ar putea și faptul că dacă vom construi aceste centre de educare să constituie un plus la nivel mental în care copiii și familiile să conștientizeze că dacă propriul copil nu respectă școala și nu respectă colegul, nu respectă profesorul, există riscul să ajungă în acest centru de reeducare. (…) Dacă vrem niște centre de reeducare, trebuie să ne asigurăm că ei vor fi educați acolo, că dacă aceste centre de reeducare vor fi la nivelul pușcăriilor, unde nu vorbim de reeducare, nu facem altceva decât să ne asigurăm că peste 5 ani de zile, acești copii care vor ieși din centre de reeducare îți vor da în cap pe stradă și nu în școală. Este nevoie de o gândire generală astfel încât să ne asigurăm că aceste abateri repetate, până la urmă depinde și de gradul de abatere, pentru că dacă arunci, de exemplu, cu un măr în școală, nu cred că duci un copil într-un centru de reeducare”.

Intervenția integrală a președintelui Federației Părinților din cadrul emisiunii de la TVR Info:

“Avem nevoie de niște politici publice cu caracter general astfel încât să fim siguri că școala, până la urmă, reprezintă produsul societății sau pe termen lung, invers, societatea reprezintă produsul școlii, ceea ce se întâmplă în școală. (…) Acum, scandalul ăsta din ultimele zile. Sub nicio formă nu putem să arătăm doar înspre profesor și sub nicio nu putem arăta doar înspre familie. (…) În general, la ultimele dezbateri, oriunde mă duc, fie că vorbesc în Parlament sau pe în altă parte, toată lumea arată înspre familii. Nu spune nimeni că nu avem un grad de vinovăție. Dar ce facem cu acele familii care nu au nivel de educație care să asigure pentru proprii copii acea educație pe care o avem cu toții, acei 7 ani de acasă. De fapt, acum sunt 5.5 ani, 6 ani. Cine acordă asistența acestor familii? Cine acordă informații și prevenții?

(…) Cum putem să facem prevenirea și informarea și familiilor și profesorilor într-o unitate în învățământ, în fiecare județ are în jur de 3, câte 400 de unități de învățământ. Sunt școli care nu au văzut în viața lor un agent de la siguranța școlară în perimetru. Sunt școli care nu au văzut în viața lor un consilier școlar, nu psiholog. Și atunci este corect să arătăm doar înspre familii? Aceste tabere nu fac altceva decât să adâncească această situație care nu este una plăcută.

Dacă vrem niște centre de de reeducare, trebuie să ne asigurăm că ei vor fi educați acolo, că dacă aceste centre de reeducare vor fi la nivelul pușcăriilor, unde nu vorbim de reeducare, nu facem altceva decât să ne asigurăm că peste 5 ani de zile, acești copii care vor ieși din centre de reeducare îți vor da în cap pe stradă și nu în școală. Este nevoie de o gândire generală astfel încât să ne asigurăm că aceste abateri repetate, până la urmă depinde și de gradul de abatere, pentru că dacă arunci, de exemplu, cu un măr în școală, nu cred că duci un copil într-un centru de reeducare. (…) Cred că ar trebui să punem piciorul în prag pentru că avem legislație, să știți, avem și cod civil, avem și cod penal, avem și statut, numai că stă într-o zonă de confort. (…)

Trebuie să ai o persoană calificată să rezolvi aceste cazuri. Și, din păcate, sunt din ce în ce mai puțini profesori pregătiți să rezolve astfel de situații care nu sunt ușor de rezolvat. Deci, nu vreau să arăt în sensul în care profesorul nu vrea, nu are pregătirea necesară și atunci trebuie să apelăm la acești consilieri, la psihologi, cu prezența în școală a juriștilor, avocaților, siguranță școlară, Agenția Națională Antidrog. Dar pentru asta e nevoie de bani și când ne uităm în buzunar îl găsim de obicei gol. Il găsim plin doar pentru licitații sau pentru altceva. Dacă vorbim de educația copiilor, din păcate, nu mai găsim bani”, a spus Iulian Cristache.

Informații de context

Miercuri, un elev de 16 ani la Colegiul Național „Ion Creangă” din București a atacat, cu un cuțit pe care îl avea în ghiozdan, o profesoară de japoneză, în timpul orei. Femeia a fost transportată la spital dar apoi externată.

Elevul de 16 ani a fost arestat preventiv pentru 30 de zile și este acuzat de tentativă de omor calificat. Procurorii spun că a premeditat săvârşirea faptei, s-a interesat despre pedeapsa aplicabilă, a făcut planuri în legătură cu modul în care urma să acţioneze şi s-a înarmat cu un cuţit.

În cazul de vineri de la școala gimnazială din Pietriceaua, județul Prahova, când elevi de 13 ani care au batjocorit o profesoară în timpul orei de curs s-au ales cu nota scăzută la purtare cu şase puncte şi au primit mustrare scrisă, poliţiştii au deschis un dosar penal privind săvârşirea infracţiunii de ultraj contra bunelor moravuri, cercetările fiind continuate pentru stabilirea tuturor împrejurărilor în care s-a produs incidentul. 

Ministerul Educației a reacționat ca un observator la toate cazurile de violență asupra cadrelor didactice, din școli: instituția a anunțat că „a demarat discuții”.

Ministra Educației, Ligia Deca, a transmis și ea un mesaj pentru cadrele didactice după batjocorirea unei profesoare în timpul orei, de către elevi: ”Vă asigur că voi face tot ceea ce ține de mine să prevenim aceste fapte”. Doar că toate aceste fapte au avut deja loc.

Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret“ și FSLI au condamnat incidentul grav din Capitală și au cerut Guvernului și Parlamentului să intervină legislativ pentru a proteja cadrele didactice. FSLI a anunțat apoi că depune din nou în Parlament proiectul de lege privind protecția cadrelor didactice: „Şcolile devin un spaţiu al violenţei, al fricii şi al nerespectării legilor”.

Un proiect inițiat în 2016 de senatorul social-democrat Nicolae Șerban a fost adoptat tacit de Camera Deputaților. În același an, a fost trimis spre promulgare la președinte, însă Curtea Constituțională a decis în 2 iunie 2020 că unele prevederi sunt neconstituționale.

Proiectul de lege (L592/2016), “privind învestirea personalului didactic de predare, de conducere, de îndrumare şi de control cu exerciţiul autorităţii publice pe timpul şi în legatură cu îndeplinirea atribuţiilor de serviciu” prevedea explicit că “personalul didactic de predare, de conducere, de îndrumare și control din învățământul preuniversitar beneficiază, în exercitarea atribuțiilor specifice funcției, de protecție acordată similar funcțiilor de autoritate publică”. Proiectul era susținut de FSLI.

Amintim că actuala variantă a legii Învățământului Preuniversitar, care se află acum în Parlament, prevede interzicerea comportamentelor “care pot pune în pericol sănătatea sau integritatea fizică/psihică ale beneficiarilor primari și ale personalului din învățământ”, dar nu sunt prevăzute sancțiuni. În cazuri de agresiune asupra unui cadru didactic se aplică sancțiunile prevăzute în Codul Penal, cadrele didactice fiind considerate cu statut de funcționar public.

Citește și:
Elevii de 13 ani, cercetați pentru ultraj după ce au agresat batjocoritor o profesoară în timpul orei, vor rămâne repetenți, după ce le-a fost scăzută nota la purtare. Inspectoratul Școlar: Toți elevii din clasă au primit observație scrisă
Dosar penal pentru ultraj pe numele a doi elevi de clasa a VII-a care au batjocorit o profesoară în timpul orei
FSLI anunță că depune din nou în Parlament proiectul de lege privind protecția cadrelor didactice: „Şcolile devin un spaţiu al violenţei, al fricii şi al nerespectării legilor”
„Profesorii sunt lipsiți de apărare”, reacția Federației Sindicatelor din Educație după cazul de la Colegiul „Ion Creangă” din București / Cer parlamentarilor și Guvernului să includă în viitoarele legi ale Educației măsuri de protecție pentru cadrele didactice
Proiectul legii Învățământului preuniversitar, aflat în Parlament, nu prevede sancțiuni în cazul unor agresiuni asupra cadrelor didactice. Acestea sunt prevăzute în Codul Penal

11 comments
  1. La școală, copiii vin și urmează modele: ale profesorilor, ale colegilor. Dacă acei colegi violenți rămân în clasă orice-ar face, până la urmă vor imprima și colegilor o parte din personalitatea lor. Și dacă nu pot fi exmatriculați, să fie retrași, duși la activități de consiliere, iar când revin în clasă, să fie monitorizați. Dar: nu sunt bani pentru consilieri și psihologi, se supraincarcă efectivele la clasă tot pentru a se reduce cheltuielile în sistem (se încalcă legea prin asta, dar ce contează), se cere profesorilor să fie eficienți în orice condiții, nu se mai uită nimeni “peste gard” la alte țări să vadă că randamentul în educație n-are cum să se obțină fără finanțare…

  2. Exmatriculați și duși în centre de reeducare!Ce repetenți,nu exista asa ceva.Nu poți sa lași acești copii repetenți pentru ca tot asa vor face.

  3. Politicienii au golit de autoritat meseria de profesor, nelasand posililitatea acestora de a aplica sanctiuni celor care comit infractiuni. Este la fel cum pe politist l-am pune doar sa faca educatie, dar i-am lua dreptul de a da amenzi si a face cercetari penale.
    Derbedeii care isi permit sa se manifeste in scoli sunt din ce in ce mai multi, dar directorii, numiti in majoritate politic (ok, a fost concurs, dar organizat de inspectoratele scolare, numite politic, pute rau , asa e?)nu iau masuri de frica sa nu zboare din scaunele care le asigura lor si alaiului lor de facatori de dosare linistea si gradatiile de merit (cum mama masii in invatamant gradatii de merit iau numai unii, tot timpul? nu cumva acestea sunt un premiu pentru pozitionarea de “partea corecta” a taberei directorului)?
    Mizerie cat cuprinde in sistem. S-au desfiintat scolile speciale si scolile de corectie. Statul a dat liber la infractiuni si nu a interesat ca afecteaza pe toti integrand cu de-a sili delicventi sau oameni ce necesita asistenta speciala in invatamantul de masa. De ce sa cheltuie in plus? Mai bine sa mimeze “democratia”, de parca aceasta ar insemna o jungla in care animalele periculoase sunt lasate libere, ba chiar sunt ocrotite! Ce se va intampla? Legea junglei, ce se vede acum (doar varful aisbergului).

  4. Elevii aceia de gimnaziu care au batjocorit-o pe profesoara de engleza trebuie exmatriculati! La anul profesoara se intalneste tot cu ei. Ii lasa repetenti, dar o se se vada din nou. Profesoaraxe o fire mai retrasa si nu face fata la formele acestea de bulliyng.Exmatricularea! Punct.

  5. Toată lumea discută.
    Vreo 2 săptămâni.
    Apoi uităm.
    Între timp cineva va muri în școală din cauza violenței.

    Se va discuta iar, dar nu se va lua nicio măsură!

    Am copiat din Occident doar ce am vrut.

    Nu am copiat sala de detenție (exact așa se numește), uniforma școlară, amenda pentru părinții care nu iau măsuri la solicitarea școlii, eliminarea de la cursuri, munca în folosul școlii, exmatricularea imediată pentru abateri grave etc.

    Vom continua să vorbim!
    Și elevii discută!
    După fiecare eveniment trag concluziile.

    Citez:
    Au fost sancțiuni?
    Nu cine știe ce…nota scăzută la purtare cu revenire după 8 săptămâni.

    Atunci putem încerca și noi. Regulamentul e permisiv.
    De media la purtare nu îmi pasă. Nici de nota 3.
    Bursă nu am. Clasă paralelă la care să mă mute nu există.
    Nici de exmatriculat nu mă pot exmatricula!

    N.B. Deși sunt câteva cazuri ( sunt totuși milioane de elevi în România) bulgarele a început să se rostogolească.
    Acum mai poate fi oprit prin revenirea la o școală sigură.

    Parlamentarii au acum șansa să schimbe ceva la legile educației aflate în Parlament. Dacă nu se schimbă nimic acum peste câțiva ani va fi prea târziu. Mult prea târziu!

    P.S. Poate însă chiar asta se dorește.
    O școală ineficientă care să scoată doar analfabeți funcțional. Indivizi nu înțeleg nimic, care votează după cum îi îndeamnă ,,influencerii” (controlați de servicii) și care în final devin o simplă gloată ușor de manipulat!

    1. >> Vreo 2 săptămâni.
      Presiunea publica dureaza mai putin, cateva zile. In tarile civilizate politicienii profita de aceasta presiune si corecteaza o lege sau introduc norme noi. Asta pentru ca nu sunt ignoranti ca ai nostri.

      Deca nici nu stie ce sa faca. A dat din gura si cam atat.

  6. Bună ziua!
    Unii tineri sunt acaparati de jocuri video / VR care promovează violența (lupte 1:1, împușcături, strategii de război, etc.). Este firesc ca după ce petrec, într-o astfel de realitate virtuală, 2-3 ore pe zi, și mult mai multe în weekend, să aibă un comportament violent în societate. Poate și părinții ar trebui să reconsidere modul în care copiii lor își petrec timpul liber.

    1. Nu zău!Se numesc psihopați și fac parte din societatea noastră. Nu mai generaliza ca și când oricine poate deveni peste noapte un ucigaș cu sânge rece.

      1. Sa se infiinteze scoli speciale in care sa fie transferati Acesti copii deoarece aproape in fiecare scoala din Romania au aparut astfel de situatii greu de gestionat de conducerea scolii SI de tolerat de copii…Sunt copii cu handicapuri mentale care nu pot beneficia de consiliere specializata SI de aceea trebuiesc trimisi in astfel de centre…Ce ne facem cu romii care au fost integrati in scoli SI care ridica suficiente probleme?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Calitatea în Educație nu are aceeași viteză cu alocările financiare „în creștere”, spune ministrul Finanțelor în Parlament, întrebat de ce nu alocă 6% din PIB pentru acest domeniu. Câciu: Trebuie să vedem cum așezăm reforma în domeniul educației, astfel încât calitatea să fie prioritate

Calitatea în Educație nu are aceeași viteză cu alocările financiare „în creștere”, a declarat ministrul Finanțelor, Adrian Câciu (PSD), în cadrul ședinței de dezbatere a bugetului pentru anul 2023 din…
Vezi articolul

Olimpiada de dezbateri pentru juniori 2024, organizată în premieră. Pot participa elevi de clasele VII-VIII, arată regulamentul publicat de Ministerul Educației / Mai sunt 6 săptămâni în care se pot ține etapele pe județ

Regulamentul specific de organizare pentru Olimpiada națională de dezbateri pentru juniori (ONDJ) 2024, organizată în premieră, după ce anul trecut a apărut ca noutate pe calendarul olimpiadelor școlare, dar a…
Vezi articolul